2017-07-20, 14:22
Medlem
Nej, hörni - ska vi lätta upp stämningen med en Teodorescu-ledare om likabehandling?

Citat:
I Sverige ska alla människor behandlas lika, undantag ska inte göras utifrån någons kön, religion, etnicitet eller sexuella läggning. Det är landvinningar som människor i andra länder offrar livet för. Landvinningar som vi ska vara stolta över och aldrig kompromissa om.

Det var väl bra skrivet, med anledning av särbehandling mellan pojkar och flickor på en muslimsk skola? Konstruktivt klarspråk.

Diskutera.
Citera
2017-07-20, 14:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nej, hörni - ska vi lätta upp stämningen med en Teodorescu-ledare om likabehandling?

Det var väl bra skrivet, med anledning av särbehandling mellan pojkar och flickor på en muslimsk skola? Konstruktivt klarspråk.

Diskutera.

Hon skriver:
Citat:
Men också annan slags uppdelning, oavsett bevekelsegrund, som har sin utgångspunkt i faktorer som människor inte kan påverka är alltid fel.
Det låter som om hon lämnar fältet fritt för kvotering när det gäller sådant som människor kan påverka.
  • Vilken religion man väljer att tillhöra.
  • Vilket politiskt parti man röstar på.
  • Vilken frisyr man har.
  • Vilken musik man lyssnar på.
  • Osv. i all evighet.
Tokliberalerna har hillat in sig så långt i sina kontorsioniska övningar att dom går på överväxel för att försöka värja sig mot den kognitiva dissonansen & tron på att deras skrivbordsproducerade idiot-ideologi måste ha rätt.
Citera
2017-07-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Citat:
I Sverige ska alla människor behandlas lika, undantag ska inte göras utifrån någons kön, religion, etnicitet eller sexuella läggning. Det är landvinningar som människor i andra länder offrar livet för. Landvinningar som vi ska vara stolta över och aldrig kompromissa om.

Diskutera.

Det är förstås onödigt att kommentera din ironiska släng om klarspråk eftersom hennes ledare är kemiskt ren från vilka konsekvenserna ska bli när de här landvinningarna förkastas av den muslimska friskolan Al Azharskolan och deras gelikar.

Något som slår mig är att Alice påfåglar sig med i ledaren är att "det är landvinningar som människor i andra länder offrar livet för." Det låter ju högtidligt och antyder att sådana uppoffringar ligger bakom svenskarna. Insikten hon inte fått ännu är att det är landvinningar som människor i Sverige kommer att behöva offra livet för. Den kamp som fordom kunde föras med livet som insats i andra länder måste nu föras här igen.
Citera
2017-07-20, 16:04
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hon skriver:

Citat:
Men också annan slags uppdelning, oavsett bevekelsegrund, som har sin utgångspunkt i faktorer som människor inte kan påverka är alltid fel.

Det låter som om hon lämnar fältet fritt för kvotering när det gäller sådant som människor kan påverka.
  • Vilken religion man väljer att tillhöra.
  • Vilket politiskt parti man röstar på.
  • Vilken frisyr man har.
  • Vilken musik man lyssnar på.
  • Osv. i all evighet.
Tokliberalerna har hillat in sig så långt i sina kontorsioniska övningar att dom går på överväxel för att försöka värja sig mot den kognitiva dissonansen & tron på att deras skrivbordsproducerade idiot-ideologi måste ha rätt.

Njaä... jag tror, att du läser in för mycket.

-----

Det var hursom en slarvigt skriven ledare från Teodorescu. Redan första meningen väcker frågor:

"Rättvisa är att behandla alla människor lika trots deras inneboende olikheter. Alla avsteg från denna princip resulterar i orättvisa."

Det verkar som Teodorescu anser, att den "liberala principen om likabehandling" innebär, att någon nivågruppering efter talang och färdighet är oacceptabel. Anser hon verkligen det?

