2018-05-18, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Du säger att BBC sysslar med "vansinnesfantasier och rövarhistorier".

Jaså. BBC. Mhm... jag inväntar den informationen (du inte postat någon länk). Vi kan för övrigt notera att BBC är väldigt mycket "neocon" i Syrien-frågan. Jag förutspår att om du hittar någon BBC-länk om detta (vilket är tveksamt) så kommer den länken att vara skrattretande.

Citat:
Faktum är, om BBC anses vara en trovärdig källa, att Sveriges hazarimport försvagat Assad i kriget mot IS och väst.

Faktum är att hazerarna är ungefär de sista nǻgon skulle vilja rekrytera för att kriga. Redan där fallerar teoribygget.

Citat:
Bombliberalerna i Centern och handhjärtevänstern vill inte avvisa 9000 pers som bevisligen inte har skyddsskäl. Man vill verkligen ha dom på svensk mark kosta vad det vill. Man gör en lagvidrig lagändring mitt i brinnande valår, där majoriteten av svenska folket inte vill ha dessa människor som saknar skyddsskäl i detta land. Kan någon förklara detta? Den troligaste förklaringen är just att Sverige är djupt inblandat i proxykriget Syrien. Konstigt vore annars.

Trams. Förklaringen är att man är centerpartister. Har du någonsin sett Annie Lööf uttala sig om något? Om inte så rekommenderar jag att du tar dig en titt. Tvärtom vore det extremt konstigt om Sverige vore inblandat i Syriens inbördesskrig. Det här börjar urarta till en diskussion som i bästa fall hör hemma på ett mentalsjukhus. Sverige är inte en internationell storspelare och vidare har centern inte någon historia som bomb-liberaler.

Citat:
Och vad gör vår media? Ingen granskning öht. Nyanser av kriget som ger oss flyktingströmmar finns inte. Det är hjärntvätt på hög nivå. Man är maktens lakejer och sysslar med värdegrundsbaserad nyhetsförmedling där normativ går före deskriptivitet. Där uppfostring går före ärlighet. Där skumraskaffärer går före transparens.

Säga vad man vill om media (och det har gjorts i tråden) men de är inte fullt sinnesjuka så att de köper dessa teoribyggen som har noll stöd i verkligheten annat än rövarhistorier påkomna av flyktingsmugglare.
Citera
2018-05-18, 20:18
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Jaså. BBC. Mhm... jag inväntar den informationen (du inte postat någon länk). Vi kan för övrigt notera att BBC är väldigt mycket "neocon" i Syrien-frågan. Jag förutspår att om du hittar någon BBC-länk om detta (vilket är tveksamt) så kommer den länken att vara skrattretande.
Länken står i det inlägget som du först citerade. Amatör0a.

Citat:
Faktum är att hazerarna är ungefär de sista nǻgon skulle vilja rekrytera för att kriga. Redan där fallerar teoribygget.
Fel. Sverige vill rekrytera dom. I media säger man att dessa individer är Sveriges framtid. Get used to it, Swedistan

Citat:
Trams. Förklaringen är att man är centerpartister. Har du någonsin sett Annie Lööf uttala sig om något? Om inte så rekommenderar jag att du tar dig en titt. Tvärtom vore det extremt konstigt om Sverige vore inblandat i Syriens inbördesskrig. Det här börjar urarta till en diskussion som i bästa fall hör hemma på ett mentalsjukhus. Sverige är inte en internationell storspelare och vidare har centern inte någon historia som bomb-liberaler.
Annie är Bilderbergglobalist. Partier är bara front nuförtiden. Lästips:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Knapptryckarkompaniet

Centern var för fortsatt krigande i Libyen
Centern var för att ta emot flyktingar från Libyen.
Centern ville inte skicka tillbaka flyktingar till Libyen.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...ibyen_H3111372
https://www.sydsvenskan.se/2017-02-1...-flyktingavtal
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=4480153

Libyen var riktigt smutsigt orkestrerat av bombliberalen Killary Clinton. Finns mkt info på Wikileaks om detta. Sverige var i allra högsta grad delaktig där. Idag är Libyen kaos och man bedriver omfattande slavhandel. Sverige får ta hand om flyktingarna. Man kan säga att vi skapar vår egna situation.

