Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Tydligen ska C förbjuda omskärelse av pojkar och judiska centralrådet är upprörda men den här gången gör inte media detta till en stor fråga. Från SVT;
Centerpartiet är ett (vänster)libertarianskt parti och anser därför att individens frihet ska skyddas. Medlemmarna drev igenom detta över partiledningens huvud. Politikerna kommer aldrig våga förbjuda en judisk tradition och dels har Sverige mycket större problem. Det vet den här judiska ordföranden. För tio år sedan var det många svenskar som brydde sig om det påstådda ”hedersförtrycket” och somaliernas förkärlek för omskärelse av deras flickor? Ja, eller judarnas omskärelse av pojkar. Idag är det få som svenskar som bryr sig. Svenskarna bryr sig inte eftersom det inte är deras barn som drabbas.
En in-grupp bryr sig sällan vad den konkurrerande etniska gruppen gör internt utan vad de gör externt. Svensken är idag en etnisk minoritet bland många andra etniska minoriteter så vad judar och muslimer gör med sina barn är det allt färre som bryr sig om.
Du hade fel om att svensken inte bryr sig
Jag var nyfiken på vad ni skrev om saken för nu börjar det hända grejer. I mina delar av facebook går debatten hög mellan svenskar som diskuterar utifrån vetenskapliga argument och barns rätt till sin egen kropp, utifrån vårt förbud mot barnaga, " Barn får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling", och i andra ändan judar som blir helt skogsktokiga och drar nazistkortet till svenskarnas bestörtning. Men det biter inte längre människor låter sig inte tystas.
Dan Korn ballade ur fullständigt, han som talar om brunmålandet tömde hela bajshinken över oss.
Citat:
Det som på 30-talet kunde motiveras med antisemitism kan i dag motiveras med barns rättigheter. Det låter givetvis mycket bättre, men resultatet – även om det inte är det avsedda – blir samma sak. Stämmobeslutet i helgen om att Centerpartiet skall verka för ett förbud mot omskärelse på pojkar är inte riktat specifikt mot judar och förmodligen hade ivrarna ingen aning om effekten, men eftersom omskärelse är en viktig del av judendomen, som så gott som alla svenska judar praktiserar och vill fortsätta med att praktisera, blir resultatet, om förslaget skulle bli lag, att svenska judar antingen får flytta eller bli förbrytare.
Citat:
Att smeta brunfärg över alla åsikter som man inte gillar har blivit en vanlig innesport. Jag gillar det inte. Men vad som förvånar mig är att de som brukar gilla det, de som alltid gillar att framhålla ett partis skumma förflutna och som älskar att hävda att det var så här det började på 30-talet nu är så stumma.
För det var så här det började på 30-talet. Man började med att inskränka i judars rättigheter bit för bit. Nej, jag har självklart inte sagt att Centerns syfte är att sprida antisemitism, men de senaste dagarna har sociala medier varit överfyllda av den varan. Alla som googlat något eller som fritt ur hjärnan fantiserat ihop något har känt sig manade att tala.
https://www.expressen.se/kultur/det-...zsGOpC_8iVcLiE
Det är tydligt att man inte får kritisera. Från hans facebook
Citat:
Tänk vad märkligt ändå! Ett parti som på trettiotalet var öppet antisemitiskt tar ett beslut som i praktiken kommer att omöjliggöra judiskt liv i Sverige. En stor debatt - som kännetecknas av att folk älskar att tala om saker de inte har en aning om - utbryter. Men från ett håll är det såvitt jag kan finna efter letande på Fb och twitter helt tyst. Alla de som skriker "Det var så här det började på trettiotalet" i tid och otid verkar ha annat att tänka på. Konstigt. För det var faktiskt så här det började på trettiotalet.
En svensk talar sakligt om för honom att han har fel. Nazisterna förbjöd inte omskärelse.
Ivar Arpi beter sig som han är helt väck och har inte gjort research:
Citat:
Jag tänker på detta i diskussionen om manlig omskärelse. Jag har fått mycket kritik för att jag argumenterar mot ett förbud. Barnperspektivet är viktigt, anser många av de som kritiserat. Mitt argument är att det finns ytterst få belägg för att någon tar långsiktig skada av manlig omskärelse. Tvärtom verkar de flesta vara nöjda med att ha initierats i sin grupp med denna enkla engångsrit. Den kortsiktiga skadan då? Otvivelaktigt gör det ont. Det är hela poängen med den här sortens riter. Om någon skulle börja göra detta utan att ha en tradition i ryggen skulle det vara en annan sak.
Men en förkrossande majoritet av svenska föräldrar lämnar varje dag sina barn på förskola. En inte obetydlig andel gör det mot barnets vilja.
Mustafa Panshiri hejar på!
