Citat:
Ursprungligen postat av
longbow4y
Reklam fungera. Marknadsföring fungerar. Propaganda fungerar.
Den unga urbana medelklassen är uppväxt med en mediebild av hur samhället skall se ut och då blir det en självförstärkande effekt. De är manipulerade.
Jämför med klädmode.
Modehusen vet två år innan hur modet kommer se ut. De marknadsför effektivt sina trender och de får folk likt får att gå den väg de redan planerat. Det är ingen slump. De tjänar på att modet ändrar sig.
De är en liten grupp som styr klädmodet för större delen av västvärlden.
Absolut. Sanningen är att unga människor i synnerhet är oerhört lättpåverkade och/eller trendkänsliga, men detsamma kan sägas om media, om man inte utgår från att tidningar och TV följer direktiv från en högre ort.
Citat:
Är det någon som tror att politik står utanför marknadsföring och propaganda från både privata aktörer och andra stater? Att politik som styr ekonomin står fri från påtryckningar, agendor och propaganda från utomparlamentariska aktörer?
Självklart sker det påverkanskampanjer av alla de slag. Alltifrån falska gräsrotskampanjer, via publik aktivism till hemliga påverkanskampanjer. Och de genomförs i medierna.
Men det är inget att förvåna sig över då det fungerar bättre än att gå den parlamentariska vägen.
En liten grupp aktivister kan med relativt enkla medel påverka stora massor.
Inga invändningar i sak. Det jag ställer mig frågande till är om det finns skäl att leta efter en gemensam agenda, eller om det inte skulle kunna vara så att ett oräkneligt antal faktorer format dagens marknadsliberala samhälle till det det är, och att detta är en organisk utveckling som pågått mycket, mycket länge. Är det lönt att skylla på någon grupp i dag eller bör orsakerna till det vi ser i dag sökas historiskt?
Citat:
Men det är inte det som är problemet utan det naiviteten över att det faktiskt sker.
Det har pågått i hela mänsklighetens historia och kommer så fortsätta ändå finns det de som helst förnekar att så sker.
Det stora problemet är att bilden av det globala samfundet är så fast förankrad på så många punkter att det stora flertalet avfärdar all kritik, hur konkret den än är, som uttryck för konspirationstänkande.
Internet bidrar till ett familjärt förhållningssätt till i grunden onormala randfenomen. En falsk känsla av samförstånd. Kalla det naivitet eller något annat (jag förstår att du syftar på att sådana som jag varnar för att spekulera för mycket).
Citat:
Att påtala att agendasättande aktiviteter, lobbying och rent av subversiv verksamhet sker utifrån ett syfte är inget konstigt. Att ta reda på syftet borde vara journalisternas stora uppgift. Istället spelar de med. De mörkar syften genom att kalla det för konspirationsteorier.
Det är det naturligtvis inte, men då får man gärna göra det på ett konkret sätt, i enskilda fall.
Citat:
Det är inte alltid syftet är gott för målgruppen likt socialstyrelsens rekommendationer.
Syftet med att införa mångkultur i Sverige är inte för svenskarnas bästa.
Och nej det är inte något som bara sker.
Nej, det är inget som bara sker, men skälen till att det gör det kan vara många och motstridiga. Till viss del är motiven garanterat ekonomiska, vilket leder till olika avarter i reklambranschen. Hur det än förhåller sig med detta kan vi nog vara överens om att de visuella representationer av mångkulturens tvångsimplementering som vi bombarderas med verkar nedbrytande. Om det finns en endaste tanke med detta, och vilken den i så fall kunde tänkas vara, det är det jag ställer mig frågande till.