Denna artikel är matnyttig om "Sveriges hemliga propagandakrigare" som handlar om Sveriges inblandning i Libyen. Något för alla i tråden att läsa då det just handlar om psy-ops och propagandakrigande i medier:
https://www.fokus.se/2012/05/sverige...gandasoldater/

Citat:
Säga vad man vill om media (och det har gjorts i tråden) men de är inte fullt sinnesjuka så att de köper dessa teoribyggen som har noll stöd i verkligheten annat än rövarhistorier påkomna av flyktingsmugglare.
Du kan inte visa i sak vad som är fel.

Har du en bättre förklaring till varför man går över lik för att få dessa vuxna män tillåtas få stanna i Sverige fastän de inte har skyddsskäl?
Senast redigerad av frasselito 2018-05-18 kl. 20:32.
Citera
2018-05-18, 20:31
Medlem
Citat:
Länken står i det inlägget som du först citerade. Amatör0a.

Annie är Bilderbergglobalist. Partier är bara front nuförtiden. Lästips:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Knapptryckarkompaniet

Du kan inte visa i sak vad som är fel.

Har du en bättre förklaring till varför man går över lik för att få dessa vuxna män att få stanna i Sverige fastän de inte har skyddsskäl?

Sorry, den där artikeln dög inte. Bara tomma påståenden. Det står för övrigt att de har "rekryterat", även från Pakistan. Iran kan inte tvinga pakistanier att kriga i Syrien. I dagens Expressen finns det en artikel om afghansers situation i Iran. Den är inte så fullt så hemsk som diverse personer med suspekta motiv vill försöka sälja in till dig.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/...de-egentligen/
Citat:
bara två procent av alla från Iran som säger sig faktiskt ha rekryterats och skickats till Syrien vid något tillfälle (eftersom just den här siffran är så låg, är den inte lika tillförlitlig som övrig statistik i undersökningen). Av dessa säger sig samtliga ha getts möjligheten att i stället lämna landet.

Ja, 2%(!) "uppgav" det. Köper du vilken historia som helst nu?
Citat:
Uppgiften att afghanska flyktingar i Iran tvångsrekryteras till kriget i Syrien har förekommit i svenska medier flera gånger. Organisationen #vistårinteut, som kämpar för ensamkommandes rätt till uppehållstillstånd i Sverige, nämner tvångsrekryteringarna i sitt remissvar om det nya lagförslaget.
Detta är din källa!
Citat:
Charley Yaxley på UNHCR känner inte till uppgiften om tvångsrekryteringar i Iran, och i Lifos landrapport finns heller ingenting som styrker den.
Jag undrar hur du ska knöka in det där i ditt lilla teoribygge.

---

Annie och Bilderberg har gåtts igenom tidigare. Anledningen till att hon blev inbjuden dit är att det är ganska troligt att hon kommer att ingå i kommande regering. Om du försöker få någån att tro att Annie Lööf var något annat än invandringsvänlig innan detta Bilderberg-möte så far du med uppenbar lögn.

Förklaring till att Annie Lööf är liberal? Det behövs ingen sådan "förklaring". Det som behövs är ett konstaterande av fakta att hon är det.
Citera
2018-05-18, 20:43
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Sorry, den där artikeln dög inte. Bara tomma påståenden. Det står för övrigt att de har "rekryterat", även från Pakistan. Iran kan inte tvinga pakistanier att kriga i Syrien. I dagens Expressen finns det en artikel om afghansers situation i Iran. Den är inte så fullt så hemsk som diverse personer med suspekta motiv vill försöka sälja in till dig.
Läste du ens artikeln? Man lockar Hazarerna med iranskt medborgarskap. Incitament vet du.

Sverige vann. Vi lockade med svensk välfärd och mångkultur.

Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/qs/...de-egentligen/

Ja, 2%(!) "uppgav" det. Köper du vilken historia som helst nu?

Detta är din källa!

Jag undrar hur du ska knöka in det där i ditt lilla teoribygge.
Nej, BBC var min källa som du avfärdar på vilka grunder då?

