2016-01-01, 19:45
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Alltid lika festligt när vänsterfolk dillar om just detta: "att inte ställa grupper mot varandra". För att i nästa mening börja tjata om klasskamp. Dvs. just att ställa olika grupper mot varandra.
Den kognitiva dissonansen är närmst öronbedövande.

Den kognitiva dissonansen är inte bara öronbedövande. Den börjar allt mer och mer bli bländande. Sveriges Radio, Dagens Nyheter och Statens Television med flera är numera ett slags fyrverkeri. Ett sprakande och brakade utan dess like. Men det bländverket är snabbt övergående.

Sverige är numera ett mycket otäckt land. Ett land där grupper dagligen ställs mot varandra. Samtidigt som ledande massmedia påstår att det inte är så. Påstår dessutom att det är fult att ställa grupper mot varandra. Och man påstår detta trots att man ser att grupp ställs mot grupp. Samtidigt som man särskilt ser till att gynna sin egen grupp. Svenskarna ska beskattas för att bekosta denna uppbyggliga propaganda.

Inom svensk massmedia, bland våra politiker, är det inte fult att ställa grupp mot grupp och att prioritera. Det är inte fult att omfördela från svenska åldringar till utlänningsbarn. Det är inte fult att skita i kommunala bostadsköer och dela ut kommunala bostäder till så kallade nyanlända. Det är inte fult att ge nyanlända förtur i tandvårdskön eller i sjukvårdskön.

Det fula är att prata om, att faktiskt nämna, att det är så det är på riktigt. Det är fult i Sverige, att svenskar protesterar mot att vi måste betala för försämringar, måste betala för att stå i oändliga sjukvårdsköer, att vi måste betala för att utlänningar går före i kön till välfärdssamhällets fundamenta. Att säga detta, att nämna detta, är fult. Att nämna prioriteringarna som faktiskt görs, är fult. Det är till och med främslingsfientligt.

Det är inte fult att prioritera. Det fula i dagens Sverige, är att tala om att det faktiskt är så det går till. Prioritera får man göra, men inte prata om, inte ärligt berätta om, att man faktiskt prioriterar. Att nämna hur det faktiskt går till och hur det faktiskt blir, när man prioriterar, det får man inte. Det anses vara samhällsomstörtande.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2016-01-01 kl. 20:01. Anledning: rättstavning
Citera
2016-01-01, 20:04
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Den kognitiva dissonansen är inte bara öronbedövande. Den börjar allt mer och mer bli bländande. Sveriges Radio, Dagens Nyheter oich Statens Television med flera är numera ett slags fyrverkeri. Ett sprakande och brakade utan dess like. Men snabbt övergående.

Sverige är numera ett mycket otäckt land.

Jag har läst dom 8 magiska punkterna med förslag till Löfvén nu också. Det lär ju inte bli mycket sagt om problemorådena om det ska finnas lösningsförslag för att prata om dem. Migrationselefanten har nu vuxit så stor att den märks på alla samhällsområden. Det lär inte försvinna för att man börjar prata om något annat. Barnfattigdom? Really? Hehehe.

Sen vill jag säga också angående att inte använda "Sverigedemokratiska" utan tala om problemen utifrån ett klassperspektiv - hur fan har dom tänkt att det skulle gå till? Ska vi hitta på ett nytt fint ord som låter bra? Det spelar ingen roll om man slår in det och paketerar det i ett jättefint fluffigt, mjukt paket med rosett, och hittar det vackraste ord man förmår; det kommer bli som "EU-migrant" som alla numer vet betyder "zigensk tiggarjävel".

Jag tror att förmågan till klasskamp dog inom S när dagens generation politikerbroilers bar in identitetspolitiken. Klasskamp (på det gamla sättet användes för att ena stora grupper) att jobba mot ett gemensamt mål. Identitetspoliken som S har anammat syftar till exakt motsatsen. Splittring och särart.

Hur fan ska S kunna klasskampa när grupperna inte är "arbetare" och "kapitalister" utan

* Lesbiska butchflator som vill bli hantverkare på sina egna villkor
* Bögar som gillar glittriga skor och spännartröjor
* Rasifierade bögar som gillar spännartröjor men hatar glittriga skor
* Islamister som vill ha särlagstiftning och könssegregerade öppettider på badhusen
* Hängbröstsfeminister som också vill bada topless - gärna på islamisternas badhustider
* Nämdemän i tingsrätten som vill bli kallade "hen"

Ena dessa väljargrupper nu, Löfvén. Vi andra sitter hos SD och poppar popcorn för allt vad spishällen håller - mycket popcorn blir det. Identitetspolitiken förstör möjligheten att göra den traditionella socialdemokratiska klassanalysen.

