2016-12-18, 16:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Dick Erixon med en liten kommentar om sk. "Falska nyheter"-
Citat:
I kommentarerna kring opinionsmätningar heter det ofta att Moderaterna backar, att deras omsvängning till strängare migrationspolitik inte lönar sig
.
Socialdemokraterna: 27,6 (-3,4)
Moderaterna 22,2 (-1,1)
Sverigedemokraterna 15,2 (+3,3)
.
De stora förlorarna är Socialdemokraterna. Ändå pumpar medierna ut att det är M som har problem. Ett exempel på hur massmedierna blivit partiska kampanjorgan snarare än journalistiska nyhetsförmedlare. Eller ska vi kalla det falska “fejknyheter”…
http://erixon.com/blogg/2016/12/medi...ningarna-av-m/
Citera
2016-12-18, 17:46
Medlem
longbow4ys avatar
Löfven jultalade i Enköping häromdan. Det är väldigt intressant att läsa talet och fundera över vad som egentligen är på gång inom S. Talet tolkar jag som ett inlägg i mångkulturdebatten. För vad annars menar karln? Min fetmarkering btw

Citat:
Så skapas, även i mörka tider, en samhällsgemenskap. Det är bland det finaste Sverige har.
...
Och det är ju alla dessa små gemenskaper, som tillsammans bildar den större gemenskap vi med stolthet kallar Sverige. Den måste vi ta till vara på.

Men idag är det så många, i allt från förort till bruksort, som känner en oro och rädsla för samhällsutvecklingen, som tycker att den här gemenskapen börjar vittra sönder, samtidigt som politikerna verksamma i Stockholms innerstad inte ser deras verklighet.
...
Vänner,
det är dags att stärka gemenskapen mellan stad och land, som Sverige har försummat i decennier.
...
Det som krävs nu är ett samhällsbygge, som gör att vi alla kan leva som fria, jämlika och förhoppningsfulla individer,
...
Socialdemokratin kommer stå upp för en utav sina urgamla principer: Alla som kan jobba ska jobba. Och Sveriges segregation måste brytas – innan segregationen bryter sönder Sverige.
...
Men jag vet också att många som arbetar och verkar ute i landet, ofta ställer sig frågan: Var är staten? Var är arbetsförmedlingen, försäkringskassan, skattekontoret? Var är tillgången till den grundläggande infrastruktur som krävs, för att vi ska kunna jobba och leva?

Statens arbete har styrts av vad som har varit rationellt för enskilda verksamheter – inte vad som har varit rationellt för att hela landet ska leva. Det måste vi ändra på.
...
Jag ger också civilminister Ardalan Shekarabi i uppgift att säkra att varje enskild medborgare ska ha tillgång till grundläggande statlig service, oavsett var i landet du bor.

Detta måste vara principen Sverige lever efter. Service ska finnas tillgänglig för alla medborgare. Bara så kan hela landet leva!
http://www.socialdemokraterna.se/Ste...r/2016/Jultal/

Jag är övertygad om att ledningen inom S håller på att ändra sin politik till att se till medborgarnas bästa för Sveriges bästa. Det innebär skrotning av mångkulturen. För hur annars skall det kunnas byggas en gemenskap?
Betoningen på medborgare är otroligt viktig markering som verkar gå de flesta förbi.
Frågan är om de klarar av att ändra politiken utan att förblöda på rosentaggarna.

Intressant är också att jämföra talet med hur det rapporterades i medierna.
Exempel Ingressen i SVT:
Citat:
Statsminister Stefan Löfven vill få ihop stad och land, säger han i sitt jultal.
Regeringen presenterar i dag satsningar på snabbt bredband och statlig service till alla.
– Det är dags att stärka gemenskapen mellan stad och land, något som försummats i Sverige i decennier, säger statsminister Stefan Löfven under sitt jultal på Stora torget i Enköping.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/lo...r-tiggeristopp
Är det någon mer än SVT som tror att talets handlade främst om bredband?

Jo faktiskt. SR.
Citat:
Över en halv miljon fler människor ska kunna få tillgång till bredband med en hastighet på 100 megabit inom fyra år. Det löftet gav statsminister Stefan Löfven när han höll sitt traditionsenliga jultal på Stora torget i Enköping.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6590658

Mediekrig är det. Eller mediemörkläggning.
Eller är det Bill, Bull och elake Måns som är i farten?
Citera
2016-12-18, 19:46
Medlem
longbow4ys avatar
Ett typiskt svenskt politiskt maner är att säga en sak och göra en annan.
Jag kan inte släppa misstanken att cresendot som nu byggs upp mot falska nyheter och rysk propaganda faktiskt har en annan målgrupp än vad man säger.
Att varningen för falska nyheter är ett sätt att vingklippa vänsterns osanningar utan att behöva konfrontera dem direkt. En "smidig" lösning vänstern inte kan sätta sig mot då man utmålar konservativa som busarna.

