2019-12-15, 20:43
Medlem
Skolan igen

I dagens version av publikationen Göteborgsposten så låter Sariaslan meddela att de sosseekonomiska förutsättningarna och skolans resultat kanske inte riktigt är så tätt sammankopplade som Jerzy predikat sedan 1970 talet.

Citat:
Den kriminologiska expertisen och de som av mer oklara skäl benämns kriminologer i massmedia har dock varken modifierat sina huvudsakliga förklaringsmodeller eller lösningsförslag mot bakgrund av den här utvecklingen.

Vad dessa experter vill att man skall göra mer konkret åt problemen lyser inte sällan med sin frånvaro. Påfallande ofta talas det diffust om sociala insatser där man betonar skolans roll. En anledning till detta kan vara att det saknas välgjorda svenska studier om sociala insatsers effekter på antisociala beteenden i allmänhet och grov våldsbrottslighet i synnerhet. De fåtal studier som finns har i regel små urval och korta uppföljningar. Därtill är insatserna sällan slumpmässigt fördelade till deltagarna vilket innebär att det inte går att avgöra huruvida effekterna förklaras av deltagarnas egenskaper eller av insatserna i sig.
https://www.gp.se/ledare/bristande-b...lan-1.21546556

Frågan kan kanske bäst utredas av trådens utbildningsexpert Edgerton.
Citera
2019-12-15, 23:05
Medlem
Kort kommentar om Gretas lögn att hon satt på golvet på tåget hem från Madrid. Inga av oss vanliga människor skulle twittra en sådan lögn till miljontals följare samma år som man har utsetts till ”person of the year” av Time magazine. Att Greta gör det beror uteslutande på att hon under ett år av sitt korta liv har levt en lögn och alla verkar vilja tro på denna lögn utan att Greta själv ens förstår varför. Hon säger ”lyssna inte på mig utan på vetenskapen” men inget av det hon säger har stöd i vetenskapen. Hon åker båt över Atlanten för att minimera koldioxidutsläppen men båtens besättning flyger över till USA för att hämta henne. Hela hennes liv just nu är en lögn, och som tonåring med diagnos kan hon inte längre skilja lögn från sanning.

Blir intressant att se om detta leder till något slags uppvaknande hos media men troligen inte då de varit medvetna om lögnen från dag ett.
Citera
2019-12-16, 01:47
Medlem
Media123s avatar
I vissa fall vet man inte om debattörer bara är obegåvade eller om de är ondsinta.

För några dagar sedan publicerades en artikel som bland annat diskuterar hur invandring beskrivs i media. Man har mätt positiva och negativa ord och sedan kommit fram till ett resultat; det var att invanding beskrivs mestadels negativt.

Kan det kanske bero på att invandring är något negativt för Sverige? Det chockerande är snarare att det över huvud taget skrivs några positiva artiklar kring invandring alls. Ungefär som om det skrev både positiva och negativa artiklar om maginfluensa, men att de negativa lite smått övervägde. Hade man kunnat anse att det var neutral bevakning av området maginfluensa?

Är de dumma eller ondsinta?

Vad gäller SRs senaste tilltag är jag övertygad om det senare:
(FB) SR pinsamma! Börja Natur på Gymnasiet = Kommit in på Läkarprogram - gäller Afghaner

"Taqi valde bort läkarlinjen – för att få stanna
De utbildningar som omfattas av lagen är gymnasieprogram och vissa yrkesutbildningar. Efter studenten har man sex månader på sig att skaffa en anställning som varar minst två år. De som lyckas med det kan få permanent uppehållstillstånd, medan de som misslyckas utvisas.

Lagen omfattar alltså inte vidare studier på till exempel universitet. Det tycker Taqi Ramazani är synd eftersom han helst skulle vilja utbilda sig till läkare.

– Jag blev till och med antagen på naturvetenskapsprogrammet, men jag bytte. Jag tänkte, jag ska plugga ett program där jag kan skaffa jobb lätt, säger Taqi Ramazani."

Se upp för kompetensregnet, nu svämmar de ensamkommande afghanerna in på läkarprogrammet!
Senast redigerad av Media123 2019-12-16 kl. 01:49.
Citera
2019-12-16, 02:57
Medlem
Media123s avatar
För journalister ett krig mot Sveriges befolkning?