Därför lär dom inte kunna formulera dagens problem utifrån ett klassperspektiv och handfallenheten kommer att kvarstå. "Grattis" Stefan.
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-01-01 kl. 20:09.
Citera
2016-01-01, 20:33
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Den kognitiva dissonansen är inte bara öronbedövande. Den börjar allt mer och mer bli bländande. Sveriges Radio, Dagens Nyheter oich Statens Television med flera är numera ett slags fyrverkeri. Ett sprakande och brakade utan dess like. Men snabbt övergående.

Sverige är numera ett mycket otäckt land. Ett land där grupper dagligen ställs mot varandra. Samtidigt som ledande massmedia påstår att det inte är så. Påstår dessutom att det är fult att ställa grupper mot varandra. Och man påstår detta trots att man ser att grupp ställs mot grupp. Samtidigt som man särskilt ser till att gynna sin egen grupp.

Inom svensk massmedia, bland våra politiker, är det inte fult att ställa grupp mot grupp och att prioritera. Det är inte fult att omfördela från svenska åldringar till utlänningsbarn. Det är inte fult att skita i kommunala bostadsköer och dela ut kommunala bostäder till så kallade nyanlända. Det är inte fult att ge nyanlända förtur i tandvårdskön eller i sjukvårdskön.

Det fula är att prata om, att faktiskt nämna, att det är så det är på riktigt. Det är fult i Sverige, att svenskar protesterar mot att vi måste betla för försämringar, måste betala för att stå i oändliga sjukvårdsköer, att vi måste betala för att utlänningar går före i kön till välfärdssamhällets fundamenta. Att säga detta, att nämna detta, är fult. (min fetstil)

Det är inte fult att prioritera. Det fula i dagens Sverige, är att tala om att det faktiskt är så det går till. Prioritera får man göra, men inte prata om, inte ärligt berätta om, att man faktiskt prioriterar. Men nämna hur det faktiskt går till och hur det faktiskt blir, när man prioriterar, det får man inte. Det anses vara samhällsomstörtande.

Japp, precis så är det. Det som avses med, att "inte ställa grupper mot varandra" är att INTE *diskutera*, hur svenska politiker prioriterar. "Att inte ställa grupper mot varandra" är de makthavandes anti demokratiska åthutning till väljarna.

Ivar Arpi skrev en ledare i SvD den 13 december (14 dec i papperstidningen): "Grupper ställs redan mot varandra". The Lucky uppmärksammade Arpis ledare i tråden. Arpi tar upp en mängd exempel, där asylsökare tränger undan svenskar i bostadsköer, sjukvården, tandvården, tillgången till polis m.m.

LÄNK och unvisad LÄNK

Ulrika Knutson skärskådar 23 december i tidningen Journalisten ett (1) av de exempel, som Arpi ger. Knutson skriver:

Citat:
Den 8 december vaknar jag till morgon-Ekot i P1. Ett telegram från Blekinge berättar att länets mödrahälsovård är i kris, och det går ut över cellprovstagningen. 1 000 kvinnor kommer inte att kallas till provtagning, på grund av flyktingströmmen.

Det låter verkligen illa. Vid nästa sändning samma sak: Kris, Cancer, Flyktingar. En förtida julklapp till Sverigedemokraterna.

Jag ringer Ekot och redaktören säger att de väntar på en uppföljning från Radio Blekinge. Någon sådan kommer inte. ...

Senare kommenterar landstingsrådet Christel Friskopp (S) situationen i Radio Blekinge. Patientsäkerheten är inte i fara. Kvinnorna kommer att kallas i rimlig tid, och kliniken får resurser. Pengar finns visst, men det är brist på barnmorskor och undersköterskor. Personal är nu på vidareutbildning. ...

... enligt Socialstyrelsens rapport från den 11 december är pressen på verksamheterna ”stor, men sannolikt hanterbar”. Många landsting och kommuner svarar också att man visst klarar situationen, med kreativa lösningar.

