2016-09-13, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Det är problematiskt att mota Olle i grind dessa dagar. Våra allianspolitiker börjar så smått inse att de måste hantera odjuret Sd med andra verktyg. Ett tämligen väntat scenario såklart. Vi har bara sett en västanbris av påhittade ursäkter till närmanden hittills.

Socialdemokraterna däremot har valt spår. De kommer att köra sitt race in i kaklet, arma satar. Detsamma gäller då även Aftonbladet som nu blivit dess ideologiska slavar, inte tvärtom intressant nog. De har helt enkelt åkt med för långt för att det ska löna sig att vända. Eller.... löna sig hade det kanske gjort men deras eventuella kvarvarande trovärdighet/stolthet hade försvunnit i tomma intet vid minsta lilla flört med Sd.

Aftonbladet och socialdemokraterna har i symbios satt sig i en gemensam rävsax, inte en chans att de överlevar detta taktiska felval. Det vi nu bevittnar är ett sista dödsryck innan valförlust och redaktionsbyte. Nu är det all-in med ett par tvåor på hand.
Jag kan på något sätt respektera Aftonbladets hållning i detta, de är åtminstone någorlunda konsekventa. Men hur s.k. oberoende liberala DN ska lyckas komma ur detta med hedern i behåll det är för mig en gåta. Blir oerhört spännande att följa DNs framtida hållning. Vändningen kommer, frågan är hur läge vi behöver vänta och vilka konsekvenserna blir.
Det räcker med att kicka Wodoslafski, han kan sen få stå som syndabock, analogt, det funkade för moderaterna..eller? Men det kommer sitta djupt inne, det är Bonnier vi talar om. Kanske blir den officiellt socialdemokratiskt stödorgan, eller kanske centerpartistisk, så att Wodoslafksi kan sitta kvar. För övrigt är det intressant, liksom du kommenterar, att Sverige, som väntat blir en carbon-kopia på den danska utvecklingen, dock alldeles för sent förstås.

För övrigt såg jag att ett danskt förlag hade lagt ett bud på delar av stampen, bla GP. Det vore det bästa om kunde hända i Sverige. Det nya förlaget skulle på ett nafs raka åt sig alla SDares prenumerationer, bara genom att vara danska. Själv skulle jag gärna köpa en prenumeration på GP trots att jag bor i Stockholm.

Men.. bara för att det vore så bra kommer det nog inte hända, hellre köper Bonnier upp Stampen och lägger ner det. Det danska förlaget tänker dock helt rätt, från kommersiell synvinkel (och politisk - för en sådan baktanke finns det nog).

Edit: Källan är text-TV sid 151, tack Radio DD för förtydligande.
Senast redigerad av Fnysington 2016-09-13 kl. 01:00.
Citera
2016-09-13, 00:49
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det räcker med att kicka Wodoslafski, han kan sen få stå som syndabock, analogt, det funkade för moderaterna..eller? Men det kommer sitta djup inne, det är Bonnier vi talar om. Kanske blir den officiellt socialdemokratiskt stödorgan, eller kanske centerpartistisk, så att Wodoslafksi kan sitta kvar? För övrogt är det intressant, med dna tankar om S, att Sverige, som väntat blir en carbon-kopia på den danska utvecklingen, dock alldeles för sent förstås.

För övrigt såg jag att ett danska förlag hade lagt ett bud på delar av stampen, bla GP. Det vore det bästa om kunde hända i Sverige. Det nya förlaget skulle på ett nafs raka åt sig alla SDares prenumerationer, bara genom att vara danska. Själv skulle jag gärna köpa en prenumeration på GP trots att jag bor i Stockholm.

Men.. bara för att det vore så bra kommer det nog inte hända, hellre köper Bonnier upp Stampen och läger ner det. Det danska förlaget tänker dock helt rätt, från kommersiell synvinkel (och politisk - för en sådan baktanke finns det nog).

Ska nämna att det är samma danska bolag som äger Jyllandsposten och Ekstrabladet, två ganska frispråkiga tidningar (med svenska mått mätt).
Citera
2016-09-13, 01:12
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Även om behandlingen av Sverigedemokraterna stegvis normaliseras betyder inte det att SD är ett parti som andra.

