2019-06-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja folk flyr från vänsterliberalismen som känns fadd numera. Thomas Engström har kanske identifierat fienden på ett bra sätt - det är kapitalismen och det internationella ansiktslösa storkapitalet som är fienden. En fiende som berövar människor deras värdighet och möjligheter till ett bra liv. Det är nog så han menar. Han ligger då bara ett stenkast bort från motsvarande konservativa positioner. Kanske kommer han i sin jakt på autenticitet och äkta värden så småningom - om något år eller så - att ta steget över till konservatismen. Hans sambo Margit Richert kämpar också för att hänga kvar som frilansjournalist och som flackat runt med sambon i Georgien och Nederländerna. De fajtas för sin existens och försöker vara angelägna och lästa. Det är gott så. Dömen icke.

Han kom ut med en essä på Timbro vid namn; ” Om konservatismen som motgift till insulär perfektionism” år 2017 där han slog fast att han var konservativ och med konservativ menade han att han ville konservera den vänsterliberala ordningen. Smedjan skrev en recension av boken;

Citat:
- Författaren Thomas Engström och ledarskribenten Lisa Magnusson efterlyser en konservatism som går ut på att bevara den liberala samhällsordningen (…)Engström verkar vara inne på liknande spår. Som när han skriver att det är konservatismens uppgift att skydda minoritetsgrupper i samhället ”eftersom liberalerna i sitt övergivande av familjen som rättighetsbärare missar att minoritetskulturer inte kan överleva på annat sätt än genom att markera sin särart på småkollektiv nivå”. Ändå landar han i slutsatsen att konservativa bör ägna sig åt att upprätthålla den rådande liberala ordningen snarare än att sträva efter ett mer konservativt präglat samhälle.

https://timbro.se/smedjan/ett-libera...e-ar-inte-nog/

En intervju från den tiden av Expressen så framstår det att han är en vänstertomte rakt av. Han är livsstilsliberal. Det vill säga, fri sex, supa, knarka och köpa sex. Det är den typen av liberalismen som han förespråkar och inte så mycket mer. Från Expressen;

Citat:

Thomas: När den liberala världsordningen ifrågasätts av Trump och extremhögern är det en konservativ reflex är att vilja bevara den liberala ordningen, allt det som minskat fattigdomen i världen och ökat rättssäkerhet och frihet.

Fråga: Är det inte motsägelsefullt med en konservatism som vill slå vakt om liberala värden?

Margit: Den konservativa rörelsen i Sverige har kapats av krafter som är reaktionära snarare än konservativa, som är mot aborträtt och homoäktenskap. I de flesta europeiska länder betyder ”konservativ” något helt annat.

(…)

Fråga: På sistone har ni haft en del konflikter med högerprofiler som Ann Heberlein och Tino Sanandaji, men även etablerade politiker som riksdagsmannen Hanif Bali.

Thomas: Vi höll på att bli vänner med Hanif, vi tyckte väldigt mycket om honom, han besökte oss när vi fortfarande bodde i Skåne …

Margit: Tänk efter vad du säger nu!

Thomas: … och det var jätteintressant att höra om hans syn på Sverige. Sen dess har vi ju sett hans framfart och sörjt en vänskap som aldrig blev. Hanif är inte rasist, han hatar inte invandrare. Däremot är han förbannad på att vänstern betraktas som god, att det är en orättvis spelplan där sossarna får samarbeta med V men Moderaterna inte får samarbeta med SD. Och det är sant att många i vänstern är skyldiga Reinfeldt en ursäkt. Men nu är det som att hela agendan går ut på att få SD och V att vara lika illa.

Margit: Det är skamligt.

Thomas: Den viktigaste striden just nu är att stå upp för en human flykting- och asylpolitik och en bättre arbetskraftinvandring, att inte ge SD inflytande över regeringsbildning. Visst kan jag fortfarande bli galen när jag tänker på de höga marginalskatterna i Sverige, men inte särskilt långa stunder.

(...)

