Citat:
Ursprungligen postat av
Folkfiende
Finspångsmemen är en formidabel succé. När memen approprierades av "normalbögsytterhögern" (jag kommer i skrivande stund inte ihåg vad Heberleins make heter) så fick Expo panik och inleder därefter arbetet med att tukta normalbögsytterhögern, som i pur förskräckelse börjar att pudla.
Om memen blott vore "meningslöst althögertrams" eller vad experten10 nu kallar det så hade knappast Expo brytt sig.
Kan ju direkt börja med att jag aldrig hört talas om Finspång tidigare; och även om jag hört memes nämnas så har jag aldrig förstått. Nu har jag läst på lite och hela iden är ju genial.
Det borde ju vara helt harmlöst. Någon liten obskyr grupp på högerkanten man aldrig hört talas om kör ett litet internt skämt. Visserligen ett osmakligt skämt men dock uppenbart ett skämt som "Finspångsrättegångarna". Ingen förutom de närmast sörjande varken bryr sig eller hör talas om det.
Nästa steg blir att sprida material som skenbart är totalt harmlöst (som bilden på F! partistyrelsen) men som de som skrattade åt det ursprungliga skämtet känner igen. Det skapar sammanhållning i inne gruppen som skrattar och samtidigt har roligt åt att ingen annan förstår varför det är så roligt.
Möjligtvis kan det dessutom skapa intresse att ta reda på vad det är som är så roligt. Troligare är väl att det hade stannat där om det inte vore för den lilla detaljen att vänstern har tusentals som är avlönade bara för att bevaka minsta lilla som deras politiska motståndare sysslar med och skrika ut varningar till höger och vänster. Här finns en grupp som skämtar om att F! borde dömas i en modern motsvarighet till Nurnbergrättegångarna. Det är oacceptabelt och måste stoppas.
Media drevet sätts igång men bilden på F! partistyrelse är omöjlig att angripa utan att ta sig tid att förklara vad innebörden är och hur den är tänkt att väcka associationer till ett skämt som ingen har hört talas om. Det blir i praktiken vänstern som sprider sin motståndares propaganda.
Folk som får det berättat för sig att de är rasistiska när de skrattar, särskilt om bilden som sprids är rolig i sig utan att man ens känner till vad den är tänkt att betyda, blir arga och känner sig anklagade. Varför skall vänstern berätta för dem att de inte får tycka att något är roligt eftersom det tydligen kan missförstås?
Ungefär som när skattefinansierade Centrum mot Rasism bestämde att nu är det rasistiskt att döpa en glass till Nogger. Inte heller får namnet 88:an användas eftersom någon vid något tillfälle utnyttjat det som kod för HH eller Heil Hitler. Klart det måste läggas miljoner för att uppmärksamma sådant istället för att bara ignorera trygg i förvissningen om att ingen hade vetat om det.
Klart att vänstern inte kan ta till sig denna kulturen. Hade de försökt hade de själva fått sprida både ursprungsmaterialet, uppföljningsskämt, och dessutom peka på koppligen. Då faller det rätt platt. Varken högern, eller nazisterna, har ju tusentals skattefinansierade analytiker som arbetar med att bevaka allt vad motståndarna gör.
Antar att det är svårare att få till i praktiken. Egentligen är det ju inte en ny teknik. När Stan Lee började dyka upp i Marvel filmer var det väl lite samma sak. Läser man serier kände man igen honom och visste att det var ett skämt riktat till fansen. Visste man inget så märkte man inget. Det skapar sammanhållning. Man kunde dessutom berätta det för frun som sedan själv kom att tillhöra inne gruppen vid nästa film. Nu har det väl spårat ur dock...