Flashback bygger pepparkakshus!
2018-08-21, 07:59
Medlem
longbow4ys avatar
Märkligt hur tysta medierna och politikerna är om Kristerssons utspel i FT.

Fram till nu har integration varit en utmaning, och mångkultur målsättningen

Nu går Ulf Kristersson (UK) ut i kanske världens mest kända ekonomiska tidning och säger att invandringen, integrationen som är resultatet av den förda mångkulturpolitiken är en kris minst i paritet med vår 90-talskris.

Det är helt nytt och förbigås tydligen med tystnad i den politiska debatten.

Varför är jag inte förvånad?

Vad är Annie Lööfs kommentarer till exempel?
Citera
2018-08-21, 08:07
Medlem
Min inställning till frågan om svenskens ansvar för den största katastrofen för den svenska nationen sedan förlusten av den östra rikshalvan är att ett folk är inte ansvarigt när dess styrande skikt under så lång tid konsekvent arbetat med att undanhålla relevant information för befolkningen.

En demokrati kräver välinformerade medborgare och oberoende media som granskar statsapparaten. Media har konsekvent och orkestrerat arbetat för att undanhålla relevant information för medborgarna.

Det här är tråden om frånvaron av ett mediakrig om mångkulturen. Jag anklagar media för detta demokratiska haveri.
Citera
2018-08-21, 08:50
Medlem
longbow4ys avatar
Anar jag att vänstern börjar inse att de varit duktiga idioter i mångkulturfrågan och gått i Reinfeldts fälla av egen fri vilja?
Eller är eftervalsdebatten redan igång? Det är Reinfeldts fel. Som vanligt för den Vänster som fastnat i dåtid istället för att agera för framtiden.
Fredrik Reinfeldt förstörde Sverige och jag tycker han har kommit alldeles för billigt undan kritik.
...
Fredrik Reinfeldts mål med den politik han förde genom hela sitt decennium som partiledare handlade om en sak: Att för alltid krossa det socialdemokratiska samhällets grundvalar. Sossesverige, som hans ivriga bäver Maud Olofsson kallade det. Sossesverige skulle krossas och malas på ett sådant sätt att det inte gick att reparera enligt de gamla ritningarna även om vi skulle få en socialdemokrati som ville bygga upp sitt samhällsbygge igen (vilket den tyvärr inte verkar klara).

Idéerna i Reinfeldts tänkande går tillbaka till hans tidiga år. Detta var anledningen till det närmast parodiska försvinnandet av samtliga existerande exemplar av hans bok ”Det sovande folket”.
...
När Reinfeldt insåg att valet 2014 var förlorat satsade han på att förstöra för motståndaren och bädda för kaos.

Han höll sitt kallhamrade tal om att vi skulle öppna våra hjärtan för fler flyktingar men att detta skulle sluka alla förbättringar för dem längst ner. Reinfeldt visste exakt hur han spelade upp invandringsfrågan.
...
Resultatet av hans söndringspolitik får vi leva länge med.
https://www.dagenssamhalle.se/kronik...gt-undan-16713

Det verkar sjunka in att "invandringsfrågan" gjort kaos med samhället och med "sossesverige".

Men det verkar ta emot att invandringen är konsekvens av en förd mångkulturpolitik som främst vänstern förespråkat. När Reinfeldt triangulerade ut vänstern genom att ta upp och driva deras egna mångkulturpolitik gick vänstern mer än villigt i fällan och resultatet ser vi nu.

Nu har vi en ny moderatledare som skyller den samhällshotande "invandringsfrågan" på vänstern.
Citera
2018-08-21, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag ser att ni diskuterat om Annie Lööf har en ideologi och skulle tro på det hon gör. Det kan jag inte tänka mig.

Hon säger väl bara det som hon vet går hem hos massmedia och därmed får hon fortsätta vara partiledare.

Brukar man åberopa något ideologiskt stöd för massinvandringen? Skall vi inte bara "rädda så många som möjligt". (Fast naturligtvis handlar det om att söndra det svenska samhället så att globalistiska krafter kan styra det samt genomföra en geopolitisk attack mot Europa.)

Att Annie Lööf och Stureplanscentern i stort sett är randianer, i varje fall i sin syn på samhällsekonomi och politikens innebörd och avgränsningar,det är en helt riktig observation, men de är naturligtvis inte helt öppna och konsekventa med den saken.
Senast redigerad av HepCat-X 2018-08-21 kl. 09:32.
Citera
2018-08-21, 09:28
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Att Annie Lööf och Stureplanscentern i stort sett är randianer, i varje fall i sin syn på samhällsekonomi och politikens innebörd och avgränsningar,det är en helt riktig observation, men de är naturligtvis ibte helt öppna och konsekventa med den saken.
Så är det. Jag hade en del kännedom om 1990-talets ungdoms- och studentförbundsmedlemmar inom Centerrörelsen och de som gjorde en spikrak karriär uppåt är just de som styr partiet och dess ideologi i dag. Det är, som skrivits ovan, bara att se vilka motioner och åsikter de förfäktade innan de uppnått makten för att förstå vilka progressiva nyliberaler de är. (Självklart finns det också maktsökande opportunister som saknar ideologi bland dem.)
Citera
2018-08-21, 09:50
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y

Nu går Ulf Kristersson (UK) ut i kanske världens mest kända ekonomiska tidning och säger att invandringen, integrationen som är resultatet av den förda mångkulturpolitiken är en kris minst i paritet med vår 90-talskris.

