2019-03-06, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Eli Göndör.

Ja, förutsägbart så in i norden. Lisa Pelling, Jan Eliasson och Madelaine Seidlitz levererade de sedvanliga legalistiska argumenten.
Även om jag tar fram min mikrometer så har jag svårt att se någon positionsförändring.

Kvällens behållning var dock när Joakim Ruist proklamerade att inte ens de som proklamerade samhällsekonomisk vinst på invandring trodde på vad de själva sa, eftersom de inte när det var skarpt läge organiserade luftbroar för att hämta hem vinstlotterna.
Ekdalarna kan spola ner sig, detta är vad jag kallar riktig journalistik ,)

https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=zkPJCWGnZNQ

Kan de inte försöka stöta på Jan Eliasson och ställa samma fråga?

Edit: bytt länk

Kommer det få ligga kvar ute, detta episka mästerverk?
Senast redigerad av Fnysington 2019-03-06 kl. 16:53.
Citera
2019-03-06, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Edit: När Macron går ut med sin appell så är det för att han förstår att det Amerikanska imperiet möjligen är så försvagat att det kanske rent av finns en chans för Frankrike att plocka upp inflytande i världspolitiken igen genom att samla EU bakom ett franskt initiativ. Jag är dock inte så intresserad av att öda skattepengar och svenskt blod för att Frankrike ska återupprätta sin ära och storhet i Afrika. Lika lite som jag var intresserad av att det Amerikanska imperiet under Barrak Hussein Obama beslöt att hela Europa skulle bli mångkulturellt för att säkra the global liberal world order.
Angående Macron, en godbit från Hakelius.

Citat:
President Macron sätter en ära i att inte lära något av EU:s problem. Medan unionen spricker kräver han mer av samma vara och fort ska det gå.

Det finns antagligen inget bättre sätt att illustrera att Europa inte är en politisk enhet, än att låta den franska presidenten tilltala ”medborgare i Europa” på Dagens Nyheters debattsida.

Varje europeiskt land har sin politiska kultur och sitt tilltal. Det franska är inte det svenska. En fransk president använder demonstrativt jämlikemarkören ”medborgare”, men talar från betydande höjd, som till undersåtar. Som svensk måste man vara ovanligt servil för att inte dra på munnen. Sätter man sig över tonträffen, eller snarare tonmissen, är nästa problem innehållet.

https://www.fokus.se/2019/03/eu-det-ar-jag/

Som för övrigt är inne på samma tankegångar som du.

Citat:
Långt innan svenska samhällsingenjörer på sitt torrt metodiska sätt började stöpa om verkligheten efter ritningarna, var staten svaret på de flesta frågor i Frankrike. Just detta ändrade inte franska revolutionen. Statens mål blev andra än de varit under Richelieu och Colbert, men dess centrala roll blev inte mindre. Tvärtom. Det tänkandet lever kvar i fransk politik. Så när en fransk president, hur moderniserande han än anser sig vara, ska skissa på framtidens EU, består skissen nästan uteslutande av centraliserade politiska och byråkratiska initiativ.

Nya myndigheter, nya förbud, nya subventioner, nya konferenser som nådigt låter ”medborgarpaneler” yttra sig, för att sedan fatta nya centraliserade beslut om likriktning av Europa.

Citat:
Macron beskrivs ibland som EU:s hopp, men han verkar inte ha ägnat en enda minut åt att fundera på varför unionen nu förlorar Europas andra största ekonomi. Han verkar inte vara ett dugg intresserad av varför länder som Polen och Ungern hamnat i konflikt med EU och unionens principer. Det saknas helt teorier om varför ett av EU:s grundarländer, Italien, nu styrs av en koalition med rätt lite gemensamt, förutom EU-kritiken. Alla som inte vill följa Macron på hans stipulerade kungsväg är helt enkelt dumma, onda, elaka, oansvariga, odemokratiska eller något annat lika innehållslöst
Senast redigerad av Fnysington 2019-03-06 kl. 16:59.
Citera
2019-03-06, 17:01
Medlem
Vryzass avatar
Den superseriösa tidningen The Independent har lite tips inför internationella kvinnodagen, framförallt restips för solokvinnor så att de kan slippa alla vita män.

