2015-12-18, 17:19
Medlem
Sixts avatar
Satt och lyssnade lite på Aftonbladets ledarpodd "Åsiktskorridoren". Alla stjärnor i ett och samma samtal: Anders Lindberg, Karin Pettersson, Fredrik Virtanen, osv. Orkade inte lyssna på hela, men det är väldigt tydligt hur högt upp i det blå dessa människor befinner sig. Resonemangen bygger väldigt mycket på "jag tror" och "jag tycker". Karin Pettersson var iallafall rak med att hon är marxist och historiematerialist. Det är ganska fascinerande att en ideologi som blivit så totalt misskrediterad i sin praktiska tillämpning fortfarande har ett så starkt stöd bland folk som arbetar inom utbildning och journalistik.

Anders Lindberg tror att invandringsfrågan kommer minska i betydelse inom kort eftersom flyktingvågen har börjat "klinga av" och därmed kan andra frågor ta över debatten. Det Lindberg inte riktigt verkar förstå är att ingen fråga i Sverige är frikopplad från invandringen längre. Oavsett om det handlar om jobb, skola, sjukvård, bostäder, infrastruktur eller något annat kommer invandringsfrågan stå där och skrika allt högre, oavsett vilket ämne som avhandlas. Sverige har knappt börjat märka av de konsekvenser som bara de senaste två årens invandring kommer göra med samhället. Just nu sitter över 100.000 araber och afrikaner i olika flyktingförläggningar ute på vischan och rullar tummarna. Där dessa personer sedan får täckning av det svenska välfärdssystemet och ska in i kommunerna och erbjudas skolor, bostäder och bidrag kommer systemkollapsen att märkas på allvar. När det inträffar är också medias och de etablerade politikernas trovärdighet redan körd i botten och kommer därmed inte kunna påverka den folkliga opinionen nämnvärt.

Anders Lindberg levererar som vanligt sina insiktslösa ledare i Sveriges största skräptidning.

Citat:
Id-kontroll är en återvändsgränd

Id-kontrollerna klipper av Öresund på mitten. Med stor precision slår det mot just den öppenhet som är framgångs*sagans motor. Men att splittra det som en gång fogats samman är heller inte enkelt. Riksdagens beslut i går är förmodligen ett av de mest olyckliga

Det är faktiskt konstigt, vi borde inte vara så rädda, hittills har Sverige alltid vunnit på öppenhet, handel och rivna murar. Vi har haft öppna gränser mellan de nordiska länderna sedan 1950-talet. Sverige och Danmark har plöjt ner många miljarder kronor i att integrera Malmö och Köpenhamn i en gemensam öresundsregion. Och resultatet är imponerande, människor arbetar, handlar och gifter sig med varandra tvärs över sundet som aldrig förr.

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle21959771.ab

Tydligen är närmare samarbete med Danmark samma sak som en öppen dörr mot Mellanöstern. Att öppenheten inom Norden är hotad beror just på den svenska massinvandringspolitiken. Det nordiska samarbetet har fungerat så länge det fanns ett starkt yttre skydd. Nu finns inte det längre och därför måste Sverige skydda sig mot den anstormning som nu sker.

Citat:
Id-kontrollerna är ett politiskt haveri

Dagens riksdagsbeslut om ID-kontroller på Öresundsfärjor och lokaltåg mellan Köpenhamn och Malmö kan mycket väl visa sig vara mandatperiodens största politiska missbedömningar. Inte bara därför att förslaget är ett så oblygt försök att begränsa möjligheten att söka asyl, utan kanske framför allt på grund av de praktiska konsekvenser kontrollen kan få.

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle21956282.ab

Vi får se hur länge kritiken mot regeringens åtstramning i invandringspolitiken kommer fortsätta i Aftonbladet. De som vill fortsätta att försvara massinvandringen får gå över till Centerpartiet i framtiden eftersom inte ens Miljöpartiet klarade av att rösta emot ID-kontrollerna.
Citera
2015-12-18, 18:30
Medlem
Metros viralgranskare påstår att det sprids lögner om att Rapport inte redovisade SD:s opinionssiffror i en sändning.

http://www.metro.se/nyheter/nej-rapp...B7eZibxv8EHso/

Reflexmässigt påstår man som alltid att det som inte passar in i den egna verkligheten är lögner, trots att man själv i samma text samtidigt säger att det som påstås är sant. Erik Ullenhag använde samma taktik för att slå hål på sina "myter" som invandringen.