Expressen var länken som Ottokar postade och som jag svarade på. Där vi kan läsa att 2% av de som var här hade skickats till Syrien. Det är ju klart att åker man till Sverige så åker man inte till Syrien. Det är ju just dett som var den geopolitiska strategin i proxykrigets Syrien. Hypotesen kan således inte falsifieras, den snarare bekräftas.

Citat:
Annie och Bilderberg har gåtts igenom tidigare. Anledningen till att hon blev inbjuden dit är att det är ganska troligt att hon kommer att ingå i kommande regering. Om du försöker få någån att tro att Annie Lööf var något annat än invandringsvänlig innan detta Bilderberg-möte så far du med uppenbar lögn.

Förklaring till att Annie Lööf är liberal? Det behövs ingen sådan "förklaring". Det som behövs är ett konstaterande av fakta att hon är det.
Annie och centern är bombliberal och mångkultursfundamentalist. Se länkar i mitt förra inlägg.

Du har fortfarande inte förklarat varför dessa 9000 personer utan skyddsskäl ska få stanna i Sverige och göra detta land ännu mer trasigt och mångkulturellt. Jag gissar att du likt svensk media inte kan svara på detta.
Citera
2018-05-18, 20:44
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Varför låter man män som inte har skyddsskäl annars att stanna under ett valår med infekterad debatt? Det är lagvidrigt. Det är blocköverskridande. Det måste vara andra orsaker at play här utöver det som Lööf menar är ett humanistiskt beslut.

Den enklaste förklaringen är att Socialdemokraterna 1. inte vill ta en strid med Vänsterpartiet och Miljöpartiet ngr månader före valet - samt 2. splittra de borgerliga partierna.

Samtiden skrev
"Vem som helst kan se att Vänsterpartiet exploaterar de unga afghanerna maximalt. Frontfiguren Fatemeh Khavari bjöds in av Jonas Sjöstedt till partiledardebatten i Agenda för en vecka sedan, där hon användes som ett slagträ i diskussionen. Flera av vänsterpartiets riksdagsledamöter har närvarat vid demonstrationer och öppet visat sitt stöd för Ung i Sverige. Och vem brukar vara närvarande vid organisationens sammankomster i Stockholm, pekar med hela handen och kommunicerar direkt med demonstranterna? Jo Elin Morén, vice ordförande för Ung Vänster.

I Borås samarbetar Ung i Sverige och Vänsterpartiet helt öppet, vilket knappast är det enda exemplet. Exakt hur nära står de varandra egentligen? Går de att skilja åt?

I vilket fall är det uppenbart att svenskar står bakom Ung i Sverige, afghanerna är bara rekvisita. Det räcker med att titta på hemsidan, som är proffsigt gjord och där god känsla för det politiska språket uppvisas. "
https://samtiden.nu/2017/10/ung-sver...nsterrorelsen/

Centerpartiets Annie 30 miljoner Lööf vill inte ha ngn intern strid med den salvelsefulla Johanna Jönsson m.fl. och det är väl tveksamt om 30 miljoner Lööf har ngn annan uppfattning än Jönsson. (Råkade av misstag skriva Johanna Hönsson, h- och j-tangenterna ligger ju bredvid varandra. )

https://www.youtube.com/watch?v=5C6HN5Lomyo

https://www.youtube.com/watch?v=jY96t32i3KE

https://www.youtube.com/watch?v=3bcN62KCnqw
Senast redigerad av Meiji 2018-05-18 kl. 20:47.
Citera
2018-05-18, 20:51
Medlem
Citat:
Nej, BBC var min källa som du avfärdar på vilka grunder då?
De grunder jag skrev. Jag "avfärdar" #vistårinteut-organisationen och därmed det du säger. Detta behöver jag inte motivera.
Citat:
Expressen var länken som Ottokar postade och som jag svarade på. Där vi kan läsa att 2% av de som var här hade skickats till Syrien. Det är ju klart att åker man till Sverige så åker man inte till Syrien. Det är ju just dett som var den geopolitiska strategin i proxykrigets Syrien. Hypotesen kan således inte falsifieras, den snarare bekräftas.
Uppgav. Utan några belägg. En afghan uppger något och du köper det rakt av. Tar det för absolut sanning. Jag har motsatt attityd till afghanernas utsagor.