"För att rapportera om den nya verkligheten behövs sannerligen kreativa lösningar", avslutar Ulrika Knutson sin krönika.

Vilka fler "kreativa lösningar" så att väljarna vilseleds och vyssas - utöver att mörklägga, rapportera ytterst selektivt och t.o.m. ljuga... - kan svenska s.k. journalister komma på... undrar man.

http://www.journalisten.se/kronika/d...lklapp-till-sd
Citera
2016-01-01, 20:45
Medlem
Apropå det där med att ställa grupper mot varandra. Här en debattartikel från SVD med just rubriken "Ställ inte grupper mot varandra" signerad Britta Lejon, ordförande i fackförbundet ST. Hon inleder med självklara plattityder som att folk "flyr för sina liv" och att Sverige är ett "rikt" land som minsann kan kosta på att ta emot. Denna utgångspunkt rimmar dock ganska illa med resten av budskapet i inlägget, eftersom det tar sikte på att myndighet efter myndighet går på knäna och behöver mer resurser.

"Det ökade mottagandet ställer givetvis ökade krav på vår ekonomi. Enbart nästa år behöver Migrationsverket få 29 miljarder kronor extra för att klara sina åtaganden. Migrationsverket är inte den enda statliga myndighet som är under press utan det är bland annat Polisen, Arbetsförmedlingen, Länsstyrelserna samt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap också. Ärendemängden hos berörda myndigheter måste minska, det behövs fler tolkar och mer personal."

Få ihop det med att Sverige är ett "rikt" land den som kan och törs. Och hur ska ärendemängden "minska" är det tänkt?????? Om det finns fler tolkar tillgängliga kanske den genomsnittliga behandlingstiden minskar men detta är ju ingalunda samma sak som att antalet ärenden "minskar". Den monumentala tankevurpan i alstret kommer dock här;

"Vi måste kämpa för ett samhälle som håller ihop. Om vi som bor i ett rikt land börjar ställa asylmottagandet mot välfärden så kommer vi att få problem med tilliten som håller samman *Sverige."

Mmmmm... det finns olika sätt att se på det där med "tilliten". Själv så tänker jag att mina skattepengar ska gå till Sverige och svenskar i första hand och min "tillit" (inte för att den existerar i nuläget, men ändå) går till just det att svenska politiker prioriterar Sverige och svenskar, inte resten av världen.

http://www.svd.se/grupper-far-inte-s...tingmottagande
Citera
2016-01-01, 21:01
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag har läst dom 8 magiska punkterna [...] ...

* Lesbiska butchflator som vill bli hantverkare på sina egna villkor * Bögar som gillar glittriga skor och spännartröjor * Rasifierade bögar som gillar spännartröjor men hatar glittriga skor * Islamister som vill ha särlagstiftning och könssegregerade öppettider på badhusen * Hängbröstsfeminister som också vill bada topless - gärna på islamisternas badhustider * Nämdemän i tingsrätten som vill bli kallade "hen"

Talar man om grupper, talar man också även om man inte vill det, om männsikors identitet. Det är fulsnyggt, bradåligt och annat 1984-aktigt, i dagens nya Sverige.

För vissa går det i dagens Nysverige fint att vara särskilda. För oss svenskar går det dock inte att vara särskilda. Nästan så man tror att massmedia och våra makthavare tror att vi svenskar är eljest. Jag vet att de tycker så. Och jag vet att de kommer att få en överraskning som heter duga. Men för att anknyta till tråden, så väljer jag att skriva följande.

Varenda en av dem du nämnt, som du listat, har i Sverige en egen beaktansvärd identitet. Den må vara hur konstruerad som helst, identiteten, men äkta och försvarbar är den. Din och min svenska identitet, anses samtidigt föraktansvärd. Som till och med icke existerande. Ej önskvärd.

Och jag undrar, har man inom svensk massmedia ingen som helst kunskap om historia? Vet man inte hur det vanligen har slutat när man trixat och fixat med människors identitet? Eller vet man det men tror att det går att fixa och trixa med min identitet? Tror man på riktigt att jag svensk kommer att tillåta att hur mycket skit som helst slängs i mitt ansikte? Jag tror att det faktiskt är så. Att man tror att jag och andra svenskar kommer att tyst acceptera att förnekas en egen identitet. Samtidigt som alla andra har rätt till en egen identitet.

