2017-01-06, 13:03
Medlem
Den eviga frågan om det är media eller politikerna som styr kommenteras av Britta Svensson.

Citat:
Den senaste veckan har många oroade medborgare hört av sig till mig.
De undrar vart Sverige är på väg, om det är helt åt skogen, och om det är för sent att ändra någonting.
Själv tänker jag att ett ägg fattar mer än regeringen.

De kan vara från den pensionerade socialarbetaren som ryter i mot myndigheter som inte vågar fatta svåra beslut - "det är själva kärnan i uppdraget att göra det".
Från den äldre invandraren som tycker att lagen ska vara lika för alla, och oroas över unga män som ljuger om sin ålder i rättssalen.
Från polisen som jobbat i 30 år och skriver: "Tyvärr är jag så trött att jag har svårt att motivera mig att bry mig längre. Om det är det här samhället som majoriteten av oss vill ha, var så god! Jag säger i alla fall upp mig".
Är det detta samhälle vi vill ha? Jag hör många svara nej på den frågan.

Det är politikerna som ska bestämma, men det känns som att de viker ner sig. Ett ägg fattar mer än regeringen. Det är få som vågar ta tag i svåra frågor, där risken för påhopp och kritik är stor. Frågan, på det ena området efter det andra, blir: vem är det som bestämmer?

Den självklara analysen är att media under lång tid med piskor och hot driver politiken åt ett visst håll (massinvandring och mångkultur). Ve den politiker som inte rättar in sig i det av MSM anbefallda ledet. När sedan hela mångkultursprojektet krackelerar mitt framför ögonen på MSM och till allmän beskådan för hela svenska folket är det minsann politikerna som ska "fixa" den av MSM beställda biffen. För egen del har jag tidigare varit lite kluven till vad som är hönan och ägget i denna diskussion men efter helomvändningen 2015 (som definitivt inte var sanktionerad i media) står det för mig klart att politikerna styr och media följer. Verkligheten har helt trängt ut medias roll som samhällspåverkande kraft. Men jag tycker det är magstarkt när nu anklagelser om politikernas oförmåga att hantera de problem som till stor del tidigare påtvingats av media inte kan hanteras. Endast med en ordentlig dos självkritik i detta avseende är dylika anklagelser befogade.

Ägget är för övrigt Humpty Dumpty och vars konversation med Alice i underlandet har citerats och kommenterats ett flertal gånger i tråden. Lite kul att den kommer till heders i MSM

Citat:
"När jag säger ett ord, sa Humpty Dumpty i ganska snorkig ton, "så betyder det precis vad jag vill att det ska betyda - varken mer eller mindre".
"Frågan är då om man KAN låta ord betyda så många olika saker", sa Alice.
"Frågan är vem som bestämmer", sa Humpty Dumpty. "Det är hela saken".

http://www.expressen.se/kronikorer/b...an-regeringen/
Citera
2017-01-06, 13:05
Medlem
fasligts avatar
Skrattspeglar, fars och satir kan vara utmärkta ögonöppnare och vägvisare. Förhoppningsvis har Anna Hedenmo fått syn på sig själv genom Fredrik Reinfeldts journalistiska perspektivförvrängande bravader i SVT.
Citat:
Var är de kritiska frågorna i Fredrik Reinfeldts intervjuprogram "Toppmötet", frågar sig SVT-programledaren Anna Hedenmo.
– Det här är inte bra för SVT, säger hon.
"Vill han inte? Törs han inte?"
Så skrev Agendas programledare Anna Hedenmo i ett Facebookinlägg efter det senaste avsnittet av "Toppmötet", enligt Expressen.
– Jag är inte emot att programmet görs, utan hur det görs. Som erfaren intervjuare, och eftersom jag är van att intervjua just makthavare, är det frustrerande att uppleva hur många frågor om inte ställs, säger Anna Hedenmo till TT.
I "Toppmötet" intervjuar den före detta svenska statsministern Reinfeldt (M) kända internationella makthavare. I det första avsnittet träffade han USA:s tidigare utrikesminister Condoleezza Rice, och senast Storbritanniens förre premiärminister Tony Blair. Men de kritiska frågorna uteblev, anser Hedenmo.
– Det är enormt frustrerande, tycker jag som tittare, att se att man missar möjlighet efter möjlighet när man nu har dessa fantastiska, intressanta gäster, säger hon.