Citat:
Du har fortfarande inte förklarat varför dessa 9000 personer utan skyddsskäl ska få stanna i Sverige och göra detta land ännu mer trasigt och mångkulturellt. Jag gissar att du likt svensk media inte kan svara på detta.
Har du inbillat dig att jag är för detta nya amnestiförslag? Du inser uppenbarligen inte hur mycket du sänker dig själv i så fall.

Läs Meijs inlägg ovan noggrannt. Helst flera gånger.
Citera
2018-05-18, 20:53
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
En av mina personliga favoriter, Uri Harris, har skrivit ännu en läsvärd betraktelse om liberalismens dystra framtid. (Liberalism i bred bemärkelse — i stort sett innefattande modern kapitalism och center-vänster socialdemokrati, samt
Furthermore, I’ll define liberalism as the political embodiment of two core values: 1) objectivity, achieved primarily through science and reason, as the basis for decision-making; and 2) individualism, defined as freedom from coercion.
Två klassiska kritiker av den liberalism som har löpt amok i västvärlden var Marx och Nietzsche.
If liberals regard objectivity as a core value that they pursue in order to improve society, wouldn’t that eventually lead to a society where there is no freedom? For example, British philosopher Jeremy Bentham developed a moral system, Utilitarianism, where moral behaviour can be quantified in terms of pain and pleasure. While Bentham was no advocate for totalitarianism, it does raise a tough question: if suffering can be minimised and happiness maximised through a top-down system, shouldn’t it be enforced? The same applies to a lesser degree to various contemporary social justice measures, which liberals have consistently had to wrestle with. But it’s also simply a consequence of the ongoing effects of liberalism, which have been accumulating for centuries. The European Union is a good example. Its formation was built around rational decisions to improve economic activity and minimise the potential for armed conflict. Yet, the result is a more universalised system where decisions are made centrally, and local identity and decision-making have been reduced. Not only does this minimise the decision-making influence of the individual, but it also reduces local identity. This is a far less direct consequence than, say, implementing Utilitarianism, but arguably the end result is the same: a gradual implementation of objective measures ultimately leaves no room for particularism of any kind, neither individual nor local.

It makes sense to view the growing resistance on the right through this lens, I think. Many people are finding their local perspectives removed in favour of intellectual and social universalism. On top of that, people on the left are trying to push the universalism even further. Liberalism is already taking away national and cultural identities through globalisation, and then people on the left exacerbate the situation by tearing down statues and declaring nationalism bigoted. Liberalism is already putting pressure on traditional gender roles through changing work environments and the fall of blue-collar male occupations, and then people on the left exacerbate the situation by declaring masculinity toxic and attacking traditional family structures as oppressive. Liberalism is already tearing down ethnic unity through immigration, and then people on the left exacerbate the situation by attacking whiteness and trying to dismantle it.

(Of course, people on the left are doing this is in part because they believe they’re attacking elements that are preventing the embrace of universalism. Nevertheless, it’s clear that at least in the short term the interests of the left and right are diametrically opposed.)

Accompanying this is a culture of self-abnegation that has seeped from the left and into parts of the mainstream, manifesting itself in an increasingly all-encompassing concern over privilege and the valorising of victimhood. The natural response is for a growing number of people on the right to become sceptical of universalism, both intellectual and social, and instead embrace particularism. Trump, for example, has been unapologetic in his adoption of an “America first” strategy, essentially replacing the universalist perspective of his predecessors with a more local perspective from which his decisions derive. Something similar can be said of the many nationalist movements that have grown in popularity throughout the West.

[...]

Possible Solutions

How will this play out? It seems clear to me that liberalism will continue to come under pressure from both the left and right, and that it might not prevail. An incongruent value system will eventually be exposed as such, and both the Marxian and Nietzschean critiques suggest that liberalism is indeed incongruent. Liberals should take these critiques seriously and avoid brushing off people on the left or right as misguided. Superficially, it seems that liberalism offers a compromise between the left and right, but closer examination shows that it satisfies neither. It will need to integrate their critiques more fully in order to prevail.