Citat:
Via en bild som nu sprids på sociala medier påstås det att SVT:s Rapport under torsdagmorgonen "glömde" att redovisa Sverigedemokraternas stöd på 18,9 procent. Men det stämmer inte, och SD:s resultat nämns tydligt i inslaget.

Det som sprids är alltså att under en sändning så visade man inte SD:s resultat, detta menar man är en lögn. Några meningar senare fortsätter man:

Citat:
Det stämmer att SD:s stöd inte redovisades specifikt i 06:30-sändningen, men det handlar om att inslaget var mycket kort och inte gick in på undersökningen i detalj. Detta blir tydligt om man tittar på senare sändningar som berättar om SD:s stöd.

Det stämmer alltså att man inte redovisade SD:s siffror, men det berodde på att man inte hade tid, alltså ljuger folk som påstår att man inte redovisade siffrorna.

Den här typen av logiska feltänk hör hemma på ett dårhus, inte bland våra politiker och journalister. Att ständigt per automatik avfärda allt som inte bekräftar den egna världsbilden som lögner är inget som imponerar.
Citera
2015-12-18, 19:11
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Metros viralgranskare påstår att det sprids lögner om att Rapport inte redovisade SD:s opinionssiffror i en sändning.

http://www.metro.se/nyheter/nej-rapp...B7eZibxv8EHso/

Reflexmässigt påstår man som alltid att det som inte passar in i den egna verkligheten är lögner, trots att man själv i samma text samtidigt säger att det som påstås är sant. Erik Ullenhag använde samma taktik för att slå hål på sina "myter" som invandringen.

Det som sprids är alltså att under en sändning så visade man inte SD:s resultat, detta menar man är en lögn. Några meningar senare fortsätter man:

Det stämmer alltså att man inte redovisade SD:s siffror, men det berodde på att man inte hade tid, alltså ljuger folk som påstår att man inte redovisade siffrorna.

Den här typen av logiska feltänk hör hemma på ett dårhus, inte bland våra politiker och journalister. Att ständigt per automatik avfärda allt som inte bekräftar den egna världsbilden som lögner är inget som imponerar.

Logiken brister, eftersom man är totalt insnöad på motiv.

"Det stämmer alltså att man inte redovisade SD:s siffror, men det berodde på att man inte hade tid, alltså ljuger folk som påstår att man inte redovisade siffrorna" då kritikerna, underförstått, anser, att Rapport inte redovisade SDs resultat pga motivet att undanhålla tittarna SDs höga siffror. Motivet var ett helt annat... alltså ljuger folk (om motivet).

Dessa knäppa personer anser, det tillskrivna motivet är ALLT.

SD framställs som djupt klandervärda, eftersom partiet önskat en förändring av svenska politikers världsunika invandringspolitik i syfte att minska inflödet *innan* systemkollapsen var ett faktum. Det klandervärda motivet (för att vilja stämma i bäcken) är, att partiet är rasist-fascist-nazistiskt hävdas det.

När regeringen aviserar, att man önskar en förändring av svenska politikers världsunika invandringspolitik i syfte att minska inflödet, då de sju riksdagspartierna nu i gemensamt samförstånd har knäckt delar av samhället ... så är motivet helt annorlunda och hedrande, hävdas det.

Ivar Arpi twittrar:

Citat:
Hur känner man igen en främlingsfientlig? Det är nån som varnade i tid för risken med migrationspolitiken innan regeringen insåg samma sak.

https://twitter.com/Ivarpi/status/676373987283333120
Citera
2015-12-18, 20:19
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Logiken brister, eftersom man är totalt insnöad på motiv.

"Det stämmer alltså att man inte redovisade [...] systemkollapsen var ett faktum. Det klandervärda motivet (för att vilja stämma i bäcken) är, att partiet är rasist-fascist-nazistiskt hävdas det.

När regeringen aviserar, att man önskar en förändring av svenska politikers världsunika invandringspolitik i syfte att minska inflödet, då de sju riksdagspartierna nu i gemensamt samförstånd har knäckt delar av samhället ... så är motivet helt annorlunda och hedrande, hävdas det.

