2019-04-26, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Du menar neobabylonierna. Någon jävla ordning får det vara i tråden.

Citat:
Du menar neobabylonierna. Någon jävla ordning får det vara i tråden.

Proto eller neo blir helt beroende på perspektiv min gode Oyto.

Men min poäng var att Kalergi ansåg att hans praktiska idealism behövde baseras på en förstörelse av nationerna genom att blanda upp folken med ”negeroida raser” som den nya eliten sen skulle kunna härska över. Söndra och härska är en utmärkt imperiepolitik för en styrande klass/ras.

Alla bildade människor känner till hans egna familjeförhållanden och vilka som finansierade honom så det saknas anledning att utveckla det närmare här i tråden.

Naturligtvis kan man inte motivera det som sker med samma ord som valdes på 1920 talet men om effekterna blir desamma så varför inte?
Senast redigerad av Ottokar 2019-04-26 kl. 13:54.
Citera
2019-04-26, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Proto eller neo blir helt beroende på perspektiv min gode Oyto.

Men min poäng var att Kalergi ansåg att hans praktiska idealism behövde baseras på en förstörelse av nationerna genom att blanda upp folken med ”negeroida raser” som den nya eliten sen skulle kunna härska över. Söndra och härska är en utmärkt imperiepolitik för en styrande klass/ras.

Alla bildade människor känner till hans egna familjeförhållanden och vilka som finansierade honom så det saknas anledning att utveckla det närmare här i tråden.

Naturligtvis kan man inte motivera det som sker med samma ord som valdes på 1920 talet men om effekterna blir desamma så varför inte?

Sedan är ju det här med avfärdande av konspirationsteorier ett tveeggat svärd. Det som inte är uttänkt blir ju en instinkt. Är det bättre? Vi har diskuterat artiklar från judiska skribenter i USA som på intet vis förringar kopplingen mellan det homogenas underminerande genom mångkultur och judisk aktivism. Att nativism med naturlighet kommer vara antisemitisk. Inte med förklaringen att det handlar om en illasinnad plan mot den infödda majoriteten, utan en impuls beroende på det egna perspektivet som "den andre". Samma resonemang har förts kring judisk roll i den ryska revolutionen och kommunismen.

Till slut måste svaret bli - Och? På vilket sätt gör det konsekvenserna annorlunda för de drabbade? Om det egna kollektivet ska räknas någon 1800-talsgöteborgares ordvitsande tillgodo, måste man då inte också reflektera över annan samhällspåverkan?
Citera
2019-04-26, 14:31
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Att i Sverige förneka att "svennehoran" råkar ut för etniskt hat genom att uttryckligen förläna "judehoran" en exklusiv offerstatus är - oförsvarligt. Det finns heller inget rationellt försvar för att i en mängd ledare ösa galla över identitetspolitik - samtidigt som man uttryckligen kräver särrättigheter och ett kollektivt tillgodohavande för den egna ingruppen.
Haha, nej, det finns naturligtvis inget rationellt i detta. Svaret står väl att finna i tongivande teorier om makt och normer. Det tillkommer folkflertalet, eller snarast majoritetsbefolkningen, att lyssna uppmärksamt på minoriteter och visa respekt för deras "erfarenheter", ihopfantiserade och uppdiktade eller inte. Deras röster är svaaaga och hörs inte klart och tydligt om vi andra inte håller käften. Se där den gängse definitionen av demokratiskt menings-"utbyte".
Citat:
Det tårdrypande naiva är att den fungerande mångkulturen bygger på ömsesidighet och omsorg. Att "vi svenskar" är särsklit noggranna med att uppfostra oss själva att vara toleranta mot andra, medan "vi judar/kurder/turkar/muslimer" kritiserar respektive ingruppers separatism, chauvinism och fördomsfullhet till det gemensammas fromma. Insikten att den enda kritik av tribalism som egentligen betyder något för det universella - är självkritiken av den egna ingruppens partikularism.
Men frågan är om det verkligen finns någon endaste representant för de grupper du nämner som faktiskt gör det av det enkla skälet att man tillsammans bygger ett bättre samhälle utan t.ex. kurdiskt hedersvåld. Skulle vara någon enstaka kurd, då. Svenskar som grupp är tusenfalt bättre på detta, vilket du noterar. Att en utländsk folkgrupp i Sverige skulle kritisera sig själv av hänsyn för svenskarna, det finns liksom inte på kartan. Samma sak gäller i utökad mening förståelse för det dilemma som svenska folket ställs inför: börja ställa krav och riskera en jobbig reaktion eller låta saken bero och hoppas på att grupper med stort självhävdelsebehov (typ syrianer) ska tagga ned ett par hekto.
Citat:
Det pragmatiska svaret har att göra med det du själv påstår om att judar utgör 0,00000001 procent eller så av befolkningen. Om din retoriska fråga "varför skulle judar stå upp för etniska svenskar" skulle finna gillande hos Naomi, blir ju motfrågan varför någon utanför det egna mikrokollektivet ska bry sig om alla hennes partsinlagor.
Det enkla svaret måste bli att Sverige är genomjudaiserat och innehar världsrekordet i skuldmedvetenhet och självförakt. Du har absolut helt rätt i allt du skriver, men ren logik kanske inte riktigt kompenserar bristande verklighetsförankring.
Citera
2019-04-26, 15:34
Medlem
Citat:
Du förstår inte "Weinstein". Om du prövar med H.C. Andersens sedelärande berättelse om den nakne kejsaren då?

