2017-10-25, 22:47
Medlem
fasligts avatar
Och så kommer fler osunda dunster från kadavret efter den fd humanitära stormakten. Här på moralens högplatå drar sig inte sk gott folk för att skamlöst berika sig på svenskars godtrogenhet och utlänningars iver att ta sig till Schlaraffenland nr 1. Det smugglas in utlänningar på löpande band tydligen. Vem hade kunnat ana?
Citat:
Människor kan tjäna stora pengar på att hjälpa migranter till Sverige med arbetstillstånd baserade på falska uppgifter — och detta utan att riskera att dömas för människosmuggling.
Det beror på en lucka i lagen som både polis och Högsta domstolens ordförande vill ska ses över.

– Det finns ett glapp här. Det är ganska egendomligt att man har regler som gör att man åker dit för människosmuggling om man plockar in någon som inte har papper, men man klarar sig om man skakar fram papper på falska grunder, säger Stefan Lindskog, justitieråd och ordförande i Högsta domstolen.

I dag väcktes ett åtal som är ett tydligt exempel på detta. Med hjälp av falska intyg och uppgifter ska två män från Norrköping ha ordnat arbets- och uppehållstillstånd i Sverige, för människor som försökte fly Syrien och Irak. För detta tog de betalt, upp till 200 000 kronor per fall.

Försökte fly? Det är knappast flykt det handlar om för folk som skrapar ihop tvåhundra tusen, konspirerar och förhandlar med något slags researrangörer samt förser sig med felaktiga dokument och bakgrundshistorier. Möjligen kan det röra sig om flykt undan rättsväsendet men inte undan fallande bomber.
Citat:
Fallet utreddes till en början som människosmuggling, då det framkom uppgifter om att de två huvudmisstänkta i stor omfattning organiserat så att människor skulle kunna ta sig till Sverige. De har fått ansökningar beviljade av Migrationsverket i 84 fall, och ett hundratal avslag, enligt åklagaren.

Men detta är inte människosmuggling enligt svensk lag. Har man ett tillstånd så är inresan laglig, även om tillståndet baserats på falska uppgifter, slog HD fast i våras.

Här har vi lagstiftning som behöver snabbutredas för omedelbar justering innan kriminella element med eller utan batikmönster genom egenmäktigt förfarande har försnillat hela statskassan. Åtal för människosmuggling kan inte väckas för människosmugglingsbrott så snart smuggelgodset kommer med någon sorts papper på att godset är beställt, oavsett hur oriktiga uppgifter som där angivits. Det blir åtal för ocker istället. Det är alltså ok att ljuga sig in i landet, det är ok att ljuga för att få in personer utan giltigt skäl i landet men det är inte ok att ta hur mycket betalt som helst för gruppresor med bedrägeriexpressen. Vad kan påföljden tänkas bli? Tre månaders villkorligt och 500 till Brottsofferjouren? Förutsatt fällande dom förstås, något man definitivt inte bör börja glädjas över i förskott.
Citat:
Människosmuggling med koppling till Sverige har ökat de senaste åren — i stort sett alla asylsökande som kom hit under 2015 fick hjälp av människosmugglare någon del av vägen, enligt Ulla Ahlbäck, expert på Nationella operativa avdelningen på Polisen.

– I hela landet har vi kunskap om flera sådana här människosmugglingsorganisationer. De är av olika storlekar, säger hon.

Det finns flera organisationer som likt fallet i Norrköping fått in folk i Sverige via olika tillstånd som beviljats utifrån falska uppgifter enligt Ahlbäck, som också hon anser att lagen bör ändras.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...-smugglingslag

I stort sett alla asylsökande flydde alltså INTE hals över huvud. Den som flyr gör alltid ett val och är för det mesta helt illegal, vore en betydligt mer sanningsenlig ramsa än den aktivisterna brukar skandera för full hals.
Citera
2017-10-26, 06:17
Medlem
De som är intresserade av modern tillämpning av Rules For Radicals tillämpning mot den politiskt korrekta överideologin kan med fördel ta del av Black Pigeons analys. Den tar bara lite över 10 minuter att lyssna igenom.

https://www.youtube.com/watch?v=tJ3eLoGwix0

När feminismen blir en del av överideologin blir det giftigt. Saftig ironi och förlöjligande är ett av de få vapen som biter. Vi har ju bittert fått lära oss att fakta, förnuft och logik inte fungerar mot människor som enbart styrs av känslor.