Ivar Arpi twittrar:

Citat:
Hur känner man igen en främlingsfientlig? Det är nån som varnade i tid för risken med migrationspolitiken innan regeringen insåg samma sak.

Vet inte om nån tagit upp det tidigare i tråden, förmodligen har nån gjort det, men ändå. Det jag lagt märke till då och då hela det här året, det är att de som är för fri invandring som en del av skapandet av det mångkulturella Sverige, lägger skulden för det allt mer uppenbara misslyckandet i skapandet av detta paradis, på dem som bara konstaterande refererar till paradisets uppenbara brister. Har inte brytt mig om att komma ihåg var detta skuldbeläggande påståtts, eller när detta påståtts. Dock har jag lagt märke till den typen av resonemang. Och funderat lite löst på om det mångkulturella Sverige verkligen är så svagt och skakigt, att samhällsbygget inte ens tål den minsta ärlighet hos beskrivandet.

Mer eller mindre neutrala beskrivningar av det mångkulturella Sveriges, gör att paradiset förloras. Det ärliga och förutsättningslösa beskrivandet i sig, förstör. Att ligga så nära verkligheten det bara går, när man beskriver det Nya Sverige, anses vara destruktivt. Det Nya Sverige tål inte att besrkivas. Är det Nya Sverige verkligen så bräckligt?

Inte helt nyligen har jag lagt märke till följande.

Det jag tänker på är bränderna på asylboenden och kanske är jag helt fel ute. Men jag tror inte det, även om jag inte kan veta det säkert. Och inte för att SD kan sägas vara neutrala, men andra är det nog, när de beskriver det Nya Sverige. Följande involverar dock SD och därför är mina exempel kanske inte riktigt riktigt lyckade för att understödja mitt resonemnag, annat än bara lite grand. SD kan nämligen inte ses som neutrala i frågan, inser till och med jag.

Margot Wallström skriver på fullt allvar att Sverigedemokraternas retorik bidrar till att skapa rädsla. Och den kanske också blir den utlösande faktorn för den som har onda tankar och själv är rädd. En av de saker som förstör det nya Serige, det nya mångkulturella samhällsbygget, är Sverigedemokraternas retorik, enligt Margot Wallström. Förutom att det är ett långsökt resonemang, så är det faktiskt på gränsen till förtal. Läs själva i unvisad DN-artikel. http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/sv...ar-ett-ansvar/

Samma sak säger Mona Sahlin. Unvisad så klart. http://unvis.it/www.svt.se/nyheter/i...-for-branderna

Mona Sahlin, regeringens eget sanningsvittne och samordnare mot våldsbejakande extremism, och SD:s riksdagsledamot Linus Bylund möttes i Aktuellt med anledning av brandattackerna. Mona Sahlin påstod då att Sverigedemokraterna har ett ansvar för bränderna vid flyktingförläggningar.

Jag har sett det tidigare, men som sagt inte brytt mig om att komma ihåg var och när detsamma yttrats, att den som påtalar bristerna hos det Nya Sverige, att den som bara återberättar vad han eller hon ser i det nya mångkulturella Sverige, är ansvariga för att det mångkulturella Sverige inte fungerar, krackelerar, blir allt mer krokut. Och det här kommer vi att få ser mer av. Egentligen inget nytt som sagt, men när regeringsrepresentanter tar till de här mer eller mindre fula debattknepen, då får vi nog räkna med att även andra kommer att göra det. Spännande tycker jag!

Jag tror att ju mer av verkligheten som inte kan tystas, döljas och undanhållas, så kommer vissa att allt mer ihärdigt hävda, att själva påpekandet av bristerna, är orsaken till bristerna. Som Ivar Arpi säger, ungefär.

Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-12-18 kl. 21:06. Anledning: rättstavning X 4 (nu orkr jag inte mer rätstngn; skäms)
Citera
2015-12-18, 21:20
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Satt och lyssnade lite på Aftonbladets ledarpodd "Åsiktskorridoren". Alla stjärnor i ett och samma samtal: Anders Lindberg, Karin Pettersson, Fredrik Virtanen, osv. Orkade inte lyssna på hela, men det är väldigt tydligt hur högt upp i det blå dessa människor befinner sig. Resonemangen bygger väldigt mycket på "jag tror" och "jag tycker". Karin Pettersson var iallafall rak med att hon är marxist och historiematerialist. Det är ganska fascinerande att en ideologi som blivit så totalt misskrediterad i sin praktiska tillämpning fortfarande har ett så starkt stöd bland folk som arbetar inom utbildning och journalistik.