Alltså: Vi har en brist på anständighet som fortgår på grund av rådande maktförhållande och kulturella normer. Den insiktsfulle hade påpekat risken som kejsaren, Harvey och Adam löper och den lägesenergi som finns i situationen - du hade försvarat tingens ordning som oföränderligt lagiska.

Att försöka dra in judar i det hela fungerar inte. Ingen förutom möjligen islamlister, tänker ens i dessa banor.

Citat:
Att i Sverige förneka att "svennehoran" råkar ut för etniskt hat genom att uttryckligen förläna "judehoran" en exklusiv offerstatus är - oförsvarligt. Det finns heller inget rationellt försvar för att i en mängd ledare ösa galla över identitetspolitik - samtidigt som man uttryckligen kräver särrättigheter och ett kollektivt tillgodohavande för den egna ingruppen.

"Förneka genom att" -- du syftar på en enda kolumn skriven...2017(?). Samtidigt finns det massor av helsvenska debattörer som förnekar och detta gör de rakt av utan något "genom att". Det verkar du tycka vara helt ok. Aldrig ett ord om det.

Citat:
Och varför skulle den autentiskt omsorgsfulle minoritetsrepresentanten tala om svensketnisk utsatthet? Det finns två svar: Ett "naivt" och ett pragmatiskt.

Det tårdrypande naiva är att den fungerande mångkulturen bygger på ömsesidighet och omsorg. Att "vi svenskar" är särsklit noggranna med att uppfostra oss själva att vara toleranta mot andra, medan "vi judar/kurder/turkar/muslimer" kritiserar respektive ingruppers separatism, chauvinism och fördomsfullhet till det gemensammas fromma. Insikten att den enda kritik av tribalism som egentligen betyder något för det universella - är självkritiken av den egna ingruppens partikularism.

Den anständige judiske debattören inser att etnisk svenskhet är lika självklar som en egna identiteten och förstår vidare att det är förenat med stigma och repression för svenskar att tala om det. Jimme Åkesson är en goofy stackare som förnekar svensk etnicitet - men Göran Rosenberg är desto mer osympatisk som det inte hade varit farligt för honom att bejaka den.

Det pragmatiska svaret har att göra med det du själv påstår om att judar utgör 0,00000001 procent eller så av befolkningen. Om din retoriska fråga "varför skulle judar stå upp för etniska svenskar" skulle finna gillande hos Naomi, blir ju motfrågan varför någon utanför det egna mikrokollektivet ska bry sig om alla hennes partsinlagor.

Om någon av dem vågade ge sig tillkänna i tråden, hade de varit på min linje och inte din. Men eftersom det samtidigt hade varit att dela identitetspolitikens my precious, så låter de bli. De känner uppenbarligen som du, men hade varit tvungna att ge läpparnas bekännelse åt mitt resonemang.

Den här frågan existerar inte för dem eller för någon annan utom dig. Men visst, varför ska någon bry sig om Naomis "alla partsinlagor"? Jag gör det inte men du är å andra sidan den som bryr sig mest av alla.

Det fundamentala felet du gör igen och igen är att du likställer en ganska liten, ganska marginaliserad, diasporagrupp (t.ex. kurder) med en minimal diasporagrupp som är "integrerad" (judar) med svenskar, en rejäl majoritet vars land detta är. Att likställa så totalt olika grupper fungerar inte och det är just därför det är så dödfött. Det är därför ingen annan bryr sig om det.