Citat:
Vad jobbig du är Ivar Arpi som komplicerar denna så enkla fråga som manlig omskärelse. Såhär är det. Vi i Sverige har förstått något som muslimer, judar, kristna eritreaner, kopter i Egypten, filippiner, sydkoreaner och amerikaner inte har förstått. Nämligen att vi vet bättre än dem. Alla dessa forskare, konstnärer, filmregissörer, musiker och författare har egentligen inte begripit, varken sitt eget, eller sina barns bästa. Steven Spielberg må vara en fantastisk filmregissör som skrämde skiten ur oss med "Hajen" och fick oss att förstå riktig ondska med "Schindlers list", men innerst inne är han en barbar. Inte nog med att han ångrar sin egen omskärelse, han har med stor sannolikhet även överfört det till sina egna barn.
https://www.facebook.com/ivar.arpi/p...56574628541218
Hans härskartekniker biter inte, han får lugna och sakliga svar.
Aron Flam och Mustafa Panshiri går ut med en artikel i Kvartal och blir (lika lugnt och sakligt) helt slaktade i kommentarsfältet eftersom de skriver:
Citat:
I svensk kultur överlämnar man gärna ansvaret för sig själv och de sina åt staten. Men barn är inte autonoma. Därför handlar frågan om religionsfrihet och föräldrarnas rättigheter,
https://kvartal.se/artiklar/omskarel...9-8qCeagEs2JRs
Sverige var först i världen med att förbjuda barnaga. Vi har haft bland de bästa djurskyddreglerna. Det sitter djupt rotat i oss att man inte skadar den som är mindre. Gemene svensk är snäll och värnar om de som inte kan föra sin egen talan.
Jag har läst igenom svarskommentarerna och reaktionen är unison. Det börjar gå upp ett ljus för svenskarna att det är större skillnad på de här människorna och dem själva än de trott. Folk tar avstånd.
Bassam Al-Baghdy ordförande för centrum för sekulär bildning,kommer med ett genmäle till Flam och Panshiri.
Citat:
Det är inte så att de som förespråkar ett förbud "vet bättre", utan av rena logiska argument kommer man fram till att INTE skära i ett friskt barn är bättre än att skära i friska barn. Dessa logiska argument har tyvärr lyst med sin frånvaro i alla artiklar som har tagit en annan ställning för barnomskärelsen.
https://www.facebook.com/permalink.p...119&__tn__=K-R
Vanlig svenne kommenterar
Citat:
Brukar hålla med Aron Flam och Mustafa Panshiri i mycket men nu är jag nästintill chockad över hur de kan försvara, precis som du säger, kroppsliga religiösa riter på barn som är irreversibla. 😮 Argumentet om barnuppfostran hör inte hemma här för fem öre. Inte heller det religösa exemplet med stressande dop med kallvatten på huvudet. Det går nämligen att återkalla den tillhörigheten utan att något på kroppen saknas. Samma sak med hål i öronen. Den mest korkade artikel jag läst på länge.
Lite svar till Panshiri
Citat:
Bra argument! Andra områden som Sverige har trott sig veta bäst trots att världen tyckt annorlunda: barnaga, förskola och inkomstrelaterad föräldraförsäkring.
Citat:
Vi i Sverige har förstått något som muslimer, judar, kristna eritreaner, kopter i Egypten, filippiner, sydkoreaner och amerikaner inte har förstått. Nämligen att vi vet bättre än dem.” Ja, i den här frågan är det faktiskt så. Vi har förstått att det går alldeles utmärkt att i ett modernt samhälle upprätthålla en god penishygien utan att skära bort förhuden på (könsstympa) nyfödda pojkar - så vi vet bättre. På samma sätt som vi vet bättre än de stammar i främst Afrika som låter könsstympa sina flickor.
Mitt öra mot marken säger att någonting har hänt. Svenskarna sätter ned foten, den här typen av mångkultur säger majoriteten svenskar nej till.
När de fattar att det är judarnas krav på särbehandling (nej jag är inte antisemit Korn och Flam) som har lett fram till det mångkulturella Sverige så slutar nog judar ses som extra skyddsvärda, och därmed okritiserbara, och då kommer det nog bli lättare att diskutera mångkulturen på riktigt. En kultur samlas runt livsåskådning och värderingar, det är det som är kultur. Inte mat inte kläder.
Att kriget inte förs i media, utan i alternativmedia och i sociala medier beror ju på att journalisterna är en del av etablissemanget. Ett nihilistiskt etablissemang utan moral och värderingar kan inte jämföra värderingar. Ett krig om mångkulturen handlar ju om livsval, om rätt och fel, om hur man för sig i det sociala rummet, hur man relaterar till barn, djur och gamla, sina medmänniskor kort sagt.
Svenska journalister som får yttra sig är lika nihilistiska som makten själv, de kan inte föra en diskussion om kultur på annat sätt än genom att diskutera maträtter och musik. De vill stanna kvar i innegänget och tänker inte egna självständiga tankar. De gör inte research. De är helt obildade och historielösa och rapar vänsterpropaganda.
De svenska journalister som får yttra sig kritiskt om invandringen är ju inte ens del av vår svenska kultur. De är ju nästan bara invandrare allihop.