Ja du Anna. Vi vanliga svenskar upplever ofta just den sortens frustration inför dina och dina skråvänners oförmåga att ställa kritiska frågor kring hur mångkulturen ska gagna det svenska samhället eller varför en vanlig svensk ska odla sin förståelse för och välvilja gentemot det totalitära politisktideologiska system som kallas islam. Vi undrar väldigt mycket varför exempelvis du som erfaren intervjuare med vana att intervjua makthavare inte ställer de där kritiska frågorna vi så förtvivlat väl behöver få svar på när du har chansen. Exempel på frågor vi aldrig får svar på är varför just Sverige har större förpliktelser gentemot migranter än vad andra jämförbara länder har, varför människor inte anses kunna leva ett anständigt liv någon annanstans än i Sverige när dessa samma människor samtidigt tillåts leva efter exakt samma sociala kodex som i de hemländer de tvingades fly på grund av just omänskligt förtryck med grund i det sociala normsystem det i Sverige tydligen är jätteviktigt att upprätthålla.
Citat:
– Condoleezza Rice och Tony Blair är otroligt viktiga för historien när det gäller Irakkriget. De hade nyckelpositioner. Här finns de, en timme i Sveriges Television. Och just där och då vill jag ha kritiska frågor. Jag sitter ju och hoppar i stolen.

Så känns det ja. Välkommen till verklighetens mediekonsumenters vanliga sits kära Anna. Vi sitter ofta och hoppar i stolen av längtan efter de där riktiga kritiska frågorna, och inte bara om kriget i Irak, utan oftare om vad som egentligen pågår i vårt eget samhälle här och nu.
Citat:
– Men SVT har inte försökt att göra en fullfjädrad journalist av Reinfeldt, säger Helena Olsson.
– Han gör intervjun utifrån den han är.
Just det är problemet, enligt Anna Hedenmo.
– Därför kanske han hade behövt mycket mer stöd och coachning från SVT, där ju kompetensen finns, säger Anna Hedenmo.
– Hur inställsamt kan vi acceptera att ett sådant här program blir?
http://tt.omni.se/f6c91acb46bb16111b...c5187f35d0e332

Ja man undrar hur inställsamt vi kan acceptera att kompetensen hos SVT förhåller sig till exempelvis Expo, Musa eller olika schatteringar av Gardell.
Citera
2017-01-06, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
MSM:s unisona lovsång till mångkultur är som starkast i Sverige.

Den primära metoden för att få gemensam stämsång till partituret är den propagandamodell som jag har formulerat (se nedan).

[...]

Här är min modell som förklarar hur propagandasystemet upprätthålls:

(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Och här en snabbeskrivning av den kulturella orsaken till mångkulturalismen i MSM:

https://m.youtube.com/watch?v=4fo5jLdJlgI

Det jag vill säga är att propagandamodellen helt har havererat i USA. I Sverige har den intellektuellt och moraliskt kapsejsat men MSM låtsas att den fungerar.

Det är intressant att det du tar upp i din modell som förklarar hur propagandasystemet upprätthålls är det som medierna håller heligt som ”utgivaransvar” och ”respekt för de pressetiska reglerna”.

Chefredaktör Eva Burman på Eskilstuna-Kuriren ger sin bild:
Lämmeltåget är på väg mot stupet...
https://unvis.it/ekuriren.se/nyheter...ag-mot-stupet-

Citat:
Utanförskapet jag pratar om är inte det du kanske tror. Det är inte invandrarna i förorten. Det utanförskap jag vill prata om finns bland de breda lagren av människor som inte längre vill tro på det media rapporterar, det vetenskapen upptäcker eller politiker säger. I alla fall om det som sägs inte landar väl i förhållande till den egna uppfattningen.

Jag blir beklämd när människor delar de mest häpnadsväckande saker på Facebook och andra sociala media. Det mesta kommer från rena hat- och propagandasajter vars enda uppdrag är desinformation. Den gemensamma nämnaren i dessa länkar är att misstänkliggöra och grovt generalisera över den onde mannen med utomeuropeiskt ursprung - MUSLIMEN. Texterna pratar i svepande ordalag om asylsökande, islam, kultur å ena sidan och svenska värderingar, unga kvinnor och pengar å den andra.

Den balanserade bilden av verkligheten uteblir. När sådana som jag påstår att sanningen har nyanser, den är inte svart eller vit, orsaken till världens ondska är inte etnicitet, kultur eller religion, utan kanske ska letas på individuell nivå - så heter det att jag företräder extremvänstern eller att jag bara är PK och därför mörkar sanningen.

Och det är här det har gått snett.

När blev kunskap och fakta ointressant? När slutade abstrakt analys ha ett värde? Framför allt, när blev det felaktigt enkla svaret att föredra framför det motsägelsefullt svåra men mer rättvisande?

