2019-11-26, 09:17
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Att kontrollera båda polerna på sfären är vad ytterst och till sist handlar om. Dess riktning och resultat, inklusive den så kallade oppositionens dito.

Verkligheten och kartan synkar dåligt, vilka perspektivförskjutningar du upplever kan endast du veta.
Kontrollera båda polerna? Ojoj, det här var mer infernaliskt än vad jag kunde förmå mig till att förstå. Den totala kontrollen gör det hela helt ogenomträngligt, utom för oss som förstått, som ser strukturer överallt där det inte finns några.

Eller så här: PM har till skillnad från många andra journalister en viss intellektuell hederlighet. Den innebär att verkligheten i slutänden måste få trumfa ideologin. Han känner sig helt enkelt dum om han fortsätter att tjata mot kända fakta. Sålunda inser han att affärsplanen att beskatta 20 miljoner somalier inte håller. Då får han som god marknadsekonom lov att skrota den affärsplanen.
Citera
2019-11-26, 11:10
Medlem
Det pågår någon typ av debatt i DI

Citat:
Stefan Löfven är kritisk, men Moderatledaren Ulf Kristersson rycker ut till kritiserade kommuners försvar efter anklagelser om social dumpning. Tvärtom bedriver flera av dem ett framgångsrikt arbete mot bidragsberoende, anser han.
”Några av de kommunerna har varit pionjärer i Sverige”, säger han.

https://www.di.se/nyheter/kristersso...rer-i-sverige/

Citat:
Var ansvaret ska ligga för flyktingar efter två år har orsakat flera politiska bråk mellan kommuner. Ett av dem rör 50 nyanlända mellan M/SD-ledda Staffanstorp och S-ledda Malmö. Nu kallar regeringen till samtal.

https://www.di.se/nyheter/regeringen...brak-skamligt/

Malmös socialdemokratiska kommunalråd med namn som slutar på Jamme är tydligen förbannad på Staffanstorp som låter sina guldklimpar formellt flytta till diaspororna i Malmö när de inledande två åren är över. Och Kristersson står hör och häpna upp för de kommunalråd som är pionjärer på soft etnisk rensning. Löfven kallar till samtal och DI rapporterar sakligt.
Citera
2019-11-26, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Kontrollera båda polerna? Ojoj, det här var mer infernaliskt än vad jag kunde förmå mig till att förstå. Den totala kontrollen gör det hela helt ogenomträngligt, utom för oss som förstått, som ser strukturer överallt där det inte finns några.

Eller så här: PM har till skillnad från många andra journalister en viss intellektuell hederlighet. Den innebär att verkligheten i slutänden måste få trumfa ideologin. Han känner sig helt enkelt dum om han fortsätter att tjata mot kända fakta. Sålunda inser han att affärsplanen att beskatta 20 miljoner somalier inte håller. Då får han som god marknadsekonom lov att skrota den affärsplanen.

Det blir lite som att berömma deltagare i Paralympics för deras atletiska begåvning. Visst, guldmedaljen kanske hänger kring halsen - men grenen är fortfarande rullstolsbasket. Att ha fungerande ben har varit helt diskvalificerande från att få tävla på den offentliga arenan i Sverige. Inget som skrivits på någon åsiktsplattform har varit annat än relativt förnuftigt, relativt intellektuellt hederligt, reaktivt opinionsföljande. Opinionsbildningen från samma plattformar har varit odelat vanvettig och i strid med sunt förnuft och bildning bortom innantillramsor som dikterats av makten.

Att ifrågasätta om miljoninvandring från Somalia är lönsam är ju en slags insats inom den madrasserade åsiktskorridoren, visst. Bättre sent än aldrig, visst. Här är guldmedaljen, PM - ska du ha hjälp uppför rampen?

Jag har dragit en linje mellan den som förespråkar återvandring och återställd demografisk balans - och den som egentligen inte gör någon skillnad alls. Inga insikter om problem hjälper i sig, i efterhand. Att som G-P eller Expressen NU varna för konsekvenserna utan att peka på trovärdiga lösningar, handlar bara om att hålla sig flytande på den nya vattennivån och följa med strömmen.

