2011-05-31, 06:49
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Undrar vad hon menar. Vilken är den svenska idén? Förmodligen är det NWO hon syftar på.
Samma fråga kan man egentligen rikta till SD som tjatar om svensk kultur. Jag tror det är livsfarligt att haka upp sin ideologi på ett diffust begrepp som alla har olika uppfattningar om och som förändras från en stund till den andra.

Samma fråga kan man egentligen rikta till SD som tjatar om svensk kultur. Jag tror det är livsfarligt att haka upp sin ideologi på ett diffust begrepp som alla har olika uppfattningar om och som förändras från en stund till den andra.
Hildebrandts definition av den svenska iden är skäligen tunn. Och farlig, är det bara en idé så kan den lätt och snabbt bytas mot något annat.
Men frågan är viktig. Vi som lever i Sverige och kommer härifrån tar allt som självklart. Vi lever mitt i historia, värderingar, språk, kultur. Men ta oss ut, om så bara till Norge eller Finland och vi märker en klar och drastisk skillnad. Inte alltid till det sämre eller bättre, men annorlunda.
Åker jag till ett bakåtsträvande land, så finner jag stora skillnader till det sämre. Men jag förstår att invånarna där tycker att deras kombination av kultur, värderingar, historia och språk är det bästa som hänt sen skivat bröd. Och jag är inte så förmäten att jag skriver dem på näsan om vad jag anser vara bättre. Är jag gäst i ett land så ägnar jag mig inte åt att missionera, och förväntar mig samma hänsyn av våra gäster.
Att försöka sammanfatta i några enkla punkter låter sig inte enkelt göras.
Mångkulturalister har länge försökt underminera vår självkänsla genom att hänvisa till otillräckligheter. Att vara "osvensk" har blivit ett fint ord, och det kan man tåla till en viss grad. Kultur och värderingar behöver också skapas om igen, ifrågasättas och utvecklas. Men det ska göras av de som tillhör kulturen själva, inte genom yttre påtryckningar från andra kulturer.
Man kan jämföra med definitionen på en same enligt sametingslagen: Den som talar eller talat, sedan två generationer tillbaka, samiska i hemmet och anser sig själv vara same skall betraktas som same.
(I detta paket ingår inget annat än rösträtt till Sametinget.)
En annan definition finns hos våra kära genusforskare, som hävdar att könet är en "social konstruktion".
Jag tror att svensk kultur och värderingar enklast definieras genom sättet de tillägnas på och relationen till flertalet. Den som får sin svenska kultur genom uppväxt, språk och tradition blir helt enkelt svensk. Men om man bor i en av de hundratals enklaver av utländsk kultur som finns i Sverige så är det inte svensk kultur man får sig till livs, utan något annat.