Ta Aftonbladet, Lindberg och Mena Lenin. Hur skall de kunna fulvinkla något mer nu när de gått all in på att stoppa falska nyheter? Det går inte.
Citera
2016-12-18, 19:56
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg utbrutna till separat tråd:
(FB) Kadhammar diskuterar med MSB - Trollen får inte ta makten!

// mod
Citera
2016-12-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Jag kan inte släppa misstanken att cresendot som nu byggs upp mot falska nyheter och rysk propaganda faktiskt har en annan målgrupp än vad man säger.
Att varningen för falska nyheter är ett sätt att vingklippa vänsterns osanningar utan att behöva konfrontera dem direkt. En "smidig" lösning vänstern inte kan sätta sig mot då man utmålar konservativa som busarna.

Ta Aftonbladet, Lindberg och Mena Lenin. Hur skall de kunna fulvinkla något mer nu när de gått all in på att stoppa falska nyheter? Det går inte.
Nej, nej, nej! Debatten om fejkade nyheter handlar inte om sanningshalten i nyheterna precis lika lite som "värdegrunden" handlar om moral. Nobelstiftelsen kan vägra bjuda in Åkesson men samtidigt bjuda in Saudiarabiens ambassadör utan att någon i det officiella Sverige höjer på ögonbrynen.

Det handlar bara om att stoppa den pågående revolutionen i västvärlden, och det så snabbt som möjligt. Idag kom detta från Tyskland:
Citat:
German judges and state prosecutors need to crack down on fake news disseminated through social media platforms immediately, Germany’s justice minister has said.
Syftet är inte att hindra spridningen av falska nyheter utan att försöka stoppa AfD i förbundsvalet om tio månader. Breitbart kommer att etablera sig i både Frankrike och Tyskland inför deras respektive val och detta är man helt skräckslagna inför.
Citera
2016-12-18, 20:23
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Nej, nej, nej! Debatten om fejkade nyheter handlar inte om sanningshalten i nyheterna precis lika lite som "värdegrunden" handlar om moral.

Jag tror man också är rädda för att om den "liberala demokratin" förlorar mark så får man svårt att hålla tillbaka kravaller. Man har redan svårt, men tänker sig att hålla tillbaka detta med ökad repression, och att då Trump, Le Pen och Åkesson får inflytande är helt katastrofalt.

För får alternativmedia fotfäste är det slut på kod 291 och signalement av typen "nån har gjort nåt" i media, och då faller hela skiten. Falla kommer det göra ändå. Men minskar man inte impacten genom lite kod 291 och lite "Sverige har aldrig vait tryggare" kommer det att bli farligt. Lyktstolpsfarligt för medlöparna. Det är det dom fruktar.

7K och MSM är intrikat sammanfogade, och tappar den ena fotfästet faller båda.

Det är hand i handske med varför Tyskland med sina problem fruktar att Breitbart ska komma och sprida ocencurerade multikulti-krim-nyheter.
Citera
2016-12-18, 20:26
Medlem
Evaristos avatar
Citat:

Någon smart åtgärd mot vänstern betvivlar jag starkt att det är frågan. Oavsett vad som händer kommer vänstern få fortsätta ljuga, även om ingen annan får varken ljuga eller säga sanningen. Vänstern är inmurad i samhällsmaskineriet på ett så djupt sätt att det kommer ta decennier att vrida det ur dess hand. När väl politiken lagt ut den nya kursen påbörjas kriget mellan de styrande och de verkställande.

Den välvilligaste tolkningen av falskanyheter-hysterin jag kan tänka mig är att det är ett sätt att peka ut en extern gemensam fiende, medan man gör positionsförflyttningar så att vänstern blir lämnad ensam i övergiven terräng. Mera troligt är det ett desperat sätt att köpa sig tid från den ofrånkomliga insikten och påföljande debatten om att man faktiskt inte kommer klara skivan.
Citera
2016-12-18, 20:35
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Nej, nej, nej! Debatten om fejkade nyheter handlar inte om sanningshalten i nyheterna precis lika lite som "värdegrunden" handlar om moral.
...
Det handlar bara om att stoppa den pågående revolutionen i västvärlden, och det så snabbt som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag tror man också är rädda för att om den "liberala demokratin" förlorar mark så får man svårt att hålla tillbaka kravaller.
För får alternativmedia fotfäste ....
7K och MSM är intrikat sammanfogade, och tappar den ena fotfästet faller båda.