Tips nummer ett? Bergsvandring i Marocko.

https://www.independent.co.uk/travel...box=1551816727

Citat:
Intrepid Travel has launched new limited edition women’s expeditions, which are all about “breaking down barriers, fostering discussion and creating immersive local experiences for women that are ordinarily off limits on our regular group departures”.
Citera
2019-03-06, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
OT,

Svensk belånad medelklass givetvis.

Samma medelklass som nu (sedan ett bra tag faktiskt) ägnar sig åt "white flight" vilket beskrevs för några inlägg sedan??

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Har det inte gått upp för dig att den extrema frikostligheten primärt mynnar ut i ett totalt förgörande av den svenska vänstern? Det finns en anledning till att riktiga kommunister är minst lika kritisk som en sverigedemokrat till den rådande migrationspolitiken i landet.
Arbetarklassen är en gigantisk förlorare på de rådande idéerna kring massimport av ett nytt trasproletariat.

Ännu mer ekonomisk haverism. Ett trasproletariat som inte arbetar är inte ett proletariat.
Citera
2019-03-06, 19:33
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Ett trasproletariat som inte arbetar är inte ett proletariat.

Eh?

Citat:
"Used originally in Marxist theory to describe those members of the proletariat, especially criminals, vagrants, and the unemployed, who lacked awareness of their collective interest as an oppressed class." In modern usage, it is commonly defined to include the chronically unemployed, the homeless, and career criminals.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lumpenproletariat
Citera
2019-03-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Samma medelklass som nu (sedan ett bra tag faktiskt) ägnar sig åt "white flight" vilket beskrevs för några inlägg sedan??

Ännu mer ekonomisk haverism. Ett trasproletariat som inte arbetar är inte ett proletariat.

Grejen med menaiterna är ju att de inte låter sig inordnas i Marx klassanlys som jag förstår det. Andra som är bättre inlästa får korrigera mig om jag har fel. Marx kunde nog inte tänka sig tanken på att en tiondel av befolkningen skulle leva på främst bidrag, svartjobb och kriminalitet.

Menaiterna är nog kort och gott den nya klassen Transferatets klienter. De behöver strängt taget bara arbeta en dag vart fjärde år för sina patroner för att få fritt vivre på svenskens bekostnad.
Citera
2019-03-06, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Eh?

Jo man försökte väl skapa en term som kallas prekariatet för ett antal år sedan. Människor som levde med ströjobb och tillfälliga anställningar. En ganska prekär tillvaro. Men det passar ju inte in på menaiterna som ju lever rätt gott och i huvudsak verkar vara ganska nöjda med tillvaron när de väl fått PUT och medborgarskap.

Någorn får hjälpa till här. Jag får dem inte till något annat än klienter enligt det gamla romerska systemet med patroner och klienter.
Citera
2019-03-06, 20:05
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Där har du fel anser jag.

Svensken i generell term vänder inte andra kinden till utan går helt enkelt därifrån.
Det uppfattas som svaghet av en del men är inte det. Det är i grunden en styrka och personlig trygghet i att man reder sig själv. Man är pragmatisk och väljer sina strider. Framförallt väljer man att undvika strid för stridens skull.

Vi ser det i White flight exemplet och vi ser det i politiken. De kunniga och kompetenta har sedan länge lämnat arenan. ...
Det tar jag som en defensiv reaktion mot påpekandet av att svensken i gemen har en underdånig offermentalitet som lett fram till den situationen vi har idag. Det avspeglas i all väsentlighet mönstret av invandrare som förövare och svenskar som offer.