Inte helt tyst iallafall.

Citat:
Moderaternas partiledare Ulf Kristersson och finansminister Magdalena Andersson (S) drabbade samman i SVT:s Morgonstudion om Kristerssons intervju i Financial Times. Han menar att svenska staten är i en lika allvarlig kris som finanskrisen på 1990-talet. Finansminstern anser att Moderatledaren skrämmer bort investerare från Sverige.

Kristersson menade att efter ”300 skjutningar och 28 döda hittills i år och ett hundratal bilbränder i Göteborg” så har Sverige allvarliga problem i storstäderna.

– Jag menar att nu står vi inför en annan kris med misstro mot statens förmåga att sköta sina mest grundläggande funktioner. Samhällskontraktet äventyras tycker jag, när gängskjutningar, bilbränder, långa vårdköer och misslyckanden blir vardag, sade han.

– Vi ska inte för en sekund blunda för de problem och utmaningar vi har i Sverige. Vi ska självklart se de problemen. Vi ska kunna göra någonting åt dem. Där råder bred politisk enighet att ta itu med den kriminalitet som finns i landet, menade finansminister Magdalena Andersson (S).

Finansministern vidhåller att Moderatledaren gick för långt i sitt uttalande i Financial Times.

– Det här är någonting som riskerar jobb och tillväxt i Sverige med en sådan ensidigt negativ bild, sade Andersson.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...inancial-times

Citat:
Misslyckad integrationspolitik har försatt Sverige i ett lika allvarligt läge som under finanskrisen på 1990-talet. Det säger Moderaternas partiledare Ulf Kristersson i en intervju med Financial Times – och möts nu av hård kritik från finansminister Magdalena Andersson (S).

– Att i en tidning som alla stora internationella investerare läser måla upp en ensidigt negativ bild av Sverige, och likna det vid 90-talskrisen, det är att skada svensk ekonomi, säger hon till SVT Nyheter.

När Jimmie Åkesson skrev en artikel i Wall Street Journal tog det hus i helvete i hela Mediesverige. Nu kommer mest kritik från oppositionen när Kristersson i stort sett ger samma bild av Sverige. Jag tror inte det finns mycket politiskt att vinna längre att gå i strid mot "bilden" av den misslyckade mångkulturen i Sverige. I sak har Kristersson såklart helt rätt. Vi har nu en helt unik situation i Sverige pga invandringen och staten har tappat kontrollen. Ovanpå detta väntar också en lågkonjunktur. Mångkultur kombinerat med tuffa ekonomiska tider kommer leda till kaos i Sverige när bidragsfloden börjar sina. Kristersson vet vad som väntar.

Citat:
Anar jag att vänstern börjar inse att de varit duktiga idioter i mångkulturfrågan och gått i Reinfeldts fälla av egen fri vilja?

https://www.dagenssamhalle.se/kronik...gt-undan-16713

Artikeln är från 2015.
Citera
2018-08-21, 10:17
Medlem
Citat:

Expressen har också lyft utspelet till en prominent plats.

Citat:
Financial Times reporter Richard Milne mötte Moderatledaren i Vårgårda i Västergötland i fredags.
Ulf Kristersson – som i tidningen pekas ut som favorit till statsministerposten efter valet – jämför vågen av skottlossningar och bilbränder med finanskrisen på 1990-talet.
– De problem som Sverige står inför är lika stora, säger han till tidningen.
– Det är svårt eftersom det inte handlar om ekonomi eller pengar den här gången. Tron på att partierna eller politiken ska hantera detta är lägre än under 1990-talet.
Enligt Kristersson har svenskarna förlorat sitt förtroende för staten och Sverige betalar i dag priset för 20 års misslyckad integrationspolitik av både vänster- och högerregeringar.
– Det är en kris för politikens förmåga att lösa problem. Kan politiken göra någonting alls? frågar sig Moderatledaren.

https://www.expressen.se/nyheter/val...-finanskrisen/

Det är ju onekligen en kvartersbomb. Kristersson ger migrationspolitiken samma katastrofala magnitud som den största krisen i svenskt mannaminne och frågar sig i samma andetag om politikerna ens har verktyg som kan hantera problemen.

Frågan är varför Kristersson lyfte frågan i utländsk press? Skulle den ens ha tagits upp i svensk media med denna vinkling om den inte planterats i utlandet först?
Senast redigerad av Ottokar 2018-08-21 kl. 10:23.
Citera
2018-08-21, 10:23
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
En demokrati kräver välinformerade medborgare och oberoende media som granskar statsapparaten. Media har konsekvent och orkestrerat arbetat för att undanhålla relevant information för medborgarna.