[...]

Vi får se hur länge kritiken mot regeringens åtstramning i invandringspolitiken kommer fortsätta i Aftonbladet. De som vill fortsätta att försvara massinvandringen får gå över till Centerpartiet i framtiden eftersom inte ens Miljöpartiet klarade av att rösta emot ID-kontrollerna.

Du måste stålsätta dig. Du måste orka orka. Orka lyssna på galenskapen som styr och ställer i dagens Sverige. Jag vet att det är hårt arbete att göra det. Kan kräva både ett och annat blodtryckssänkande piller och ibland till och med en rejäl wisky eller konjak, för att man ska klara av det. Men endast genom att lyssna på galningarna, läsa vad galningarna skriver, sätta sig in i deras tankevärd, helt enkelt vandra i deras skor, kan man fullt ut förstå hur de tänker och därefter också effektivt kunna bemöta deras galenskap. Man måste ha tålamod. Tålamod och åter tålamod. När man har med mer eller mindre galna makthavare att göra, må de vara politiker eller jounarlister som i dagens Sverige, så måste man ha tålamod. Det tär, tär oerhört, och tar på krafterna, men skam den som ger sig! Trägen vinner, enligt ett fint svenskt gammalt ordspråk. Det tror jag på. Fortsätt lyssna och skriva.
Citera
2015-12-18, 22:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Byter man ut befolkningen i ett land helt eller delvis, så förändras landet.

Detta är ett ofta förbisett faktum. Så klart är "Sverige" ett både natur- och kulturgeografiskt begrepp, men framför allt är det ett nationellt begrepp. Det innebär att om man byter ut folket, vilket sker både genom in- och utflyttning, så späder man ut "Sverige" till det i praktiken inte finns något kvar. Det blir en form av homeopatisk utspädning som till slut gör att det i praktisk mening inte finns något nationellt verksamhet kvar. Därför fungerar så klart det tidigare välfungerande Sverige allt sämre. Nationen späs ut. Det räcker med en-två generationer innan utspädningen gått så långt att vi har passerat punkten utan återvändo. Den första generationen är härvid snart passerad...

Att detta inte får någon särskild journalistiskt uppmärksamhet torde sammanhänga med det tabu som finns inom journalistiken för allt som har med nationsfrågor att göra. Men nu kan detta vara på väg att förändras. Genom genomklappningen som migrationspolitiken gjort under hösten, så har vi på olika sätt en ny spelplan. Nya frågor ställs. Tidigare förbjudna frågor ställs nu öppet. Vi har sett hur mediekriget ändrat karaktär, och hur tidigare bannlysta politiska förslag mycket snabbt blir genomförd politik, till och med med MP som (motvillig) tillskyndare.

Det är när det allt mer obehagliga frågorna skall analyseras, bemötas och besvaras som mediekriget kommer in i sin nya och betydligt allvarligare fas. När frågorna kommer som "Varför vågade ingen ställa dessa frågor förut?" kommer nog en och annan att försöka byta läger. Vi kan redan se hur det skett en omvändelse under galgen. På DN, som är en av landets mest politiserade tidningar, tror jag inte att man ännu insett vad som hänt under hösten 2015. När man inser det, då kan det mycket väl vara försent att göra avbön. Då kommer man att bli betraktad som medskyldig till katastrofen.
Citera
2015-12-18, 23:33
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Detta är ett ofta förbisett faktum. Så klart är "Sverige" ett både natur- och kulturgeografiskt begrepp, men framför allt är det ett nationellt begrepp. Det innebär att om man byter ut folket, vilket sker både genom in- och utflyttning, så späder man ut "Sverige" till det i praktiken inte finns något kvar. Det blir en form av homeopatisk utspädning som till slut gör att det i praktisk mening inte finns något nationellt verksamhet kvar. Därför fungerar så klart det tidigare välfungerande Sverige allt sämre. Nationen späs ut. Det räcker med en-två generationer innan utspädningen gått så långt att vi har passerat punkten utan återvändo. Den första generationen är härvid snart passerad...