Ändlöst antal artiklar beskriver hur farligt det är att bli utvisad "tillbaka" till Afghanistan
https://www.google.com/search?q=r%C3...nistan+utvisas
men vad är det egentligen högst risk för?
(FB) Antal Utvisade AFGHANER dödade i Afghanistan VS SVENSKAR dödade i Sverige av Afghaner

Kan vi förvänta oss att media skall, helt konsekvensneutralt, rapportera om faran med att låta afghanerna stanna i Sverige? Att det leder till fler dödsfall än utvisningar?
Senast redigerad av Media123 2019-12-16 kl. 03:12.
Citera
2019-12-16, 04:16
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Kort kommentar om Gretas lögn att hon satt på golvet på tåget hem från Madrid. Inga av oss vanliga människor skulle twittra en sådan lögn till miljontals följare samma år som man har utsetts till ”person of the year” av Time magazine. Att Greta gör det beror uteslutande på att hon under ett år av sitt korta liv har levt en lögn och alla verkar vilja tro på denna lögn utan att Greta själv ens förstår varför. Hon säger ”lyssna inte på mig utan på vetenskapen” men inget av det hon säger har stöd i vetenskapen. Hon åker båt över Atlanten för att minimera koldioxidutsläppen men båtens besättning flyger över till USA för att hämta henne. Hela hennes liv just nu är en lögn, och som tonåring med diagnos kan hon inte längre skilja lögn från sanning.

Blir intressant att se om detta leder till något slags uppvaknande hos media men troligen inte då de varit medvetna om lögnen från dag ett.

Det var en bra bild o en stark berättelse som berör främst unga följare. Problemet var bara att den inte var sann.

Budskapet skulle inte vara det samma om hon meddelade att: Sitter i första klass på tåget igenom Tyskland, gåslever är överskattat...
Citera
2019-12-16, 04:18
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Media123
För journalister ett krig mot Sveriges befolkning?

Ändlöst antal artiklar beskriver hur farligt det är att bli utvisad "tillbaka" till Afghanistan
https://www.google.com/search?q=r%C3...nistan+utvisas
men vad är det egentligen högst risk för?
(FB) Antal Utvisade AFGHANER dödade i Afghanistan VS SVENSKAR dödade i Sverige av Afghaner

Kan vi förvänta oss att media skall, helt konsekvensneutralt, rapportera om faran med att låta afghanerna stanna i Sverige? Att det leder till fler dödsfall än utvisningar?

Med tanke på hur många Afghaner som dött eller varit inblandade i tråkigheter så tycks det farligare för dem att stanna i Sverige.

Något för journalistkåren att gräva i. Nääää, trodde väl det.
Citera
2019-12-16, 04:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Nu till den riktigt stora frågan gällande mediasituationen i Sverige. PK är både bidragstagare o rådgivande i mediafrågor. Ändå hånas närapå alla mindre nya aktörer o deras profil medarbetare medlemsskap. På något så flummigt som värdegrund.

Likaså deras attityd till situationen med att en svensk journalist blir hotad o trakasserad under de kaosartade former utan att polisen ingrep. Utan enskilda medlemmar går ut o hånar Lamotte för att han försöker göra ett journalistiskt jobb i ett område väktare numera inte får jobba på under kvällstid.

En märklig självbild. Jag finner det som om Lamotte provocerar igenom att han överlever på att leverera innehåll, inte på reklampengar eller statliga bidrag.

Innerst inne fruktar de alla att de plötsligt själva kan tvingas försöka leva på Swishbetalningar.
Senast redigerad av Sam.Boyd 2019-12-16 kl. 04:31.
Citera
2019-12-16, 06:30
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nu till den riktigt stora frågan gällande mediasituationen i Sverige. PK är både bidragstagare o rådgivande i mediafrågor. Ändå hånas närapå alla mindre nya aktörer o deras profil medarbetare medlemsskap. På något så flummigt som värdegrund.

Likaså deras attityd till situationen med att en svensk journalist blir hotad o trakasserad under de kaosartade former utan att polisen ingrep. Utan enskilda medlemmar går ut o hånar Lamotte för att han försöker göra ett journalistiskt jobb i ett område väktare numera inte får jobba på under kvällstid.