Vad gäller utsatthet så går det att använda det men som vi vet (eftersom det inte händer) fungerar det inte för att bygga "identitetspolitik" för svenskar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Bäste Expert - Det är naturligtvis därför jag kallar planen Kalergi 2.0. Den nya uppgraderade planen på den ursprungliga versionen.

Men redan de gamla babylonierns genomförde liknande projekt. Guds eget egendomsfolk byttes delvis ut och många tvangs flyta ” By the rivers or Babylon för att ersättas av samarier m fl. Folk som bildar nationer är ett otyg som hindrar grandiosa planer. Alltså måste de blandas ut till en heterogen massa.

"Planen" existerar inte och har aldrig gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tyvärr är det så... En marknad för bl.a. amerikanska varor, som stora delar av jorden. Det är faktiskt inte helt självklart alla gånger att man bör vara tacksam för att inte sovjetiska styrkor översvämmade Europa 1945. Amerikansk frihet är en garant för otrygghet, osämja, oro. Cash is king.

Nej. Det här är totalt fel och det måste klargöras. I valkampanjen 2016 så pratade Trump om detta. Om USA:s enorma handelsunderskott. Han ville minska det -- d.v.s mer amerikanska varor. Hela det amerikanska etablissemanget skrek i högan sky när de tog avstånd mot det. De vill absolut inte ha detta. Tvärtom. Vidare har svensk inrikespolitik noll med USA att göra.
Citera
2019-04-26, 16:21
Medlem
Holdingbreaths avatar
https://www.hbl.fi/artikel/ny-lag-tr...medborgarskap/

Svenska massmedia har ignorerat Finlands beslut att ta bort medborgarskap från kriminella invandrare. Det går stark emot Sveriges mångkultur. Att man vill inte ha vissa invandrar talar för svaghet av assimilering som fenomen.

Sveriges högsta domstol har begränsat utvisning för kriminella. En somaliska våldtäktsman får stannar.
Citera
2019-04-26, 20:01
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Vilka fördelar min eller din grupp kan få. Är ditt företag med i SAF eller är du som anställd medlem i LO? Så såg "identitetspolitiken", om vi måste använda ordet, ut bra länge i Sverige och det handlar konkret om fördelar för gruppen (LO eller SAF). Att vara svensk var inte en faktor.

Jag uppfattar det som att oyto inte använder ordet på det sättet alls. Att det på inget sätt eller vis handlar om fördelar för gruppen för oyto. Tar vi en snabb titt på SD så är det inte ett parti som storsdadsbor (t.ex. Per Svensson) röstar på. SD är inlåsta i sin egen "identitetspolitik" på det viset.

Eftersom oyto inte menar att identitetspolitik har något med fördelar för gruppen att göra så måste oyto extrapolera långt, långt, långt in i framtiden för att kunna ge sin analys någon form av relevans. Det har jag påtalat för oyto ett flertal gånger eftersom uttryck som "minoritet bland andra minoriteter" har använts. Det är långt dit. Det kan röra sig om hundratals år.

Ett försök till räddning och att skapa relevans är att ta upp "white flight". Det uttrycket kommer från USA och där är "identitet" långt borta trots att fenomenet "white flight" förekommer. Jag läste ett kapitel ur en bok skriven av en amerikan som jobbade politiskt. Han använde ordet identitetspolitik och denna handlade t.ex. om vissa sydstatare, irländskättade Boston-bor, kolgruvearbetande bergsbor och bönder. Bland andra. Detta är grupper utan någon som helst gemensam identitet förutom den vaga identiteten "vit amerikan". Vad det bland annat handlade om i detta sammanhang var att få dessa grupper att rösta på R i stället för D på grund av liberalismens misslyckande. Och det lyckades. Gemensam vit identitet försöktes det inte ens med eftersom den inte existerade. Nu är vi lite mer lyckligt lottade i Sverige då svensk identitet är betydligt starkare än identiteten "vit amerikan".

För mig ser det ut som om du och oyto använder identitetspolitik på helt olika sätt. Därför ställde jag frågan: vad är identitetspolitik? Vad jag har sett finns det ingen enighet i tråden och det är oklart för mig om alla förstår att det oyto pratar om ligger långt bortom livstiden för alla som skriver i tråden.

