Citat:
Ursprungligen postat av
Ottokar
The rise and fall of the liberal international order
P.S. Mearsheimer var en av de professorer som kartlade den Israeliska lobbyn för ett antal år sedan.
Jag känner mig som en besserwisser. Realismen är en klassisk teori eller som du säger ett synsätt inom disciplinen internationella relationer. Den är en hållning populär hos militärer. John Mearsheimer, spenderade tio år i militären så hans uppfattningar är präglade av detta synsätt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Intern...lations_theory
Han nya bok heter Great Delusion: Liberal Dreams and International Realities (2019). Det finns en äldre och längre föreläsning här:
https://www.youtube.com/watch?v=jrE_RPNogG4
Jag hittade det här på Wiki:
Citat:
- John J. Mearsheimer and Stepen M. Walt from Harvard University wrote the article Leaving theory behind: Why simplistic hypothesis testing is bad for International Relations. They point out that in recent years International Relations scholars have devoted less effort to creating and refining theories or using them to guide empirical research. Instead there is a focus on what they call a simplistic hypothesis testing which emphasizes discovering well-verified empirical regularities.
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Mearsheimer
Du ser samma sak mängder av fält. Tanken är att alla studenter och professorer sitter och testar hypoteser (Ja, med undantag för pedagogerna) som skall bekräfta liberala sanningar. Det är samma sak överallt: bekräfta liberalismen som den enda och ultimata sanningen. Men det bekräftar också liberalismen (och marxismen) totala fixering vid dominans och strävan att genomsyra allt. ”The will to power”. Liberalismen är, som Mearsheimer håller med mig om, inte en individualistisk ideologi men en universalistisk ideologi. Alla har rättigheter och eftersom de är absoluta måste dessa spridas och om så vill med vapen. I den föreläsningen som du länkade till så säger Mearsheimer detta; ”Boom, nationalism will win every time” (55 min), säger han.
https://www.youtube.com/watch?v=7kRtt4Jrd_Y
Nationalism är starkare än liberalism. Mearsheimer påpekar att kineserna idag utgör ett nytt block tillsammans med de asiatiska länderna vilket jag påpekat många gånger här på forumet. Notera också Huntington såg detta i ”Clash of Civilization” som kom ut på 1990-talet någon gång. Liberalerna har varit mycket duktiga på att sprida demokrati. Faktum är att de har varit väldigt framgångsrika.
https://www.zerohedge.com/news/2019-...ems-government
Vi har fått mängder av nya demokratier men det är inte ”liberala demokratier”. Till saken hör att i USA och EU styrs politiken av en vänsterliberal elit och lobbygrupper (allt från ADL till GM till Bayer AG) om styr genom politikerna och där med formar massan. I de nya demokratierna har nationalister som har gjort sig av med de utomparlamentariska lobbygrupperna och ser till så att alla underkastar sig den nya nationalkonservativa ordningen.
Istället ha de nya demokraterna byggt en nationalistiskt orienterad demokrati där staten påverkar civilsamhället och inte externa grupper, företag och rika individer. Således, liberalerna lyckades sprida demokrati men det blev inte demokrati på det sättet som de ville. Indien är rakt inte en demokrati i någon egentlig mening annat än till att alla har rösträtt. Israel är en demokrati men det är ingen liberal demokrati. Nyligen gick Benjamin Netanyahu ut med att annektera Jordan dalen, vilket är en rätt stor procent av västbanken.
https://en.wikipedia.org/wiki/Propos..._Jordan_Valley
https://edition.cnn.com/2019/09/10/w...ley/index.html
Trump har redan erkänt Jerusalem som huvudstad och kort senare annekterade Israel Golan höjderna vilket också erkändes av USA. Jag vill nog hävda att om Trump blir återvald är risken överhängande stor att västbanken annekteras av Israel. I princip kan de här pro-palestinska vänstergrupperna lägga ned sin aktivism eftersom Västbanken kommer att bli israeliskt. Det är skrivet i sten. Det är naturligtvis knäpptyst angående den Netanyahu annekteringspolitik som han nu går till val på. I USA och EU (undantaget Sverige) så går den pro-israeliska piskan hårt om du opponerar dig mot judisk expansiv ultra-nationalism. Notera också att det är tyst om kinesiska annekteringen av Tibet. Länder kan göra nästan vad de vill så länge de är uppbackade av EU, USA, Kina, Ryssland och Indien.
Du kan beskylla de eviga krigen i MENA på den israeliska lobbyn och Gulf-staterna (som Mearsheimer gjorde i boken ”The Israeli lobby”, 2007) men du kan inte skylla dessa ständiga konflikter med Ryssland, Nord Korea, Venezuela osv. på den israeliska lobbyn eller Gulf-staterna. Det är vita kristna liberaler i USA som ägnar sig åt sådant.