En märklig självbild. Jag finner det som om Lamotte provocerar igenom att han överlever på att leverera innehåll, inte på reklampengar eller statliga bidrag.

Innerst inne fruktar de alla att de plötsligt själva kan tvingas försöka leva på Swishbetalningar.

Ja det är LO:s politiske sekreterare, Mats Eriksson,som säger så här angående Joakim Lamottes video från Kronogården:'

"Om jag tvingas välja så har jag mer sympati för ”snorungarna” i Kronogården än för swishtiggaren Lamotte. Så enkelt är det."

Inlägget har gillats av flera högt uppsatta inom partiet och även företrädare i SKL. Det här kommer man inom alternativ media följa upp i idag och under veckan. Men Mats sympati för kaoset är symptomatiskt. Under åren har vi bevittnat att aktivister exempelvis startar antirasistiska demonstrationer efter en gruppvåldtäkt. Leif GW Persson skyller en stor del av sprängningarna på anhängare till SD. Erik Fichtelius ifrågasatte Tino Sanandaji när han sa att de som bränner bilar är invandrarungdomar. Det är så här det ser ut, man accepterar kaoset och kostnaderna.

Detta visar alltså att vänstern vänt arbetarklassen ryggen. Markus Allard på Ledarsidorna skriver:

"Vänstern har över tid bytt ut sin klassbas. Det är inte längre arbetarklassen som är i fokus för dess politik. Detta gäller både för det parti som en gång i tiden var kommunistiskt som för det parti som en gång i tiden var socialdemokratiskt. Här kan man förstås invända med att S idag fortfarande har arbetarväljare kvar, men det är tydligt vart utvecklingen är på väg. Arbetarklassens politiska representation har vissnat bort. "
https://ledarsidorna.se/2019/12/soci...inom-vanstern/

Vi har alltså samma situation som när socialdemokratin bildades, det vill säga en ny sorts elit som förtrycker arbetarklassen. Dagens utsugare utgörs av en politisk, byråkratisk och socialliberal medieelit. De försöker framställa sig som garanten för samhällets stabilitet när de egentligen arbetar för ett samhälle i kris. Markus skriver:

"De flesta klasser av parasitär karaktär brukar hata dem som ger dem mat."

Något den nya eliten har gemensamt med bosättarna som man vurmar för. Förtrycket sker genom att se de som bidrar som potentiellt onda. Det är så media legitimerar sin antirasism. Just nu pågår en påverkanskampanj om att allt är bra. De som menar att Sverige befinner sig i kris är rasister som vill destabilisera samhället och de går Rysslands ärende.
Citera
2019-12-16, 07:14
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Wales är helt integrerat i England. Och en majoritet av walesarna röstade för Brexit, drygt 52%. Senast i förrgår hörde jag en antingen lögnaktig eller okunnig SVT-reporter påstå motsatsen, stående i Skottland med mikrofonen.

Wales är absolut integrerad i England. Det är man bekväm med samtidigt som walesare aldrig skulle kalla sig engelsmän. Snart har 25 procent av befolkningen kymriska som modersmål och de flesta kan språket rätt så bra. Men man har alltid varit misstänksam mot England och särskilt de i London. Nu är dock engelsmännen en minoritet i London vilket gör walesarna än mer bekymrade, och inte glada som svenska reportrar tror. Det står var och en fritt att gå in på valfri pub i Cardiff och förespråka mångkultur så lär man bli varse om vad man tycker i Wales.
Citera
2019-12-16, 07:26
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det var en bra bild o en stark berättelse som berör främst unga följare. Problemet var bara att den inte var sann.

Budskapet skulle inte vara det samma om hon meddelade att: Sitter i första klass på tåget igenom Tyskland, gåslever är överskattat...