Varför drar du in användaren Oyoto i ditt svar till mig? Ville jag vara otrevlig skulle jag kunna fråga dig om du är så oförskämd, att du menar att jag ansluter mig till nåt slags trådsanning, rentav inte kan nåt och inte heller klarar av att tänka själv. Emellertid är jag en trevlig prick och skulle aldrig få för mig att ställa den typen av frågor.

I övrigt när det kommer till ditt svar till mig, struntar jag i dina svar-frågor, det mesta i sak helt orelaterat till det jag skrev, och vars användande talar för att du bara deltar i diskussionen för att obstruera. Men det kan jag så klart inte veta, så jag ber dig att inte ta illa upp för att jag skrev just det. Det är väl helt enkelt bara så, att vi har olika syn på saker och ting.

Med detta sagt, självklart med glimten i ögat, väljer jag att fortsätta enligt följande.

Vad identitetspolitik är i praktiken kan, det vill säga faktiskt på riktigt och inte vad ledarskribenter och liknande i svensk media häver ur sig, illustreras med följande uppräkning, inte alls uttömmande på något sätt.

Identitetspolitik i praktik är följande.

1) Folkmordet i Rwanda. Det spelade noll roll vad de som dödades själva ansåg i frågan om vilka de var och vilken grupp de ansåg sig tillhöra. Var du enligt uppviglarna och utförararna tutsi, kunde du anse dig tillhöra gruppen kristna, muslimer eller animister, du dödades ändå på grund av att andra bestämde att du tillhörde gruppen tutsier.

2) Armenierna i Turkiet. Ansågs du av det moderna Turkiets skapare vara armenier skulle du bort, och plockades också bort. Och det oavsett vad du själv ansåg om dig själv.

3) Tredje Riket. Var du jude var du helt enkelt inte välkommen. Du kunde själv identifiera dig som tysk, men ansåg makthavarna att du var jude, var du rökt, till slut och til sist.

Och lite närmare geografiskt och i tid.

4) Moderaternas Waberi och socialdemokraternas överenskommelse med muslimer. Den förra fick en tid vara med trots sina åsikter om att sharia borde vara nåt helt naturligt och fint i Sverige. Waberi ansågs generera röster. Det senare, ett exempel att just vissa muslimska grupper i utbyte mot röster ska få inflytande över hur Sverige organiseras och styrs.

5) Afrosvenskarnas förening, eller vad de nu heter, och dess verksamhet, vilken förening du aldrig kan bli medlem i och vars omsorg aldrig kommer att omfatta dig, hur du än väljer att identifiera dig. Såvida du inte är det där som Afrosvenskarnsas är, vad det nu är.

Detta, 1-5, är vad jag menar med praktisk identitetspolitik. Oavsett vad man inbillar sig om hur speciellt Sverige är, kan det gå mindre bra i Sverige med vårt bejakande av identitetspolitik. Per Svenssons, andras och också dina funderingar, är inte identitetspolitik, det är nåt annat och har enligt min uppfattning mycket lite med mångkultur--och identitetspolitik att göra.

Om jag missuppfattat dig, vilket jag mycket väl kan ha gjort med tanke på ditt svar på min välmenande - jag menar fortfarande väl - kommentar till dig, ber jag dig bortse från min kommentar.

Allt gott!
Citera
2019-04-26, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Varför drar du in användaren Oyoto i ditt svar till mig? Ville jag vara otrevlig skulle jag kunna fråga dig om du är så oförskämd, att du menar att jag ansluter mig till nåt slags trådsanning, rentav inte kan nåt och inte heller klarar av att tänka själv. Emellertid är jag en trevlig prick och skulle aldrig få för mig att ställa den typen av frågor.

I övrigt när det kommer till ditt svar till mig, struntar jag i dina svar-frågor, det mesta i sak helt orelaterat till det jag skrev, och vars användande talar för att du bara deltar i diskussionen för att obstruera. Men det kan jag så klart inte veta, så jag ber dig att inte ta illa upp för att jag skrev just det. Det är väl helt enkelt bara så, att vi har olika syn på saker och ting.

Med detta sagt, självklart med glimten i ögat, väljer jag att fortsätta enligt följande.

Vad identitetspolitik är i praktiken kan, det vill säga faktiskt på riktigt och inte vad ledarskribenter och liknande i svensk media häver ur sig, illustreras med följande uppräkning, inte alls uttömmande på något sätt.

Identitetspolitik i praktik är följande.