Problemet är bara att det är Eva Burman och Ekuriren som avfärdar fakta och generaliserar. Saklig kritik mot invandring avfärdas som rasism och främlingsfientlighet.

Lyssna på Eva Burmans resonemang om rasism och hets mot folkgrupp:
Chefredaktör kallar medborgare rasist
https://www.youtube.com/watch?v=ZqIDRy9321E

Jag uppfattar att det finns en brist på saklighet och professionalism inom MSM och etablissemanget. Professionalism kan definieras som:

"… en ständig strävan att i yrkesutövandet styras av det som - på kort och lång sikt - gagnar den hjälpsökande, inte av de egna behoven, känslorna, och impulserna. Det innebär att visa respekt, intresse, värme, medmänsklighet, empati och ett personligt bemötande."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Professionalism
Senast redigerad av Polu 2017-01-06 kl. 13:21.
Citera
2017-01-06, 13:52
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Så känns det ja. Välkommen till verklighetens mediekonsumenters vanliga sits kära Anna. Vi sitter ofta och hoppar i stolen av längtan efter de där riktiga kritiska frågorna, och inte bara om kriget i Irak, utan oftare om vad som egentligen pågår i vårt eget samhälle här och nu.

Ja man undrar hur inställsamt vi kan acceptera att kompetensen hos SVT förhåller sig till exempelvis Expo, Musa eller olika schatteringar av Gardell.
Det grundläggande problemet någon som intervjuar har är att man inte kommer få några svar om man går för långt. Man måste alltså ofta välja mellan en snäll intervju där man låter intervjuoffret slippa undan i många frågor, eller att inte få till någon intervju alls. Här har man självfallet valt att låta Reinfeldt intervjua dessa toppnamn med mysfrågor, eftersom man vet att de namnkunniga intervjuoffren drar storpublik. Det är ju som bekant underhållning man sysslar med, och ingenting annat.

En annan sak jag upptäckt i mediakriget om massinvandringen är att man alltid släpper självklara följdfrågor på intervjuoffrets ofta rent bisarra svar. Nuförtiden ska man ju från medias håll låtsas ställa ett par kritiska frågor när mångkulturens och massinvandringens lyckosamhälle diskuteras. Man låter intervjuoffret tala sig varm om alla människors lika värde, att Sverige är ett rikt land, att vi behöver en miljon muslimer i Sverige när 40-talisterna går i pension och att mångkulturen gör landet mer spännande. Sedan hör man hur reportern liksom tar sats, klämmer ur sig en "kritisk" fråga och håller andan inför svaret. När intervjuoffret så häver ur sig någon floskel, som i många fall inte har någonting med frågan att göra, hör man hur reportern kan andas ut för att sedan raskt hoppa till nästa fråga.

Det är alltid följdfrågorna som är intressanta när intervjuoffret försöker slingra sig från huvudfrågan, men alltid misslyckas man med dessa följdfrågor. På ett sätt blir det bara värre nu när intervjuaren måste låtsas ställa ett par kritiska frågor men hoppar över följdfrågorna. Den som slötittar, slöläser eller slölyssnar på intervjun kan lätt få intrycket att allt är under kontroll. Intervjuaren ställde en kritisk fråga och intervjuoffret hade ett svar som var så uttömmande att inga följdfrågor behövde ställas. Om vi ska ta textdelen i mediakriget så är det det ständiga ältandet av problem utan att man kommer med några lösningar som är motsvarigheten. Man hoppar så att säga över följdfrågorna till sig själv när man skriver om problemen och sedan nöjer sig med slutsatsen att någon måste göra någonting åt dem.
Citera
2017-01-06, 14:20
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Det är intressant att det du tar upp i din modell som förklarar hur propagandasystemet upprätthålls är det som medierna håller heligt som ”utgivaransvar” och ”respekt för de pressetiska reglerna”.

Chefredaktör Eva Burman på Eskilstuna-Kuriren ger sin bild:
Lämmeltåget är på väg mot stupet...
https://unvis.it/ekuriren.se/nyheter...ag-mot-stupet-

Problemet är bara att det är Eva Burman och Ekuriren som avfärdar fakta och generaliserar. Saklig kritik mot invandring avfärdas som rasism och främlingsfientlighet.