Dagens svenska makthavare, dagens svenska mediaelit, dagens svenska prästerskap om man så vill, tror på fullt allvar att jag och andra svenskar stillatigande kommer att sitta och ta skit i det oändliga. Man tror till och med att man ostraffat kan påstå att vi svenskar inte finns. Vad jag vet har sktistövlarna i Riksdagen redan lagstiftat bort oss svenskar. Ivrigt påhejade av svensk massmedia.

Den där identitetsgrejen massmedia och andra sysslar med, det kommer att bli deras undergång. Människors identitet är nämligen inget man osrtaffat fixar och trixar med. Åtminstone inte om man ser till historien. Men kanske är Det Nya Sverige annorlunda! I Sverige finns inga riktiga svenskar. Inte som det i Palestina finns riktiga palestinier, som det i Israel finns riktiga judar, som det i Kurdistan finns riktiga kurder, som det i Turkiet finns riktiga turkar, som det i Sapmi finns riktiga samer, som det finns riktiga assyrier, som det finns riktiga romer, som det finns riktiga ... vad du vill. Men svenskar, nej vi finns inte. Inte ens i vårt eget land. Vi är nåt man skrattar åt och säger, Ha ha ha vad löjligt, vad är en riktig svensk? Svenskar är ju bara en konstruktion! Ha ha ha. Säger juden, palestiniern, kurden, turken, samen och zigenaren. Med ett hånflin på läpparna. Säger på fullt allvar. Och massmedia flinar hånfullt med. Och vår Riksdag lagstiftar bort oss svenskar.

Den nysvenska identitetspolitiken är verkligen spännande. Undrar om sossarna med flera och vår massmedia förstått, att det är ett slags pandoras ask man öppnat, när man slagit in på den vägen. Tror inte de fattat det. Och 2016 kommer att bli ett sjusärdeles mediakrigsår, jag lovar.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2016-01-01 kl. 21:19. Anledning: rättstavning(berom ursäkt :(, ändå blir det inte rätt :(
Citera
2016-01-02, 00:20
Medlem
fasligts avatar
Jag har länge trott att det blir skolans kollaps som blir först med att få skiten att träffa den migrationspolitiska fläkten, men nu börjar jag mer och mer luta åt att det blir polisen som kommer bli utlösande faktor. Polisen har börjat gå på offensiven och då inte bara med sitt fullt befogade löneuppror.

I Polistidningen publicerades 10/12-15 ett reportage om Sveriges enda integrationspolis. Ulf Boström, som han heter är verksam i Sveriges eget Raqqa, dvs Göteborg. Den gode Boström är street smart och skräder inte direkt orden. ”Vanliga församlingar och föreningar ‘kidnappas'”, är namnet på artiken.

Citat:
– Asalamu alaikum – hälsningsfrasen betyder ungefär ”frid vare med dig” och hörs oftast i en religiös kontext. Orden är Ulf Boströms och vi befinner oss i källarplanet till en av Göteborgs moskéer.

Citat:
Asalamu alaikum, den återkommande hälsningen är just en hälsning. Men samtidigt ett artigt utformat lackmustest i en omgivning där religiös radikalisering oroar poliserna, politikerna och inte minst medborgarna som bor och verkar i de kvarter som ofta stuvas in under samlingsrubriken utanförskapsområden.
– De flesta svarar likadant tillbaka och då känns allt okej. Men så finns det de som är tysta eller bara säger hej på svenska, säger Ulf Boström och fortsätter:
– En del av dem ser mig som otrogen, en person som man inte kan önska guds fred.

Citat:
För att förmedla sina åsikter skrev han nyligen en rapport till politiker och andra beslutsfattare. Responsen bedömer han som ljum. I dystra stunder tycker han att det finns något ironiskt i att det är de gamla och utmönstrade arbetssätten som nu ändå kommer till nytta igen i kraft av sin effektivitet.

Citat:
Han visar vägen genom området Biskopsgården till somaliska föreningen, där vi bjuds på te. En koranskola och moské ligger i anslutning till lokalen. Boström säger att det är lätt att glömma att till ganska nyligen fanns det en polisiär närvaro i områden där myndighetsrepresentanter i dag inte kan röra sig fritt.