1) Folkmordet i Rwanda. Det spelade noll roll vad de som dödades själva ansåg i frågan om vilka de var och vilken grupp de ansåg sig tillhöra. Var du enligt uppviglarna och utförararna tutsi, kunde du anse dig tillhöra gruppen kristna, muslimer eller animister, du dödades ändå på grund av att andra bestämde att du tillhörde gruppen tutsier.

2) Armenierna i Turkiet. Ansågs du av det moderna Turkiets skapare vara armenier skulle du bort, och plockades också bort. Och det oavsett vad du själv ansåg om dig själv.

3) Tredje Riket. Var du jude var du helt enkelt inte välkommen. Du kunde själv identifiera dig som tysk, men ansåg makthavarna att du var jude, var du rökt, till slut och til sist.

Och lite närmare geografiskt och i tid.

4) Moderaternas Waberi och socialdemokraternas överenskommelse med muslimer. Den förra fick en tid vara med trots sina åsikter om att sharia borde vara nåt helt naturligt och fint i Sverige. Waberi ansågs generera röster. Det senare, ett exempel att just vissa muslimska grupper i utbyte mot röster ska få inflytande över hur Sverige organiseras och styrs.

5) Afrosvenskarnas förening, eller vad de nu heter, och dess verksamhet, vilken förening du aldrig kan bli medlem i och vars omsorg aldrig kommer att omfatta dig, hur du än väljer att identifiera dig. Såvida du inte är det där som Afrosvenskarnsas är, vad det nu är.

Detta, 1-5, är vad jag menar med praktisk identitetspolitik. Oavsett vad man inbillar sig om hur speciellt Sverige är, kan det gå mindre bra i Sverige med vårt bejakande av identitetspolitik. Per Svenssons, andras och också dina funderingar, är inte identitetspolitik, det är nåt annat och har enligt min uppfattning mycket lite med mångkultur--och identitetspolitik att göra.

Om jag missuppfattat dig, vilket jag mycket väl kan ha gjort med tanke på ditt svar på min välmenande - jag menar fortfarande väl - kommentar till dig, ber jag dig bortse från min kommentar.

Allt gott!

Anledningen till att jag tog upp oyto är att den användaren gärna pratar just identitetspolitik. Jag hade inte för avsikt att pådyvla dig oytos åsikter.

Listan med 1) - 5) har ingen relevans för svenskar i Sverige annat än ett par punkter finns i Sverige. En forcerad jämförelse fungerar inte. Man kan inte ta afro-svenskar som förebild och sedan skapa en svensk-svenskargrupp och hoppas på samma "identitetspolitik". Förutsättningarna är helt olika. Förvisso finns en ansats till en sådan grupp: Det fria Sverige (tråd finns) -- men detta är inte en grupp som tilltalar ett tvärsnitt av svenskar och antalet medlemmar är mycket blygsamt.
Citera
2019-04-26, 21:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Sedan är ju det här med avfärdande av konspirationsteorier ett tveeggat svärd. Det som inte är uttänkt blir ju en instinkt. Är det bättre? Vi har diskuterat artiklar från judiska skribenter i USA som på intet vis förringar kopplingen mellan det homogenas underminerande genom mångkultur och judisk aktivism. Att nativism med naturlighet kommer vara antisemitisk. Inte med förklaringen att det handlar om en illasinnad plan mot den infödda majoriteten, utan en impuls beroende på det egna perspektivet som "den andre". Samma resonemang har förts kring judisk roll i den ryska revolutionen och kommunismen.
Det här var jävligt bra.

Inflytelserika judar i ledande positioner tycks ha en tendens att utnyttja sin ställning för att "skydda" sig själv och sina egna. Inte så himla konstigt, egentligen, med tanke på den judiska diasporans olycksdrabbade historia (hur mycket av det som är självförvållat ska jag låta vara osagt). Det judiska kollektivet har blivit mästare på förebyggande åtgärder; en skyddsinstinkt som ofta slår över i paranoia. I varje människa av annan ras ser man en potentiell antisemit, och precis som hos individer med beteendestörningar kretsar det mesta kring dem själva. Se detta som ett taffligt försök till en karaktäristik av judisk gruppsykologi (judenhet, med andra ord). Det säger sig självt att enskilda judar kan vara mycket välfungerande, sympatiska, osv. Det är i grupp eller när judar börjar abstrahera som det här förslagna, rättshaveristiska draget kommer i dagen. Oerhört medvetet folk som vi andra säkert skulle kunna lära ett och annat användbart av om någon haft ett konstruktivt utbyte med dem och inte fått i hemläxa att berätta om förintelsen.
Citera
2019-04-26, 21:05
Medlem
Citat:
Haha, nej, det finns naturligtvis inget rationellt i detta. Svaret står väl att finna i tongivande teorier om makt och normer. Det tillkommer folkflertalet, eller snarast majoritetsbefolkningen, att lyssna uppmärksamt på minoriteter och visa respekt för deras "erfarenheter", ihopfantiserade och uppdiktade eller inte. Deras röster är svaaaga och hörs inte klart och tydligt om vi andra inte håller käften.