Lyssna på Eva Burmans resonemang om rasism och hets mot folkgrupp:
Chefredaktör kallar medborgare rasist
https://www.youtube.com/watch?v=ZqIDRy9321E

Jag uppfattar att det finns en brist på saklighet och professionalism inom MSM och etablissemanget. Professionalism kan definieras som:

"… en ständig strävan att i yrkesutövandet styras av det som - på kort och lång sikt - gagnar den hjälpsökande, inte av de egna behoven, känslorna, och impulserna. Det innebär att visa respekt, intresse, värme, medmänsklighet, empati och ett personligt bemötande."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Professionalism

Men det är ju precis detta journalister och myndighetsutövare gör. De agerar just och precis utefter det paradigm som kräver att de ska befinna sig i
Citat:

Två saker signalerar extremt rött här. Svenskar är (än så länge) huvudsakligen inte hjälpsökande och det saknas en klausul i riktlinjen för professionalitet och det är ansvar för utfallet på makronivå av alla de individuellt fattade beslut som gjorts utifrån "respekt, intresse, värme, medmänsklighet, empati och ett personligt bemötande" av den hjälpsökande och dennes besvär och krav på stöd.

Den ovanstående definitionen av professionalitet kräver av professionella att ta parti för asylsökande oavsett asylskäl, befolkningen i "utanförskapsområdena", papperslösa, kriminella, shariapoliser, tiggare, rasifierade, kvinnor och allt vad det nu kan vara, bara det inte handlar om folk som bedöms tillhöra majoritetssamhällets privilegierade. Som professionell ämbetsutövare tvingas du alltså bortse från behov, av exempelvis säkerhet, du delar med majoritetsmedborgaren. Du ska bekämpa den egna impulsen att stå upp för värderingar som hittills burit upp den samhällsstruktur som möjliggör att alla dessa Andra framgångsrikt kan pocka på hjälp och särrättigheter för att kunna upprätthålla en, från den samhällsbärande majoritetens synvinkel, avvikande livsstil eftersom det på kort och lång sikt gagnar den hjälpsökande.

Där vi hamnat nu är där de professionella har att hantera rangordningen runt köttgrytor och lägereldar bland de hjälpsökande. Är det hemskare att vara rasifierad än att vara kvinna? Trumfar rasifierad icke-kristen man vit kvinna? Hur blir det om den vita icke icke-kristna kvinnan är lesbisk, trumfar hon då i offerrollen den rasifierade, icke-kristna mannen? Trumfar en vanlig asylsökande vit man från exempelvis Albanien en icke binärt självdefinierande vit före detta kvinna med ADHD?

Med samma logik blir det närmast självklart för journalister att presentera nyheter och information som gagnar och tilltalar de olika hjälpsökande kollektiven och inte medborgaren i största allmänhet.
Senast redigerad av fasligt 2017-01-06 kl. 14:27.
Citera
2017-01-06, 15:06
Moderator
Meijis avatar
Som väl de flesta läsare och skribenter av denna tråd känner till, så ges i dagarna ut två böcker om hur svenska politiker har omformat Sverige - dels "Massutmaning" av Tino Sanandaji, dels antologin "Haveriet" med Andreas Swedberg som redaktör

Här är en utförlig presentation av de olika författarnas bidrag till Haveriet.

Här är ett smakprov ur Massutmaning

Widar Andersson uppmärksammar idag ytterligare en bok "Framtidsstaden" av Lars Åberg, som ges ut på måndag.

Andersson skriver:

Citat:
"Framtidsstaden" är en av de viktigaste böckerna som jag läst på mycket länge. Inte minst har Lars Åberg lyckats att gestalta konsekvenserna av politisk ovilja att se saker och ting som de är. Många som är och som varit aktiva i (kommun)politiken kommer att känna igen sig i olika saker. Förnekelsen, skället på "tjänstemännen", anpassningen till lämpliga politiskt korrekta "sanningar" om till exempel "strukturell diskriminering" och den glidande acceptansen av dåliga skolresultat, klanförtryck och kriminella strukturer.

Lars Åberg skildrar hur Malmö mitt framför hans ögon gradvis har förändrats under decenniernas gång. Och inget konstigt med det förstås.

Widar Andersson citerar ur boken:

Citat:
Så en dag tvingas man söka vård på sjukhuset - och i ett slag inser man hur annorlunda allting har blivit; ett slags ketchupeffekt som bidrar till att man blir orolig för hur välfärdssamhället över huvud taget ska kunna leva vidare.

Andersson kommenterar:

Citat:
Lars Åbergs bok är ingen ideologisk stridsskrift för vänster eller höger eller för SD eller något annat. Snarare är det väl en medelklassman i övre medelåldern som har satt sig före att kritiskt granska hur Malmös förvandling egentligen gått till och hur politiken har agerat under resans gång.