Thomas: Resan har ökat förståelsen för hur det är att vara invandrare i ett land, att stå med mössan i hand och vara utlämnad åt konstiga myndighetsbeslut. Man inser att ingen har att göra med hur väl integrerad jag är i ett land. Så länge jag betalar skatt och inte begår brott, vad spelar det för roll vilka julsånger jag kan?

Margit: Hemma tyckte jag alltid att pratet om ”vithetsnormen” var fjantigt, men ett samhälle som Mexiko är så enormt tydligt skiktat efter hudfärg: först vita amerikaner, sen mexikaner, längst ner indianer.

Thomas: Och ju mörkare desto trevligare, de riktiga svinen var ju vita amerikaner, som tyckte vi var på deras sida och gav oss menande blickar

https://www.expressen.se/kultur/som-...ltid-en-sosse/

Osv.
Vidare kommer han ut som Centerpartist. Till saken hör att Thomas Engström inte har ändrat sina uppfattningar alls. Han har tyckt i princip samma sak hela tiden - samma trötta vulgära timbroianska nyliberalism. Sedan sätter han olika etiketter på sig själv men det är samma sak hela tiden. Så här säger han in sin ledare i Aftonbladet;

Citat:
I hela mitt liv har jag lyckats mota bort min skam över att tillhöra, utnyttja och hjälpa ett globalt system som bygger på utsugning, förnedring och slaveri. Ju närmare skammen har tagit sig, desto hårdare har jag slagits för den kapitalism och marknadsekonomi jag egentligen hatar. Jag har slagits mot folk som påmint mig om skammen jag borde släppa in. Jag har slagits mot vänstern. Nu kan jag inte längre, efter att ha rest runt i det globala arbets*läger vi *vita rika män ömsint kallar för ”vår planet”, hålla den skammen stången. Inte ens mina sluga kackerlackor till försvarsmekanismer kunde överleva det *mötet. Jag skäms, alltså lever jag. Därför är jag vänster.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...ZtsszcZ_rrmCV0

Han pekar ut rika vita kapitalistiska män och marknadsekonomi. Detta är egentligen ingenting nytt. Nu är inte den analysen sig helt fel men det är lätt att skriva detta. Aftonbladets ledarsidor är uttryckligen liberala (har gång på gång hävdats av nuvarande och förra redaktören) och Aftonbladet kultur är en mix av liberalism, post-marxism och då och då typiska leninist-statement från Åsa Linderborg när hon inte prånglar feminism, internationalism och post-marxism. På något sätt är det inte så konstigt att Engström kan få en plats i just Aftonbladet. Han är inte intressant av ekonomisk frihet men att få knarka, supa, röka och uttrycka sina privata önskningar. Det skiljer honom från Johan Norberg som har ett genuint intresse för ekonomisk politik. Sedan har du rätt att Engström och frun är på dekis och antagligen inte någonstans att gå längre. Det är många journalister som är brända idag.
Citera
2019-06-27, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jo, du skrev förrevolutionär.

Jag lyssnade på dem. De håller en hyfsad klass och jag är förundrad över att de inte stöts ut ur etablissemanget givet vad som faktiskt sägs där. Jag gillar kritiken av kapitalism, deras sociala medvetenhet och vikten av kulturell gemensam. Deras diskussioner påminner om vad som kan läsas i Jacobin Magazine, en av de få vänstertidningar som inte är helt upplupen av vänsterliberalism.

............

Hu som helst. Det vänsterliberala utbildningsbygget går inte som det är tänkt. Akademikerna får inte jobb och stå på McDonalds är kanske inte vad alla MA och forskarutbildade vill eller kan göra. Förtroendet för våra utbildningsinstitutioner (med rätta) kommer på sikt att undermineras och inte längre fungera som ett sätt att göra klassresor. Massutbildningsideologin får dock inte röras. Vänsterliberalen Gunnar Wetterberg slår ett slag för fortsatt massutbildning i Expressen;