One might argue that postmodernism is an attempt to do just this—to combine elements of Marxian and Nietzschean thought in order to rescue a version of liberalism. French philosopher Michel Foucault, who referred to himself as a Nietzschean on occasion, has been very influential on the left, but it seems to me the Nietzschean elements it has adopted are superficial, evidenced by its intense focus on privilege and social justice. The fact that there’s such a strong pull on the right suggests their concerns haven’t been addressed.

A different argument might be that a religious framework is necessary for solving the problem. The concepts at issue—objectivity, universalism, self-abnegation—are central to many religions. German philosopher G. W. F. Hegel, whose ideas helped shape the intellectual environment both Marx and Nietzsche were responding to, was influenced by Christian mysticism, for example. (In mysticism, self-abnegation is illusory because the self, in its physical embodiment, is illusory.) That said, it’s difficult to reconcile a religious framework with modern science.

Finally, what if there is no possibility for integration—what if one of these lines of thought must prevail over the other? If it were the left, I suspect we’d see a gradual shift towards an increasingly totalitarian society. Not the simple totalitarianism of past communist regimes, but a more sophisticated one built around utilitarian concepts that seek to minimise harm and promote well-being. It’s not difficult to imagine some of the mechanisms currently emerging from universities into broader society—unconscious bias training, microaggression lists, hate speech limitations, equity mandates—gradually expanding into a totalitarian system. And who can argue with reducing harm and promoting well-being? It might simply be the case that individualism is a naïve idea, and that a confluence of scientific and moral advances eventually produces an objective moral system that supersedes it.

What if the right were to prevail? It’s difficult to imagine what that would look like, because our notion of progress seems inextricably tied to a move towards objectivity and universalism, and therefore that any move towards particularism would just be temporary. (Although this notion of progress might be quite recent.) That said, maybe the past few thousand years of human history have been like stretching out an elastic band that must eventually snap back, laying bare millions of years of tribalism. This strikes me as unlikely, but it’s certainly possible.

http://quillette.com/2018/05/15/can-liberalism-survive/

Jag är betydligt mer övertygad och hoppfull än Harris att vi kommer att få se en återgång till våra rötter.
Citera
2018-05-18, 20:57
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
De grunder jag skrev. Jag "avfärdar" #vistårinteut-organisationen och därmed det du säger. Detta behöver jag inte motivera.
Vistårinte ut är ingen källa i BBC artikeln. Varför avfärdar du BBC artikeln?

Citat:
Uppgav. Utan några belägg. En afghan uppger något och du köper det rakt av. Tar det för absolut sanning. Jag har motsatt attityd till afghanernas utsagor.
2% av afghanerna i Sverige uppgav att dom har varit i Syrien. Jag ser inte varför dom ska ljuga, i synnerhet när vistårinteut använder kriget i Syrien som skäl till att dom ska vara här. Då vill dom ju att så många som möjligt ska ha varit i Syrien.

Citat:
Har du inbillat dig att jag är för detta nya amnestiförslag? Du inser uppenbarligen inte hur mycket du sänker dig själv i så fall.

Läs Meijs inlägg ovan noggrannt. Helst flera gånger.
Har jag sagt att du är för detta? Nej det har jag inte. Jag frågar dig efter en rimligare deskriptiv förklaring till detta elände. Du kan inte svara.

Jag ska svara Meijis inlägg. När jag säger att jag ska svara då gör jag det, det är inga lögner från min sida *host*
Citera
2018-05-18, 21:51
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Den enklaste förklaringen är att Socialdemokraterna 1. inte vill ta en strid med Vänsterpartiet och Miljöpartiet ngr månader före valet - samt 2. splittra de borgerliga partierna.