Är denna personliga överlevnadsinstinkt förståelig? Ja. Beundransvärd? Nej. Betydelsefull? Tveksamt. Verkligheten föser ändå allt framför sig och den liberala pressens "folkbildning" släpar efter. Avspeglar en krisinsikt, snarare än väcker den.
Citera
2019-11-26, 12:02
Medlem
longbow4ys avatar
Reinfeldt höll ett brandtal våren 2016 om flyktingmottagandet.
– Hur var det att fira jul i kollaps? Brann granen? Tog maten slut? Ramlade huset ihop?

Det frågar sig Reinfeldt ironiskt när han jämför klagomål om läget i Sverige med flyktingarnas utsatta situation.
https://www.expressen.se/nyheter/rei...lyktingkrisen/

Jag kom att tänka på det uttalandet när jag bläddrade igenom det idag vanligaste pappersmediet, reklambladen.

Biltema har ett nytt reklamblad för v48 på 8 sidor som jag undrar om det är ett inlägg eller i alla fall en gliring mot Reinfeldt nerbrunna gran.

http://broschyr.biltema.se/publication/59879b5/mobile/

Dyraste produkten återfinns på två sidor. En konstgjord gran. Näst dyraste produkten är en brandsläckare placerat bredvid brandvarnare.

Är det subtil kritik mot Reinfeldt?
Citera
2019-11-26, 12:06
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I Rapport igår talade man helt plötsligt klarspråk. I ett inslag om kommunernas dåliga ekonomi gav man exempel på besparingar vissa kommuner är tvungna till. I Bengtsfors måste man dra in på verksamheten inom områdena funktionshinder och individ- och familjeomsorg. Det var ett mycket sorgligt inslag som kan ses här (från 3:20):

https://www.svtplay.se/video/2423598...0-4?start=auto

Det som fick mig att hoppa till var att man faktiskt kom in lite på det verkliga skälen till neddragningarna:
Hur hamnade ni här?

– Jag tror att det finns två orsaker. Vi har varit generösa och tagit emot många nyanlända, men i grunden så är det också ett demografiskt problem. Vi har en åldrande befolkning och kommunen krymper, säger kommunchefen Göran Eriksson.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...e-mest-utsatta

Det här var något nytt. Ett reportage i SVT om hur samhällets svagaste och mest utsatta kommer i kläm och man skyller sedan på invandringen. Vad ska detta sluta med?
Citera
2019-11-26, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Malcoms poddkamrat i Markus och Malcom

Jo, jag förstod det. Nu har jag ju bara lyssnat på några avsnitt som länkats här och mest tänkt på dessa båda herrar som nördiga zoomers med en befriande frispråkighet som ligger i tiden bättre än boomers som Gür och Westerholm. Vanvördighet och fritänkande nyfikenhet som definitivt är lovande, men kanske naivt otillräckligt.

När det visar sig att Allard faktiskt är en mönsterpopulist som står och skäller ut politiker och har ambitioner att skapa en underifrånreaktion från det lokala till nationella planet - blir åtminstone jag imponerad.

Saker kommer kunna hända framöver. Att ha hjärtat till vänster och vara radikal är inget som står i motsats till en nationalistisk impuls - tvärtom är det ju den solidariska känslan och insikten om kollektivets betydelse som bär.

Det går åt båda hållen: Omsorgen om kollektivet är drivkraften att söka politisk makt, men kollektivet är också förutsättningen att vinna makt. Det är - i bästa fall - en fråga om ett kretslopp av omsorg från företrädare till företrädda till företrädare. Omsorg ger stöd som ger makt som används att visa omsorg som ger stöd som ger makt.

