Citat:
Ursprungligen postat av
Vågskålen
Kontrollera båda polerna? Ojoj, det här var mer infernaliskt än vad jag kunde förmå mig till att förstå. Den totala kontrollen gör det hela helt ogenomträngligt, utom för oss som förstått, som ser strukturer överallt där det inte finns några.
Eller så här: PM har till skillnad från många andra journalister en viss intellektuell hederlighet. Den innebär att verkligheten i slutänden måste få trumfa ideologin. Han känner sig helt enkelt dum om han fortsätter att tjata mot kända fakta. Sålunda inser han att affärsplanen att beskatta 20 miljoner somalier inte håller. Då får han som god marknadsekonom lov att skrota den affärsplanen.
Det blir lite som att berömma deltagare i Paralympics för deras atletiska begåvning. Visst, guldmedaljen kanske hänger kring halsen - men grenen är fortfarande rullstolsbasket. Att ha fungerande ben har varit helt
diskvalificerande från att få tävla på den offentliga arenan i Sverige. Inget som skrivits på någon åsiktsplattform har varit annat än relativt förnuftigt, relativt intellektuellt hederligt, reaktivt opinions
följande. Opinionsbildningen från samma plattformar har varit odelat vanvettig och i strid med sunt förnuft och bildning bortom innantillramsor som dikterats av makten.
Att ifrågasätta om miljoninvandring från Somalia är lönsam är ju en slags insats inom den madrasserade åsiktskorridoren, visst. Bättre sent än aldrig, visst. Här är guldmedaljen, PM - ska du ha hjälp uppför rampen?
Jag har dragit en linje mellan den som förespråkar återvandring och återställd demografisk balans - och den som egentligen inte gör någon skillnad alls. Inga insikter om problem hjälper i sig, i efterhand. Att som G-P eller Expressen NU varna för konsekvenserna utan att peka på trovärdiga lösningar, handlar bara om att hålla sig flytande på den nya vattennivån och följa med strömmen.
Är denna personliga överlevnadsinstinkt förståelig? Ja. Beundransvärd? Nej. Betydelsefull? Tveksamt. Verkligheten föser ändå allt framför sig och den liberala pressens "folkbildning" släpar efter.
Avspeglar en krisinsikt, snarare än väcker den.