På något plan är det kanske "orättvist", om en tränare satsar lite mer på sjuårige Kalle med det fantastiska bollsinnet - jämfört med satsningen på Pelle med två vänsterfötter. Men om rättvisa handlar om att (i möjligaste mån) fullt ut utveckla olika personers *olika* potentialer... så bör människor behandlas olika just på grund av deras "inneboende olikheter".

Teodorescu avslutar:

"I Sverige ska alla människor behandlas lika, undantag ska inte göras utifrån någons kön, religion, etnicitet eller sexuella läggning. Det är landvinningar som människor i andra länder offrar livet för. Landvinningar som vi ska vara stolta över och aldrig kompromissa om."

Man måste välja sina strider. Det är angeläget att slå vakt om skolundervisningen och tonvikten ligger på på *undervisning*.

Könsuppdelad gymnastik och att det även finns flickskolor är därför att föredra inte minst pga Sveriges nya demografi. Svenska flickor ska inte tvingas riskera att bli våldtagna på skoltoaletten för att tillfredsställa Teodorescus renlärighet.

Sedan undrar man ju, hur Teodorescu vill handskas med religiöst motiverade dietregler? Inte mig emot, om det enbart skulle finnas skinksmörgåsar medtagna till skolutflykten... men håller Teodorescu med om det?
Citera
2017-07-20, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filterbubbla
Det är förstås onödigt att kommentera din ironiska släng om klarspråk eftersom hennes ledare är kemiskt ren från vilka konsekvenserna ska bli när de här landvinningarna förkastas av den muslimska friskolan Al Azharskolan och deras gelikar.

Något som slår mig är att Alice påfåglar sig med i ledaren är att "det är landvinningar som människor i andra länder offrar livet för." Det låter ju högtidligt och antyder att sådana uppoffringar ligger bakom svenskarna. Insikten hon inte fått ännu är att det är landvinningar som människor i Sverige kommer att behöva offra livet för. Den kamp som fordom kunde föras med livet som insats i andra länder måste nu föras här igen.

Varje skumbatongliberals recept är förstås att överidentiteten svensk polis i yttersta förlängningen ska stå som garant för den universellt accepterade liberala värdegrund som överidentiteten svensk medborgare inte längre gör, på grund av sin mångkulturella fragmentering.

Särskilt som överidentiteten polis proportionellt ska inkludera samma mångkulturella fragment som befolkningen. Typ.

Nu postade jag ju länken som en olivkvist för att passivisera den aggressiva trådopinionen som menar att jag spammar off topic. Vilket verkar ha fungerat, tack och lov. Ledaren var ju verkligen ON TOPIC så det sjöng om det: En ledarskribent som kritiserar mångkulturell praktik efter liberala principer.

Tänk vilken respons det blivit för sex och ett halvt år sedan.
Senast redigerad av oyto 2017-07-20 kl. 16:11.
Citera
2017-07-20, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Apropå det där med PK som religion har vi här Alex Schulman.

Amen, som sig ju bör efter en avslutad bön. Det här ju uppenbart en trosbekännelse som sker via Expressen istället för i kyrkan. Det finns inga tvivlare för Schulman att övertyga då precis samtliga som någon gång läst honom vet exakt vilken fantastiskt god och nobel människa Alex är. Det finns inget varumärke kvar för Alex att bygga då det knappast är fysiskt möjligt att bli en godare människa än Alex.[...]

http://www.expressen.se/kronikorer/a...land-sverige-/
Då var hans morfar Sven Stolpe så mycket klokare; här ur memoaren Stormens år (1975), talar han bl a om "åskådarmänniskan", med referenser till Kierkegaard och vad som nog får sägas vara en del i fredsskada och/eller annan, privilegierad verklighetsfrånvändhet:

Citat:
Särskilt i "trygga" demokratiska länder har man i vida kretsar en benägenhet att tro sig sitta liksom på världsteaterns parkett och följa med det fascinerande skådespelet på scenen. Man är sprängfull av goda råd. Man ser så väl alla de misstag, som begås i Polen och Kina, och man vet egentligen, att det bara behövdes, att man utsände en expertkommitté av folk av ens egen goda demokratiska kaliber för att eländet skulle vara hävt.