Problemet i Sverige är att denna sorts symbiotiska konkurrensfördel satts ur spel. Det är en grym ironi att svenskar saknar ombudsmän som tjänar på att tjäna deras intresse - och straffas när de sviker.
Senast redigerad av oyto 2019-11-26 kl. 12:27.
Citera
2019-11-26, 13:17
Medlem
Apropå ombudsmän med resurser att både straffa och belöna

Den besynnerliga sajten unz.com är ju en härlig källa för alla som söker deviant kunskap. Naturligtvis så drivs den av en medlem av folket. Förutom att den innehåller en ordentlig samling av alternativa perspektiv på de senaste hundra åren av världshistorien så finns ju en samling intressanta bloggare representerade.

En av bloggarna är Steve Sailor som noterat att egendomsfolket är begåvade på flera olika sätt. Här handlar det om dansen kring den gyllene kalven.

Citat:
Obviously, one of the world’s most extraordinary realities is the percentage of the world’s billionaires who are, more or less, Jewish.
However, extremely little research into this fascinating phenomenon has been published either by academics or by the mainstream media in the U.S. Fortunately, the general understanding that quantifying Jewish wealth is Just Not Done does not extend to Jewish ethnic media, who find the topic, understandably, fascinating.
So most of the lists have instead been compiled by small Jewish media outlets.
For example, while Jews are usually estimated to make up about 0.2% of the world’s population, while this 2018 Jewish Business News article estimates that Jewish billionaires make up about two orders of magnitude higher of a percentage (19%) of the Forbes‘ list of the top 200 richest people in the world.

http://www.unz.com/isteve/jewish-bus...-richest-list/

Vi svenskar skulle ju kalla det amerikanska politiska systemet för genomkorrupt eftersom det så tydligt handlar om att köpa inflytande för pengar. Vi bör nog säkra upp vårt system i Sverige för att undvika en till Reinfeldt.

Men jag tror att det kan vara av intresse för de av trådens giganter och följare som är intresserad av det inflytande som en kombination av kontroll över media och ackumulerat välstånd kan skapa att slå ett öga på inlägget. Det tar ca. 5 minuter att läsa.

Ber er notera att den som kan bli nästa kandidat för Demokraterna i presidentvalet finns mycket högt upp på listan. Frågan är om vi i Europa ska behålla den transatlantiska länken intakt eller om vi bör fundera över en egen säkerhetspolitik komplett med eget kärnvapenparaply.

Mediakriget inför nästa presidentval kommer att bli intensivt. Även i ett protektorat som Sverige.
Senast redigerad av Ottokar 2019-11-26 kl. 13:26.
Citera
2019-11-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jo, jag förstod det. Nu har jag ju bara lyssnat på några avsnitt som länkats här och mest tänkt på dessa båda herrar som nördiga zoomers med en befriande frispråkighet som ligger i tiden bättre än boomers som Gür och Westerholm. Vanvördighet och fritänkande nyfikenhet som definitivt är lovande, men kanske naivt otillräckligt.

När det visar sig att Allard faktiskt är en mönsterpopulist som står och skäller ut politiker och har ambitioner att skapa en underifrånreaktion från det lokala till nationella planet - blir åtminstone jag imponerad.

Saker kommer kunna hända framöver. Att ha hjärtat till vänster och vara radikal är inget som står i motsats till en nationalistisk impuls - tvärtom är det ju den solidariska känslan och insikten om kollektivets betydelse som bär.

Det går åt båda hållen: Omsorgen om kollektivet är drivkraften att söka politisk makt, men kollektivet är också förutsättningen att vinna makt. Det är - i bästa fall - en fråga om ett kretslopp av omsorg från företrädare till företrädda till företrädare. Omsorg ger stöd som ger makt som används att visa omsorg som ger stöd som ger makt.

Problemet i Sverige är att denna sorts symbiotiska konkurrensfördel satts ur spel. Det är en grym ironi att svenskar saknar ombudsmän som tjänar på att tjäna deras intresse - och straffas när de sviker.