Frågan om hur SD ska hanteras är ständigt aktuell. I samband med att partiet kom in i riksdagen år 2010 var det många som ville porta nykomlingen från utskotten. De borde inte få delta i riksdagens arbete på samma villkor som andra, löd resonemanget. Så blev det inte dessbättre, men vilket det exakta gradantalet ska vara i frysboxen är föremål för återkommande debatter.

Över tid har Sverigedemokraterna givetvis förändrats, och lär säkert göra det också framgent, men ett parti som andra är det sannerligen inte.

Men det leder inte nödvändigtvis till slutsatsen att partiet ska särbehandlas i alla lägen. När rikspolischefen Dan Eliasson förklarade att han skulle avgå om Jimmie Åkesson blir statsminister bekräftade han i själva verket SD:s bild av politiserade myndigheter. Samma sak kan sägas om mycket av mediernas obalanserade bevakning av flyktingfrågan.

http://www.expressen.se/ledare/nej-s...nte-samma-sak/

Det tycks som om delar av media har börjat vela i synen på SD. Samtidigt så tycker jag mig se att det kommer en del medgivanden från media att flyktingfrågan inte har behandlats på ett bra sätt i Sverige. En del står fast vid sina tidigare positioner, medan andra har valt en delvis ny väg som inte låg öppen tidigare. Oavsett vad man tycker i invandringsfrågan kan frånvaro av debatt aldrig ses som ett optimalt tillstånd. Att frågan kan luftas på ett annat sätt nu jämfört med tidigare är viktigt, och det kan kanske lösa upp en del knutar i debatten.
Det stora problemet är att låsningen i debatten har skapat ett antal cementerade läger som kastar skit och hat mot varandra och som inte kommer flytta på sig, oavsett hur saker och ting utvecklas framöver. Positionerna är låsta. Det om något är ett tecken på att medieklimatet har varit osunt.

Ett problem är att kritik mot den förda invandringspolitiken lätt blandas ihop till kritik mot invandrare i Sverige. Det är två skilda saker. Folk som kommer hit försöker bara göra det bästa av situationen. Tyvärr är politiken inte särskilt genomtänkt, vilket har visat sig gång efter annan. De lösningar som behövs på de problem vi står inför tycks saknas hos samtliga partier och medier vilket gör att vägen framåt ser mycket oviss ut, oavsett i vilket ideologiskt läger man står i. Det borde oroa fler i det här landet, inte minst journalister.
Citera
2016-09-13, 03:40
Medlem
OttoVons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Ska nämna att det är samma danska bolag som äger Jyllandsposten och Ekstrabladet, två ganska frispråkiga tidningar (med svenska mått mätt).

Det danska bolaget låter redaktörerna arbeta självständigt, bolaget sköter endast administrationen. Så om du hoppas på en nationalkonservativ gryning så lär du bli besviken, snarare kommer tidningarna att börja driva den ideologi som dom påstår sig representera, i GP´s fall "Liberal".
Citera
2016-09-13, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OttoVon
Det danska bolaget låter redaktörerna arbeta självständigt, bolaget sköter endast administrationen. Så om du hoppas på en nationalkonservativ gryning så lär du bli besviken, snarare kommer tidningarna att börja driva den ideologi som dom påstår sig representera, i GP´s fall "Liberal".
Låter ju inte fullt lika smakligt. Men Jag tror de av kommersiell nödvändighet tvingas gå den "socialkonservativa" vägen, möjligen med liberalkonservativa touch.
Citera
2016-09-13, 08:57
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:

Ägarna tillsätter väl rimligen högsta hönset på tidningen och kanske fler tjänster än den. Jmf aktiebolag och styrelsens tillsättning av VD.

Den tillsättningen är knappast inriktningspolitiskt neutral.

Tillägg: Och man ska väl vara gravt tondöv inför samtidens musik, om man tror att t.ex. äcklet Wolodarski ger läsare - och därmed ekonomisk förtjänst (vilket är verksamhetens yttersta syfte). Bonniers motiv med Wolodarski är nog något annolrunda...även om jag tror att han inte på något sätt sitter superlimsfast på sin plats. Såvida han inte samlat på sig snaskigheter som gör honom untouchable, förstås. En annan koncern och ny ägare, läs dansk, kan mycket väl betyda omfattande förändring på kort tid och genom få operativa beslut. Eller bara så enkelt som att när folkoppinionen verkligen förändras i grunden så måste media följa efter. Det är en begränsad tid som dissonans råder, sen etableras ett nytt jämviktstillstånd.
Senast redigerad av sjalvebastedrang 2016-09-13 kl. 09:04.
Citera
2016-09-13, 09:06
Medlem
Citat:

Att redaktionen får jobba självständigt är en sak (familjen Bonnier skriver inte ledare i DN), men att tidningen uttrycker ägarens grundvärderingar är väl ganska självklart. Det blir nog svårt att hitta något exempel på det motsatta i Sverige. Om GP köps av ägaren till Jyllands-Posten (Politikens Hus) så blir inte GP en svensk motsvarighet till den, men det är ingen vågad gissning att man kommer lägga sig i en grannfåra. Rent kommersiellt är det säkert inte dumt tänkt heller, om en någorlunda stor msm-aktör gör en inbrytning i det invandringskritiska fältet finns det marknadsandelar att vinna. Det vet aktörerna, men blygs fortfarande och är rädda för att få sin anständighet ifrågasatt (snart funkar inte det vapnet heller). För mediakriget skulle det betyda att åsiktshegemonin sprack upp ytterligare.
Senast redigerad av Aristides 2016-09-13 kl. 09:08.
Citera
2016-09-13, 09:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Att redaktionen får jobba självständigt är en sak (familjen Bonnier skriver inte ledare i DN), men att tidningen uttrycker ägarens grundvärderingar är väl ganska självklart. Det blir nog svårt att hitta något exempel på det motsatta i Sverige. Om GP köps av ägaren till Jyllands-Posten (Politikens Hus) så blir inte GP en svensk motsvarighet till den, men det är ingen vågad gissning att man kommer lägga sig i en grannfåra. Rent kommersiellt är det säkert inte dumt tänkt heller, om en någorlunda stor msm-aktör gör en inbrytning i det invandringskritiska fältet finns det marknadsandelar att vinna. Det vet aktörerna, men blygs fortfarande och är rädda för att få sin anständighet ifrågasatt (snart funkar inte det vapnet heller). För mediakriget skulle det betyda att åsiktshegemonin sprack upp ytterligare.
Paradoxalt nog så tror jag att även mångkultur-tidningarna skulle vinna ekonomiskt på en sådan inbrytning. Då hade det kanske uppstått en riktig debatt mellan de olika redaktionerna. Istället för dagens unkna konsensus & åsiktskorridor. Vilket antagligen hade ökat publikintresset på bägge sidor i debatten.
Citera
2016-09-13, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Paradoxalt nog så tror jag att även mångkultur-tidningarna skulle vinna ekonomiskt på en sådan inbrytning. Då hade det kanske uppstått en riktig debatt mellan de olika redaktionerna. Istället för dagens unkna konsensus & åsiktskorridor. Vilket antagligen hade ökat publikintresset på bägge sidor i debatten.

Helt rätt.

Det allra mest lukrativa (aktieägarnas intresse) - och demokratiskt högsinta (medborgar- och allmänintresset) - är dock inte nödvändigtvis att profilera en medial plattform som politiskt partisk, även om det är en konkurrensfördel att som Breitbart och Drudge Report eller Young Turks vara ett polariserande, entusiasmerande nischalternativ på ömse sidor av mittfåran.

Det hade t ex mycket väl kunnat vara en överlevnadsstrategi för marginalspelare som G-P eller SvD att för länge sedan fylla det vakuum som nu alternativ- och sociala medier fyller.

För stora aktörer är det vinstmaximerande svaret dock inte att vara en kombattant i mediakriget utan arenan för kriget. Inte eftersträva att vara en vässad kanal på Youtube - utan att i möjligaste mån vara Youtube. Eller snarare Flashback.

Det är där klicken och framtidens annonsintäkter finns: I förkastandet av det sövande monotona mässandet från predikstolen och bejakandet av det livliga internetdrama som dialogen medför.

Om Aftonbladet t ex tar sitt förnuft till fånga och ger mig en krönikespalt där jag får fria tyglar att kritisera övriga tyckare, så kommer det inte så mycket vara en katt som tar sig in bland hermeliner som en räv i hönshuset. Men det skulle vara god underhållning såväl som en övning i meritokratisk åsiktskapitalism.