Citat:
I den gängse, "fredliga" uppfattningen av människan och samhället ligger själva fröna till katastrofen. Det är icke bara möjligt att även vårt land kommer att drabbas av samma katastrofer, om icke en omsvängning sker, utan det är absolut visst. Ty själva principerna är otillräckliga.

Citat:
Det är lätt att tala om humanism och försvara "tron på det mänskliga" som den enda framkomliga vägen. Vad som intresserar oss - och som intresserat världens ungdom till den grad att den hatar själva ordet humanism - är icke humanismens principer, som är nobla nog, utan deras levande frukter, humanisterna själva.
Enklast kan man ställa frågan så till humanisten:
Önskar du, att samhället skulle styras efter de principer, som de realiserat i ditt eget liv? Är ditt personliga liv användbart som en modell för samhället?
Humanisten ska i det längsta slingra sig undan ansvaret och försäkra, att hans personliga små synder ju ändå ingenting betyder, och att principerna väl kan vara sunda, även om individerna har sina - "naturliga" och "mänskliga" - brister.

Citat:
När man lyssna till den "kulturdebatt" som ännu tas på allvar i stora delar av vårt land, så ter den sig ofta som ett tomt buller. Vad intresserar oss dessa ihåliga kategorier? Vi frågar efter levande liv. Har denna tro och åskådning någon betydelse för ditt eget liv, skapar den verklighet? Och man erinrar sig en definition, som visserligen inte träffar den sanna humanismen men däremot alldeles utmärkt karakteriserar den kompromissande nederlagshumanism som frodas i våra dagar. Humanism är att i ett land, där man har ett system av högertrafik, av hänsyn till det "mänskliga" och "humana" och för att icke överanstränga någon med alltför absoluta krav rekommendera en övergångsperiod, under vilken båda systemen är tillåtna...
Sanningen om åskådarmänniskan är, att hon är föremål för det mest genomförda självbedrägeri. Hon tror sig vara utanför åskådare. I själva verket är hon medaktör. Hon är genom sin egen brist, genom sitt eviga kompromissande, sin ovilja mot att verkligen göra en brytning i sitt eget liv, icke åskådare utan aktiv, effektiv medaktör i det blodiga dramat!

Åskådarmänniskan, nederlagshumanismen... Jag kommer åter att tänka på Horace Engdahls "förädlad form av maktlöshet".
Citera
2017-07-20, 16:50
Medlem
Något så ovanligt som ett kulturinlägg på aftonbladet som faktiskt handlar om kultur (i form av en bokrecension). Kan någon förklara för mig vad kulturskribenten menar nedan.

Citat:
Så kravbilden för att kalla någon rasist har blivit en språklig gränskontroll, lika drakonisk som den gränskontroll flyktingar från sönderbombade infernon möter.
Ingen vettig människa använder ordet ”ras” längre, det är förbehållet högerextremister som misshandlar de barn Migrationsverket inte hunnit deportera på grund av en hisnande arbetsbörda: säg ”kultur” och du går fri.

Kultur? Menar han att det är socialt accepterat att påtala kulturella skillnader men inte rasmässiga dito? Om jag påtalar behovet av minskad invandring baserat på kulturella skillnader så kan kulturskribenten inte brunsmeta mig hur gärna han än skulle vilja? Jag "går fri" alltså? Vad menas?

http://www.aftonbladet.se/kultur/bok...opp-i-vitt-rum
Citera
2017-07-20, 17:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Något så ovanligt som ett kulturinlägg på aftonbladet som faktiskt handlar om kultur (i form av en bokrecension). Kan någon förklara för mig vad kulturskribenten menar nedan.