Och glöm inte - stäng av TV-n.
Citera
2017-10-26, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anenome
Oj, Ivar är visst så edgy nu att han får /pol/ på 8chan att verka som Familjeliv. Herregud, han vågar säga att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor. Så modigt! Killen har bollar av stål. Undrar om Ulf Kristersson kommer ta avstånd från honom nu?

Go Ivar! Innan vi vet ordet av kommer han dyka upp på en alt-right-konferens för att föreläsa om judars inflytande och det ädla trollandet av shitlibs och journalister genom att skicka gaskammarbilder.

Suck. Det måste vara det enklaste i världen att vara en uppskattad "borgerlig" opinionsbildare idag. Folk är så svältfödda på allt som inte är uppenbart vansinnigt efter att ha blivit mentalt misshandlade av vänstern i årtionden att dessa kan göra sig en karriär på att uttala självklarheter, trivialiteter och bara inte vara riktigt så knäpp som vänstern är.
Nja, det kanske är enkelt men knappast lätt. Det är nog lite som att vara brandman i Rosengård. Att släcka en bilbrand är Level:Beginner i förhållande till att gå in i en byggnad med okända ras- och explosionsrisker, men det svåra i fallet Rosengård består inte i släckningsarbetets art, utan att du måste utföra det i nåt slags krigssituation där det pågår stenkastning, skrik och handgemäng.

Det kräver ingen större intellektuell akrobatik för Arpi et al att säga rena självklarheter, nej. Det svåra består i det tröstlösa med att hantera volymen och arten av angrepp som det genererar. I Arpis fall är han hårt ansatt 24/7 från lägsta troglodytnivå och ända upp till att advokatsamfundets ordförande Anne Ramberg har utsett honom till ideologisk huvudfiende och satans avkomma. Henne måste han ständigt gå i klinch med och besegra på ett snyggt sätt (advokater är ju experter på övertygande argumentation, och Ramberg är deras hövding) samtidigt som det haglar virtuella gatstenar från AFA-troglodyterna. Och när den striden är över för dagen kvarstår hantering av övriga högprofilerade angrepp som att ha blivit stämplad som apokalypsens ryttare av Aftonbladet o dyl.

Det är enkelt för oss att skriva här där alla tycker ungefär lika, men så funkar inte tillvaron för såna som Teodorescu, Arpi och Dahlberg. De måste möta ett ihållande och massivt motstånd överallt, på sociala medier, på gatan, i korridorerna på jobbet, i TV- och radiodebatter, i inboxen. Samtliga är garanterat hatade av nyhets- och kulturredaktionerna på deras egna tidningar. Enda anledningen till att Lars Lindström och Jens Liljestrand inte har spytt flera containrar fulla över Dahlbergs ledare om invandring är väl att de har samma avsändare i lönekuvertet. Det där låter inte "enkelt" för mig. Jag skulle inte palla en dag att hantera att varje mening man skriver genererar högar av extraarbete genom att det måste försvaras i femtio olika sammanhang där alla tar uteblivet svar som bevis på att de hade rätt. Jag vill uttrycka en åsikt och sen ska arbetsinsatsen sluta där, alla som rycker i en efteråt kan fuck the fuck off.

Däremot är det ju bra att vänsterns opionionsbildare med åren har fått det lika svettigt som högerns. De kunde länge skriva sitt joller om att "det är fint att vara för godhet och och fluff och allas lika värde" utan att det genererade mer än ryggdunkar, handhjärtan och beundrarbrev. Aftonbladets tyckare får äntligen lika mycket skit tillbaka som deras idiotier förtjänar. Jag skulle aldrig orka ta all (välförtjänt) skit som Anders Lindberg får äta, inte ens för den lönen.

Enklaste jobbet bland tyckarna skulle jag nog säga att Widar Andersson har. Han är sosse så han behöver inte hantera några extrema samordnade frontalangrepp från vänster, på sin höjd lite besviket gnäll, men från höger får han bara ryggdunkar. De flesta andra, både till höger och vänster, får nog lägga 3/4 av sin vakna tid på att försvara, förklara och fäkta.
Citera
2017-10-26, 08:50
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nja, det kanske är enkelt men knappast lätt.
...
Det kräver ingen större intellektuell akrobatik för Arpi et al att säga rena självklarheter, nej. Det svåra består i det tröstlösa med att hantera volymen och arten av angrepp som det genererar.
...
Det är enkelt för oss att skriva här där alla tycker ungefär lika, men så funkar inte tillvaron för såna som Teodorescu, Arpi och Dahlberg. De måste möta ett ihållande och massivt motstånd överallt, på sociala medier, på gatan, i korridorerna på jobbet, i TV- och radiodebatter, i inboxen.
...
De flesta andra, både till höger och vänster, får nog lägga 3/4 av sin vakna tid på att försvara, förklara och fäkta.