Studenter är bra för att de konsumerar (även om det är för lånande pengar). Vidare får ett par akademiker jobb. Som Wetterberg skriver så kommer det inte synas i BNP eller i plånboken hos studenterna. Med andra ord: Vi använder staten till att utbilda människor rakt ut i arbetslöshet och depression. På något sätt kommer det vara ”lustfyllt” enligt Wetterberg. Det kan ju användas till att göra Quiz på nätet och det kan ju vara kul för individen men till vilket pris? Faktum är att massutbildning är ekonomiskt och socialt negativt för både individen och samhället. Du förstör medvetet humankapital. När det vänsterliberala utbildningsprojektet inte fungerar är det arbetsgivarna och arbetsmarknadens fel som inte förstår värdet av utbildning;

Alla nationalekonomer vet att marknaden agerar efter en mycket enkel logik – ekonomiska incitament. De anställer inte folk om de inte ha behov av dem. Visst, i staten, där hålla budget inte betyder något och det inte finns någon risk för konkurs spelar det kanske mindre roll vem och hur många som anställs men det spelar roll för näringslivet. Vidare, vad har han tänkt att ICA skall ge de högskoleutbildade och det växande antalet av forskare? Chefsanalytiker för fiskdisken? I USA har utbildningsidiotin gått så pass långt att du behöver gå på college för att få köra lastbil. Varför inte kräva att killen som klipper dina biljetter på biografen har en J.D? Wetterberg fortsätter;

Universiteten har inte minskat praktikplatserna. De har ökat dem markant och eftersom praktikplatserna har ökat har värdet på en praktikplats minskat. Snittet för att ta sin doktorsexamen är 38 år någonting i Sverige. På det vill Wetterberg lägga till ett par års betald praktik. Således, de disputerade skall sättas på vuxendagis men med mer avancerade arbetsuppgifter precis som långtidsarbetslösa och invandrare. Gunnar Wetterbergs artikel är fruktansvärt motstridig och ”make no sense” för någon som är någorlunda beläst. Faktum är att det är rent destruktivt för både samhället och individen med massutbildning. För två år sedan skrev Gunnar Wetterberg en rätt bra artikel där han faktiskt kritiserade massutbildning;

https://www.expressen.se/ledare/gunn...ing-i-sverige/

Så varför har han backat? Tja, liberalerna inser att deras många ”progressiva” projekt inte fungerar och ger rent destruktiva effekter. För ett par år sedan menade Peter Wolodarski i en ledare att lösningen på alla problem som uppstår med invandringen skall lösas med mer invandring. Lösningen på problemet med massutbildning skall lösas med mer utbildning. Liberalerna kör rakt in i kaklet.

"Öppna era hjärtan" C-liberalen Thomas Engström har sadlat om till post-marxist.
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...ag-inte-langre

Rebecca Uvell gör sig lustigt över det

https://twitter.com/RebeccaWUvell/st...64133371297793

Du har skrivit ett flertal läsvärda inlägg om utbildning och hur kraven stiger in absurdum (en fil. Mag för att sitta i kassan på Ica lätt vulgäriserat). Min fråga är hur mångkulturen kommer in i bilden egentligen. Det är väl knappast analfabetiska somalier eller Taharushande Afghaner som tvingar fram en pervertering av det svenska utbildningsväsendet? Det är väl knappast lågutbildade invandrare som pressar fram ett tvång för onödig vidareutbildning för svenskar? Att mångkulturen utbildas i "onödan" är en helt annan fråga. Min fråga är vad du menar att skillnaderna hade varit för svenskarna utbildningsmässigt utan invandring. Vi är ju ändå det mest "utvecklade" landet i hela världen enligt förståsigpåarna och där minsta lilla "skitjobb" minsann kräver ordentlig utbildning.. Du får gärna utveckla din tankegång här ur ett mångkulturellt perspektiv.
Citera
2019-06-27, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
En intervju från den tiden av Expressen så framstår det att han är en vänstertomte rakt av. Han är livsstilsliberal. Det vill säga, fri sex, supa, knarka och köpa sex. Det är den typen av liberalismen som han förespråkar och inte så mycket mer. Från Expressen;
Det här är intressant:
Citat:
Thomas: Vi höll på att bli vänner med Hanif, vi tyckte väldigt mycket om honom, han besökte oss när vi fortfarande bodde i Skåne …

Margit: Tänk efter vad du säger nu!...
Thomas Engström är instabil. Han kan vräka ur sig precis vad som helst; även karriärdödande saker. Hans fru vet detta och försöker skydda honom från honom själv. Problemet är att hon inte heller är så värst stabil så det är verkligen en blind som leder en blind.

