Citat:
Ursprungligen postat av IvanLendl
Tanja hoppar också av. Lite oväntat faktiskt. Jag har alltid sett henne som en modig och självständig individ. Nåväl. Den politiska korrektheten slår alltid hårdast mot de människor som påstår att de är politiskt inkorrekta samtidigt som de egentligen bara sitter i en glasbur och säger saker som de innerst inne vet att de "politiskt korrekta" accepterar eller t.o.m gillar eftersom deras gemensamma åsiktssfär reproducerar myten om en "vital demokratisk debatt". De är politiskt inkorrekta inom det politiskt korrekta fältet (precis som 99% av debattörerna i den här tråden f.ö.). Det roliga är att även yttrandefrihetssällskapet utgörs av samma typ av individer men ett skal längre ut sas. Hela sörjan visar ju bara att vi verkliga realister, vi som alltid säger som det är eftersom vi står här och kan inget annat, är magnetfältet allting rör sig kring. De verkliga sanningsökarna kommer till oss förr eller senare. De har liksom inget val.
http://tanjabergkvist.wordpress.com/...#comment-15406
Jag vet inte om du ska ta åt dig hela äran bara så där. Du får nog vara beredd på att dela den med Ingrid C som startade Tryckfrihetssällskapet.
Tanja förklarar sig lite mera i en kommentar hos Pär Ström, som jag citerar i sin helhet. Hon säger viktiga saker om organiseringen av Tryckfrihetssällskapet, som gjort att det öppnat sig i onödan för att Expo m flera kan hoppa på det.
En helt öppen debatt fungerar bra här på Flaschback, där vi dels är anonyma, dels inte behöver svara för varandras åsikter. Det går alldeles utmärkt att diskutera med riktiga nazister, rasister och fascister här på ett intellektuellt givande sätt, utan att någon av oss behöver ta ansvar utåt för vad någon annan tycker i diskussionen.
På en FB-sida är det en annan sak. Man är inte anonym utan måste värdera vad arbets- och updragsgivare, familj och vänner kan reagera på. Man klumpas ihop även med perifera åsikter hos enstaka debattörer. Det är inte bara Expos fel även om de utnyttjar situationen, det är en vanlig mänsklig svaghet.
Jag beundrar Ingrid Carlqvist för hennes mod, tyvärr är jag personligen för beroende av sådant som jag räknade upp för att göra samma sak. Kalla det gärna feghet, för det är det åtminstone delvis. Delvis har jag heller inte tid.
Men hennes oförskräckthet och öppenhet har lett till att det faktiskt blivit en viss förvirring om vad Tryckfrihetssällskapet har som fokus, och vad man ska göra när det blåser snålt inbördes och utåt. I denna förvirring kan Expo och andra tryckfrihetsfobiker spela sitt spel.
Det kanske hade gått bättre med en liten, tajt, sluten organisation som enbart arrangerade möten och inte hade diskussioner utanför sina möten, inte på Facebooksida eller liknande heller.
Men samtidigt: Det Ingrid C gjort är ytterst viktigt, det är endast genom att helt orädda personer som hon går före som man kan bereda väg och öppna upp för en ny diskussion och ett nytt klimat. All heder åt henne.
Citat:
Tanja B säger:
10 mars 2012 kl. 21:55
Barfota, vet inte, är själv lite förvirrad
http://tanjabergkvist.wordpress.com/...#comment-15406 men jag har ju influensa och har feber just nu.
Aktivarum, “Bättre ORGANISERING tack!”
Instämmer. Jag vet inte vad som pågår. Jag är inte organisatör eller strateg, mer än på min egen blogg, än så länge. Lite obegripligt att folk blir chockade över yttrandefriheten när man har sagt det ska vara yttrandefrihet. Tiden är kanske inte mogen för en öppen facebook-grupp. Eller yttrandefrihet.
Ingrid, att diverse journalister twittrar och “varnar” deltagare är ju för att de är rädda för medial konkurrens, de vill ha åsiktsmonopol och de vet att du utmanar det. Enligt artikeln på Fria Tider som jag länkade till i min kommentar (
http://www.friatider.se/timbro-smada...er-vansterkrav ) så ska ju debatt ha pågått på twitter.
Och Pär är inte feg, vi hade ju så trevligt med 80 vänsterextremister häromdagen. ;-) Ska man ha hela världen emot sig kanske man ska jobba underjordiskt i några år först så att alla som ingår i en organisation eller ett nätverk vet var alla andra står och är beredda på hur man ska hantera allt så att inga yttre krafter splittrar. Men det förutsätter ju att man har ett gemensamt mål, och frågan är om det fungerar med yttrandefrihet som mål.
Sedan är ju frågan om man ska organisera sig öppet alls, då blir organisationen en måltavla, och vi ser att alla som ingår/är medlemmar i organisationen blir associerade till varandra på ett icke-önskvärt sätt (om nu inte alla inte redan är eniga, vilket inte är fallet). En Facebook-grupp är ju en sorts en organisering och om klimatet är sådant att allt någon säger per automatik måste försvaras av alla andra medlemmar som finns i gruppen så har vi ett problem.
Fast det är ju just det vi ska motverka – klimatet där man kan “hänga ut” någon som har en blogg som har en kommentar där det länkas till en annan blogg och där det i ett helt annat inlägg på den bloggen finns en kommentar (den 326:e) som i sin tur länkar till en blogg som har en blogg på sin bloggrulle med en kommentar som är “olämplig”. Och den kommentaren skrevs troligtvis av Expo. Så är det ju idag – det har vi ju alla sett :-) .
http://genusnytt.wordpress.com/2012/...comment-102380
(Min fetning i det citerade)