Att detta inte får någon särskild journalistiskt uppmärksamhet torde sammanhänga med det tabu som finns inom journalistiken för allt som har med nationsfrågor att göra. Men nu kan detta vara på väg att förändras. Genom genomklappningen som migrationspolitiken gjort under hösten, så har vi på olika sätt en ny spelplan. Nya frågor ställs. Tidigare förbjudna frågor ställs nu öppet. Vi har sett hur mediekriget ändrat karaktär, och hur tidigare bannlysta politiska förslag mycket snabbt blir genomförd politik, till och med med MP som (motvillig) tillskyndare.

Det är när det allt mer obehagliga frågorna skall analyseras, bemötas och besvaras som mediekriget kommer in i sin nya och betydligt allvarligare fas. När frågorna kommer som "Varför vågade ingen ställa dessa frågor förut?" kommer nog en och annan att försöka byta läger. Vi kan redan se hur det skett en omvändelse under galgen. På DN, som är en av landets mest politiserade tidningar, tror jag inte att man ännu insett vad som hänt under hösten 2015. När man inser det, då kan det mycket väl vara försent att göra avbön. Då kommer man att bli betraktad som medskyldig till katastrofen.

Fast just i denna dag har ju t o m självaste DN publicerat ett slags kritiskt granskande av den politiska maktens senfärdighet att reagera på kommuners och myndigheters nödrop om att situationen gick överstyr redan i somras. Definitivt intressanta tider av febril ompositioneringsiver nu.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sve...ar-krisen-kom/
Citera
2015-12-18, 23:41
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94

Bra skrivet. Men jag håller inte med helt. Jag som är svensk utspäds inte av att andra flyttar hit. Vare sig utlänningarna hävdar att de är svenskar eller förkastar allt svenskt. Visst blir landet Sverige annorlunda. Men utlänningarnas närvaro gör inte mig och andra svenskar mindre svenska. Jag och andra, inte heller du, späds ut. Landet Sverige späds inte heller ut. Vår historia finns fortfarande, våra förfäder är fortfarande begravda i Sverige. Det som späds ut är det mångkulturella projektet. Det som späds ut är nysvenskheten. Späds ut till ingenting alls, till vattvälling. Nåt ingen vill ha. Nåt ingen vill äta. Inte ens nysvenskarna. Det som späds ut är svenska staten, inte landet Sverige, inte du och jag svensk.

Svenska staten är inte Sverige. Svenska staten kan inte med framgång definiera bort mig svensk. Oaktat svenska statens ovilja mot mig och allt annat svenskt, så finns jag ändå på riktigt. Riktigt på riktigt. Trots alla utsuddningsförsök. Trots allt smutskastande om att jag är rasist och diverse annat otrevligt.

Jag finns. Du finns. Vi späds inte ut. Vi är INTE utspädda.

Vi finns, vårt land finns, även om svenska staten och dess representanter i form av politiker, jounarlister och annt löst oppurtunistiskt folk tror annorlunda. Svenska staten är inte Sverige. Vi är svenskar och Sverige är vårt, oavsett hur många utlänningar som kommer hit och aproproprierar, som i en maskeradkostym på bal och där klär ut sig till svenskar. Svenska staten och dess jounarlister kan uppmuntra detta beteende hos utlänningarna, men man kommer att misslyckas, eftersom det bara är en konstruktion. Bara en konstruktion.

Dagens svenska stat är en dagsslända. Och som alla dagssländor, börjar man känna av skymningen, det mångkulturella samhällets nadir, och fäktar och flaxar allt vildare och vildare med både näbbar och klor och inte minst sina dagssländevingar, men allt svagare och svagare, ju närmare vi kommer dagens slutliga slut. Då dag övergår i natt.

Man kan se på invandringen som ett slags katalysator. Möjligen svär jag i kyrkan, men invandringen var kanske det som vi svenskar behövde och behöver, för att fås att först att vi finns på riktigt. Precis som alla andra finns på riktigt. Och att det inte är fult att finnas på riktigt, med emfas hävda att vi svenskar finns på riktigt, precis som alla andra finns på riktigt, inte minst i Sverige. Finns andra, finns jag, som jag brukar säga. Finns andra, finns jag. Jag svensk finns. Och finns inte jag på riktigt, då finns tamejfan inga andra heller på riktigt.

