Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Vilka fördelar min eller din grupp kan få. Är ditt företag med i SAF eller är du som anställd medlem i LO? Så såg "identitetspolitiken", om vi måste använda ordet, ut bra länge i Sverige och det handlar konkret om fördelar för gruppen (LO eller SAF). Att vara svensk var inte en faktor.
Jag uppfattar det som att oyto inte använder ordet på det sättet alls. Att det på inget sätt eller vis handlar om fördelar för gruppen för oyto. Tar vi en snabb titt på SD så är det inte ett parti som storsdadsbor (t.ex. Per Svensson) röstar på. SD är inlåsta i sin egen "identitetspolitik" på det viset.
Eftersom oyto inte menar att identitetspolitik har något med fördelar för gruppen att göra så måste oyto extrapolera långt, långt, långt in i framtiden för att kunna ge sin analys någon form av relevans. Det har jag påtalat för oyto ett flertal gånger eftersom uttryck som "minoritet bland andra minoriteter" har använts. Det är långt dit. Det kan röra sig om hundratals år.
Ett försök till räddning och att skapa relevans är att ta upp "white flight". Det uttrycket kommer från USA och där är "identitet" långt borta trots att fenomenet "white flight" förekommer. Jag läste ett kapitel ur en bok skriven av en amerikan som jobbade politiskt. Han använde ordet identitetspolitik och denna handlade t.ex. om vissa sydstatare, irländskättade Boston-bor, kolgruvearbetande bergsbor och bönder. Bland andra. Detta är grupper utan någon som helst gemensam identitet förutom den vaga identiteten "vit amerikan". Vad det bland annat handlade om i detta sammanhang var att få dessa grupper att rösta på R i stället för D på grund av liberalismens misslyckande. Och det lyckades. Gemensam vit identitet försöktes det inte ens med eftersom den inte existerade. Nu är vi lite mer lyckligt lottade i Sverige då svensk identitet är betydligt starkare än identiteten "vit amerikan".
För mig ser det ut som om du och oyto använder identitetspolitik på helt olika sätt. Därför ställde jag frågan: vad är identitetspolitik? Vad jag har sett finns det ingen enighet i tråden och det är oklart för mig om alla förstår att det oyto pratar om ligger långt bortom livstiden för alla som skriver i tråden.
Varför drar du in användaren Oyoto i ditt svar till mig? Ville jag vara otrevlig skulle jag kunna fråga dig om du är så oförskämd, att du menar att jag ansluter mig till nåt slags trådsanning, rentav inte kan nåt och inte heller klarar av att tänka själv. Emellertid är jag en trevlig prick och skulle aldrig få för mig att ställa den typen av frågor.
I övrigt när det kommer till ditt svar till mig, struntar jag i dina svar-frågor, det mesta i sak helt orelaterat till det jag skrev, och vars användande talar för att du bara deltar i diskussionen för att obstruera. Men det kan jag så klart inte veta, så jag ber dig att inte ta illa upp för att jag skrev just det. Det är väl helt enkelt bara så, att vi har olika syn på saker och ting.
Med detta sagt, självklart med glimten i ögat, väljer jag att fortsätta enligt följande.
Vad identitetspolitik är i praktiken kan, det vill säga faktiskt på riktigt och inte vad ledarskribenter och liknande i svensk media häver ur sig, illustreras med följande uppräkning, inte alls uttömmande på något sätt.
Identitetspolitik i praktik är följande.
1) Folkmordet i Rwanda. Det spelade noll roll vad de som dödades själva ansåg i frågan om vilka de var och vilken grupp de ansåg sig tillhöra. Var du enligt uppviglarna och utförararna tutsi, kunde du anse dig tillhöra gruppen kristna, muslimer eller animister, du dödades ändå på grund av att andra bestämde att du tillhörde gruppen tutsier.
2) Armenierna i Turkiet. Ansågs du av det moderna Turkiets skapare vara armenier skulle du bort, och plockades också bort. Och det oavsett vad du själv ansåg om dig själv.
3) Tredje Riket. Var du jude var du helt enkelt inte välkommen. Du kunde själv identifiera dig som tysk, men ansåg makthavarna att du var jude, var du rökt, till slut och til sist.
Och lite närmare geografiskt och i tid.
4) Moderaternas Waberi och socialdemokraternas överenskommelse med muslimer. Den förra fick en tid vara med trots sina åsikter om att sharia borde vara nåt helt naturligt och fint i Sverige. Waberi ansågs generera röster. Det senare, ett exempel att just vissa muslimska grupper i utbyte mot röster ska få inflytande över hur Sverige organiseras och styrs.
5) Afrosvenskarnas förening, eller vad de nu heter, och dess verksamhet, vilken förening du aldrig kan bli medlem i och vars omsorg aldrig kommer att omfatta dig, hur du än väljer att identifiera dig. Såvida du inte är det där som Afrosvenskarnsas är, vad det nu är.
Detta, 1-5, är vad jag menar med praktisk identitetspolitik. Oavsett vad man inbillar sig om hur speciellt Sverige är, kan det gå mindre bra i Sverige med vårt bejakande av identitetspolitik. Per Svenssons, andras och också dina funderingar, är inte identitetspolitik, det är nåt annat och har enligt min uppfattning mycket lite med mångkultur--och identitetspolitik att göra.
Om jag missuppfattat dig, vilket jag mycket väl kan ha gjort med tanke på ditt svar på min välmenande - jag menar fortfarande väl - kommentar till dig, ber jag dig bortse från min kommentar.
Allt gott!