Citat:
Alla uppskattar emellertid inte den frågande integrationspolisens närvaro. Ulf Boström har aldrig uppträtt beväpnad i sin kontaktsskapande roll. Men nu står han i begrepp att börja bära tjänstevapen. Han beskriver en vardag där religiös extremism, avancerad kriminalitet och fattigdom resulterar i en situation som få kan eller vill överblicka. Världen är på flykt och man tar med sig spänningarna hit. Kristna mot muslimer och muslimska grupper mot varandra. Och den frågande polisen som en skavande och allt ensammare representant för staten.
– Vanliga församlingar och föreningar ”kidnappas” av aggressiva grupperingar som tolkar tron radikalt. De skyr inga medel och använder en blandning av pengar, våld och hot för att ta över. Som en maffia, jag vet att många irriterar sig på mig.

Citat:
Finansieringen kommer inte sällan från andra länder. Internationella religiösa ledare syns med några års intervaller då de tas emot med hedersbetygelser och bor på de finaste hotellen i rikets andra stad. Ofta sammanfaller besöket med att det lokala trossamfundet går in i en ny fas och bygger ut fastigheter, utvecklar verksamheten och kanske implementerar nya affärsrörelser. Enligt Ulf Boström råder det inget tvivel om att hans hemstad utmärker sig både nationellt och internationellt. Han berättar att Göteborg ses som ett europeiskt fäste för extremrörelser.

Citat:
Det ologiska, tycker Boström, är att han är ensam om sin uppgift – inte bara i Göteborg utan i hela Sverige. Han är starkt kritisk till myndigheternas och politikernas hittillsvarande insats och berör Mona Sahlins arbete som samordnare mot våldsbejakande extremism.
– Politikerna pratar och vill åka med mig någon dag, men sedan händer absolut ingenting och okunskapen är enorm.

Citat:
Då mörkret lägger sig och västkustregnet piskar asfalten knackar Ulf Boström på dörren till ytterligare en etnisk sammanslutning, den Eritreanska föreningen i Göteborg. I flyktingkrisens spår har dess verksamhet ändrat karaktär. Föreståndaren berättar om hur undervisning i svenska och sociala aktiviteter har hamnat i skymundan då desperata landsmän som nyligen anlänt ber om tak över huvudet. Ulf Boström går fram till en grupp yngre män som spelar kort. Han frågar om ålder, deras planer i Sverige, om hur de kommit hit och om deras drömmar.

En pojke svarar blixtsnabbt att bostad är viktigast. Sedan tillägger han:
– Annars kan jag inte sova eller drömma överhuvudtaget.

Citat:
Det går någon vecka. I telefon berättar Ulf Boström om den senaste utvecklingen. Han är nedstämd. Våldet i Biskopsgården har skördat nya offer. En ung somalier, som brukade gå i moskén vid somaliska föreningen som Ulf visade, är skjuten till döds. Den somaliska gruppen präglas av oro och föräldrarna har hållit barnen hemma från skolan.
– De säger att de tycker om polisen, men att vi aldrig hinner i tid och att de därför inte litar på oss. Så tunn är den blåa linjen numera, det vi kallar bemanning för en särskild händelse i dag var en vanlig patrullering i går.

Ossian Grahn, http://polistidningen.se/2015/12/den-fragande-polisen/

En annan aktuell artikel i Polistidningen beskriver hur det är omöjligt för polisen i Dalarna att hinna med alla utryckningar till alla olika asylboenden som spridits ut i stort antal över den svenska glesbygden.

Citat:
– Ibland kan det ta flera dagar att bli klar med rapporteringen och då är det fara för rättssäkerheten. Vi räcker helt enkelt inte till, säger Per Bratt.

Som exempel nämner han en händelse då ett 20-tal personer var inblandade i ett slagsmål på ett boende. Liksom vid tidigare incidenter fanns bara en radiobil tillgänglig och Per Bratt åkte till boendet tillsammans med en kollega.
– Den gången gick det bra. Slagsmålet hade avstannat och vi grep två personer. Men hur gör vi om det går snett? Om någon skadas allvarligt eller vi attackeras? Vi behöver fler patruller.

Per Bratt påpekar att många av de som lever på asylboendena bott på liknande ställen i upp till ett och ett halvt år. Åtskilliga är frustrerade och andelen unga män är stor.
– Jag har full förståelse för att deras situation är väldigt utsatt. Men för oss är det jobbigt att aldrig veta vad som väntar, i vissa fall rör det sig om svårt traumatiserade människor, det måste vi hela tiden ha i åtanke.

