Citat:
Det vore väl det samma som att neka muslimerna demokratiskt inflytande, dvs en diskriminerande inskränkning?
Widar använde, i likhet med andra inte så genomtänkta eller fullt ut ärliga debattörer, ordet "islamism". Det är oftast ett bedrägligt ord, eftersom med muslimer/islam medföljer ismen islam - islamism. Underförstått ska det väl syfta på ett segment av aktivistiska muslimer, antar jag. Men det är ungefär som att dryfta det europeiska befolkningsutbytet och majoritetsmedborgarnas omvandling till minoriteter; om det sker 2030, 2050 eller 2100 är väl egentligen ganska egalt, resultatet är det samma. Jihadister är islamister med turbo. Islamister är aktivistiska muslimer. Med muslimer islamska värderingar. Enligt min uppfattning har de inte i Europa att göra. Ej negrer heller. Där straffade jag kanske ut mig. Men det skiter jag i, för nu är det allvar. Det är en ödesfråga för västerlandet som ställs på sin spets i dessa tider.
Widar använde, i likhet med andra inte så genomtänkta eller fullt ut ärliga debattörer, ordet "islamism". Det är oftast ett bedrägligt ord, eftersom med muslimer/islam medföljer ismen islam - islamism. Underförstått ska det väl syfta på ett segment av aktivistiska muslimer, antar jag. Men det är ungefär som att dryfta det europeiska befolkningsutbytet och majoritetsmedborgarnas omvandling till minoriteter; om det sker 2030, 2050 eller 2100 är väl egentligen ganska egalt, resultatet är det samma. Jihadister är islamister med turbo. Islamister är aktivistiska muslimer. Med muslimer islamska värderingar. Enligt min uppfattning har de inte i Europa att göra. Ej negrer heller. Där straffade jag kanske ut mig. Men det skiter jag i, för nu är det allvar. Det är en ödesfråga för västerlandet som ställs på sin spets i dessa tider.
Håller med. Det verkar dock som om något håller på att hända med den allmänna officiella acceptansen av det multimångislamiska. SVT Stockholm ska t ex nu börja granska storsvindleriet med skäggbarnsgeschäftet. Riks-SVT försökte sig på lite lam propaganda i samband med avvisningen av ett antal afghanskäggisar häromdagen men det föll ganska platt. Utöver hos de vanliga hysteriska batikaktivisterna och afghanskäggisarna själva med Fatemeh Khavari i spetsen, uteblev förtrytelseyttringarna i stort sett.
Mer än 5 500 ensamkommande kom till Stockholm hösten 2015. Något som ledde till en lukrativ marknad för de företag som kunde erbjuda boende. Stockholm stad betalade i vissa fall över 8 000 per dygn och ungdom.https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...-ensamkommande
– Inte ett enda barn i Stockholm ska stå utan tak över huvudet, säger Åsa Lindhagen (MP), som var socialborgarråd i Stockholms stad under den här tiden.
Drygt 35 000 ensamkommande sökte sig till Sverige under 2015, varav drygt 5 500 personer sökte sig till Stockholms stad, enligt statistik från Migrationsverket och Stockholms stad.
Under den pressade situation var det extremt svårt att hitta boende åt alla.
[...]
För Stockholms stads del rusade kostnaderna och dygnskostnaden landade i vissa fall på närmare 10 000 kronor, visar siffror från Stockholms stad och SKL som SVT tagit del av.
Det uppstod en möjlighet att tjäna mycket pengar på kort tid och många nya företag dök upp på marknaden.
[...]
Den sammanlagda kostnaden för alla ensamkommande som kom till Sverige hösten 2015 var drygt 26 miljarder kronor. Det motsvarar nästan hela summan för vad domstolsväsendet och alla poliser kostar under ett år i Sverige.
Peter Marinko är talesperson för Nätverket för gode män till ensamkommande och är även styrelseledamot i Rädda Barnen. Han har jobbat med frågor kring ensamkommandes situation i Sverige under en längre tid och är kritisk till att systemet kunde tillåta att företag kunde ta ut stora vinster.
– Ingen visste hur man skulle göra och det var bråttom. De flesta blev omhändertagna, många på ett bra sätt men inte alla. Många företag passade på att ta höga dygnspriser och kommunerna hade inget val. De var tvungna att ge boende åt ungdomarna och det fanns personer och företag som passade på att höja avgifterna, säger Peter Marinko och fortsätter:
– Mitt intresse som skattebetalare är att vi betalar något på en anständig nivå. Det ska inte ge övervinster till privata aktörer.
[...]
– Om man hade haft mindre stelbenta regler och kommunerna hade kunnat lösa det på annat sätt så hade man kunnat få lägre dygnspriser. Man kunde hyra ett hotell i kommunens namn exempelvis, säger Annika Wallenskog, chefsekonom på Sveriges kommuner och landsting, SKL.
SVT Nyheter Stockholm inleder i dag en granskning av och med de som kom, de som tog betalt och de som betalade när 35 000 ensamkommande kom till Sverige hösten 2015.
Nästa steg blir kanske ett allmänt ifrågasättande av varför muslimskäggisarna alls ska befinna sig i Sverige. Att de flesta inte alls är barn i någon som helst mening, att de kommer från Iran där de fått tolvårig skolgång och att risk för "psykisk död" inte utgör asylskäl börjar bli var mans vetskap. Och när den heliga kon baaarn väl slaktats är steget inte så långt till att fråga sig varför hemlandssemestrande muslimer i största allmänhet ska ha skydd i Sverige. Den som kan semestra i sitt islamiska hemland men inte anpassa sig till svenska normalförhållanden bör nog inte återvända efter senaste semesterresan. Syrien och Irak har nått punkten då återuppbyggnad av länderna ska ske så varför i herrans namn ska dessa länders medborgare drälla sysslolösa i Sverige när de så väl behövs hemmavid. Somalierna löper ingen större risk för krigshändelse i Somalia och eritreanerna behöver inte längre ängslas för evighetslång värnplikt nu när framtiden plötsligt blivit så fredlig och ljus på Afrikas Horn. Den typen av tankar kan nu börja tänkas i det svenska folkdjupet och dessa tankar kan börja kanaliseras i politisk handling. Kanske.