Varför har invandringen tillåtits ta sig sådana former som den har gjort? Fattigdom, okunskaper, utanförskap och kriminalitet har närmast setts som samtidigt oundvikliga som obenämnbara följder av invandringen. Problem har tryckts ner och lämpliga utmaningar - som vi ska klara av eftersom vi tidigare har visat att den svenska modellen klarar av utmaningar - har trängt ut de tunga och svåra problemen från den politiska och offentliga debatten.

[---]

Möjligen är det så att det ökande stödet för SD - på fler områden än flykting- och invandringspolitik - har att göra med att fler människor runt om i Sverige har gjort som Lars Åberg beskriver i sin metafor; plötsligt tvingas de söka vård på ett sjukhus eller att besöka en skola och så börjar de undra hur i all världen det ska bli med välfärdssamhället framöver? Och så ställer de sina egna erfarenheter mot alla artiklar och reportage om lyckad integration, mot politiker som inte talar om de saker som människorna själva ser och mot en rättsstat som tycks stryka kriminaliteten medhårs; dömda våldtäktsmän som inte utvisas, judar som trakasseras och poliser som står och tittar på när raketskjutande smågangsters tar över stadsmiljön.

Så kan det hänga ihop.

http://www.folkbladet.se/opinion/om-...om4447207.aspx

Widar Anderssons "Så kan det hänga ihop" kontrasterar mot hans ledare för någon månad sedan, då han förklarade att SD inte var något "friskt" och "naturligt" parti, då SD "vinner från alla övriga sju partier och förlorar inte till något parti".

"Inga förluster utan bara vinster" betr. väljarflöden var i sig suspekt enl. Widar Andersson:

Citat:
Sverigedemokraterna vinner från alla övriga sju partier och förlorar inte till något parti! Jag minns inte att jag sett något liknande tidigare. Sverigedemokraterna har också ökat starkt sedan valet 2014. Men ensidigheten hos SD – inga förluster utan bara vinster – visar också på partiets isolation från övriga. De ingår ännu inte i det naturliga flödet som kännetecknar ett friskt och stort parti.

http://www.folkbladet.se/blogg/widar...&entry=9417942
Citera
2017-01-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Lars Åberg fann det iallafall för gott att flytta från Malmö. Det är väl en respektabel handling givet den långt gångna chanseringen av kommunen. Åbergs jihad får väl bestå av pennan snarare än svärdet.

Thomas Nydahl, en annan flyttad/flydd f d malmöbo (Solitär i nyspråkets tid):
Citat:
Brodsky igen: »Hur anspråkslös den plats man råkar inneha än är, kan man, om den är någorlunda anständig, vara säker på att någon en vacker dag klampar in och kräver den åt sig själv eller, än värre, föreslår att man ska dela den. Då måste man antingen slåss för den här platsen eller lämna den. Jag råkade föredra det senare.«

Här handlar det förmodligen i första hand om en mental exil mer än en fysisk, även om det senare resulterade av det förra.

Widar Andersson:
Citat:
Men ensidigheten hos SD – inga förluster utan bara vinster – visar också på partiets isolation från övriga. De ingår ännu inte i det naturliga flödet som kännetecknar ett friskt och stort parti.

Det finns nog något utanför SD som inte är friskt... Vad "ensidigheten" anbelangar kan det ju påpekas att det nyligen konstaterades att svenskarna har störst förtroende för SD:s politiska program i 3 av 8 frågor, överlägset bäst av samtliga riksdagspartier; givetvis I&I, samt ytterligare två ämnen (äldreomsorg och försvarspolitik).

SD-kuriren:
Citat:
Aftonbladet/Inizio publicerade under onsdagen en opinionsundersökning som visar att Sverigedemokraterna åtnjuter högst förtroende hos väljarna i tre av åtta undersökta frågor – försvar, migration och äldrevård. Vad gäller sjukvården var Sverigedemokraterna snubblande nära en förstaplats och partiet är bland de tre främsta i samtliga åtta undersökta politikområden.

https://sdkuriren.se/16934-2/

Släpp sargen, Widar Andersson. Dags att mogna.
Citera
2017-01-06, 15:55
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Som väl de flesta läsare och skribenter av denna tråd känner till, så ges i dagarna ut två böcker om hur svenska politiker har omformat Sverige - dels "Massutmaning" av Tino Sanandaji, dels antologin "Haveriet" med Andreas Swedberg som redaktör

Här är en utförlig presentation av de olika författarnas bidrag till Haveriet.