Citat:
– Dubbla patruller är ett önskemål, men förmågan är ytterst begränsad.

Så sammanfattar Mats Lagerblad, lokalpolisområdeschef i Falun-Borlänge, situationen. Han tycker också att Dalarna har drabbats extra hårt i samband med flyktingkrisen eftersom det har placerats många boenden utspridda i glesbygd.
– Det handlar alltså om mycket avlägsna orter. Vi vet att det finns en hel del knivar, vi märker att man också har placerat personer med olika ursprung tillsammans och tristessen gör att det dricks en hel del. I värsta fall händer saker på flera håll samtidigt och då har vi inte resurser nog att göra jobbet.

Även denna artikel är författad av Ossian Grahn. http://polistidningen.se/2015/12/bra...essar-polisen/

Vem blir först i MSM att ta emot stafettpinnen?
Citera
2016-01-02, 00:54
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Jag har länge trott att det blir skolans kollaps som blir först med att få skiten att träffa den migrationspolitiska fläkten, men nu börjar jag mer och mer luta åt att det blir polisen som kommer bli utlösande faktor. Polisen har börjat gå på offensiven och då inte bara med sitt fullt befogade löneuppror.

I Polistidningen publicerades 10/12-15 ett reportage om Sveriges enda integrationspolis. Ulf Boström, som han heter är verksam i Sveriges eget Raqqa, dvs Göteborg. Den gode Boström är street smart och skräder inte direkt orden. ”Vanliga församlingar och föreningar ‘kidnappas'”, är namnet på artiken.

Ossian Grahn, http://polistidningen.se/2015/12/den-fragande-polisen/

En annan aktuell artikel i Polistidningen beskriver hur det är omöjligt för polisen i Dalarna att hinna med alla utryckningar till alla olika asylboenden som spridits ut i stort antal över den svenska glesbygden.

Även denna artikel är författad av Ossian Grahn. http://polistidningen.se/2015/12/bra...essar-polisen/

Vem blir först i MSM att ta emot stafettpinnen?

Det blir inte polisen, skolan eller nåt annat enskilt. Det kommer att ske samordnat. Det sker redan samordnat. Sverige demonteras. Avsiktligt och medvetet. Vi svenskar finns inte. Och Sverige är inte vårt land.

Svenska staten har gett upp delar av sitt territorium. Det har redan skett. Svenska staten är i full färd med att förneka samröre med oss svenskar. Samtidigt är svenska statens representanter maniskt besatta av att beskatta varenda djävel som bor i Sverige. Särskilt oss svenskar. Ja inte nysvenskarna dårå. Det är ju de som åtnjuter frukterna av de svenska transfereringarna. Tiggare, tjuvar och mördare, identitesfuskande sktistövlar och deras gode män. Det är våra makthavares uppdragsgivare. Svenska statens gunstlingar. Vi svenskar som betalar för skiten, skiter vår regering och dess allierade helt i. Och vår massmedia hejar på allt vad de kan, baktalar mig svensk, demoniserar mig svensk, föraktar och förklenar öppet mig svensk, förväntar sig samtidigt att jag ska förbli tyst, förväntar sig förmodligen att jag svensk ska självdö helt fvrivilligt. I Sverige finns väl för fan inga svenskar! Eller? Utom som skattesubjekt.

Lite mankemang här och där, är inget som hittills stoppat skapandet av det nya Sverige. Ljugande utlänningar, vuxna män som ljuger om att de är barn välkomnas utan knot, rånare och våldtäktsmän utvisas inte ut ur landet. Allt är väl i Sverige. Säger vår regering. Sov sött svensk, säger vår regering. Håll käften och blunda svensk, säger vår massmedia.

