Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Det är inte den genomsnittliga svarta personen driver organiserad identitetspolitik precis som det inte är den genomsnittliga vita personen som hänger sig åt liberalism. Alla rörelser är och har alltid varit elitrörelser eller rörelser där ledarna har haft en viss eller full kapacitet att driva någonting framåt. En av de ledande för just intersektionalitet är Kimberlé Crenshaw (hon är svart) och professor i juridik. Av allt att döma är hon tämligen intelligent. Jag vill hävda att ledarna för Nation of Islam också är tämligen intelligenta precis som jag vill hävda att antagligen Donald Trump och George W. Bush som beskrivs av media som idioter faktiskt är hyfsat begåvad. Begåvning är dock någonting skiljt från moralitet, ideologi och intressen. Jag är inte helt förtjust i den här ”intelligens diskussionen”. Jag har läst IQ: The Wealth of Nations, The Bell Curve och den typen av böcker. The Bell Curve hävdar att intelligens är (nära) den enda faktorn som förklarar social mobilitet och menar att rika människor och framgångrika människor är mer begåvade än andra.
Charles Murray har gått så långt att han hävdat att den fattiga, arbetarklassen och den lägre medelklassen förtjänar sin nedåtgående status eftersom de är ”dummare” än eliten som han beskriver som högintelligent. Variansen ligger på 15 procent eller någonting sådant. Det är också omdiskuterat hur mycket som är ”nature” och ”nurture”. Låt det vara sagt att jag inte förnekar biologisk intelligens men jag anser att den bör problematiseras och ges nyanser. Vidare, människor kan hamna i en lägre klass av andra skäl än att de är ”dumma”. Låt oss då säga att människor med bättre jobb och högre status är smartare än andra människor. Varför skall det legitimera att alla andra skall leva i fattigdom och social misär? Det finns en del studier som pekar på att högintelligenta tenderar att försvåra enkla problem och ta komplexa omvägar när vägen är tämligen spikrak. Vi vet också att de tenderar att slingra in sig i underliga resonemang. Charles Murray noterade själv att den absolut framgångsrikaste gruppen inte är de mest begåvade men de som är ”över medel” men inte sådana som går med i MENSA.
Hur som helst - ingen av de här vänsterrörelserna (vare sig de är svarta, vita eller judiska) grundades eller drivs av dumma människor.
Nu tillskriver du mig slutsatser som jag inte gör och börjar med moraliserande. Jag förespråkar inte någon platonisk stat där upplysta filosofer ska styra de korkade. En man en röst duger bra för mig i en demokrati. Jag påstår inte heller att det inte finns intelligenta svarta. För det finns det bevisligen. Men tyvärr är genomsnittet så lågt att hälften av populationen inte ens accepteras som malajer i militären. Du kanske kan fundera över varför 80 % av somalierna i Sverige inte har något arbete. Är det strukturell rasism eller är det beroende av någon faktor som du inte tycker är smaklig att tänka på?
God hård moral och pliktetik kan t.ex. vara värdefull och väga upp mycket. Men det är ju inte direkt dygder som predikas av den intersektionella vänstern efter att den dödat basen för den kristna moralen och församlingarnas sammanhållning?. Kan vi enas om det i vart fall?
Men vad jag söker visa att identitetspolitik som den drivs av den intersektionella alliansen grundar sig i biologiska skillnader mellan etniska grupper som det är svårt om inte omöjligt att överbrygga.
För att få lugn och ro så har USAs vita majoritet accepterat att kvotera anställning och befordran inom företag och förvaltning efter etnicitet. Likaså inom utbildningsväsende, social housing, offentlig upphandling och riktade lån till minoritetsgrupper mm. Allt detta medför en gradvis åderlåtning av den vita majoritetsbefolkningen och vad detta medfört för USAs näringsliv och konkurrenskraft sedan början på 1970-talet får jag låta vara osagt.
Vi har i Sverige importerat samma tankegods som driver identitetspolitiken i USA och vi ser redan att den slagit rot i det vänsterliberala tankegodset även här i Sverige. Du kan ta exemplet med grupptalan som smögs in i Sverige för ett antal år sedan. Ingen begrep riktigt varför. Men min misstanke är att grupptalen introducerades i Sverige bakvägen eftersom det är det mest potenta vapnet som minorieterna i USA har för att tvinga företag på knä när det mångfaldsindustriella komplexet slår till och pressar ut miljardbelopp ur storföretagen. Hur tror du det kom sig att Obama blev rik redan innan han flyttade in i Vita Huset. han jobbade som en medlem av det mångfaldsindustriella komplexet och det är så många svarta blir rika. De är som en form av laglig maffia. Så kommer det att bli även i Sverige vad det lider.
Ja det är ett djävla problem att folks föds med olika intelligens och förutsättningar i livet. Och det djävligt synd att vi inte vet vad vi ska göra åt det.