Kultur? Menar han att det är socialt accepterat att påtala kulturella skillnader men inte rasmässiga dito? Om jag påtalar behovet av minskad invandring baserat på kulturella skillnader så kan kulturskribenten inte brunsmeta mig hur gärna han än skulle vilja? Jag "går fri" alltså? Vad menas?

Han menar inget. Han kräker ur sig postmoderna floskler som inte har någon egentlig betydelse, ett slags vänstermänniskornas tungomålstalande. Det blir ju extra festligt när han recenserar Claudia Rankine. Hon är anställd på "Yale University in the departments of African American Studies" , dvs hon lever helt i en bubbla som går ut på att det är synd om svarta & har gjort sig en karriär på detta. Den kan sällan bli annat än komiskt när en postmarxist skall spegla sig i en annan.
Citera
2017-07-20, 17:21
Medlem
Citat:

Vet ej, läser ej Aftonhatet med dess nazistiska förflutna. Läser man bara citerad del, så kan man som luttrad ordmärkare med rödpennan i beredskap uppfatta pravdas skribents grämelse för att ha eller vara i begrepp att förlora ett länge verkningsfullt verbalt tillhygge: "rasist". Numera finns det tillstymmelse till dels immunisering mot tillhyggets verkan och en viss bumerangeffekt som slår tillbaka till den som lättvindigt svingar det. Det ställs motfrågor eller avfärdas som löje; det är väl det som utgör skribentens ylande om "gränskontroll", en "drakonisk" sådan rent av.

Ras är som ord och begrepp giftmärkt på den politiska scenen, ofta t o m förnekat, medan ordet och begreppet kultur implicerar något levande och positivt, och förvisso formbart. Idén är att det ska samexistera [i västerlandet], multikulti. Ras är determinerat, biologiskt/biologistiskt, medan kultur med rätt, statsanställd eller subsidierad trädgårdsmästare kan kultiveras och förmås att progrediera.

---

Albert Bonnier Jr - Personligt (1985):
Citat:
Men enligt min mening måste en dagstidning tillfredsställa spänningsmomentet i tillvaron. Vardagsmänniskan lever i en värld av rutiner, som ofta kan bli grå och även likgiltiga. Därför bär de flesta av oss på ett "dramatiskt vakuum".
Citera
2017-07-20, 17:22
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Kan någon förklara för mig vad kulturskribenten menar nedan.
Ja. Han menar att det har blivit alldeles för svårt att kalla någon rasist utan att ifrågasättas eller få mothugg. Han menar att det mesta av rasismen idag använder kulturella argument, men att all sådan rasism går fri från att kallas rasism. Han vill kunna svepa rasismpenseln bredare helt enkelt.
Citera
2017-07-20, 17:26
Medlem
McAzs avatar
Citat:

Citat:
kravbilden för att kalla någon rasist har blivit en språklig gränskontroll, lika drakonisk som den gränskontroll flyktingar från sönderbombade infernon möter.
Ingen vettig människa använder ordet ”ras” längre, det är förbehållet högerextremister som misshandlar de barn Migrationsverket inte hunnit deportera på grund av en hisnande arbetsbörda: säg ”kultur” och du går fri.

Mycket märkligt skrivit.

Ragnar menar alltså att "inget vettig människa" använder sig av ordet "ras" (bara högerextremister gör detta) när när man ska "kalla någon rasist". Han menar att man, när man ska "kalla någon rasist", istället ska använda sig av ordet "kultur". Då går man fri.
Som sagt, mycket förvirrat...
Citera
2017-07-20, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Mycket märkligt skrivit.

Ragnar menar alltså att "inget vettig människa" använder sig av ordet "ras" (bara högerextremister gör detta) när när man ska "kalla någon rasist". Han menar att man, när man ska "kalla någon rasist", istället ska använda sig av ordet "kultur". Då går man fri.
Som sagt, mycket förvirrat...

Förlåt en okunnig men kan man använda termen "svarta kroppar" om man menar människor från den afrikanska kulturkretsen (exkluderat boer och andra minoriteter) eller blir det helt fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in