Och självklart blundar jag Karl Kapplin. Som den gode svensk jag är. Självförnekande och allmänt mesig.Utan vare sig vilja eller egenintresse.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2016-01-02 kl. 00:57. Anledning: rättstavning
Citera
2016-01-02, 01:17
Medlem
fasligts avatar
Sakine Madon ryter i på Expressen. Niqab har inte i svenska förskolan att göra. Ett föreläggande mot en göteborgsk förskola som haft personal iförd detta groteska heltäckande plagg. Bra tycker Sakine, men:

Citat:
Varför tassas det kring jämställdhetsaspekten? En av de två niqabbärande kvinnorna på förskolan säger sig ha blivit så kränkt av kommunens krav att hon slutat på förskolan, medan den andra jobbar kvar. Kommunen är anmäld till diskrimineringsombudsmannen (DO).
Men allt kan inte handla om vuxnas rätt att utöva sin tro, var som helst och när som helst. Enligt läroplanen ska förskolan ”motverka traditionella könsmönster och könsroller”. Det uttrycks även att förskolläraren har ”ett särskilt ansvar” för att både pojkar och flickor får utrymme och inflytande."
"Jämställdhet, som grundläggande demokratiskt värde, ska både gestaltas och förmedlas”, skriver Skolverket. Ska dessa formuleringar betyda något måste det gälla för samtliga förskolor och skolor. Barnens rätt till jämställdhet ska helt enkelt gå före vuxnas idéer om att män och kvinnor behöver hållas åtskilda, vilket som sagt är syftet med niqaben.

Vän av PK-ordning är förstås genast framme med såväl pekpinne som pekfinger:

Citat:
Mimmi von Troil, vd på paraplyorganisationen Fria förskolor, har reagerat på att Göteborgs kommun har haft synpunkter på förskolepersonalens klädsel. Hon säger att kvinnan endast bär sin niqab "utomhus eller om hon vet att hon kommer möta män, som när en pappa ska hämta eller lämna” (Göteborgs-Posten, 22/12). Som om det skulle vara förmildrande.

Sakine kontrar vidare:

Citat:
Göteborg, likt många andra kommuner, behöver tydliga regler om vad som gäller för niqab i skolor och förskolor. Diskrimineringsombudsmannen borde i sin tur sluta att reflexmässigt ropa diskriminering och kräva skadestånd. Även religionsfriheten har sina gränser.

http://www.expressen.se/ledare/sakin...emma-pa-dagis/

Bra där Sakine. På dom bara! Expressen fortsätter positioneringen.
Citera
2016-01-02, 02:41
Medlem
Richard Swartz, DN:s demokratiska alibi, är som vanligt välformulerad och insiktsfull, här med närmast poetiska kvaliteter i tecknandet av den prosaiska lägesbilden; jag läser in potentiellt våld i horderna som väller in och inte kommer ut i arbete, medan en mer "solidariskt" funtad individ kan tänkas finna belägg för omfördelningspolitik - but look where that took Sweden:

Citat:
Trots Sveriges rikedom och goda vilja är förmågan att integrera människor här förmodligen långt sämre än i mer ”hårda” samhällen, som det amerikanska.

Citat:
Man kan hävda att jobben finns till för att bokstavligen pacificera oss. Ty detta är européernas djupt misantropiska insikt efter 1945: att vi människor ställer till med förskräckligheter så snart vi inte kan sysselsättas mellan nio och fem. Arbetslöshet är samhällets mest dödliga fara. Skatter finns först och främst för att skillnaderna mellan oss inte ska bli alltför stora. Den europeiska erfarenheten säger oss att alltför stora skillnader slutar i revolution eller krig.

Citat:
Svenskens hjärta är måhända öppet, men vår välfärdsstat fungerar som ett slutet system. Liksom facket tar den hand om de utvalda och visar resten på porten. En stålblank, halvt osannolik förening av omsorg och sträng bokhållning. Helst sysselsätter den sig med sig själv. Vad svenska medier kallar nyheter handlar om någon det är synd om eller hur välfärdsmaskineriet måste förbättras eller repareras, numera mest det senare. Världen utanför utgör ornament eller bekräftelse när den inte blir till avskräckande exempel.

Och detta fungerar mestadels utmärkt; visste svenskarna mer om världen, skulle också de förstå det. Med rätta borde vi vara stolta över denna välfärdsstat som bättre än på annat håll tycks förena jämlikhet och broderskap med frihet och ekonomisk tillväxt.

Men trots dess rikedom och goda vilja är förmågan att integrera människor förmodligen långt sämre än i mer robusta och ”hårda” samhällen, som till exempel det amerikanska.

Swartz lyckas förmedla tillvarons komplexitet och dilemman utan att skriva läsaren på näsan. Det betyder att det finns åtminstone en kompetent kartograf i DN-huset. Överlag är annars tilltron till idéernas makt och den föreställda maktens inflytande på verkligheten förhärskande.
Citera
2016-01-02, 06:50
Avstängd
sherms avatar
God morgon och gott nytt år. DN intervjuar den fd säpodirektören, nu flyktingmånglare på Migverket, Anders Danielsson. Intressant att notera hur staketet lyfts upp utan att väcka gensvar från mediagiganten, nåja.

