Oj då. Centerns Staffan Danielsson hänger på det nya klandernarrativet. Självklart ska brottslingars nationalitet och etniska ursprung dokumenteras och statistik föras.
Citat:
Nu riktar jag blicken mot ett annat laddat område, nationalitet och födelseland i svensk brottsstatistik. Jag tycker att det är relevant och viktigt att verkligheten redovisas i officiell statistik, inte minst i tider med växande migration. Det ger underlag för diskussion och för att det brottsförebyggande arbetet ska kunna bedrivas på bästa sätt. Sverige för noggrann statistik från vilka länder de kommer som invandrar till oss och Paulina Neuding har visat att analyser görs av olycksfrekvensen i trafiken beroende på födelseland/nationalitet, vilket visar stora variationer. Det är bra och nödvändigt.
Naturligtvis är människor i alla länder i mycket hög utsträckning vanliga hederliga människor som inte begår brott, vilket självfallet också gäller alla dem som flyr till eller arbetskraftsinvandrar till vårt land. Detta förtar dock inte behovet av att föra relevant statistik över brottsligheten. I andra länder, och tidigare i Sverige, är och var det naturligt att också redovisa brottslingars nationalitet.
Citat:
Som riksdagsledamot har jag begärt av riksdagens utredningstjänst (RUT) att få reda på detta. Det är inte lätt och delvis nästan omöjligt. RUT hänvisar till att i den officiella kriminalstatistiken redovisas inte medborgarskap sedan 1994 så någon sökbar statistik finns inte. Kriminalvården redovisar utländska medborgare som avtjänar straff och deras nationalitet. Däremot är man enligt lag från 2001 förbjuden att registrera etniskt ursprung, till exempel födelseland.
Nej dessvärre går det inte att veta nej. Den enda "vetskap" i ämnet som finns tillgänglig är den som producerats på Södertörnliknande lärosäten och kartellbildande mediehus.
Citat:
Starka skäl talar för mer öppenhet i brottsrapportering och brottsstatistik hos myndigheter och medier. Det är egentligen obegripligt att BRÅ sedan 2005 inte gjort någon aktuell uppföljning av sina rapporter från 1996 och 2005. Möjligen tolkar man sina instruktioner så att detta inte längre bör göras, och sant är att regeringen sedan 2006 och tills nu inte givit BRÅ något sådant uppdrag. Tvärtom, vilket jag anser synnerligen anmärkningsvärt, har justitieminister Morgan Johansson i riksdagen förklarat att han inte avser att ge BRÅ något nytt uppdrag. ”Detta skulle inte tillföra kunskap med potential att förbättra det svenska samhället”, skriver justitie*ministern.
Citat:
Det är bra att justitieministern ändrat sig och nu inser vikten av en seriös ålderskontroll när så är befogat. Jag hoppas att Morgan Johansson ska ändra sig även i fråga om brottsligheten bland personer födda i Sverige och utlandet och snarast ge BRÅ ett uppdrag att göra sin tredje rapport, den vore synnerligen angelägen.
Jag kommer snart att ställa en interpellation till justitieministern om detta och hoppas att verkligheten till dess hunnit tränga in för ett positivt svarsbesked!
Staffan Danielsson (C)
riksdagsledamot
http://www.svd.se/morklagg-inte--vi-...-de-kriminella
Nåja, ingen kan ju beskylla alliansregeringen för att direkt ha varit på tårna i dessa frågor heller, men absolut välkommet om BRÅ kan få lite andra uppdrag än att förringa grov brottslighet bara för att den begås av utomeuropeer och att sprida propaganda för lagstridig verksamhet typ tjuvåkande i kollektivtrafiken.