2011-01-14, 23:10
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan

Sedan valet har etablissemangets höger, precis som i utlandet börjat titta på begrepp som assimilation. Begreppet assimilation betyder att invandraren smälter in i det nya samhället. I Frankrike handlar assimilation (där talar man om assimilation, inte integration) om att omfatta franska värden om individuell frihet. I Danmark är assimilation mer förknippat med invandrarna skall adoptera dansk socio-kulturella beteenden och normer.

Det var intressanta inlägg, och jag har plockat ut ovanstående punkt eftersom den är viktig, och eftersom du tagit upp den förr. Alltså poängen med assimilation som en elementär anpassning till det borgerliga civila samhället, den västerländska socialliberala demokratin.

Det är ju det sådana som du tar upp försvarar. Gudmundson mot mörka krafter, terroristiska muslimer och de som av någon idiotisk anledning vill försvara deras intåg i vårt samhälle. En sådan som Tanja Bergkvist mot genusvansinnet.

Där står jag också själv, liksom jag tror en stor del av de svenska politiska partierna och deras anhängare, om de bara tänker efter lite grann. Det finns bara en grundläggande vision idag: socialliberalismen - men den är mycket böjlig.

Nå, när vi nu gjort detta så har vi dock fortfarande kvar det gamla etniska och kulturella begreppet för assimilation. Alltså, för något så snävt som politiken kring invandring, så har vi tre olika grundlösningar för hur man ska göra med dessa invandrare
- assimilation.
Detta var helt oreflekterad standardpolitik i Sverige ännu in på 70-talet.
- integration.
den som alltid misslyckas och blir till sin motsats i segregerade stadsdelar
- multikulturalism
Denna omöjliga vision...

Så, de som du kallar assimilation - anpassningen till det civila borgerliga samhället - är väl snarast något som man kan vänta sig kombineras med integration vad gäller invandrarpolitiken. Inte assimilation.

Det vill säga, att vi har lärt oss en sak: tar vi hit långväga gäster så är det ok att de har konstiga fester på konstiga datum i gård och stuga.

Och märkvärdigt nog har vi nu den viktigaste kampen av alla, att förklara för sådär halva folket och deras ledare att det inte är ok att dessa långväga gäster kräver att få förstöra tryckfrihet, åsiktsfrihet och hela vår demokrati för att deras primitiva religion kräver det.
Citera
2011-01-15, 02:24
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Angående ämnet så har nog splittringen mellan assimilation och multikulturalism alltid funnits där. Den multikulturalism som skapades och drevs från 75 fram till runt 2000 hade ju som outtalat grundantagande att folk automatiskt anammar svenska liberala värderingar och ej utmärker sig som grupp. Att etniska skillnader och kulturella olikheter mest hade med utseende och ytliga kulturella uttryck som matlagning och helger att göra.

Denna typ av multikulturalism är egentligen genomfalsk. Den har det västerländska liberala efterkrigssamhället som ideologisk norm. Iden är att folk landar med planet och blir en automatisk och naturlig del av en individualistisk västerländsk livsstil som hålls samman av liberala ideal framtänkta av europeiska artonhundratalsfilosofer. Det som egentligen skiljer från den tidigare assimilationspolitiken är att man plockade bort de statliga mekanismer för assimilation som fanns och ersatte dem med en klockartro på de egna liberala ideernas attraktionskraft. Man kan säga att den tidigare multikulturalismen inom vår politik (inom akademin har den alltid varit mer ideologisk) ansåg att den liberala ideologiska hegemonin och åsiktsmonopolet var såpass starkt att det räckte som sammanhållning och assimilerande kraft.

Då hela ramverket totalt bortser från hur etniska grupper beter sig, hur etniska grupper identifierar sig, hur mångetniska samhällen egentligen fungerar osv så har splittringar uppstått bland de liberala förespråkarna pga det tilltagande kaoset. Den ideologiska liberala hegemonin som skulle fungera som metaideologisk grund för samtliga i vårat samhälle har därigenom krossats.