Det finns en gammal sanning som är underutnyttjad;
Argumentera aldrig med idioter, de kommer dra ner dig till deras nivå. Dagens mediekrig är väl bevis nog.

Rådet är delta inte i den av fienden valda striden, närstriden, i mediekriget.
Skriver gör man för läsarna inte de andra skribenterna. Med militär jämförelse är i dagens moderna krig, eld och rörelse, nyckeln till seger. Inte befästa sina egna positioner. Och absolut inte närstrid med blanka vapen.
Nej in med modern strategi, taktik och vapen också i mediekriget. Eld och rörelse! Anfall är bästa försvar.
Ta detta med Twitter som exempel på moderna vapen. Det var under en tid vänsterns främsta nya moderna vapen i åsiktskriget. Nu har det tagit ifrån dem och vänts mot dem. Big time.
Vänstern gick och går fortfarande oftast till angrepp på person, budbäraren, när de inte kan argumentera för sin sak.
Nu används Twitter mot situation av högern och det känner folk igen sig mer i. Och då förlorar vänstern. En modernare taktik för ett relativt modernt medievapen.

Finns ingen anledning för Arpi et al att kommentera eller ens bemöta all kritik från olika håll.
Han är ingen politiker.

Eld och rörelse. Anfall är bästa försvar. Det är ju ändå ett mediaKRIG.
Citera
2017-10-26, 10:50
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det är ju ändå ett mediaKRIG.

Det är ett maktanspråkskrig, men olikt gamla krig så heter inte krigsskådeplatserna Poltava, Berlin eller Stalingrad. Fram till nyligen hette krigsskådeplatserna Aftonbladet, DN, SvD och Expressen. Fan, här vänder man ryggen till i ett par veckor och sen smäller först "#metoo"-bomben och sen kommer rapporten med hur våldtäktsdomar korrelerar mot ursprungsland.

I båda dessa fall där det briserat jättebomber har MSM varit helt akterseglade och det har drivits på primärt i alternativ media. Jag såg debattören sherm bakåt i tråden hävda att det är ytterligare radikalisering dom händer. Jag tror inte det är så mycket mer radikalisering men att det sker ett skifte där MSM nu kommer att tappa sista lilla gnuttan trovärdighet (iom. dubbelmåttstockarna med Virtanen) och att alternativ media kommer att gynnas i motsvarande grad.

Jag blir inte förvånad om alternativ media är mer inflytelserik än MSM i den kommande valrörelsen, där vi kommer få se SD, och svensk alt-right och jag tror även NMR kommer få en oproportionerligt stor synlighet för att dom lyfts fram av Löfvén för att spela "onda krafter" när SD nu ligger över 20% har SD spelat ut "nazistrollen" och NMR kommer att få ta den rollen istället.
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-10-26 kl. 11:33.
Citera
2017-10-26, 11:39
Avstängd
***BREAKING NEWS***

Allas älskling Per Svensson tar över som chef på DN:s ledarredaktion (delat med Amands Sokolnicki, tidigare Björkman). Nu kan vi vänta oss nya PK-excesser, låtsasbildade utläggningar utan logisk stringens eller relevans, massor med halmgubbar - och en fet övertygelse om Bonniertidningarnas förträfflighet.

Att Pellepennan lämnar Sydans kultursida, där han har spelat en framträdande roll i ruint 15 år, kan också vara ett tecken (ett av flera) på att det går utför med Sydan som Bonnierblaska. Antingen så närmar sig en försäljning till någon utländsk ägare, tex dansk - och då vill inte Per S. vara med längre - eller så är kultursidan nästa del av tidningen som kommer att få "låna" DNs material.

I vilket fall, en viktig nyckelperson byter plats.

https://www.sydsvenskan.se/2017-10-2...ledarredaktion
Senast redigerad av HepCat-X 2017-10-26 kl. 11:55.
Citera
2017-10-26, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
***BREAKING NEWS***

Allas älskling Per Svensson tar över som chef på DN:s ledarredaktion. Nu kan vi vänta oss nya PK-excesser, låtsasbildade utläggningar utan logisk stringens eller relevans - och em fet övertygelse om Bonniertidningarnas förträfflighet.

