Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Om Tino
Jag är lite fascinerad av dig, oyto. Inte för din kritik av Tino, som verkligen förtjänar att diskuteras, och jag ska gärna stå först i ledet!, men för din språkliga begåvning som för mig är på en altitud som får mig att famla efter syrgasmasken. Jag inser att du åker i åttor kring mig när vi ska diskutera Cwejman, som för mig lika gärna kan vara Djurgårdens senaste nyförvärv. Men låt mig ändå försöka titta lite mer på Tino, hoppet till räddning för landet om han ändå kunde tala ur skägget. Kurden som kom, sågs, hördes, och antagligen åker härifrån när han inte kan skörda något mer här. Rotlös, en sann globalist.
Citat:
För det första tror jag att Tino njuter av positionen som sanningssägare med alla fakta på sin sida och inte gör det som någon sorts heroisk offerhandling. En uppfriskande orädd siffernörd som har instinkten -och det etniska alibit - att tänka rätt och tala klarspråk. "Priset" han betalat är en säkrad plattform som creddig samhällsdebattör i tidens viktigaste fråga.
Någonstans mittemellan. Något mer benägen att tillfredsställa sina egna behov än något slags heroisk omtanke om Sverige. Men i grunden en seriös yrkesman med en sådans heder. Jag ser honom som en renodlad ekonomisk statistiker, där just den ställningen skulle komprometteras i den stund han skulle börja ta ställning och gå i svaromål för någon antydd återvandringsprocess. Å andra sidan skulle han säkert av många tas till sitt hjärta som "svensk" om han gjorde det, men det tror jag också han känner som ett hinder för att ta tydligare ställning. Han är kurd, ekonom och globalist, och vill så förbli.
I vissa ögonblick fantiserar jag honom som en upplyst vetenskapsman som kommit till en primitiv stam där man tillber en avgud kallad Värdegrunden. I små mängder lapar infödingarna i sig kunskapen och faktan som honung, men blir det för mycket pådyvlande att avguden inte finns och är en vidskepelse, så åker Tino i grytan och är kokt för gott.
Citat:
Vilket är varför min kritik av honom kanske rentav är elakare än du förstår. Problemet är att han inte verkar vara så clever som jag hoppats. För, vad är det han säger? Jo, att Sverige bör ställa in sig på att försörja uppåt miljonen människor i ett par, tre generationer - och hålla tummarna att vi slippper etniskt våld.
Nej, jag förstår nog inte så bra, som jag var inne på. Men visst är han väl smartare än jag och möjligen också elakare. Vilket knappast är så högt vare sig på smarthets- eller stygghetsskalan. Jag har faktiskt inte hört eller läst det du nu återger. Kan du återge det tillfälle där han yppat detta att vi "bör ställa in oss" på det du nämner? Med allt det sammanhang det sagts/skrivits i? Och där
bör menas som "ska, borde, måste"?
Om det är så som du tolkar det ska jag givetvis gå med i din klubb för Tino-bashing.
Tills vidare får vi väl sprattla vidare i den här lite sura mellanmjölks-beefen vi har, tills grädden får oss upp på fastare mark.
Med vänlig hälsning "Retstickan"