Men om de nu är ett så dysfunktionellt par som kan döda sina egna karriärer på fyllan med några oförsiktiga facebookinlägg och bara inse sitt misstag två dagar senare när det redan är för sent, hur kommer det sig då att vi fortfarande hör talas om dem? Ja, då får vi gå tillbaka till det jag skrev i mitt tidigare inlägg. Thomas Engström är vänster och har alltid varit vänster, även på den tiden när han kallade sig höger. Hade han varit höger så hade han varit sjukpensionär vid det här laget.
Citera
2019-06-27, 23:05
Medlem
Lite fakta till trådens följare och giganter så här på kvällskvisten om somalier i diaspora. Jag har nämligen alltid trott att uppgiften om att de jobbade och stod i i USA var korrekt. Men tydligen framträder ett synnerligen intressant mönster för detta diasporafolk från Afrikas Horn.

USA ca 80 % arbetslöshet

Schweiz ca 80 % arbetslöshet

Sverige ca 80 % arbetslöshet enligt äldre soffor.

Är jag autist eller finns det ett mäster?
Citera
2019-06-27, 23:31
Moderator
TheLuckys avatar
Arpi dårå, bakom betalvägg:

Citat:
Aftonbladets ledarsida driver en podd de passande nog har döpt till Åsiktskorridoren. Där slår ledarskribenten Jonna Sima fast att jag förvisso har rätt (och självaste Göran Persson har gjort samma analys i sak), men att mina artiklar ändå är problematiska för att de “flyttar fram gränsen för vad man får säga” (18/6). Det är alltså inte fel i sak, men man bör inte säga det högt. Åsiktskorridoren hette podden.

I detta är Sima lik flera andra av kritikerna. De har inga egna förklaringar till varför flyktingmotståndet ökar, inga egna förslag på lösningar, det enda de har är anklagelser om rasism mot dem som understår sig att tala om problemen.

I samma avsnitt jämför den politiska chefredaktören Anders Lindberg dem i befolkningen som inte gillar hur deras hembygd förändras med ”sura gubbar” som inte vill ha kvinnor i bolagsstyrelserna. Han säger att de får ”skaffa en terapeut!”.

Sagt i förbifarten. Men det är en återkommande tankefigur i svensk debatt: bristande ideologisk renlärighet som ett slags sinnesdefekt att inte störa andra med. Den terapi Anders Lindberg syftar på handlar knappast om omtanke med de som inte delar hans politiska vision. Nej, den terapi han ordinerar är sådan man tvingar på de som är så irrationella att de inte vet sitt eget bästa. Stackare. Inte direkt medborgare man tar på allvar.

De som resonerar så här definierar anständigheten så snävt att en majoritet av befolkningen hamnar utanför. Med vetskap om hur det politiska landskapet har förändrats genom flera av de senaste valen i västvärlden kunde man tänka sig att det skulle leda till en smula ödmjuk självrannsakan. Varför finns det så många rasister, stackare och terapibehövande i dag? Varför blir de bara fler och fler?

En minoritets kamp som säger sig tala för en majoritet ifrågasätts. Ska bli intressant nu i Almedalen.

Kd hade chansen men sumpade det hela trots majoritetens stöd. Man imponerade i flera debatter. Bland annat i SVT opinion live. Valet för ökad anhöriginvandring blir då besvikelse och en kräftgång för KD. Man kan ju inte dra sig ur. Falangen runt Alf Svensson tog över. Han har synts i flera sammanhang och talat om ökat ansvar för invandring. Uppenbarligen har hans kontakter påverkat EBT:s falang. Tyvärr misstog de sig. Med den historik KD har kan de inte kosta på sig att svaja. KD har sedan gammalt svårt att kunna behålla intellektuella vilket jag tolkar som konsekvens av ALF:s dominerande närvaro.
Citera
2019-06-28, 02:02
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det här är intressant:

Thomas Engström är instabil. Han kan vräka ur sig precis vad som helst; även karriärdödande saker. Hans fru vet detta och försöker skydda honom från honom själv. Problemet är att hon inte heller är så värst stabil så det är verkligen en blind som leder en blind.

