Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Väl talat!! Sen har vi några till ett några till (svenskar dock) som ska upp på sockeln: Sandelin, Arnstberg, Tullberg. Kanske glömmer jag någon. Intressant förresten att Tino (född Kurd) men inte Tullberg (född svensk) sitter på största kredibiliteten numera. Man jag är tacksam ändå för att Tino finns. Om alla invandrare vore som honom skulle jag inte sitta här.
Som jag skrev om Tino, så är han förstås en sympatisk person och med avseende på en kommande svensk självmedvetenhet som subjekt:
Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Svaret på frågan "hur många Tino Sanandaji tål Sverige" är å ena sidan "rätt jävla många" - men samtidigt en kuggfråga, eftersom han själv skulle respektera svensk folkrätt och egenintresse att anpassa invandringen efter de inföddas behov och trygghet.
Inte heller är de aggressivt eller diskret själviska grupperna ett hinder på vägen mot en normaliserad, självmedveten och cynisk svensk gruppering i ett fragmenterat Sverige - tvärtom är de läromästare, vare sig de avser det eller inte.
En sympatisk Tino, likgiltig Adam eller hatisk Athena - alla pekar i slutänden åt samma håll. Sverige befinner sig i en mognadsprocess, en europeisk/global normalisering när det homogena Sveriges vålnad till slut löses upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
Därför tycker jag det är häpnadsväckande att ibland få se uppmaningar, t.o.m. av skribenter som verkar under anonymitet, att han skulle vara moraliskt förpliktigad att komma med förslag om hur landets problem ska lösas.
Det han gjort och fortfarande gör för vårt land är inget annat än remarkabelt. Han får tar skit för det vi själva borde säga. Vi får fan städa upp vårt elände själva. Tillsammans med Cornelis är han en av de utlänningar som jag vill resa en staty över.
För det första tror jag att Tino njuter av positionen som sanningssägare med alla fakta på sin sida och inte gör det som någon sorts heroisk offerhandling. En uppfriskande orädd siffernörd som har instinkten - och det etniska alibit - att tänka rätt och tala klarspråk. "Priset" han betalat är en säkrad plattform som creddig samhällsdebattör i tidens viktigaste fråga.
Vilket är varför min kritik av honom kanske rentav är elakare än du förstår. Problemet är att han inte verkar vara så clever som jag hoppats. För, vad är det han säger?
Jo, att Sverige bör ställa in sig på att försörja uppåt miljonen människor i ett par, tre generationer - och hålla tummarna att vi slippper etniskt våld.
Vad fan är det för ekonomiskt kalkyl och sorts nyttoutilitarism? Från en person som ändå tänkt tanken med finansierad återvandring är det inget annat än obegripligt undermåligt konsekvenstänkande. Statiskt och fantasilöst, fromma förhoppningar att den demografiska förskjutningen och rusande kostnader på något oklart sätt ska balanseras.
Samma kritik jag riktade mot Cwejman: Det är en sak att vara såpass icke-reciprok och vårdslös med svenska folket, att man gott tycker det kan få det sämre, bara invandrare får det bättre ändå. Lite känslokallt.
Men att vara en
intellektuellt undermålig utilitarist som MINIMERAR den altruistiska nyttan på svenska folkets bekostnad, när man inte insisterar på att all hjälp bör ges där den gör som mest nytta, är ju diskvalificerad utifrån sina egna, förment rationella premisser.
För, kom nu inte med din egen teori om att jorden skulle öppnas under Tino om han började prata komparativa fördelar med försörjning av människor långt borta från svenska utanförskapsområden. Det finns inget som helst fog för att det är mer känsligt än att debunka Malmö-myter. Till och med magsure Ockhamsrazor fattar ju att det är mellanmjölk.
Visst - tala om behovet av att hindra missbrukande bumerang-migranter och kontinuerligt justera och korrigera åtgärderna. Precis som vilket annat politikområde. Men, inse för helvete att det ska mycket till innan det är en sämre idé än att "hjälpa Ann Heberlein att försörja" tre generationer etnisk underklass utan någon indikation på att det är ett möjligt projekt.