Så idag har vi en stor förvirring i svenska samhället. Vi har skapat enorma motsättningar i samhället, enorma etniska kollektiv utan gemensamma intressen och ofta fundamentalt motsatta och försämringar i så gott som alla områden av vårat samhälle samtidigt som den ideologi som skulle hålla oss samman saknar större attraktionskraft. Det blir mest floskler som Ullenhags senaste artikel.

Att liberalerna kommer dela upp sig i:
1) Sådana som vill befästa den liberala hegemonin som fanns förut genom statlig assimilationspolitik.
2) Sådana som är multikulturella "true believers"
3) Klassisk liberaler som i multikulturella samhällen ser vapnet mot svenska sociala omfördelningar då ingen folkgemenskap finns.

är egentligen inte det minsta konstigt. Den första varianten kommer nog mer och mer luta emot islamofobi. Liberaler tycker ofta om svartvita världsbilder och det finns tendenser att vi kommer få lika rabiata liberala islamofober som liberaler idag är rabiata antinazister och antikommunister.

Grupp två kommer att pina oss genom vår media. De är typiska Wolodarskimuppar och har våra tidningar och till viss del skattepengar för att driva sin agenda. Men i samhället i övrigt kommer dessa att marginaliseras fullständigt ungefär som radikalfeminister idag ej har något att säga till om efter deras ideologiska hegemoni fram till typ 2004. Den sista gruppen kommer ha inflytande och är nog den som realpolitikern och hycklaren Reinfeldt tillhör.

Hoppas också på ett liberalt inbördeskrig. Hoppas att ingen av dem överlever det och att det blir födelsen för en konservativ strömning inom liberalismen som sätter nationalstaten och folket som själva spelplanen där liberalismen frodas.
Jävligt bra analyserat. Varför har jag inte läst något (eller ens sett dig) tidigare på Flashback?

Bra skrivet också av Strix och Dogdylan!
Citera
2011-01-15, 02:31
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loqu
Varför ska assimilation likställas med tvångsanpassning? Det är väl ingen som tvingar någon att flytta till ett land. Om man är klar med vad som gäller (t.ex, i Sverige talar vi svenska och bär inte burka) så vet man ju det innan och behöver inte komma hit om det inte passar.
Om man anser att det är en okvalificerad mänsklig rättighet för alla jordens drygt 6 miljarder människor att bo i Sverige (och självklart då också uppbära bidrag från den svenska välfärdsstaten etc) blir assimilation det samma som tvångsanpassning. Att detta är en okvalificerad mänsklig rättighet tycker i princip också hela den svenska mediapolitiska klassen, enligt min erfarenhet. Jag skäms inte det minsta när jag påstår att det är ett fantastiskt privliegium att få leva i Sverige och att man ska vara jävligt tacksam för att man får göra det, oavsett om man är född här eller inflyttad. Inte heller skäms jag det minsta för att jag menar att det innebär vissa plikter mot Sverige, som att försvara landet, inte ligga det till last, och om man är inflyttad att assimilera sig till det svenska samhället och den svenska kulturen.

Så stäm mig.
Citera
2011-01-15, 02:48
Medlem
Kan det här förklara varför Aftonbladet på ledarsidan idag går till "groteska angrepp" (Guilt-by-association-with-SD) mot Folkpartiet och de borgerliga i övrigt? Man har en bild på Åkesson med texten: "Borgerlig stödtrupp" och en bild på Björklund med texten "Jan Björklund protesterar inte". Däremellan finns en bild på Landskrona och texten "Landskrona, politiskt experiment" som då anspelar på samarbetet mellan SD och FP i många motioner.

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...icle8414174.ab

Det lustiga är att man bäddar in kritiken och angreppen mot Alliansen i "granskningsserien" av SD som man lanserat. Vad är det som händer egentligen?
Senast redigerad av KDP1919 2011-01-15 kl. 03:02.
Citera
2011-01-15, 02:54
Medlem
the_dude82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanWarfare
Min bedömning ett tag har varit att socialdemokraterna bör bli först med att positionera sig bort från mångkulturen. Det skulle vara helt rätt av dom att göra detta av flera skäl. LO/Industrin är emot mångkultur och massinvandring, socialdemokratins själ är emot massinvandring.

