Citat:
Ursprungligen postat av
RistoKarvinen
Här måste jag, tyvärr, agera djävulens advokat...
Läste Westerholms text, och länken till AB i densamma, och mig tycks det som att Anders Lindberg motsätter sig en faktafri valrörelse. Han påstår ju att Trump använder sig av just det? Har jag möjligtvis missförstått andemeningen i Lindbergs ledare?
Känns bara som att nu är inte läge att misstolka så grovt som jag misstänker har skett här. Westerholm kommer ju bli hudflängd på nolltid, och hans motståndare på mediakrigsslagfältet (puh, långt ord) får ännu lite mer luft i sina förljugna segel.
Nja.. tveksam till om Westerholm kommer att bli hudflängd, då Lindbergs ledare var bland det mest antiintellektuellt ohederliga jag har läst från hans penna... och Anders Lindberg levererar en *störtflod* av vansinniga texter. (Har dock sett en (1) ledare, där Lindbergs resonemang håller och har dragit slutsatsen, att Anders Lindberg är lika utstuderat och medvetet ohederlig som t.ex. Erik Ullenhag.)
Lindberg vänder sig mot, att man extrapolerar och skriver:
Citat:
Om Sverige inte infört den nya migrationspolitiken kunde 500 000 människor ha kommit hit på ett år, berättade kommunalrådet. Förändringarna var nödvändiga för att stoppa flyktingströmmen och rädda välfärden. ... Siffran 500 000 är magisk. Den är nämligen påhittad.
Kommunalrådet har tagit den högsta veckosiffran för antal asylsökande någonsin och dragit ut kurvan för ett helt år.
Per Gudmundson på SvD:s ledarsida räknade i höstas på samma sätt ut att fem miljoner asylsökande kommer de närmaste åren.
Det är ”oseriöst att utifrån ett extremvärde räkna fram en trend. En Volvo som gör 0–100 km/h på tio sekunder kommer spräcka ljudvallen på två minuter – eller inte.” kommenterade nationalekonomen Sandro Scocco i Magasinet Arena.
Det finns en avgörande skillnad mellan en bils accelerationsförmåga och en migration. Det finns en faktisk, fysisk INTERN begränsning av en Volvos accelerationsförmåga - till skillnad från migrationen till Europa. Storleken av migrationen till Europa begränsas enbart av *externa* faktorer.
Anders Lindberg är självfallet inte omedveten om denna fundamentala skillnad. Han fortsätter:
Citat:
Siffran 500 000 flyktingar är lika osann som lämnasidans kampanj inför brexitomröstningen.
Där hävdade de att 70 miljoner turkar skulle komma till Storbritannien om Turkiet gick med i EU, men utelämnade att det inte är aktuellt.
Brexit-kampanjen hävdade naturligtvis inte något sådant. Man påpekade, att 1. Camerons regering argumenterade energiskt för att Turkiet skulle bli medlem av EU och 2. om Turkiet blev medlem av EU så skulle Turkiets befolkning få obegränsad rätt att bosätta sig i EU.
-----
Du har möjligen helt rätt i din tolkning av rubriken på Lindbergs ledare, att han motsätter sig en faktafri valrörelse. Men, när jag läste ledaren (för ngn månad sedan) så tolkade jag faktiskt rubriken som Westerholm gör. Den postmoderna vänstern kallar ju det mesta för "fakta" och Anders Lindberg önskar sig en debatt som inte extrapolerar ngr negativa konsekvenser av den egna politiken. Han framställer
potentiella långsiktiga konsekvenser som irrelevanta. Läste därför rubriken som att Anders Lindbergs önskar sig en valrörelse, som ignorerar långsiktiga konsekvenser av den förespråkade politiken.
-----
TILLÄGG:
Länk till Lindbergs ledare.