Citat:
Ursprungligen postat av
Ottokar
Att Snöboll blev bortjagad var synd och skam. Hade han fått vara kvar på farmen hade många olyckor kunnat undvikas. Främst för de kringliggande farmerna. Men både Napoleon och Snöboll finns ju lyckligtvis kvar tudelad här i tråden.
Jag upprepar dock att svenskarna måste inse att det här är en fråga om mellanfolkliga relationer. Utrikespolitik fast den för tillfället utövas inom landets gränser om man så vill. Förhandlingar om speciellt skydd och rättigheter måste föras med finess och delikatess samt med beaktande av det diplomatiska protokollet. Samerna har rätt till sin status som första nation, de inhemska romer som funnits sedan 1500-talet bör då vara andra nation, Tornedalsfinnarna är tredje nation och det judiska folket är då den fjärde nationen. Har jag glömt någon skyddad nation?
Och respektera alla de andra folk som för tillfället befinner sig som gäster hos den svenska nationen!
Här är det lätt tala om och förbi varandra, minst sagt bäddat för missförstånd om man blir alltför flummig eller svepande i sina val av ord och resonemang (nej, jag anklagar inte dig för detta). Vad avser minoritetsstatus har du fått med vad som är relevant och berör.
Citat:
I Sverige räknas samer, judar, romer, sverigefinnar och tornedalingar som nationella minoriteter. Enligt FN:s definition är samerna dessutom urfolk. De nationella minoritetsspråken är samiska, jiddisch, romani chib, finska och meänkieli (tornedalsfinska).
http://nationellaminoriteter.nordisk...oriteterna.htm
Vad det alltid till sist kokar ned och landar i är att all särlagstiftning och mer krav på särrättigheter är rop på mer diskriminering. All inkvotering inklusive samtliga särlagar är lagstiftad diskriminering, svart på vitt.
Det behöver påpekas - synliggöras - påtalas igen och om igen.
Oyto har till leda och förbannelse beskrivit det väldigt bra som.
Svenskarnas lika folkrätt och rätten att hävda sin existens - en debatt och en kommande stridslinje som är omöjlig att förlora när väl frågan är aktiverad.
Inga folkmord är mer värda än andra.