Det är så jag menar eroderande, grundligt misskrediterade plattformar lättast kan återskapa spenderat förtroendekapital - genom att flytta sitt anspråk på förträfflighet från partsinlagans falsifierat universella demokratiska värdegrund, till idealet med demokratin som gemensam angelägenhet för särintressen med röst.

Det skulle också vara mycket lättare att innehålla verkligt systemkritiskt, profilerat innehåll om det "balanseras" av en lika profilerad antites under samma tak. Då blir det som sagt en dialog, en föreställning där det är åskådaren som blir ansvarig för sina slutsatser. Redaktören kan två sina händer.
Senast redigerad av oyto 2016-09-13 kl. 11:31.
Citera
2016-09-13, 16:22
Medlem
OttoVons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides

Det danska bolagets största tidning är Dagbladet Politiken, en socialliberal vänster tidning.
Ägarnas grundvärderingar är att tidningarna ska gå med vinst och följa sin ideologi för att främja den demokratiska debatten mellan tidningar inte inom tidningar.

Min tes är att GP kommer att avsluta det konsensus inriktade mångkulturkriget helt och hållet och istället börja med det Liberala kriget, om mångkulturen gynnar liberalismen kommer dom att vara positiva (arbetskraftsinvandring) och när det skadar liberalismen (hederskultur) blir dom än mer kritiska.
Citera
2016-09-13, 17:16
Medlem
Johan Westerholm har lekstuga med Aftonbladets ledarredaktion.

"Aftonbladets Ledarredaktions karusell snurrar allt fortare. Ena dagen efterlyser den tillförordnade redaktionschefen Anders Lindberg en faktafri valrörelse, andra dagen efterlyser ledarkrönikören Fredrik Virtanen den diametrala motsatsen, en faktabaserad debatt.

Vad är fakta? Vad är en postmodern berättelse? För drygt arton månader sedan menade Lindberg att alla de dysterkvistar som pekade på att det i kommunerna saknades bostäder och arbetstillfällen för att ta emot migranter var rasister. Om denna utsago är fakta leds idag 240, eller en övervägande majoritet av Sveriges 290, kommuner av rasister. 240 kommuner är rasistiska. Är det en berättelse eller är det fakta? Vare sig Lindberg eller Virtanen kan missförstås. Alla som pekar på bostadsbrist är rasister. Lägger vi till Virtanens senaste krönika till Linbergs utsago är det att betrakta som fakta."

"På de flesta journalist- och ledarkrönikeutbildningar utbildas idag i ”berättelsen”. Ett postmodernt relativistiskt angreppssätt att beskriva världen vi lever i. Allt är relativt. Det är en av grunderna i den identitetspolitiska debatt vi sett växa fram sedan framför allt Karin Pettersson, Mona Sahlins kommunikationschef i valet 2010, tog över Aftonbladet ledarredaktion."

Identitetspolitik i kombination med postmodern relativism utgör sannerligen en motbjudande cocktail. Se bara på exemplet nedan.

"Den mest bisarra dialog, vilken är ett exempel, jag haft med en folkhögskoleutbildad journalist löpte som följande:

Jag: – ”I Hultsfreds kommun är det två års väntetid för en tid i Folktandvården om du tappat en plomb. Detta enligt FTV själva. Lagen om ”Vård som ej kan anstå” prioriterar asylsökande”.

Journalisten: ”Det är din historia. Det är din berättelse. Vi har yttrandefrihet i Sverige”.

Ska man skratta eller gråta? Det blir ju självfallet omöjligt att föra en vettig eller meningsfull dialog med människor som tar sina egna åsikter eller känslor för fakta samtidigt som andras fakta ignoreras om de ej passar den egna agendan. Men det är väl det enda sättet för herrarna på Aftonbladet att på något sätt försöka hålla näsan ovanför vattenytan i intellektuellt hänseende (i deras egen världsbild i alla fall). Varje diskussion i sakfrågan (invandring), om nu denna ligger utanför Virtanens eller Lindbergs eget narrativ, är ju dömd att misslyckas för dem då verkligheten har övertrumfat deras världsbild gång på gång på gång. Den egna "berättelsen" förklädd till fakta är allt som Aftonbladet har att komma med. Verkligheten göre sig icke besvär hos de mest inbitna mångkultursförespråkarna.

http://ledarsidorna.se/2016/09/karusellen/
Citera
2016-09-13, 20:11
Medlem
ojhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagvioss
Det är inte utan njutning som jag de senaste dagarna tagit full del av hur media i USA och Sverige har hanterat det faktum att Hillary släpas in i en väntande minibuss. Hur konstigt det än kan låta, så känner jag en lättnad över att se hur det ljugs på sina håll även i USA.