Att Pellepennan lämnar Sydans kultursida, där han har spelat en framträdande roll i ruint 15 år, kan också vara ett tecken (ett av flera) på att det går utför med Sydan som Bonnierblaska. Antingen så närmar sig en försäljning till någon utländsk ägare, tex dansk - och då vill inte Per S. vara med - eller så är kultursidan nästa del av tidningen som kommer att få "låna" DNs material.

Tvåa på bollen, såg just att DN ämnar vässa sin vidrighetsprofil ytterligare. Har ingen helhetsbild av Svensson, allt jag vet är att allt jag hört och läst som bär hans fingeravtryck har gett mig svåra kväljningar pga kombinationen av den skamlösa självgodheten, humorlösheten och naturligtvis åsikterna i sig. Pretentiösa brandtal för att Sverige ska vara ett liberalt fyrbåk för tolerans och öppenhet... vilken jävla kräkmedelfest vi har att vänta.
Citera
2017-10-26, 12:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tvåa på bollen, såg just att DN ämnar vässa sin vidrighetsprofil ytterligare. Har ingen helhetsbild av Svensson, allt jag vet är att allt jag hört och läst som bär hans fingeravtryck har gett mig svåra kväljningar pga kombinationen av den skamlösa självgodheten, humorlösheten och naturligtvis åsikterna i sig. Pretentiösa brandtal för att Sverige ska vara ett liberalt fyrbåk för tolerans och öppenhet... vilken jävla kräkmedelfest vi har att vänta.

Han är både humorfri, ohederlig, hal och utrustad med en stor förmåga att blunda för fakta eller väsentligheter. En Expressen-man i sin prydno.
Citera
2017-10-26, 12:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
***BREAKING NEWS***

Allas älskling Per Svensson tar över som chef på DN:s ledarredaktion (delat med Amands Sokolnicki, tidigare Björkman). Nu kan vi vänta oss nya PK-excesser, låtsasbildade utläggningar utan logisk stringens eller relevans, massor med halmgubbar - och en fet övertygelse om Bonniertidningarnas förträfflighet.

Att Pellepennan lämnar Sydans kultursida, där han har spelat en framträdande roll i ruint 15 år, kan också vara ett tecken (ett av flera) på att det går utför med Sydan som Bonnierblaska. Antingen så närmar sig en försäljning till någon utländsk ägare, tex dansk - och då vill inte Per S. vara med längre - eller så är kultursidan nästa del av tidningen som kommer att få "låna" DNs material.

https://www.sydsvenskan.se/2017-10-2...ledarredaktion
Undrar vem som skall ersätta honom på Sydsvenskan. Kanske den alltid lika obehaglige Peter Fällmar Andersson?
Citera
2017-10-26, 12:20
Medlem
Citat:
Han är både humorfri, ohederlig, hal och utrustad med en stor förmåga att blunda för fakta eller väsentligheter. En Expressen-man i sin prydno.
Ja jag minns för några är sedan då jag av en händelse fick höra vad han ansåg i någon intervju. Jag kan faktiskt inte minnas att jag har hört någon mer uppkastelseinducerande liberal tala, och då ska man veta att konkurrensen är synnerligen svårartat i denna fraktion.
Citera
2017-10-26, 12:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Undrar vem som skall ersätta honom på Sydsvenskan. Kanske den alltid lika obehaglige Peter Fällmar Andersson?

Ja, eller MENA Masri (som ju är från Malmö och tidigt i sin karriär fick dundrande uppbackning från Sydans kultursida som deras stjärnkrönikör).
Citera
2017-10-26, 12:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja jag minns för några är sedan då jag av en händelse fick höra vad han ansåg i någon intervju. Jag kan faktiskt inte minnas att jag har hört någon mer uppkastelseinducerande liberal tala, och då ska man veta att konkurrensen är synnerligen svårartat i denna fraktion.

Per Svensson vill egentligen ha ett Sverige lika stratifierat och brackigt som på 1920-talet, men med en stor importerad nysvensk befolkning på miljoner blattar som hjälper till att hålla lönerna nere för de som arbetar, och servar en glassig övre medelklass (där han själv befinner sig). Och där det mesta som är svenskt är bortstött och bespottat, intye minst vår historia.

I den mån blattarna verkligen alls jobbar, vill säga. Annars får vi försörja en stpr del av dem.

Naturligtvis säger han inte detta helt öppet, men det är vad han vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in