Men om de nu är ett så dysfunktionellt par som kan döda sina egna karriärer på fyllan med några oförsiktiga facebookinlägg och bara inse sitt misstag två dagar senare när det redan är för sent, hur kommer det sig då att vi fortfarande hör talas om dem? Ja, då får vi gå tillbaka till det jag skrev i mitt tidigare inlägg. Thomas Engström är vänster och har alltid varit vänster, även på den tiden när han kallade sig höger. Hade han varit höger så hade han varit sjukpensionär vid det här laget.
Thomas och Margit är stabila endast kring en enda fråga: De vill ha fri invandring. Sedan byter de ideologi och samhällssyn efter vad som för dagen är på tapeten, utifrån vad som passar denna grundtes. På det viset är de precis som 90 procent av den lilla värderingsminoritet som styr landets öde.
Senast redigerad av Evaristo 2019-06-28 kl. 02:05.
Citera
2019-06-28, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Thomas och Margit är stabila endast kring en enda fråga: De vill ha fri invandring. Sedan byter de ideologi och samhällssyn efter vad som för dagen är på tapeten, utifrån vad som passar denna grundtes. På det viset är de precis som 90 procent av den lilla värderingsminoritet som styr landets öde.
Jo, så är det naturligtvis, men vad jag menade var snarare att de är instabila i ett psykologiskt hänseende som få andra i det offentliga Sverige. Namn som Marcus Birro och Henrik Arnstad kan tänkas ha liknande psykologiska profiler, men det är konstigt att tänka sig två så speciella personer som dessa bilda ett par och båda få en plattform, låt vara i ett så dysfunktionellt land som Sverige.

Det hade inte kunnat hända om de var höger, men eftersom båda sedan länge står till vänster så går det bra. Men bara med nöd och näppe.
Citera
2019-06-28, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anenome
Det är också ytterst problematiskt när svenskar låter icke-svenskar, mera specifikt icke-européeer - vars intressen är vitt skilda från svenskarnas - göra sig till talesmän för svenskarna. Keyeune kommer av lätt förståeliga skäl t ex aldrig förespråka omfattande återvandring eftersom det går rakt emot hans genetiska intresse. Lyssna och ge er uppmärksamhet istället till de svenska tänkare, eller vita amerikanska tänkare, som säger samma saker som K gör lika bra och bidra till att höja dessas status i tyckonomin istället, eftersom Keyeune aldrig kommer förespråka det som är bäst för svenskarna.
Malcom Kyeyune verkar ha replikerat på ditt inlägg, i Dagens Samhälle:
Citat:
Själv har jag haft den tveksamma äran att bli kallad ”husneger” både en och flera gånger för mina förment asociala och reaktionära åsikter, men snarare än att säga att den beskrivningen skulle vara ”elak” eller ”dum”, vill jag påpeka att den beskrivningen rymmer en filosofisk självmotsägelse. Den vilar på att åsikter sitter – eller borde sitta – i huden, eller i ens DNA, eller något sådant. Har man den synen så kan aldrig någon med annorlunda hudfärg någonsin bli svensk. De kan leva här, de kan vara födda här, de kan prata svenska, de kan ha svenskt medborgarskap, men vi ser ju på dem att de är gjorda för att spela en viss roll, och de kommer aldrig någonsin att bli fria från den rollen.
Men de kan också vara dåliga på svenska, ändå ha medborgarskap och sätta sharia över svensk lag, eller se svenskarna som främlingar i eget land. MK bortser från främlingskapet, segregationen, anomin och otryggheten i det multietniska landet. Det räcker inte med åsikter för gemenskap på samhällsnivå, men det kanske är miniminivån för att övertrumfa känslomässiga, instinktiva och gruppdynamiska, kulturella aspekter för hur vi sorterar oss och ser på varandra och den andre.
Citera
2019-06-28, 09:32
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Lite fakta till trådens följare och giganter så här på kvällskvisten om somalier i diaspora. Jag har nämligen alltid trott att uppgiften om att de jobbade och stod i i USA var korrekt. Men tydligen framträder ett synnerligen intressant mönster för detta diasporafolk från Afrikas Horn.