Greta är en ren mediaprodukt. Utan media är hon ingenting. Skylten som hon bär med sig är en del av varumärket. Den ska synas förstås. Hon är en galjonsfigur för den liberala världsordningen där hon förstås fått audiens hos över-galjonsfiguren Barack Obama. Allt hon gör, görs med baktanken hur det ska synas och få genomslag i media. Media måste hela tiden hållas underrättade om var Greta är. När hon går ombord på tåg eller segelbåtar och liknande så att fotografer finns på plats. Den här lögnen med att hon fick sitta på golvet är väl ett tecken på desperation. Kanske håller hon på och hamnar utanför fokus? Sviktar mediahypen? Börjar folk bli klimat- och mediatrötta? Börjar folk få nog av pekpinnar och fejkade pseudonyheter. Själv fick jag ett mindre kruppanfall när jag såg SvD-klimatjournalisten Peter Alestigs senaste alster om klimatmisslyckandet i Madrid. "Ett svek framförallt mot de unga i världen" hade han skrivit. Jag säger som Johan Hakelius: jag har fått nog. Jag är mediatrött.
Citera
2019-12-16, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Gällande enkla jobb är de inte så enkla längre.
Svenskarna kommer tillslut tröttna på att betala bidrag till en importerad underklass. Tillslut kommer det inte ens vara ekonomiskt möjligt. Men lösningen som kommer säljas in från borgarna kommer inte vara repatriering utan att skapa möjligheter för enkla jobb. Två veckors semester och 50 kronor i timmen i lön skulle öppna upp för många nya jobb. Framtiden är skoputsare, folk som säljer paraplyer och vattenflaskor på stan, folk som tvättar bilrutor vid rödljus, snöskottare, fler bud och leveranstjänster etc. I en stad som Sao Paolo eller Istanbul så går inte underklassen på bidrag utan försörjs av enkla jobb. Det är den typen av klass borgarna vill skapa och vänstern kommer ha svårt att argumentera emot när ekonomin tryter och Svensson har tröttnat på migrationens kostnader.

Det kommer bli som i Cairo eller Islamabads förorter med militariserad polis som kontrollerar underklassen.

Tyvärr verkar SD ha tagit fel väg och pratar om hårdare tag mot brottsligheten istället för att prata om återvandring.
Citera
2019-12-16, 08:08
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Media123
I vissa fall vet man inte om debattörer bara är obegåvade eller om de är ondsinta.

För några dagar sedan publicerades en artikel som bland annat diskuterar hur invandring beskrivs i media. Man har mätt positiva och negativa ord och sedan kommit fram till ett resultat; det var att invanding beskrivs mestadels negativt.

Kan det kanske bero på att invandring är något negativt för Sverige? Det chockerande är snarare att det över huvud taget skrivs några positiva artiklar kring invandring alls. Ungefär som om det skrev både positiva och negativa artiklar om maginfluensa, men att de negativa lite smått övervägde. Hade man kunnat anse att det var neutral bevakning av området maginfluensa?

Är de dumma eller ondsinta?

Vad gäller SRs senaste tilltag är jag övertygad om det senare:
(FB) SR pinsamma! Börja Natur på Gymnasiet = Kommit in på Läkarprogram - gäller Afghaner

"Taqi valde bort läkarlinjen – för att få stanna
De utbildningar som omfattas av lagen är gymnasieprogram och vissa yrkesutbildningar. Efter studenten har man sex månader på sig att skaffa en anställning som varar minst två år. De som lyckas med det kan få permanent uppehållstillstånd, medan de som misslyckas utvisas.

Lagen omfattar alltså inte vidare studier på till exempel universitet. Det tycker Taqi Ramazani är synd eftersom han helst skulle vilja utbilda sig till läkare.

– Jag blev till och med antagen på naturvetenskapsprogrammet, men jag bytte. Jag tänkte, jag ska plugga ett program där jag kan skaffa jobb lätt, säger Taqi Ramazani."

Se upp för kompetensregnet, nu svämmar de ensamkommande afghanerna in på läkarprogrammet!

Dom är inte ondsinta. Dom gör bara sin plikt gentemot fosterlandet. De är mediasoldater för mångkulturen som är svensk statsideologi. De har betalt för att efter bästa förmåga försöka stötta det här misslyckade mångkulturprojektet. Om inte SvT-SR gör det - vem gör det då? Nu har man hittat en begåvad afghan som kommit in på läkarlinjen. Se där! En anekdot att förvalta och spinna på. En berättelse som på något sätt ska besvärja verkligheten och ingjuta mod hos de mångkultursupportrar som fortfarande finns kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in