Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Vad jag påpekade är att blandäktenskap (och invandring) per definition är antikonservativt. Om du vill nära idealet om den svarte mannen och den blonda kvinnan och deras förment äkta kärlek så gör då det. Låt oss dock vara på det klara med att det är antikonservativt. Det ska även sägas att när du säger blandäktenskap så är den ena parten alltid vit och i svenskt sammanhang svensk. Det är inte asiater och mexikaner du pratar om.
Precis. Det är ingen konspirationsteori, det är fakta. Följaktligen finns det inget som helst behov av spektakulära teoribyggen där allting styrs av skuggfigurer. Må det vara, Soros, Bilderberg, Obama eller någon annan. Ej heller något behov av haveristiska teorier om samhällsekonomin.
Utbildningsetablissemanget har bedrivit skyddad verkstad i många årtionden nu. Ett trängande behov av granskning föreligger.
Konservatism innebär inte att vi skall konservera allting som har varit. Jag vill inte konservera den här internationalistiska liberalismen som vi har levt under sedan 1945 eller för den delens Moderaternas ”liberalkonservatism”. Jag är pragmatisk när det kommer till äktenskap och tycker inte att du skall förbjuda en man och en kvinna att gifta sig oavsett vilket etniskt hemvist de har. Vidare är frågan om blandäktenskap situationsbaserad och inte alltid givet. När jag tog upp ämnet abort. I vissa sammanhang är abort någonting gott och i andra sammanhang är abort någonting dåligt. Det beror på som så mycket annat. En konservativ person kan göra de här distinktionerna . Jag är ingen dogmatisk person och har inga dogmatiska åsikter. Jag tror i grunden på en multipolär värld av nationalstater men den exakta konstruktionen och politiken är en fråga om avvägningar.
Vad är ett ”teoribygge”? Får man inte producera teorier? Skall vi upphöra bedriva vetenskaplig forskning? Ska evolutionsteorin inte får läras ut i skolorna för att det är en teori?Det du egentligen vill säga är att du inte gillar det som kallas för ”konspirationsteorier” - det vill säga ett irrationellt påstående som inte är uppbackat av fakta Det du avser är;
1. Bilderbergsgruppen har möten där de diskuterar världens och då i synnerhet västvärldens framtid. Sant eller inte? Det är sant och det är ingen konspirationsteori men att Bildbergsgruppen egenhändigt bestämmer (vilket inte är samma sak som diskutera) över hela världen i minsta detalj är en konspirationsteori.
2. Att Soros driver en politisk agenda är ingen konspirationsteori. Det är helt sant och han är väldigt öppen med det också. Han är så öppen med det att han säger det rakt ut och har också en hemsida där han framför sina politiska uppfattningar. Är Soros den som bestämmer över vårt nuvarande politiska system? Nej, han är en lobbyist för sina politiska uppfattningar precis som jag är för mina.
3. Är Obama född muslim eller inte amerikansk medborgare? Det är uppenbart en illvillig konspirationsteori som både Hillary Clinton och Republikanerna har använt sig av. Är Obama liberal? Tja, det är uppenbart givet att han gick till val på en liberal politik (som väljarna gillade) och sedan drev en liberal politik. Är det en konspirationsteori? Nej, det är det inte.
----------------------
Vad är ”haveristiska teorier om samhällsekonomin”? Jag är ekonom i grunden och har aldrig hört talats om ”haveristiska teorier om samhällsekonomin”. Jag tror ingen ekonom utom Lars Calmfors. Han uppskattar de formerna av samtalston. I princip är all nationalekonomisk forskning är teoretisk och det skulle vara omöjligt att bedriva någon forskning utan teori. Låt oss ta invandring som exempel (eftersom tråden handlar om invandring men rör sig oftast åt annat håll): Ökar arbetslösheten med invandring eller minskar arbetslösheten med invandring? För att besvara detta behöver du teorier (vilket du uppenbart inte vet något om eftersom du aldrig verkar ha läst en högre teoretisk utbildning) som metodologiskt testas - kvantitativt (statistiskt).