Citat:
–?Vi vet erfarenhetsmässigt att antalet går ned kraftigt under vinterhalvåret då det är svårare att ta sig över Medelhavet. Men det finns en massa faktorer som spelar in. Enskilda medlemsländer i EU har satt upp staket och infört gränskontroller så att framkomligheten blivit sämre, säger han.

Temat är alltså att "återgå till normala nivåer", oklart vad det innebär i praktiken. Nästa år uppskattas 135.000, och DN bollar mjuka frågor om spådommarnas träffsäkerhet. Därtill fortsätter man hoppas på att nån annan magiskt ska lösa problemen man själv skapat.

Citat:
Lite av en knäckfråga är om EU kan enas om ett fungerande omfördelningssystem.

–?Då får vi ned antalet rejält. Annars kan det bli betydligt fler.

Anders Danielsson ser tre stora utmaningar det kommande året. För det första måste Migrationsverket få organisationen i ett slags normalläge, så att man hinner med att pröva alla ärenden. För det andra handlar det om att ta fram asylboenden med tillräckligt hög standard – i stället för akuta, tillfälliga lösningar.

För det tredje måste myndigheten anpassa sig till den skärpta migrationslagstiftningen som väntas träda i kraft under våren.

Hur förbereder ni er inför de här utmaningarna?

–?Vi har startat ett omfattande arbete för att se till att vi kan anpassa organisationen. Det är allt från it-system och blanketter till utbildningar. Vi rekryterar fler människor, vi fortsätter att upphandla fler boenden.
http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/sv...iss-betydelse/

Tillfälligt flyktingstopp, sedan kör vi på igen i "normalläge". Wir schaffen das, alla är likaledes välkomna, eller hur var det nu? Dags att bygga staket kanske?
Citera
2016-01-02, 07:04
Medlem
Ydalirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Richard Swartz, DN:s demokratiska alibi, är som vanligt välformulerad och insiktsfull, här med närmast poetiska kvaliteter i tecknandet av den prosaiska lägesbilden; jag läser in potentiellt våld i horderna som väller in och inte kommer ut i arbete, medan en mer "solidariskt" funtad individ kan tänkas finna belägg för omfördelningspolitik - but look where that took Sweden:

Swartz lyckas förmedla tillvarons komplexitet och dilemman utan att skriva läsaren på näsan. Det betyder att det finns åtminstone en kompetent kartograf i DN-huset. Överlag är annars tilltron till idéernas makt och den föreställda maktens inflytande på verkligheten förhärskande.

Läsvärt av Swartz. Vi ska utan trumpna miner skänka bort vårt välstånd och vår nation, fattas bara annat!
Citera
2016-01-02, 10:34
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
God morgon och gott nytt år. DN intervjuar den fd säpodirektören, nu flyktingmånglare på Migverket, Anders Danielsson. Intressant att notera hur staketet lyfts upp utan att väcka gensvar från mediagiganten, nåja.

Temat är alltså att "återgå till normala nivåer", oklart vad det innebär i praktiken. Nästa år uppskattas 135.000, och DN bollar mjuka frågor om spådommarnas träffsäkerhet. Därtill fortsätter man hoppas på att nån annan magiskt ska lösa problemen man själv skapat.

http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/sv...iss-betydelse/

Tillfälligt flyktingstopp, sedan kör vi på igen i "normalläge". Wir schaffen das, alla är likaledes välkomna, eller hur var det nu? Dags att bygga staket kanske?

Intressant är ändå att han reflekterar över att det inte längre är han som bestämmer över volymernas storlek och att regeringen faktiskt kommit med åtgärder som tvingar Migrationsverket till förändringar i organisationen och vad som ska prioriteras. Med det kommer också förändrade föreställningar om att verket i praktiken styrs av regeringen. Regeringen kommer givetvis tvingas till att lägga fram ännu fler förändringar varvid Migrationsverket blir ännu mer pressade. Anders Danielsson har hitintills haft tur att vi haft en så handlingsförlamad regering som gång efter gång slapphänt och utan frågor skjutit till med mer miljarder. Nu blir det slut med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in