Att du hänvisar till white flight, som är ett flyktbeteende, som bevis på svenskens inneboende styrka är anmärkningsvärt. Vi talar om hela landområden som vi svenskar har övergett och där man överlåtit till fientliga utlänningar att bilda enklaver. Bidragsförsörjda av svensken, dessutom. Och nej, svensken går inte helt enkelt där ifrån när dessa invandrare utsätter honom för personrån - i alla fall inte med sina ägodelar i behåll. Det är också vad rånarna som intervjuades vittnar om, att svenskar är lätta byten då de är underdåniga och låter sig rånas utan att göra motstånd.

Att blunda och låtsas som att allt är frid och fröjd i det svenska lynnet när verkligheten vittnar om det motsatta leder ingenvart.
Citera
2019-03-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Det tar jag som en defensiv reaktion mot påpekandet av att svensken i gemen har en underdånig offermentalitet som lett fram till den situationen vi har idag. Det avspeglas i all väsentlighet mönstret av invandrare som förövare och svenskar som offer.

Att du hänvisar till white flight, som är ett flyktbeteende, som bevis på svenskens inneboende styrka är anmärkningsvärt. Vi talar om hela landområden som vi svenskar har övergett och där man överlåtit till fientliga utlänningar att bilda enklaver. Bidragsförsörjda av svensken, dessutom. Och nej, svensken går inte helt enkelt där ifrån när dessa invandrare utsätter honom för personrån - i alla fall inte med sina ägodelar i behåll. Det är också vad rånarna som intervjuades vittnar om, att svenskar är lätta byten då de är underdåniga och låter sig rånas utan att göra motstånd.

Att blunda och låtsas som att allt är frid och fröjd i det svenska lynnet när verkligheten vittnar om det motsatta leder ingenvart.

Ja det påminner tyvärr mer om H G Wells roman Tidsmaskinen där människosläktet delats upp i två arter där de snälla skönandarna eloanerna accepterar våld från morlockerna.

Citat:
En brittisk vetenskapsman i det Viktorianska England uppfinner en tidsmaskin. Han använder maskinen till att resa tusentals år framåt i tiden. Han kommer till en tid då jorden befolkas av Morlocker (en slags underjordiska apmänniskor), och Eloaner. Vetenskapsmannen försöker komma på hemligheten med detta samhälle, och vad som hänt med mänskligheten
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tidmaskinen

Edit: Motpol har tydligen tänkt samma tankar som jag.
https://motpol.nu/oskorei/2018/01/18...och-morlocker/
Senast redigerad av Ottokar 2019-03-06 kl. 20:36.
Citera
2019-03-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Eh?

Ok, kul för dig. Nu var det inte det som haveristteorin gick ut på. Haveristteorin gick ut på att invandrarna arbetar i hög grad och på så sätt är ett hot mot arbetarklassen samtidigt som medelklassen enligt haveristen tjänar på hela upplägget (detta genom att betala höga marginalskatter troligen).

Du får gärna förklara dig. Vad är du egentligen ute efter? Redovisar du det så underlättar det kommunikationen.
Citera
2019-03-06, 23:32
Medlem
Citat:
Jo man försökte väl skapa en term som kallas prekariatet för ett antal år sedan. Människor som levde med ströjobb och tillfälliga anställningar. En ganska prekär tillvaro. Men det passar ju inte in på menaiterna som ju lever rätt gott och i huvudsak verkar vara ganska nöjda med tillvaron när de väl fått PUT och medborgarskap.

Någorn får hjälpa till här. Jag får dem inte till något annat än klienter enligt det gamla romerska systemet med patroner och klienter.

Men patron-klientsystemet bygger på förmåner och skyldigheter från båda parter. Patronen delar ut förmåner, ofta godtyckligt till skillnad från en demokrati, och erbjuder skydd mot utifrån kommande fiender, mot att klienterna t ex betalar skatt, kan tas ut i krigstjänst, utför tjänster för patronen.

Det fungerar som maffia- och klanstrukturer.