I de länkade föreläsningarna säger John Mearsheimer uttryckligen att USA är ett liberalt land och det är det. Det har i alla fall sedan 1800-talets slut och så länge världen tillåter ett liberalt land som USA att fortsätta ha det inflytande det har kommer vi definitivt inte att få fred på jorden. USA har inte varit en positiv kraft på över hundra år.
Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Det var denna statistik jag efterlyste att Ivar Arpi skulle bruka i sitt genmäle mot Somar Al Naher, när hon ensidigt lyfte hälsoaspekterna av att leva med andras blickar mot sin kropp i en mångkulturell kontext. Weathering, för tidigt åldrande, talade hon om som något som drabbade svarta och bruns kroppar. Ett lika amerikanskt fenomen som självmorden du relaterar, men som förstås kan och bör appliceras också på svenska förhållanden. Men det blev tydligen inget med det. Det kostar på att hatas, misstänkliggöras, demoniseras och avhumaniseras, Somar. Det kan du aldrig riktigt förstå, eftersom du inte är en vit man eller pojke. Att du känner dig utanför ibland som främling gör dig inte minsta speciell, det är alla nytillkomnas lott i alla kulturella sammanhang någonsin. Vem tror du att du är och vilka kräver du att svenskarna ska vara? Skulle en svensk slippa blickar och åsikter i din märkvärdiga ursprungskultur, menar du? Men att utsättas för en medial och kulturell bredspektrumstrålning av strukturellt hat i sina egna förfäders majoritetsländer - det är något exceptionellt som förtjänar att beskrivas och beivras. Det här med mångkulturen som stressfaktor och hälsovåda är något som kommer, eftersom det är sann och autentisk erfarenhet. Bortom lögnen väntar sanningen med allt tålamod och allt hat i världen. Och vad gäller det här med demografi är det bästa att förankra den debatten i det högutvecklade, förment demokratiska land där sådana tankar INTE varit tabu, nämligen Israel. Man kan tycka att det är fel att splittra människor efter sådana linjer och att det är rasism att göra det - men då är Israel det första land som ska fördömas. Den rasistiska premissen är ju att förvänta sig att svensken och den vite europeiske mannen ska vara av en annan art än den sydafrikanske eller israeliska. Eller att bara Somar Al Nahers hälsa betyder något och inte svenskar i etnostressens brutna kontinuitet.
Tja, du kan ju använda en lång rad argument. Jag tror det beror på sammanhang. Du har kortsiktiga och långsiktiga strategier. Jag tror som sagt att du måste explicit uttrycka att etniska svenskar finns och har absolut rätt till sitt eget land. Sedan kan du motivera det filosofiskt eller framföra andra argument men du måste som sagt uttrycka att etniska svenskar finns och de har en absolut rätt till det här landet. Det är detta som Ivar Arpi och sedan efter valet 2014 även Sverigedemokraterna undviker.
I USA kan du säga: ”Det är bättre att kvinnor inte utbildar sig och stannar hemma med barnen”. Ja, du skapar ekonomisk ojämlikhet mellan män och kvinnor men det är bättre än det här nuvarande liberala systemet som undergräver familjen. Varför hymla. Ekonomisk jämställdhet mellan män och kvinnor är någonting dåligt givet den data som finns tillgänglig. Det betyder inte att alla former av jämställdhet är dåligt. Det finns länder i tredje världen där de behöver mer av ekonomisk jämlikhet mellan män och kvinnor för att få ned födelsetalen.
Vi i väst behöver återinföra den traditionella kärnfamiljen och få upp födelsetalen så därför bör vi reducera den ekonomiska jämställdheten. Det är ingen som argumenterar för att du skall göra kvinnor fattiga eller att män skall förtrycka dem. Män och kvinnor bör ha olika roller i samhället vilket behövs för ett stabilt och välfungerande samhälle. Du kan motivera detta med helt sekulära empiriska argument. Den empiriska vetenskapen vittnar om att män och kvinnor mår bäst och fungerar bäst i den traditionella kärnfamiljen och därför skall den konserveras.
Kvinnor mår bäst av spiritualitet medan män tenderar att vara rätt likgiltiga till religion. Således, männen får helt enkelt hålla käften,hoppa över i SHL-matchen och gå till kyrkan med frun. Du bygger ingen nation utan någon form uppoffring och detta är små uppoffringar. Nietzsche håller säkert inte med mig men det är ändå ingen av mina husgudar.
M-märkta debattörer som Ivar Arpi är fruktansvärt dåliga på att tala ur nattmössan och det är därför den identitetspolitiska vänstern som Somar Al Naher kan köra över dem. Faktum är att identitetspolitik inte är någonting dåligt. Det är någonting bra. Problemet i Sverige är att etniska svenskar inte får bedriva den. Hela världen bör odla sin etniska, kulturella och religiösa särart. Sedan kan det vara så att vi i västerlandet behöver någonting nytt att samlas kring för du kan inte bygga en beständig identitet på liberala principer.