USA ca 80 % arbetslöshet

Schweiz ca 80 % arbetslöshet

Sverige ca 80 % arbetslöshet enligt äldre soffor.

Är jag autist eller finns det ett mäster?
Autistisk eller ej, du sprider hatfakta.
Citera
2019-06-28, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Arpi dårå, bakom betalvägg:

En minoritets kamp som säger sig tala för en majoritet ifrågasätts. Ska bli intressant nu i Almedalen.

Kd hade chansen men sumpade det hela trots majoritetens stöd. Man imponerade i flera debatter. Bland annat i SVT opinion live. Valet för ökad anhöriginvandring blir då besvikelse och en kräftgång för KD. Man kan ju inte dra sig ur. Falangen runt Alf Svensson tog över. Han har synts i flera sammanhang och talat om ökat ansvar för invandring. Uppenbarligen har hans kontakter påverkat EBT:s falang. Tyvärr misstog de sig. Med den historik KD har kan de inte kosta på sig att svaja. KD har sedan gammalt svårt att kunna behålla intellektuella vilket jag tolkar som konsekvens av ALF:s dominerande närvaro.

Det finns även starka materiella och och andliga anledninger till KDs ställningstagande. De materiella är att frireligiösa numera är tungt investerade i migrationsindustrin. Socialdemokraterna slog bl.a. på 1990 talet undan basen för deras vårdkomplex där de var tungt investerade i familjehem för vård av svenska missbrukare med familjer. De sökte och fann andra födkrokar.

När en frikyrka lyckas frälsa en muslim så upplevs det som en kollektiv triumf vilket är en del av den andliga delen.
Citera
2019-06-28, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Autistisk eller ej, du sprider hatfakta.

En slutsats är att jag borde sluta skriva med autokorrekt.

En annan är att dessa data kan vara något som stödjer teorin om normalfördelningskurvans betydelse. Min hypotes är att de ca 20 procent av somalier som arbetar och försörjer sig i respektive land befinner sig längst ut på den högra änden av kurvan. Om det stämmer kommer resterande 80 procent sannolikt aldrig in i produktivt arbete i något land inom Kristenheten. Problemet är ju att intelligens till övervägande del verkar vara en ärftlig egenskap.

Vi må alla har ett människovärde, men var hamnar då produktionsvärdet?
Citera
2019-06-28, 10:33
Avstängd
88g14flashplants avatar
Både Samhällsnytt och Nordfront rapporterar idag om vårdbedrägerier i det Nya Sverige. Samhällsnytt gör ett reportage om Liljeholmskajens vårdcentral där invandrare utan läkarlegitimation arbetar som läkare. Nordfront tar i sin tur upp tandvårdsbedrägerier som hitvandrade människosmugglare från fjärran strand har utfört.

Båda reportage är läsvärda, sakliga och beskrivande för vad som i våra grannländer nu omtalas i termer av det svenska tillståndet. Här går jag inte djupare in på artiklarna i sig än så. Värt att notera i sammanhanget är att dessa slags artiklar i en svunnen tid var sådant som gamla medier ägnade sig åt. Så är det förstås inte längre.

Det är på många sätt glädjande att alternativa medier nu tar över den rollen. Själv ser jag inga tecken på att detta i något avseende skulle förändras inom en överskådlig framtid då gamla medier endast rapporterar sådant om det är absolut nödvändigt och isf minimalt.

https://www.nordfront.se/manniskosmu...a-miljoner.smr

https://samnytt.se/fler-falska-lakar...tom-pa-google/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in