Här är ett smakprov ur Massutmaning

Widar Andersson uppmärksammar idag ytterligare en bok "Framtidsstaden" av Lars Åberg, som ges ut på måndag.

Andersson skriver:

Widar Andersson citerar ur boken:

Andersson kommenterar:

http://www.folkbladet.se/opinion/om-...om4447207.aspx

Widar Anderssons "Så kan det hänga ihop" kontrasterar mot hans ledare för någon månad sedan, då han förklarade att SD inte var något "friskt" och "naturligt" parti, då SD "vinner från alla övriga sju partier och förlorar inte till något parti".

"Inga förluster utan bara vinster" betr. väljarflöden var i sig suspekt enl. Widar Andersson:

http://www.folkbladet.se/blogg/widar...&entry=9417942

Widar Andersson är en mycket viktig aktör i mediekriget om mångkulturen eftersom han i första hand, likt Westerholm som dock inte har någon position inom MSM, adresserar politiker och inte prominensen inom media och kultur, eller ens allmänheten. Han talar till det politiska etablissemanget och föser, förhoppningsvis, en del politiker i en annan riktning än den de länge varit på väg mot.

För några veckor sedan hade WA en kolumn i Corren där han talar om att den nuvarande riktningen för politiken nått vägs ände. Till stöd för resonemanget tar han Eli Göndör, en annan av Correns gästkolumnister.
Citat:
Assimilering – anpassning – är det mest framgångsrika sättet att förhålla sig för den som kommer inflyttandes till ett nytt land. Ute i verkligheternas förnuftiga liv är detta inget konstigt. Det är enbart i politiken som det under några decennier har pågått en rush bort från anpassning och assimilering till förmån för identitetspolitik och multikulturalism. Förhoppningsvis är den politiken snart vid vägs ände.
Citat:
I senaste numret av tidskriften Fokus medverkar Eli Göndör med en av de viktigaste invandringspolitiska artiklar som jag på år och dag läst på svenska. Eli Göndörs kunskapsbestyckade poäng är att assimileringen – och därmed integrationen – framförallt misslyckas när det är två majoritetskulturer som möts. Å ena sidan det kulturellt kristet präglade samhället och å andra sidan personer med erfarenheter från Mellanösterns sunnimuslimskt dominerade länder. Enligt Göndör kan det vara extra svåra processer just i Sverige. Vår majoritetskultur har aldrig utmanats och/eller förtryckts och därför inte behövts hållas levande.
Citat:
Eli Göndörs slutsats är att "integrationens framgångar eller misslyckanden samvarierar med identitetspolitik och välfärdsprogram: ju mer välfärd och identitetspolitik, desto sämre integration."

Det är inte så märkligt: "En människa interagerar med sin omgivning ungefär 150 gånger om dagen. Används de 150 gångerna till att interagera med nya miljöer med ett främmande språk, går integrationen fortare. Om de 150 tillfällena används för att upprätthålla tidigare vanor och språk, bromsas integrationen upp", skriver Göndör. Så är det. För många (särskilt män) sunnimuslimer från Mellanöstern är det en tuff resa med anpassning till såväl en sekulär demokrati som till att vara i minoritet. Gamla föreställningar behöver bytas ut.
http://www.corren.se/asikter/kroniko...om4423280.aspx

Vi behöver en ny politisk ordning där islamismanpassningskrävande sunnimuslimska vanedominerande män inte per automatik ses som offer för handikappande omständigheter de inte har någon makt över. Eller annorlunda uttryckt, våra professionella myndighetsrepresentanter behöver befrias från oket att i alla sammanhang betrakta dessa sunnimuslimska majoritetsmän som hjälpsökande vars intressen det anses vara professionella aktörers plikt att tillmötesgå för att på så väl kort som lång sikt gagna dessa sunnimuslimska mäktiga mäns intressen. Detta är uttryck för en ideologisk nattmössa som måste tas av om vi någonsin ska komma någonvart med arbetet att hitta lösningar för de fullkomligt uppenbara problem vi har.
Citera
2017-01-06, 16:39
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Widar Andersson är en mycket viktig aktör i mediekriget om mångkulturen eftersom han i första hand, likt Westerholm som dock inte har någon position inom MSM, adresserar politiker och inte prominensen inom media och kultur, eller ens allmänheten. Han talar till det politiska etablissemanget och föser, förhoppningsvis, en del politiker i en annan riktning än den de länge varit på väg mot.
Jag håller helt med. Jag börjar dock undra om det är möjligt att rädda det samhälle vi haft. Mångkulturen är här nu och det är så stora minoriteter som inte vill/behöver assimileras. Jag tror att det etniskt svenska folket (liksom det franska, tyska osv) har inlett sin nyorientering till ett liv i splittrat myller och vi blir mycket mer noga med vilka som är vi och vilka som inte är det. De svenskar som återstår kommer att bevaka sin etnicitet som vore vi syrianer. Vi går mot en identitetens tidsålder. Identitetspolitiken kommer att segra. Frågan är bara vilka folk som kommer att kontrollera statsapparaten. En annan person som diskuterar det är James Kirkpatrick. Han tror att det minskade behovet av lågutbildad arbetskraft kommer att göra att etniciteten blir den enda kvarvarande identitetsmarkören för befolkningen.

