Citat:
Ursprungligen postat av
AdobeSlats
Alice ångar på och kallar 2017 för året då vi vågar välja väg...
Men det är långt kvar tills vi har någon som vågar höja tonläget ytterliggare - där har du helt rätt och det är sorgligt....
Jag borde inte ha kastat mig ner i djupt vatten! Alla inlägg från engagerade och tänkande människor triggar igång mig. Här gäller det att simma om jag inte ska sjunka. Så OK:
Det jag initialt skrev om var förväntningarna om att mediala personer och politiker skulle uttrycka konkreta förslag för att lösa problem i något slags mediakrig som det kallas här i tråden. Jag försökte få fram någon form av åsikt om mänsklig natur i ställningstagandet från dessa personer. Det är ett ämne som intresserar mig mycket. Jag tror nämligen att grundläggande psykologiska och biologiska reaktioner förklarar mycket av det vi läser i opinionsinlägg, snarare att de skulle vara baserade på konspirationer eller dumhet hos skribenterna.
(Här fick jag bryta skrivandet i 15 min när en god vän, en samhällsbärare med hög lön och skatteförmåga ringde. Temat var endast och allenast landets framtid, baserat på hans skräckupplevelser när han promenerade hem från mig nyårsnatten under konstant raketbeskjutning)
För att komma närmare sanningen skulle jag vilja gå ner på biologisk och existensiell nivå. Jag påstår att naturen har en optimal nivå när det gäller "mångfald". Naturen riktar automatiskt in sig på en balanserad nivå av mångfald, och i avsaknad av yttre störningar skapas en stabil population för arterna, som endast förnyas genom mutationer och organisk utveckling. Allt för stort risktagande straffas normalt genom att den risktagande individen ifråga dör.
Samma resonemang kan appliceras på vårt samhälle. Vi har nått dit vi nått genom organisk utveckling av ett i stort sett homogent samhälle. Små impulser utifrån har vitaliserat oss för att vi kunnat smälta dem. Vi har genom tur och skicklighet undvikit stora yttre störningar, t ex i form av världskrig. Och när samhället har utvecklats i sakta mak, så räckte det med försiktig opinionsbildning från media och politiker för att styra samhället på rätt väg.
Jag vill påstå att det inte ligger i mänsklig natur att föreslå radikala grepp på problem, uttryckta i media eller inom politiken. Det ligger vare sig dumhet eller konspirationer bakom. Vårt basala beteende är att reagera, inte proagera, därför att reaktion är det optimala beteendet hos en art som lever i en homogen miljö som utvecklas organiskt.
När nu systemet har ruckats så mycket från sin normala balans (genom mångkultur), så finns inga traditionella demokratiska metoder för att återföra systemet från sitt numera instabila läge. Givetvis kan det förändras genom våldsamma metoder som vi egentligen inte vill acceptera, men du kommer naturligtvis inte att få läsa om det i MSM.
Den ledare som porslinsdockan skrev i GP är ett perfekt exempel på vad jag menar. Låt oss se:
Citat:
När vi snart skriver 2017 är det just svåra vägval vi står inför.
...
Det riktigt svåra återstår dock; under kommande år kommer kostnaderna för de många människor som ska integreras att skjutas över på kommunerna. Hur det ska finansieras i praktiken vet ingen. För kommunerna återstår då att antingen sänka kostnaderna för befintlig verksamhet genom att skära i utbudet, eller att höja skatterna för att upprätthålla ens dagens nivå.
...
Dessa frågeställningar och de målkonflikter som de ger upphov till behöver analyseras och debatteras, utan påhopp som syftar till att misstänkliggöra och brännmärka avsändaren med påståenden om att det skulle föreliga en dold agenda.
...
Min förhoppning är att vi under nästa år ska få en ärligare debatt där de som kritiserar andras ställningstaganden kommer med egna förslag på hur problemen med kriminalitet, utanförskap, vård- och bostadsköer ska lösas.
Just ja, komma med egna förslag. Men vilka är då de förslagen Alice? Inget kan ses i hennes skrift. Inget alls. Jag klandrar henne inte. Som jag har beskrivit ovan så ligger det i mänsklig natur att fortsätta agera som att samhället är homogent och fungerande.
Det kommer en dag då insikten finns där att samhället är förlorat. Men då har Alice och alla andra försvunnit från ledarsidorna, någon samhällsdebatt finns inte längre, och den här tråden uppdateras inte längre på Flashback.