Det skulle också vara helt rätt politiskt och vända upp och ned på sveriges inrikespolitik samt göra att socialdemokraterna återigen aspirerade på regeringsinnehavet och fick en inre trygghet i sitt parti.

Går socialdemokraterna emot mångkulturen så cementerar dom sig som Sverige största parti för generationer framåt. Dom har även trovärdigheten att göra detta.

Stark exportindustri, "gör din plikt, kräv din rätt", solidaritet, bygga Sverige, det ska löna sig att jobba, stoppa massinvandringen tills assimilationen är klar.
Dom skulle sopa moderaterna av banan.

Problemet är väl att sossarna inte har nån ledare bra nog för att göra detta, kanske Sven-Erik Österberg är en doldis som kan klara detta, ingen aning.

Det är väl en fråga för en annan tråd egentligen men jag har också tänkt den tanken. Min bedömning är dock att partiet vid det här laget är för nedlusat med blattar och för beroende av blatteröster för att göra den kursändringen. Gör man det ändå kommer partiet att slitas isär. För 10-15 år sedan hade det varit en annan sak. Nu är det för sent.
Citera
2011-01-15, 08:38
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Hur tänker du här? Vad är det med dessa förvirrande definitioner av vad en liberal är och vem som är liberal. Liberalismen har inte mycket gemensamt med kulturmarxismen. En liberal är vi och för sig för både invandring och ett mångkulturellt samhälle. Detta är dock ett resultat av att liberaler förespråkar individuell frihet. Precis som att liberaler förespråkar rätten att använda narkotika, yttrandefrihet och religionsfrihet. En liberal person behöver dock inte gilla allting och kan vara extremt kritiskt mot diverse saker, det som gör personen liberal är dock att personen inte vill förbjuda det bara för att denna är kritisk mot det utan förespråkar istället att människor har mänskliga rättigheter och valfrihet.
Hur särrättigheter och kvotering skulle vara individuell frihet är för mig ett mysterium.
Citera
2011-01-15, 10:56
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Hur särrättigheter och kvotering skulle vara individuell frihet är för mig ett mysterium.
Vad pratar du om?
Citat:
Ursprungligen postat av KDP1919
Kan det här förklara varför Aftonbladet på ledarsidan idag går till "groteska angrepp" (Guilt-by-association-with-SD) mot Folkpartiet och de borgerliga i övrigt? Man har en bild på Åkesson med texten: "Borgerlig stödtrupp" och en bild på Björklund med texten "Jan Björklund protesterar inte". Däremellan finns en bild på Landskrona och texten "Landskrona, politiskt experiment" som då anspelar på samarbetet mellan SD och FP i många motioner.

Det lustiga är att man bäddar in kritiken och angreppen mot Alliansen i "granskningsserien" av SD som man lanserat. Vad är det som händer egentligen?
Fast det är väll mest bara Aftonbladet som gör vad Aftonbladet brukar göra. Dvs anklaga alliansen för både det ena och det andra.
Citera
2011-01-15, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Jävligt bra analyserat. Varför har jag inte läst något (eller ens sett dig) tidigare på Flashback?

Bra skrivet också av Strix och Dogdylan!

