Löfven jultalade i Enköping häromdan. Det är väldigt intressant att läsa talet och fundera över vad som egentligen är på gång inom S. Talet tolkar jag som ett inlägg i mångkulturdebatten. För vad annars menar karln? Min fetmarkering btw
Citat:
Så skapas, även i mörka tider, en samhällsgemenskap. Det är bland det finaste Sverige har.
...
Och det är ju alla dessa små gemenskaper, som tillsammans bildar den större gemenskap vi med stolthet kallar Sverige. Den måste vi ta till vara på.
Men idag är det så många, i allt från förort till bruksort, som känner en oro och rädsla för samhällsutvecklingen, som tycker att den här gemenskapen börjar vittra sönder, samtidigt som politikerna verksamma i Stockholms innerstad inte ser deras verklighet.
...
Vänner,
det är dags att stärka gemenskapen mellan stad och land, som Sverige har försummat i decennier.
...
Det som krävs nu är ett samhällsbygge, som gör att vi alla kan leva som fria, jämlika och förhoppningsfulla individer,
...
Socialdemokratin kommer stå upp för en utav sina urgamla principer: Alla som kan jobba ska jobba. Och Sveriges segregation måste brytas – innan segregationen bryter sönder Sverige.
...
Men jag vet också att många som arbetar och verkar ute i landet, ofta ställer sig frågan: Var är staten? Var är arbetsförmedlingen, försäkringskassan, skattekontoret? Var är tillgången till den grundläggande infrastruktur som krävs, för att vi ska kunna jobba och leva?
Statens arbete har styrts av vad som har varit rationellt för enskilda verksamheter – inte vad som har varit rationellt för att hela landet ska leva. Det måste vi ändra på.
...
Jag ger också civilminister Ardalan Shekarabi i uppgift att säkra att varje enskild medborgare ska ha tillgång till grundläggande statlig service, oavsett var i landet du bor.
Detta måste vara principen Sverige lever efter. Service ska finnas tillgänglig för alla medborgare. Bara så kan hela landet leva!
http://www.socialdemokraterna.se/Ste...r/2016/Jultal/
Jag är övertygad om att ledningen inom S håller på att ändra sin politik till att se till
medborgarnas bästa för Sveriges bästa. Det innebär skrotning av mångkulturen. För hur annars skall det kunnas byggas en gemenskap?
Betoningen på medborgare är otroligt viktig markering som verkar gå de flesta förbi.
Frågan är om de klarar av att ändra politiken utan att förblöda på rosentaggarna.
Intressant är också att jämföra talet med hur det rapporterades i medierna.
Exempel Ingressen i SVT:
Citat:
Statsminister Stefan Löfven vill få ihop stad och land, säger han i sitt jultal.
Regeringen presenterar i dag satsningar på snabbt bredband och statlig service till alla.
– Det är dags att stärka gemenskapen mellan stad och land, något som försummats i Sverige i decennier, säger statsminister Stefan Löfven under sitt jultal på Stora torget i Enköping.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/lo...r-tiggeristopp
Är det någon mer än SVT som tror att talets handlade främst om bredband?
Jo faktiskt. SR.
Citat:
Över en halv miljon fler människor ska kunna få tillgång till bredband med en hastighet på 100 megabit inom fyra år. Det löftet gav statsminister Stefan Löfven när han höll sitt traditionsenliga jultal på Stora torget i Enköping.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6590658
Mediekrig är det. Eller mediemörkläggning.
Eller är det Bill, Bull och elake Måns som är i farten?