Ge mig ett enda exempel på när västerländsk media värnar en vit minoritetsgrupp.

Den som på allvar tror att politiker och media i västerlandet kommer att börja värna om svenskar, när dom äntligen blir i minoritet, kommer nog att bli både överraskad och besviken.
Citera
2019-04-26, 21:09
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Man kan inte ta afro-svenskar som förebild och sedan skapa en svensk-svenskargrupp och hoppas på samma "identitetspolitik". Förutsättningarna är helt olika. Förvisso finns en ansats till en sådan grupp: Det fria Sverige (tråd finns) -- men detta är inte en grupp som tilltalar ett tvärsnitt av svenskar och antalet medlemmar är mycket blygsamt.
Var detta ett medvetet försök till humor?

Afrosvenskarnas riksförbund är mycket riktigt ett olyckligt exempel eftersom det rör sig om närmast psykotiska extremister, och Det fria Sverige har väl heller ingen star quality, om man så säger. Men, jag måste fråga: vänder du dig emot själva tanken på en svensk identitetspolitik som sådan, eller anser du att den bör konstrueras på något särskilt sätt? Nu vet vi vad du menar att man inte ska göra och tänka, men om vi vänder på steken?
Citera
2019-04-26, 21:31
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Ge mig ett enda exempel på när västerländsk media värnar en vit minoritetsgrupp.

Den som på allvar tror att politiker och media i västerlandet kommer att börja värna om svenskar, när dom äntligen blir i minoritet, kommer nog att bli både överraskad och besviken.
Det beror väl på hur du definierar "vit". Samerna har exempelvis fått någon sorts upprättelse på senare år, fast det fortfarande finns en exotisk aura kring allt som rör detta märkliga folk. Just samerna har förresten blivit rätt bra på det här med identitet, fast de inte för någon identitetspolitisk kamp utanför Sapmi, eller vad det heter. Men du har givetvis rätt i att inga europeiska tidningar tar parti för vita folkgrupper i Afrika och på andra knepiga ställen. Med denna logik ser det inte precis lovande ut, men å andra sidan har västerländska media privilegiet än så länge att vurma företrädesvis för icke-vita minoriteter.

Självklart är det ganska så kört om svenska folket är i minoritet och svenska media får samma karaktär som den där svenskspråkiga tidningen i Estland, eller som Judisk krönika, som nämndes i tråden nyligen. Svensk identitetspolitik kan däremot komma att bli ett måste i ett Europa där de vita folken trängs undan. Nu tror jag inte att det ska behöva gå riktigt så långt som till minoritetsstatus och utställningsexemplar, skåda den siste svensken, men en mer robust inställning till vår identitet är ingen nackdel när vi kopplar greppet om vårt land och konkurrerar ut de invandrade folken.
Citera
2019-04-26, 21:32
Medlem
Citat:
Var detta ett medvetet försök till humor?

Afrosvenskarnas riksförbund är mycket riktigt ett olyckligt exempel eftersom det rör sig om närmast psykotiska extremister, och Det fria Sverige har väl heller ingen star quality, om man så säger. Men, jag måste fråga: vänder du dig emot själva tanken på en svensk identitetspolitik som sådan, eller anser du att den bör konstrueras på något särskilt sätt? Nu vet vi vad du menar att man inte ska göra och tänka, men om vi vänder på steken?

Jag har inget emot DfS som sådant. Det är säkert trevligt för de som är medlemmar men själv har jag inget intresse av att vara medlem.

Det fungerar inte att låtsas att svenskar är minimal diaspora i Sverige. Så vad kan i stället "fungera"? Vad exakt är man ute efter? Att ragga medlemmar åt DfS (jag försöker mig på lite humor)?

"Identitetspolitik" som koncept att tänka kring stjälper snarare än hjälper upplever jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in