Citat:

A major part of the Trump coalition were factory workers, coal miners and other working class voters worried about their jobs being eliminated or outsourced. When almost everyone becomes a part of that threatened class, populism will increase even more.

And as the barista at Starbucks with a degree in English Lit and $80,000 in student loan debt can tell you, just sending more people to college isn’t going to do anything to help.

However, the implications go beyond populism. Ultimately, democracy itself will be called into question. A remarkably small number of people will be contributing anything in terms of technological progress or economic growth. In the post-work world, the vast majority of people will simply be consumers, passively absorbing increasingly degraded cultural products which cater to their worst instincts. But because of universal suffrage, these masses will still have the political power to direct more public goods their way, even as the entire System becomes financially unsustainable. A major crisis is all but inevitable.

And adding to the instability: mass immigration. Even if we concede, for the sake of argument, that automation not immigration is the real threat to jobs, adding millions more Third Worlders onto Western infrastructure and social safety networks which are already buckling is practically a guarantee of permanent social conflict. It also increases the amount of competition for those few jobs which will be left.

[...]

Which brings us to the final factor: identity. Francis Fukuyama posited in The End of History that liberal democracy may be the end of Hegelian History because it best satisfies the human desire for “recognition.” But the “Who? Whom?” conflicts of identity are likely to increase if people can no longer attain dignity through their profession.

“Alienation,” as Marx defined it, will be even worse because individuals won’t even be contributing to the production of commodities. Added to this economic alienation: cultural alienation, as Western nations will be filled with an ever-increasing number of economically-useless Third Worlders eager to claim public goods through the ballot box and sharing nothing in common with Europeans.

The only outlet First World people will have left: identitarian movements. They will reclaim their dignity and reassert their identity as human beings by going “back to blood” and seeking meaning through religious, cultural, and ethnic activism.

What’s more, many of them will have nothing better to do and will have no fear of having their “basic right” of a minimum income stripped away.*

* Notera att det sista stycket stämmer väl in på hur många invandrare från MENA har det i Sverige i dag.

http://www.vdare.com/articles/automa...t-this-through
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2017-01-06 kl. 17:22.
Citera
2017-01-06, 17:36
Medlem
Citat:
Där vi hamnat nu är där de professionella har att hantera rangordningen runt köttgrytor och lägereldar bland de hjälpsökande. Är det hemskare att vara rasifierad än att vara kvinna? Trumfar rasifierad icke-kristen man vit kvinna? Hur blir det om den vita icke icke-kristna kvinnan är lesbisk, trumfar hon då i offerrollen den rasifierade, icke-kristna mannen? Trumfar en vanlig asylsökande vit man från exempelvis Albanien en icke binärt självdefinierande vit före detta kvinna med ADHD?

Med samma logik blir det närmast självklart för journalister att presentera nyheter och information som gagnar och tilltalar de olika hjälpsökande kollektiven och inte medborgaren i största allmänhet.

Jag tror inte att vi har ”hamnat” någonstans. Jag tror att vi är i samma träsk sedan lång tid tillbaka. Det är bara de ”professionella” och medierna som fokuserar på olika kontext över tid. Nu är det flyktingkris och mångkultur som bara råkar vara värre än andra kriser. Det fanns långtgående problem inom välfärden innan ”mångkulturen”. Det vi ser är bara konsekvenser av bristande förmåga att förhålla sig till verkligheten och bedriva effektiva och ändamålsenliga verksamheter. Förfallet har pågått länge, det har bara inte märkts så tydligt. De ineffektiva verksamheterna vittrar sönder inifrån.