Antalet visningar på Youtube skjuter i höjden. Populism är populärt.

https://nyheteridag.se/ny-viral-atta...t-appelskrutt/
Citera
2019-11-26, 17:05
Medlem
Citat:
Det här var något nytt. Ett reportage i SVT om hur samhällets svagaste och mest utsatta kommer i kläm och man skyller sedan på invandringen. Vad ska detta sluta med?
Det slutar i Finspång. Jag ser det som helt oundvikligt. Vi har haft rätt om allting de senaste 15 åren och vi kommer att få rätt om det här också.
Citera
2019-11-26, 17:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Positionsförflyttningarna & kappvändandet går så snabbt nu att man knappt hänger med. Det är ju något nytt i gammelmedia varje dag nu

Extra festligt att allt detta utspelas samtidigt som sossarna har dragit igång någon slags shill-kampanj här på flashback som försöker med helt utdaterad damage control, det måste vara någon sosse-avdelning som inte fått det senaste PM:et.

Som en personlig utvikning så jobbade jag på ett release-party med Bo Kaspers förra veckan. Riktigt bra nya låtar, inte alls så vemodiga som tidigare & Bosse såg riktigt glad ut. Tänk så trevligt det kan bli när man skiljer sig från Lena Sundström & slipper höra "rasist"-dillande dagarna i ända.
Citera
2019-11-26, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det slutar i Finspång. Jag ser det som helt oundvikligt. Vi har haft rätt om allting de senaste 15 åren och vi kommer att få rätt om det här också.
Jag lyssnar på radio ibland och de tidigare så beskäftiga vänsterbruttorna får något tydligt nervöst i rösten när frågor om ett växande SD, flyktingars bidragsfusk och ohemula kostnader, ljugande feminister och kanske ffa kritik mot vänsterslagsidan i PS tas upp. De vet ju om att kritikerna har rätt.
Rädsla luktar.
Citera
2019-11-26, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Positionsförflyttningarna & kappvändandet går så snabbt nu att man knappt hänger med. Det är ju något nytt i gammelmedia varje dag nu

Extra festligt att allt detta utspelas samtidigt som sossarna har dragit igång någon slags shill-kampanj här på flashback som försöker med helt utdaterad damage control, det måste vara någon sosse-avdelning som inte fått det senaste PM:et.

Som en personlig utvikning så jobbade jag på ett release-party med Bo Kaspers förra veckan. Riktigt bra nya låtar, inte alls så vemodiga som tidigare & Bosse såg riktigt glad ut. Tänk så trevligt det kan bli när man skiljer sig från Lena Sundström & slipper höra "rasist"-dillande dagarna i ända.

Socialdemokraternas gamla bunkerlinje

Det står nu klart att Löfvens infamösa insats hos SvT härförleden var en riktig stinker. Han försökte bita sig fast i försvarslinjen sosseekonomiska förutsättningar som varit en maginotlinje för den progressiva Socialdemokratin under tiotals år. Den har försvarats av gamla ärrade etniska kämpar som Jerzy som kunnat ta färdtjänsten från äldreboendet till TV studion. Den har varit i princip ointaglig.

Men det som nu verkar hända är att svenska journalister - i vart fall för stunden - inte längre är villiga att bidra till att försvara maginotlinjen. Tidigare har de i princip mangrant slutit upp kring den obevisade hypotesen om sosseekonomiska förutsättningar. Men nu verkar verkligheten och Löfvens uppenbara svamlande inte räcka till längre. Kommer de att fortsätta söka svar i verkligheten eller kommer de att vända om och försvara linjen igen. Kommer Bonniers och SvTs samlade piskor och morötter att kunna hålla fronten?

Vi har dock samtidigt sett att generalstabschefen Brååstad ryckt ut till undsättning för att försvara maginotlinjen och ett sådant tidigare trumfkort som Bodström har kallats in från reserven för att backa upp det vacklande försvaret. Andra gamla frontkämpar är också inkallade. Möjligen kommer Jerzy själv att kallas in igen från äldreboendet.

Kommer Socialdemokraterna att lyckas hålla den sosseekonomiska försvarslinjen i mediakriget mot svenskarna? Vad tror trådens giganter och följare?
Senast redigerad av Ottokar 2019-11-26 kl. 17:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in