Centerpartiets Annie 30 miljoner Lööf vill inte ha ngn intern strid med den salvelsefulla Johanna Jönsson m.fl. och det är väl tveksamt om 30 miljoner Lööf har ngn annan uppfattning än Jönsson. (Råkade av misstag skriva Johanna Hönsson, h- och j-tangenterna ligger ju bredvid varandra. )

Det är rimligt att Jönssons centerpartiet och Vänsterpartiet speglar sin självbild i deras politiska normativ. Rebecca Thorburn Stern:
Responses to the “refugee crisis”:
What is the role of self-image among EU countries?

http://uu.diva-portal.org/smash/get/...FULLTEXT01.pdf
Citat:
A country’s self-image and how it wants to be perceived by others as regards respect for human rights can also, I argue here, influence policy and legislation, or at least how it is presented. ”Self-image” in this context refers to how a particular state views itself in the context of its own historical experience, an image which in turn is the image presented to onlookers. Self-image in this sense can be seen as a reflection of national identity and culture and of what are considered fundamental values of a particular country. National identity and self-image are also likely to be influenced by the rational considerations of the political elite, related to national interests and current situations. Thee identity of a state and its self-image from this perspective is thus not static, but a process shaped “by past and present and by human reason".

...

What made the situation different in 2015 was that the number of asylum seekers and migrants trying to reach Europe and the EU rose to unprecedented heights, the result, to a large extent, of ongoing and protracted armed conflicts such as in Syria, Iraq and Somalia. Even though the great majority of the individuals forcibly displaced by reasons of persecution, armed conflict or other human rights violations, either do not cross an international border or remained in a neighbouring country, the number of asylum seekers came to dominate the EU’s political agenda and the situation became referred to as “the refugee crisis”.

...

As noted above, the issue of migration, migrants and asylum seekers has been on the agenda of European countries for many years and is not something that suddenly emerged in 2015. The attitudes towards refugees and asylum seekers arriving in Europe expressed by different governments are thus closely linked to national politics. Commentators point to the rise of populist parties and movements as a key factor influencing migration and asylum policies in European countries. In the early days of the refugee situation – the summer and early autumn months of 2015 - European governments responded to what was happening in quite different ways. Some countries adopted what has been described as a ‘welcoming culture’, most notably perhaps Germany, Sweden and Austria, who all expressed their aim and willingness to provide protection for many of those arriving, in particular from Syria.

...

It seems clear that during this period the democratic European states appear to have been forced to show their cards as regards their commitment and obligations to refugees and migrants. So how can the underlying basis for these positions be described? Matthew Gibney has suggested dividing theories of refugee admission policies into two broad approaches: the partialist and the impartialist approach. In short, a partialist approach is based on the idea that states are obliged to give preference to the needs of citizens over those of foreigners. Essential to this approach is the value and importance of a common identity and culture, and how this can best be preserved. Any undermining of these common grounds could, following this approach, lead to the weakening of a just and egalitarian political regime.

The preservation of a common ground is thus not only considered justifed, it also allows the state to exclude aliens whose presence and claims might risk the established regime. From a partialist point of view, in order to be legitimate “a refugee policy must reglect the values and interests of the State’s members”. The prerogative of the state to decide who enters and remains in a territory must therefore be both the starting point of any migration policy and the basis upon which decisions are made. It can be added that the partialist position is often referred to, be it true or not, as reflecting public opinion, an opinion sometimes wrongfully argued to be negative about immigration by default.

The impartialist approach, on the other hand, is based on the idea of a common responsibility for humanity where citizens and non-citizens are treated equally and where the state responds impartially to their claims. From an impartialist perspective, restrictions on entrance are problematic, as there is nothing supporting the position that some human beings are entitled to more protection or rights than others based simply on their membership of a certain community (a nation state). An impartialist approach requires states to let basic and universal human rights take precedence over cohesion of the community, from the position that the contemporary system of nation states is unfair. Ideally, Gibney concludes, impartialist states should allow entry to as many people as possible without threatening the underlying constitutional order.

...