Kanske har vi fått det samhälle vi förtjänar. Kanske är det dags för nytt blod och driftigare människor. Det går inte att driva ett land med skitprat hur länge som helst. Tycka vad man vill om Peter Kadhammar men här har han en lysande krönika:

Skitpratet utgör nu ett hot mot hela nationen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle17405055.ab

Citat:
Industrin för skitprat har länge varit den enda som expanderar i Sverige. Så kallade informatörer ynglar av sig som kaniner, alla söker en uppgift och uppgiften är att producera ord - ord - ord!
[...]
Men vad händer med en nation när pladdret breder ut sig som en hemsk sjukdom i de institutioner som ska garantera vår säkerhet? Hur påverkar det deras arbete? Deras kärnverksamhet som det heter på skitpratiska?
[...]
Eller är det arbetet som först vittrar sönder och därefter kommer orden utan mening, ett ständigt ökande babbel som ska dölja den svarta tomheten därbakom?

Jag är övertygad om att det är det ansvarslösa, självgoda och verklighetsfrånvända etablissemanget som skapat alla problem som vi nu har med mångkultur och annat. Vi är inne på en helt omöjlig väg.
Citera
2017-01-06, 18:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Ägget är för övrigt Humpty Dumpty och vars konversation med Alice i underlandet har citerats och kommenterats ett flertal gånger i tråden. Lite kul att den kommer till heders i MSM
Likheten med Humpty Dumpty har faktiskt slagit mig själv många gånger. Jag ser nu att jag skrev om det 2013 i en annan tråd: (FB) Medie-vänsterns propaganda-vokabulär -- förslag behövs?

Blir nästan bäst på originalspråk:
Citat:
'When I use a word,' Humpty Dumpty said, in rather a scornful tone, 'it means just what I choose it to mean — neither more nor less.'
'The question is,' said Alice, 'whether you can make words mean so many different things.'
'The question is,' said Humpty Dumpty, 'which is to be master — that's all.'
Citera
2017-01-06, 20:44
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Det grundläggande problemet någon som intervjuar har är att man inte kommer få några svar om man går för långt. Man måste alltså ofta välja mellan en snäll intervju där man låter intervjuoffret slippa undan i många frågor, eller att inte få till någon intervju alls. Här har man självfallet valt att låta Reinfeldt intervjua dessa toppnamn med mysfrågor, eftersom man vet att de namnkunniga intervjuoffren drar storpublik. Det är ju som bekant underhållning man sysslar med, och ingenting annat.

En annan sak jag upptäckt i mediakriget om massinvandringen är att man alltid släpper självklara följdfrågor på intervjuoffrets ofta rent bisarra svar. Nuförtiden ska man ju från medias håll låtsas ställa ett par kritiska frågor när mångkulturens och massinvandringens lyckosamhälle diskuteras. Man låter intervjuoffret tala sig varm om alla människors lika värde, att Sverige är ett rikt land, att vi behöver en miljon muslimer i Sverige när 40-talisterna går i pension och att mångkulturen gör landet mer spännande. Sedan hör man hur reportern liksom tar sats, klämmer ur sig en "kritisk" fråga och håller andan inför svaret. När intervjuoffret så häver ur sig någon floskel, som i många fall inte har någonting med frågan att göra, hör man hur reportern kan andas ut för att sedan raskt hoppa till nästa fråga.

Det är alltid följdfrågorna som är intressanta när intervjuoffret försöker slingra sig från huvudfrågan, men alltid misslyckas man med dessa följdfrågor. På ett sätt blir det bara värre nu när intervjuaren måste låtsas ställa ett par kritiska frågor men hoppar över följdfrågorna. Den som slötittar, slöläser eller slölyssnar på intervjun kan lätt få intrycket att allt är under kontroll. Intervjuaren ställde en kritisk fråga och intervjuoffret hade ett svar som var så uttömmande att inga följdfrågor behövde ställas. Om vi ska ta textdelen i mediakriget så är det det ständiga ältandet av problem utan att man kommer med några lösningar som är motsvarigheten. Man hoppar så att säga över följdfrågorna till sig själv när man skriver om problemen och sedan nöjer sig med slutsatsen att någon måste göra någonting åt dem.

Ett riktigt praktexempel på detta är när Kaplan kuskade runt i media och skulle försvara sin jämförelse av IS jihadister och frivilliga svenskar som deltog på Finlands sida i vinterkriget.

Här hade flera olika journalister ett guldläge att ställa Kaplan mot väggen, men hela mediesverige nöjde sig glatt med Kaplans totalt obegripliga svammel.

På så vis kunde den uppenbara islamisten härja vidare i Sveriges regering(!), tills dess att verkligheten blev övermäktig.

Genomgång av Kaplans svammlerier som dög för Sveriges journalister finns här:

(FB) Mehmet Kaplan dansar med vargar - anklagas för samröre med extremister - får avgå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in