Det här är tråden om frånvaron av ett mediakrig om mångkulturen. Jag anklagar media för detta demokratiska haveri.
Det var bra uttryckt, tycker jag.

Trump stöds av ung. 50% av den amerikanska befolkningen, SD ung. 20% av den svenska. Men i medierna har båda typ 99% motlut.

Medierna är folkets fiende sade Trump och nu senast att medierna utgör oppositionen, vilket ju är riktigt. (Under Obama och i Sverige utgör väl medierna närmast regeringen.)

Skulle man inte kunna dela ut presstöd efter valresultat för att få igång lite mediekrig på riktigt? (Eftersom jag kom på idén just nu och inte känner ämnet, kan idén visa sig ha brister )

Skullle det kunna närma medierna och folkets vilja? Den "fria pressen" utnyttjar ju inte sin frihet till att kritisera makthavarna, pressen driver bara samma agenda oberoende vem den skriver om och vem som sitter vid makten.
Senast redigerad av wwr 2018-08-21 kl. 10:35.
Citera
2018-08-21, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Att Annie Lööf och Stureplanscentern i stort sett är randianer, i varje fall i sin syn på samhällsekonomi och politikens innebörd och avgränsningar,det är en helt riktig observation, men de är naturligtvis inte helt öppna och konsekventa med den saken.
Nej, eller så hade ändrat sig ideologiskt, för hur kan Rand-liberalerna (dvs C) ens andas att man kan tänka sig att samarbeta med vänstern (sossar och MP)? Det borde inte ens finnas på kartan. Må vara att man ogillar SD inom C, men att säga sig hellre stödja halvkommunister, tja då är man någon sjuk jävla hybrid. C behöver ju faktiskt inte stödja någon, om man nu vore renrasigt ideologiska. Därför menar jag, trots allt, att Centerns kärna är en lätt desperat populism.
Senast redigerad av Fnysington 2018-08-21 kl. 10:50.
Citera
2018-08-21, 11:01
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Expressen har också lyft utspelet till en prominent plats.

https://www.expressen.se/nyheter/val...-finanskrisen/

Det är ju onekligen en kvartersbomb. Kristersson ger migrationspolitiken samma katastrofala magnitud som den största krisen i svenskt mannaminne och frågar sig i samma andetag om politikerna ens har verktyg som kan hantera problemen.

Frågan är varför Kristersson lyfte frågan i utländsk press? Skulle den ens ha tagits upp i svensk media med denna vinkling om den inte planterats i utlandet först?

Det är högst planlagt och följer säkerligen också förväntad dramaturgi.

Vad är det han säger? Det är inga nyheter eller märkvärdigheter, sådant som Svenssons i decennier vetat om.

Ett ifrågasatt partiledarskap såväl från inre som yttre korridorer. Vikande opinion. Kristersson vet så väl han måste leverera 9/9 annars väntar den berömda bussen för honom också. Vi är mitt på upploppsrakan i ett valår - det händer en gång vart fjärde år, det är sett ur denna kontext man främst måste se på Kristerssons "utspel".
Citera
2018-08-21, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Det är högst planlagt och följer säkerligen också förväntad dramaturgi.

Vad är det han säger? Det är inga nyheter eller märkvärdigheter, sådant som Svenssons i decennier vetat om.

Ett ifrågasatt partiledarskap såväl från inre som yttre korridorer. Vikande opinion. Kristersson vet så väl han måste leverera 9/9 annars väntar den berömda bussen för honom också. Vi är mitt på upploppsrakan i ett valår - det händer en gång vart fjärde år, det är sett ur denna kontext man främst måste se på Kristerssons "utspel".

Du kan ha rätt i din analys.

Den orkestrerade insatsen från synkronmedia har ju varit att styra över så mycket som möjligt av debatten till frågan om miljö och klimat för att gynna Annie Lööf och MP som riskerade att åka ut ur riksdagen.

Om Kristersson släpper en kvartersbomb i utländsk media om brister i integrationen så måste Socialdemokraterna reagera och media blir tvingade att ta en debatt om bilden av Sverige i utlandet.

Inte så dumt tänkt av Moderaternas valstrateger.
Citera
2018-08-21, 15:26
Medlem
orrtupps avatar
Kanske ser vi här hur aktörerna i mångkulturprojektet börjar skylla ifrån sig, Snickesnacki himself säger att de andra minsann var dummare. (Min fetning)

Citat:
Vi borde ha forskat på det här betydligt mer intensivt. Nu kanske inte jag är den största syndaren, för jag har ändå gjort en del sådan forskning. De andra har inte gjort många knop alls. Det är illa,

Citatet ovan är saxat ur Nyheter idag och kommer tydligen ursprungligen från morgondagens UG om Invandrarnas överrepresentation vid våldtäkter.

Det spelar ingen roll hur insyltad man har varit i mörkläggningen, det finns alltid någon som är värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in