For countries like Sweden and Germany, who first proudly welcomed refugees and asylum seekers but later, when political pressure became too high and reception systems were strained, imposed equally strict measures, including closing borders in practice to potential asylum seekers, other explanatory models have been necessary. These have focused more on necessity and pragmatism in the face of an extraordinary burden; on the risk of system failure and collapse, and on trying to force other stakeholders into doing their share. For Sweden, it has also seemed particularly important to justify the introduction of stricter measures from an ethical point of view. The Swedish government, as well as individual ministers, has described the stricter measures introduced in terms of being forced by events beyond government control, necessary to provide acceptable reception conditions, to prevent the welfare system and other vital aspects of Swedish society from collapsing completely (’we cannot cope’), and as temporary measures that were horrible and painful to implement: in other words, necessary evils brought about by an extreme situation and by the lack of solidarity of other EU member states who were not accepting their part of the burden. These explanations could be understood as attempts both to preserve the Swedish self-image of being a humanitarian superpower – and the image Sweden presents to the world – and to explain the new policy as somebody else’s (the EU and other member states) fault or a result of unfortunate circumstances; saying that Sweden is still the forerunner of humanitarianism and human rights it always has been; just not at this moment. This, I would argue, is the offcial Swedish position. Whether the image of Sweden can survive this new policy in the eyes of others is another question; the comments in international media on recent developments in Sweden indicate astonishment, surprise and sometimes a little schadenfreude.

...

It seems as if a country’s self-image is not seriously affected by its actual policies, as long as more or less acceptable changes in policy can be explained and defended with reference to external circumstances, such as the influx of more refugees and migrants than ever before in modern history. Seen this way, self-image is challenged, but can nevertheless remain unchanged if a country wants to uphold its humanitarian ideals but is unable to. A self- image as a “bastion of humanitarianism” only seems to prevent the adoption of strict policies to a certain extent. When seriously challenged, the state follows the general trend and follows the partialist approach to asylum policy, thus signalling that this is the only realistic approach, at least in times of large migration flows. Whether it is the result of an actual crisis in the world, or a political crisis when ideals and agreements are put to the test, does not seem to be the deciding factor. At the end of the day, the interests of one’s own community are prioritised before the interests and needs of the Other.

Absolut är självbilden något som man vill upprätthålla. Det är jobbigt med kognitiv dissonans. Man kan upprätthålla självbilden genom att kriga för Den Goda Saken. Dvs kriga för att 9000 afghaner/hazarer/iranier utan skyddsskäl ska stanna i Sverige.

Men det förklarar inte varför dessa 9000afghamer/hazarer/iranier utan skyddsskäl kom från första början. Varför just då 2015?

Den humanitära självidentiteten ger inte en fullständig förklaring till varför dessa hazarer ska få stanna i Sverige. Den förklarar Jönsson/centern och Vänsterpartiets hållning. Men den förklarar inte de geopolitiska skälen för detta. Vilket jag misstänker starkt finns.
Senast redigerad av frasselito 2018-05-18 kl. 21:59.
Citera
2018-05-18, 22:08
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Men det förklarar inte varför dessa 9000afghamer/hazarer/iranier utan skyddsskäl kom från första början. Varför just då 2015?

Den humanitära självidentiteten ger inte en fullständig förklaring till varför dessa hazarer ska få stanna i Sverige. Den förklarar Jönsson och Vänsterpartiets hållning. Men den förklarar inte de geopolitiska skälen för detta. Vilket jag misstänker starkt finns.

Dessa 9.000 är en bråkdel av av inflödet 2015. Ludde Hellberg på Expressen skriver: "Av de ensamkommande som Migrationsverket fattade beslut om 2017, så fick 73 procent uppehållstillstånd – och lyckades alltså göra sannolikt att de var under 18 år."

Turkiet öppnade kranen - weapons of massmigration - för att sätta press på Europa. Där har du geopolitiken. Och Merkel ville inte ha ngr bilder på tyska gränsvakter, som stoppade folk.
Citera
2018-05-18, 22:21
Medlem
Citat:
Men den förklarar inte de geopolitiska skälen för detta. Vilket jag misstänker starkt finns.

Det finns inga geopolitiska skäl till svenskt "migrations"-haveri.
Citera
2018-05-18, 22:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det finns inga geopolitiska skäl till svenskt "migrations"-haveri.
Nu börjar du bli lite övertydligt pinsam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in