Citat:
Tack för mig. Nu skiter jag i det här. Den här tåden har varit absolut verklighetsomdanande för mig.
Nu får jag en offtic-varning för att kalla en idiot en idiot. Jag är klar med det här jävla moneybegging- piss-forumet.
Kämpa på allihopa.
Tack ska ni ha allihopa.
Nu får jag en offtic-varning för att kalla en idiot en idiot. Jag är klar med det här jävla moneybegging- piss-forumet.
Kämpa på allihopa.
Tack ska ni ha allihopa.
Nu ber vi Pater Nostra tillsammans och förlåter de fåkunniga deras synder. Du behövs vet du käre Nostra. Dina ögon, dina öron, dina tankar och ord behövs. Så när stridsdammet lagt sig ska du se att när DN eller annan farisé retat upp dig tillräckligt kommer du tillbaka till oss. Jag bjuder på en liten aptitretare med tanke på just DN och det organets internaliserade folkfientlighet, formgjuten av galningen Olof Lagercrantz och allt. Den där skarpögde britten Huntford fick sig en pratstund med bolsjeviken Lagercrantz i det alldeles unga sjuttiotalet. Det var häpnadsväckande saker Mäster Olof kläckte ur sig, men DN.s vidare snedseglats framstår i begriplighetens ljus. DN anser sig verkligen tjäna ett högre (ur deras ägares synvinkel) syfte. Ur Kajsa Normans utmärkta undersökning av den sjuke svenska mediepatienten:
Befolkningen får lära sig att det bara finns en >>sanning<< som passar in på given information. Det är en inställning som syftar till att omöjliggöra opposition. Att förkasta den accepterade uppfattningen betraktas inte som kritik som bör bedömas på sina meriter, utan som villfarelse. >>Kritikern blir en kättare och kan därmed neutraliseras<<, skriver Huntford. Det finns en lång lista över principer som inte kan ifrågasättas, vilket inkluderar allt på vilket systemet vilar, inklusive den nationella principen om konsensus.Den agendasättande journalistiken sitter således som svartmögel i väggarna hos DN, men tyvärr inte bara hos dem även om rötan där fått fäste på ett sätt som annars mest förefinns hos statens etermedier. Televisionens förtjänst som propagandaorgan och såssealiserande förmåga identifierades givetvis tidigt av regimen. Huntford lyckades få fler högdjur än Lagercrantz att mumla ur skägget.
I en intervju med Huntford säger Olof Lagercrantz, dåvarande chefredaktör för Dagens Nyheter: >>Nyheter ska användas för att förändra samhället och påverka människor. Om de är objektiva, och bara syftar till att informera, så är de konservativa. I ett litet land som Sverige har en tidning av Dagens Nyheters storlek en oerhörd makt. På egen hand kan vi vända opinionen.<<
>>Ett litet land<<, fortsätter Lagercrantz, >>har inte råd med individer som ställer sig upp och själva tar ställning. Det måste finnas en grupp. Och, självklart, eftersom svenskar reagerar i grupp är de lättpåverkade.<< (Norman s. 153)
Örjan Wallqvist, då chef för TV2, erkände att televisionens främsta uppgift var att skapa opinion:Nog lever regimlojala medier upp till sina ideal alltid, och även om det säkert smärtar att ha gått miste om möjligheten att utan konkurrens via TV-mediet tvångsmata befolkningen med instruktioner kring hur det anständiga livet bör levas i varje statsreglerad detalj, finns de trogna politrukerna inom public service kvar som åtminstone kan se till att nyheterna blir indoktrinerande på det önskvärt opinionsdrivande viset.
>>Svenskarna är intellektuellt primitiva och underutvecklade. Och TV fungerar på så vis att den skapar känslor och intellektuellt liv och därmed skapar den också opinion. Det är ett opinionsskapande medium. [...] TV är ett mycket inflytelserikt medium för indoktrinering och man måste vara väldigt försiktig med hur man använder det.<<
Andra tjänstemän var mer specifika och hävdade att indoktrineringen syftade till >>att övertyga svenskarna om att de lever i den bästa av alla tänkbara världar - och att konditionera dem för den sittande regeringens ideologi.<< (Norman s. 150)