Som så mycket annat kommer vi komma fram till slutsatsen; ”det beror på” och ”sammanhang”. I princip all forskning inom humaniora, samhällsvetenskap och ekonomiska ämnen landar oftast i detta. Vad du sedan landar i är teorier som du sedan operationaliserar till något mätbart och så testar du igen. Oftast hamnar du i samma sak: ”Det beror på”. Därifrån får vi bilda oss vår egen uppfattning med hjälp av teori. Min uppfattning kring detta är att den typen av invandring som vi har till västvärlden resulterar i undanträngningseffekter och lägre inkomster för vissa kohorter samtidigt som den är gynnsam för andra kohorter. Denna uppfattning har också Harvard professorn George Borjas och han är inte ensam om den här uppfattningen. Förövrigt är Tino Sanandaji på min linje.
https://en.wikipedia.org/wiki/George_J._Borjas
----------------------
När det kommer till skolverket, skolinspektionen, lärarutbildningarna, utbildningsdepartementet, lärarförbunden och skolorna är det ingen "skyddad verkstad". Det har inte bara "blivit så här". Det är det första du lär dig när du läser en lärarutbildning är att de här pedagogerna är högst medvetna om vad de gör. Det står till och med uttryckligen i litteraturen "varför de gör så och så" och du förväntas göra likadant hur fel det än är. Precis som George Soros säger uttryckligen vad han vill med västvärlden så säger pedagoger vid universiteten och högre chefer vid skolverket uttryckligen vad de vill med skolan. De är helt medvetna om de destruktiva effekterna av progressiv pedagogik, de vansinniga i att inte ha centraliserad betygsättning och de har syn på kunskap som de vet är destruktiv Sedan säger de när de är under press: "Vi visste inte, vi såg inte, vi gjorde misstag". Tyvärr tror de flesta på detta.
Pedagogisk forskning är nästan aldrig (om du inte känner till det) uppbackad med hård kvantitativt framtagen data. Pedagogerna producerar primärt kvalitativa studier som grundar sig att de "observerar". Typ: Klass 7A lärde sig mycket av det här kan de säga efter observerat någon lärare som delar ut uppgifter och sedan står vid sidan om och tittar på. Sedan drar pedagogforskaren slutsatsen att de lärt sig något. Hur vet du det frågar sig vi andra? Det ser så ut säger pedagogen. Konstruktionen av metodologin är så undermålig. Om du tror att detta inte är medvetet så tror du fel - de vet varför de gör det. Kan de argumentera för det? Ja, de är akademiker och sådana tenderar att kunna argumentera för det. De har också mer detaljkunskaper och "tyst kunskap" om skolan än allmänheten men person med insikt så som nationalekonomer inriktade på området brukar ha en dugligheten att se igenom detta.
Det är också därför skoldebattörer som nationalekonomen Magnus Henrekson och många andra inte tycker att Skolverket och lärarutbildningarna skall få vara involverade i att fatta beslut angående skolfrågor - de är partiska och har redan en tydlig uppfattning om hur undervisning och skolverksamhet skall bedrivas. Så varför har det blivit så här? Det finns många skäl. Dels har du de progressiva aktivisterna men du har också en massa andra särintressen som spelar in. Lärare är generellt sätt livrädda att förlora rätten till att bedöma och betygsätta eftersom de intalar sig själv de kommer bli "bedömda" vilket de är rädda för Det är allmänmänskligt. Du har också många karriär som bygger på en viss hållning och du vill inte bli utmobbad av dina kollegor. Sedan har du liberala och progressiva politiker som lägger sig i. I synnerhet angående värderingar. De drev igenom "inkludering" vilket tog bort specialklasserna. Det är därför det är så mycket barn med grav ADHD som går i vanliga klasser. Gott så om det fanns assistenter men det gör det inte längre för det vill inte kommunerna betala för.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hlewagastir
Nja, jag har en "konspirationsteori" då jag uppfattar uttalandet om högerextremism som en brasklapp. Det är väldigt svårt för en sosse att prata om antisemitiska muslimer och vänsteraktivister. Han måste lägga till det med högerextremism för att inte få skit av sina egna.
Betänk också att han är 50 år gammal och alltså föddes när Portugal fortfarande var en högerdiktatur under Salazar. En ungdomsförbundare hade kanske kunnat komma undan med att låta bli att nämna högerextremism, men inte i hans generation.
Läs om citatet. Han talar om anti-semitism bland islamister och vänstern också. Det är mest svenska S-märkta politiker som inte vill tala om anti-semitism bland muslimer.