De judiska kollaboratörerna utgjorde ett särskilt kapitel under andra världskriget. De valde denna väg för att rädda sitt eget skinn. Ändå kom de att falla offer för den nazistiska krigsmaskinen när de väl fullgjort sitt brottsliga värv. Några få överlevde; till och med i det lilla Efterkrigsmalmö berättades om uppgörelser mot en överlöpare som tvingades lämna staden.https://www.sydsvenskan.se/2018-07-11/den-eviga-skulden
...
Murmelsteins rabbinska logik håller ihop hans omöjliga bekännelser. Skulle han inte ha samarbetat med tyskarna och gjort Theresienstadt till det nazistiska mönstergetto de ville visa upp skulle deras propagandaprojekt raseras. Därför styrde rabbinen lägret med järnhand. Arbeta, arbeta!
Tankarna går till psykoanalytikern Bruno Bettelheim, som efter ett knappt år i koncentrationslägren Dachau och Buchenwald koncipierade den freudianska försvarsmekanismen ”identifikation med fienden.” När jag lyssnar på Youtube tycker jag mig höra Murmelsteins välartikulerade tyska klinga likt en goebellsk imitation när han försvarar sitt handlande.
De judiska kollaboratörerna utgjorde ett särskilt kapitel under andra världskriget. De valde denna väg för att rädda sitt eget skinn. Ändå kom de att falla offer för den nazistiska krigsmaskinen när de väl fullgjort sitt brottsliga värv. Några få överlevde; till och med i det lilla Efterkrigsmalmö berättades om uppgörelser mot en överlöpare som tvingades lämna staden.https://www.sydsvenskan.se/2018-07-11/den-eviga-skulden
...
Murmelsteins rabbinska logik håller ihop hans omöjliga bekännelser. Skulle han inte ha samarbetat med tyskarna och gjort Theresienstadt till det nazistiska mönstergetto de ville visa upp skulle deras propagandaprojekt raseras. Därför styrde rabbinen lägret med järnhand. Arbeta, arbeta!
Tankarna går till psykoanalytikern Bruno Bettelheim, som efter ett knappt år i koncentrationslägren Dachau och Buchenwald koncipierade den freudianska försvarsmekanismen ”identifikation med fienden.” När jag lyssnar på Youtube tycker jag mig höra Murmelsteins välartikulerade tyska klinga likt en goebellsk imitation när han försvarar sitt handlande.
Mot slutet av min tid i riksdagen tjänstgjorde jag ofta i EU-nämnden. En återkommande punkt på dagordningen gällde Polens och Ungerns auktoritära styre. Jag lyssnade extra noga när dåvarande EU-minister Ann Linde tryckte på behovet av konditionalitet, att EU:s ekonomiska bidrag måste villkoras med att mottagarlandet respekterar rättsstatens principer.https://www.gp.se/ledare/se-upp-f%C3...tet-1.13772806
Men det finns ett krux. För att en medlemsstat ska kunna straffas i form av uteblivna bidrag vid brott mot EU:s grundläggande värden måste alla medlemsstater vara ense. Polen och Ungern håller varandra om ryggen och inget av länderna riskerar att få sänkta bidrag. Varken Linde eller Löfven har i EU-nämnden eller i kammaren kunnat svara när jag likt en papegoja frågat varför dessa länder skulle medverka till ekonomiska sanktioner när sådana uppenbart skulle riktas mot dem själva. Det tjusiga talet om konditionalitet reducerades därmed till ord utan mening.
Det ska kosta att inte ta ansvar, inskärpte statssekreterare Hans Dahlgren i EU-nämnden (21/2-18) och betonade vikten av - just det - konditionalitet. Men i en utvikning återgav Dahlgren ett samtal som han haft med sin ungerska kollega: ”Jag försökte förklara det här med att det måste få konsekvenser. Det är alltså utpressning du talar om, sa han (kollegan). - Det är liksom synen; det visar hur svårt det kommer att bli att nå konsensus kring detta.”
Den 21 januari - ett år efter Hans Dahlgrens klarspråk i EU-nämnden - utsågs samme Dahlgren till EU-minister. Den 16 februari intervjuades han i DN om bl a Polen och Ungern. På frågan om Sverige har varit naivt svarade han:
”- Tanken är att införa villkor, en konditionalitet: Att de länder som inte lever upp till rättsstatens grundläggande principer /… / ska få mindre tillbaka från EU än vad det annars skulle ha fått.”
Begreppet konditionalitet lär upprepas i vårens valrörelse. Tänk då på att ordet bara är ett kamouflage för önsketänkandet att Sverige och EU bidragsvägen ska kunna tvinga medlemsstaterna att leva upp till de rättsstatliga idealen.
Sverige 25 november 2002 19:18https://www.sydsvenskan.se/2002-11-2...ion-om-knarket
Minister har nollvision om knarket
- Om tio år är Sverige narkotikafritt, säger nyblivne hälsoministern Morgan Johansson.
Metoden är att låta den restriktiva politiken ligga fast, samtidigt som samarbetet mellan stat och kommun ökar.
Morgan Johansson har – förutom att vara aktiv i Socialdemokraterna vilka i hög utsträckning legat bakom den massinvandring som resulterat i terrordåd och terrorresor till Syrien – utmärkt sig som särskilt undergiven gentemot judiska påverkansorganisationer.https://www.nordfront.se/judelakejen...gerextrema.smr
När den internationella judisk maktorganisationen World Jewish Congress hösten 2017 upprördes över att Nordiska motståndsrörelsen fick bedriva grundlagsskyddad verksamhet fick de direkt audiens hos Morgan Johansson, som då var justitie- och inrikesminister.
— Vi hade ett väldigt bra och konstruktivt samtal med Robert Singer [vice ordförande i World Jewish Congress]. Han var angelägen om att våra kontakter ska fortsätta och vi informerade honom om att vi tänker se över lagen om hets mot folkgrupp och ordningslagen, sa Johansson då.
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106