I viss mån fungerar förstås även dagens välfärdsländer så, fast under vissa demokratiska former där klienterna har en del att säga till om.

Dagens svenska system liknar inget i tidigare historia. Media och politiker är inte riktigt patroner. En god del av klienterna (t ex MENA-invandrare) har inga skyldigheter, utan endast rättigheter. En del av klienterna tvingas att försörja andra klienter samt patronerna, utan att få några förmåner av detta.
Citera
2019-03-07, 01:03
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Jag har sett och hört det argumentet i många olika former och ur flera munnar. Min uppfattning är att det helt enkelt inte stämmer. Den svenska medelklassen som det handlar om gör helt enkelt inte någon koppling mellan priset på deras villa eller bostadsrätt och massinvandring. En villaägare på Lidingö eller valfritt annat område ser inte menaiter ens som tänkbar köpare av deras villa i mångmiljonklassen. Längre än så tänker de inte. Tänker de på white flight så tänker de på svenskar som flyttar till Mallorca på sin ålders höst eller på grannar som i medelåldern flyttar ut på landet för att frun vill uppfylla drömmen om ekologiskt liv och egna hästar. De känner ett vagt obehag när de tänker på menaiterna men hoppas fortfarande på att allt kommer att lösas på något magiskt sätt.

Vänsterpartiet och Socialdemokraternas vänsterflygel är däremot partierna för den nya klassen transferatet som lever på att producera ideologi och i mångt och mycket på att distribuera nyttigheter till menaiterna. En klass som i stort sett inte skapar något som helst samhällsnytta utan sitter som en trädsvamp och suger ut livskraft från svenskarna och pumpar ut samhällsskadliga idiotismer och bevakar den härskande elitens intressen.

Den enda vänster jag skulle kunna ha hopp om är en vänster som för mig bara representeras av sådana ganska marginella figurer som Markus och Malcom.

Edit: Ska dock ge dig rätt i att överklassen tänker i termer av billig arbetskraft. Både privat hemhjälp och i företagen. De tänker dock inte i ideologiska termer utan ser det bara som en fråga om att de vill ha billig arbetskraft. Den kvinnliga delen som är nog så bestämmande förstår inte hur de skulle klara sig utan städerskor från öststaterna. Att ta in en somaliska med huckle är liksom inte ens att tänka på.

Jag förstår att du inte håller med när du argumenterar som att medelklassen gör aktiva val. Det är inte alls det jag menar. Det handlar snarare om att folk som faktisk tänker på saken förstår att det finns något väldigt positivt med en nöjd medelklass.

Detta är inte särskilt nytt då ett stort missnöje bland den del av befolkning som betyder något (de närande) tidigare inte fallit särskilt väl ut. På hemmaplan finns ett flertal tidpunkter då missnöjet bland de som betyder något har gått överstyr. En gång var folk t om så missnöjda att huvuden bokstavligen rullade utanför slottet i Gamla stan.

Någon har givetvis därför kommit på att det vore ganska trevligt om huvuden slutade rulla hela tiden och att folket egentligen är ganska korkade då de mest bryr sig om rena ytligheter och basala saker som bröd på bordet. Om man ger lite morötter här och där blir det helt enkelt lite enklare.

Så vilka tjänar återigen på rådande migration?
Medelklassen (och över givetvis)

Varför är det viktigt?
För att en nöjd medelklass leder till färre huvuden som rullar vid slottet (dvs färre röster på Sverigedemokraterna, vår tids Eurasien/Satan/Hitler osv).

Jag tycker du gör fel i att endast koppla V och S till negativa saker kring migrationen. I senaste valet blev det trots allt återigen väldigt tydligt att en röst har ett väldigt lite värde i jämförelse med rådande populära religion. En religion som nästan alla partier kliver över lik för att upprätthålla.

Givetvis är det få som tänker på något i ideoliska termer, jag har inte påstått att det är många som tänker överhuvudtaget. :-)
Senast redigerad av sinewave 2019-03-07 kl. 01:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in