Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Kan du lägga ned liknelserna till Sovjet Union
Uppmana aldrig någon i fria debatten att sluta skriva sånt som du själv inte delar.
Mitt inlägg är en paradox som inte går att komma runt, erkännes.
Men att säga åt någon att vara tyst är första steget mot att först bränna böcker och sedan förlora ett världskrig.
Vad som är seriösa inlägg eller inte bestäms inte av detaljkunskap i nuet. Det gör makro, och denna är alltid och endast identifierbar genom efterhandskunskap om vad som skedde. Låt idéerna och analyserna flöda utan att uppmana till (själv)censur.
Harris är ingen Trotskij men hon - om hon fick något att säga till om, vilket hon aldrig får annat än i petitesser - skulle kunna ställa till med stora problem i USA liknande dem som de progressiva tillskriver Trump.
För övrigt kör DN på nu hysteriskt efter det olaga intrånget i Kongressbyggnaden. Fick scrolla långt i dagens tidning innan jag nådde en svensk nyhet. Men dessa är inte så viktiga för svensken. DN slår två flugor i en smäll. Dels eldar man på om demonen så att även tidigare stabila Trump-anhängare i Sverige debiteras ännu mer på sitt svenska världskända skuldkonto, dels har ett ypperligt läge för DN inställt sig att dölja svensk politik med.
Löfven och regeringen sänder i hemlighet tacksamma tankar till Trump och olaga intrånget. Borta från uppmärksamhet är inkompetensen att handskas med pandemin, borta är flyktingpolitikens följder som organiserade brottsligheten, borta är Löfvens i strid mot politikens egentliga innebörd patetiska lotsande för att hålla ihop en omöjlig konstellation som rymmer så skilda partier som V och C.
Nästa blindskär blir hyressättningen.... V har genom han som flydde sagt att här backar vi inte en millimeter.
Löfven vinner duellen när krutröken lagt sig. Eller bordläggs beslutet till efter valet.
Inte bara DN som kör amerikansk bevakning av svensk politik, dvs bara när det passar. Public service är inte i samma division men dess del Sveriges Radio närapå. Om en svensktalande utländsk radiolyssnare här i Sverige fick höra Sveriges Radios bevakning av USA och presidentvalet sista halvannat året skulle han/hon inte tro sina öron. Hur kan ett annat lands politik vara viktigare än landets där media finns? Så blir, vågar jag påstå, intrycket - om än naturligtvis inte korrekt, men ändå.