Att Hillary just släpas in i det väntande fordonet syns lyckligtvis på det nu välkända klippet, då hennes fötter tydligt släpar efter marken, och de åker tydligt bang bang bang ner på varje trappsteg, tydligt tecken på att hon är medvetslös. Sök på youtube efter:
hillary feet
och se själv.

Här har det varit intressant att följa Hillarypositiva svenska medias val av formulering. Hillary: leds, hjälps, stöds etc. Den som kom närmast sanningen var en public service korrespondent som använde någon neutral formulering, vilken inte uttalade huruvida Hillary gjorde något själv för att komma in i fordonet eller inte.

Men faktum är att hon släpades, medvetslös, in i bilen.

Bland det sämsta jag läst är på sr.se. Där slätade journalisten självklart över det hela, och kunde inte hålla sig från att citera Hillarys putslustiga uttalande att hon får hosta för hon är allergisk mot Trumps dumheter.

Självklart ägnas ingen tid i media åt det faktum att Hillary själv påstod sig ha allergiska besvär på fredagen, samma dag som hon senare påstod sig ha fått en lunginflammationsdiagnos, OCH påbörjat antibiotikabehandling. Det var riktigt snabba odlingssvar på de "bakterieproverna", får mans äga.

Mjukast, mest undflyende och direkt lögnaktigt anser vissa att MSNBC varit. Ja NY har haft en värmebölja, MEN när detta inträffade var vädret "svalt" med NY mått, 24-26 grader. Titta gärna på dem, hur de likt en åldersbestämningsfientlig barnläkare får kämpa för att upprätthålla lögnerna:
https://www.youtube.com/watch?v=mE-hKEA8ALo

Men en sak får man säga, både om vänster-USA-media och svensk media, de har haft tillräckligt med journalistimpuls att visa klippet när Hillary ramlar, om och om igen. Detta köttben kan de inte låta bli att tugga i sig, det ger väl tittare antar jag.

Men min huvudpoäng är att journalister i både USA och Sverige verkar drivas av samma sak. De har sedan länge bestämt sig för att SD / Trump är onda, och att dessa två utgör en så stor fara att det är journalisernas uppgift att ljuga, förvanska och skarva på värsta propagandamaner för att motverka SD / Trump.

Journalisterna har gått från att passivt rapportera till att aktivt försöka påverka opinionen. Hela tiden drivna av ett förakt för sina kunder kombinerat med ett uppblåst syn på sin egen plats i världen - att rädda och hjälpa den för ögonblicket mest skyddsvärda svaga gruppen. Mediakriget om mångkulturen handlar kanske trots allt egentligen om just detta övergripande synsätt.

I övrigt är det rätt roande att se och höra diskussionen om SD i Sverige. Skall de av andra medier och andra politiker omfamnas eller hållas på avstånd? Vilken metod fungerar bäst för att minimera SD? Det ingen funderar på eller kommer fram till är att SD växer för att de har rätt i sakfrågan - invandringen - då spelar det inte så stor roll hur övriga intressenter agerar.

USA har också en stark alternativmediarörelse, som dessutom är bredare i det att det att den även omfattar många till vänster(prata bara med en Sanders-supporter om CNN). Mittfåran är bredare i så mån att etablissemanget valt att skapa dissonans inom något fler frågor än de pekuniära, så åsikter om vapen, abort och bögar tolereras(än så länge). Fenomenet Trump visar på en dynamik som varit för handen länge - ifrågasätt globalism, minoriteter, migration och militarism och frysboxen väntar(en frysbox som Trump krossat med en slägga). Rapporteringen kring "polisiärt övervåld" är t ex minst lika sjuk som något kunnat DN koka ihop, med gängkriminella som blir korggossar, polismän som impliceras vara vita trots att deras minoritetsstatus varit känd sedan rapporteringen inleddes och komplicerade situationer som reduceras till ondskefulla summariska avrättningar av rabiata klansmen. Nyckelord neoreaction nrx altright för den som vill förkovra sig.
Senast redigerad av ojho 2016-09-13 kl. 20:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in