Första frågan är enkel att besvara, hur kan dagens tonåringar ha någon som helst aning om detta?
Citera
2011-01-15, 11:39
Medlem
Illusionsfrihets avatar
Citat:
Angående ämnet så har nog splittringen mellan assimilation och multikulturalism alltid funnits där. Den multikulturalism som skapades och drevs från 75 fram till runt 2000 hade ju som outtalat grundantagande att folk automatiskt anammar svenska liberala värderingar och ej utmärker sig som grupp. Att etniska skillnader och kulturella olikheter mest hade med utseende och ytliga kulturella uttryck som matlagning och helger att göra.
Kan intet annat än att hålla med. Jag vill akta mig för att kalla den bedrivna politiken för medvetet destrukivt skapad, utan enbart påpeka att vi tydligen inte var beredda på effekten av multikulti. Jag kan naturligtvis se många fördelar med en sådan politik och ett sådant samhälle - men problemen man urskönjar idag kunde naturligtvis inte förutsetts i forna år. Inställningen till invandringen under alla dessa forna år är inte grundproblemet, det är hur vi hanterar det idag som är det.
Citat:
Denna typ av multikulturalism är egentligen genomfalsk. Den har det västerländska liberala efterkrigssamhället som ideologisk norm. Iden är att folk landar med planet och blir en automatisk och naturlig del av en individualistisk västerländsk livsstil som hålls samman av liberala ideal framtänkta av europeiska artonhundratalsfilosofer. Det som egentligen skiljer från den tidigare assimilationspolitiken är att man plockade bort de statliga mekanismer för assimilation som fanns och ersatte dem med en klockartro på de egna liberala ideernas attraktionskraft. Man kan säga att den tidigare multikulturalismen inom vår politik (inom akademin har den alltid varit mer ideologisk) ansåg att den liberala ideologiska hegemonin och åsiktsmonopolet var såpass starkt att det räckte som sammanhållning och assimilerande kraft.
Jag inser nu att jag skulle skapat min tråd:
I detta forum för inrikespolitik, eftersom så många tunga FB-namn återfinns här. Nu vill jag inte göra reklam för min tråd men bidra gärna. Det hade spridit mera ljus på min frågeställning, det ser jag i denna tråd:
Citat:
Då hela ramverket totalt bortser från hur etniska grupper beter sig, hur etniska grupper identifierar sig, hur mångetniska samhällen egentligen fungerar osv så har splittringar uppstått bland de liberala förespråkarna pga det tilltagande kaoset. Den ideologiska liberala hegemonin som skulle fungera som metaideologisk grund för samtliga i vårat samhälle har därigenom krossats.
och:
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
För mig som konservativ, så är det bekvämt för jag behöver inte engagera mig i själva debatten, utan kan lugnt åse bataljen från sidan, och konstatera att utifrån ett konservativt perspektiv så hade kriget inte behövts, men jag är beredd att träda in när de båda sidorna tagit kål på varanda, och sopa ihop resterna.
Varför, varför, varför är man inte förvånad? Liket av liberalismen kommer förvanskas och utnyttjas nu när det överges, skall bli spännande att se hur det slutar. Antagligen kommer våra favorittermer från politiker urholkas och gå mot noll, varpå de ersätts med nya fiffiga såsom; "oliktänkande", "människofrämjande", "assimileringsvänlig", "återuppbyggnad", "restaurering" und so weiter med andra passande prefix, såsom "demokrati" eller "Sverige" - emedan en klarare agenda utspelas på det politiska planet.
Citera
2011-01-15, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
nihilistisk multikulturalism...

Bra beskrivet.

Ett nihilistiskt = ett svenskt "ingenting" (sveriges identitet med kultur, seder och bruk nedmonteras) till förmån för andra gruppers kulturella tillhörigheter.
Citera
2011-01-15, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KDP1919

Det finns två alternativ, antingen är ledarskribenten subjektiv vänster som tar var oärlig chans att sänka Allianse (tror dock inte detta sänker, folk bryr sig inte) eller så vet AB något vi inte vet.
Citera
2011-01-15, 13:09
Medlem
HH74s avatar
Jag har sagt det förr och säger det igen: medierna har makten, inte politikerna. Politikerna bråkar om fastighetsskatter och vårdnardsbidrag. Välfärdsdecimaler. De avgörande frågarna är på förhand redan upphandlade sedan lång tid tillbaka. Om någon ändrar sig så rycker en helt enad mediekår ut och fräter ut dennes hjärna, oavsett hur högt denne politiker kommit.

Alla sa bara "SD 2010" inför valet. Inget har hänt. Även om SD får 20 % nästa val så kommer inget hända. Inget hände i Norge eller Belgien trots liknande siffror en väldigt lång tid. Det är medierna som sätter ramarna i samtalet. Och det är inte "pursvenskar"(som Nilsson skulle ha sagt) som styr Kinnevik, Bonnier eller Stampen.

När mediesituationen är annorlunda så kan reell förändring komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in