Får väl förtydliga mig.
Traditionella medierna är livrädda för att tappa makten. Makten att fösa politikerna framför sig med agendasättande journalism eller skall vi kalla det för vad det är? Odemokratiskt maktutövande.
Men jag anar att politikern (i alla fall några) nu tar chansen att använda detta drev från medierna för att minska mediernas makt. De tar tillfället i akt och bejakar denna kampanj för att slå tillbaka mot media generellt, både MSM och alternativmedia, för att stärka sin makt.
Mediernas egna kampanj kommer att drabba dem hårt.

Och det kan jag tycka är bra. Politiker går alltid att rösta bort så länge vi har demokrati.
MSM kan vi inte påverka lika enkelt.
Senast redigerad av longbow4y 2016-12-18 kl. 20:38.
Citera
2016-12-18, 20:44
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Får väl förtydliga mig.

Och det kan jag tycka är bra. Politiker går alltid att rösta bort så länge vi har demokrati.

Om detta skulle visa sig sant så är det bra. Vi får inte glömma att alla såna här synkronnarrativ i västerländsk media börjar i USA. Både "Putin-did-it" och "false-news" exponeras skithårt från demokraterna i USA. I USA har Trump ifrågasatt och bestridit narrativet. Att det redan skulle bestridas av svenska politiker som gjort analysen "Trump vann valet" vore ju fantastiskt.

Samma politikeretablisemang som lydigt dansat efter Obamas/Clintons pipa i två amerikanska mandatperioder ifrågasätter fake-news som pressas från Obama? Ja. Kanske är vissa svenska politiker så vakna
Citera
2016-12-18, 20:47
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Nej, nej, nej! Debatten om fejkade nyheter handlar inte om sanningshalten i nyheterna precis lika lite som "värdegrunden" handlar om moral. Nobelstiftelsen kan vägra bjuda in Åkesson men samtidigt bjuda in Saudiarabiens ambassadör utan att någon i det officiella Sverige höjer på ögonbrynen.

Det handlar bara om att stoppa den pågående revolutionen i västvärlden, och det så snabbt som möjligt. Idag kom detta från Tyskland:

Syftet är inte att hindra spridningen av falska nyheter utan att försöka stoppa AfD i förbundsvalet om tio månader. Breitbart kommer att etablera sig i både Frankrike och Tyskland inför deras respektive val och detta är man helt skräckslagna inför.

Detta är också min bedömning. Det är framför allt Frankrike som Breitbart siktar in sig på. 63 % av fransmännen har populistiska inklinationer, endast 18 % av tyskarna (35 % av svenskarna).

https://www.welt.de/politik/ausland/...opulismus.html
Citera
2016-12-18, 20:51
Medlem
Citat:
Får väl förtydliga mig.
Traditionella medierna är livrädda för att tappa makten. Makten att fösa politikerna framför sig med agendasättande journalism eller skall vi kalla det för vad det är? Odemokratiskt maktutövande.
Men jag anar att politikern (i alla fall några) nu tar chansen att använda detta drev från medierna för att minska mediernas makt. De tar tillfället i akt och bejakar denna kampanj för att slå tillbaka mot media generellt, både MSM och alternativmedia, för att stärka sin makt.

Nu förstår jag, tack för en bra analys. Jag har inte riktigt förstått vilken symbios politiker och journalister haft. Att den finns där är uppenbart men som du skriver, om jag tolkat dig rätt, journalisterna driver våra folkvalda politikerna framför sig.
Dvs. vi lever inte i en demokrati. Journalister som är (vänster) styr våra folkvalda politiker, intressant. Men inget nytt.. .
Citera
2016-12-18, 20:53
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Får väl förtydliga mig.

MSM tappar makt, ungefär som kyrkan gjorde efter första världskriget. En ständigt krympande minoritet har förtroende för MSM. Förkunnelsen om ett harmoniskt lyckorike och frälsning rimmar nästan lika illa med verkligheten 2016 som 1916.

Det finns inget sätt att återvinna förtroendet och samtidigt fortsätta vara MSM.

Frågan är snarare hur makthavarna tänker försöka styra västvärldens tilltagande bångstyriga och missnöjda medelklass om MSM är verkningslösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in