Och har inte jag rätt till mitt eget land Sverige, då har inte heller andra rätt till egna länder. Judar har inte rätt till Israel om inte jag svensk har rätt till Sverige. Kurderna har inte rätt till Kurdistan, om inte jag svensk har rätt till Sverige. Finns inte jag, finns vare sig samer, ryssar eller assyrier. Och så vidare. Och så vidare. Och detta enkla konstaterbara faktum, är en av de saker som kommer att få det mångkulturella, det Nya Sverige på fall. Man bortsåg från oss svenskar, trodde man kunde trolla och skoja bort oss. Sudda bortossfrånvårt eget land. Men se det gick inte.

I övrigt bra kommentar, även om jag inte riktigt håller med.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-12-18 kl. 23:50. Anledning: rättstavning
Citera
2015-12-18, 23:59
Medlem
PM Nilsson efterfrågar en finansiell "krisplan", men vad det handlar om är många års budgetbelastning på uppskattningsvis 70 miljarder kr årligen, oaktat undanträngningseffekterna; och man kan undra om det inte är en underskattning (för vad kostar all offentlig service, friktion i form av transaktionskostnader och kapitalnedskrivningar i och med fallande tillit i samhället?):

Citat:
Under dessa två år har det varit liten eller ingen debatt om asylinvandringens konsekvenser för statsbudgeten. Både Anders Borg och Magdalena Andersson har viftat bort frågan och gömt finansieringen i en historiskt stor neddragning av biståndet.

I och med finansministerns besked i går är den tiden slut. Även under 2016 kommer man att ta maximalt av biståndet, men det räcker inte. 19 miljarder extra måste tas någon annanstans ifrån för att få ihop totalt 70 miljarder till migration/integration. Under nästa år kommer besparingarna inte bli så kännbara på grund av kreativ bokföring, men under många år framöver kommer man ha en årlig utgiftspost på minst 70 miljarder som till 80 procent måste finansieras på annat sätt än genom att ta av biståndet.

Citat:
De senaste årens asylinvandrare, särskilt syrierna, beskrivs ibland som högutbildade. Det är en alltför ljus bild som kräver en närmast falsk användning av statistiken. Enligt SCB har tio procent av syrierna som invandrade mellan 2009 och 2013 en akademisk utbildning, det vill säga en utbildning om minst tre år. 39 procent har bara grundskola. Utbildningsläget hos personer från Afrikas horn och Afghanistan är ännu lägre. Tre procent av somalierna har en akademiska utbildning, 55 procent har bara grundskola.

Och även om man har utbildning kan den vara svår att använda i Sverige på grund av bristande språkkunskaper eller att kraven på legitimationsyrken är annorlunda.

"Kompetensregnet" rann ut i sanden.

Citat:
Myten om de högutbildade asylinvandrarna används av regeringen för att slippa utöka låglönesektorn, vilket är en känslig fråga för Socialdemokraterna och facket.

Citat:
Under tiden kommer kommuner och landsting att rapportera omprioriteringar som i verkligheten ställer grupp mot grupp. Förebyggande ambitioner inom vården dras ner till förmån för mer akut vård. Tandvården måste troligen ransoneras. Socialtjänsten hinner inte med sysslor som dominerade för bara några år sedan.

Detta kräver ledarskap och en stabil majoritet i riksdagen. Regeringen saknar båda.

Lite sälta kan vara bra när man inte behövt kompromissa med rödvinet. "Vilken kris?"
Senast redigerad av Kinuski 2015-12-19 kl. 00:01.
Citera
2015-12-19, 00:24
Medlem
Passepartouts avatar
Sakine Madon i Expressen: - Ge flickor frihet istället för 'mansfria miljöer'.

Första gången jag har läst en såhär "rå" beskrivning i MSM av hur könssegregerade badtider och hederskultur uppmuntras av politiker och hur galet det är. Här får sig den förtryckande delen av mångkulturen en rejäl käftsmäll. Fetningen finns i originalet.

"Så varför omfamnas idén om könsseparation? I Karlstad argumenterar lokalpolitikern Björn Samuelsson (S) för separationsidén, och han försvarar utmärkelsen till fotbollsklubben som garanterar mansfritt. Han skriver att "inga av dessa tjejer”, det vill säga tjejer från invandrartäta områden, hade varit med på fotbollen om de hade haft manliga tränare (Värmlands Folkblad, 13/12). ”Ibland blir jag bara så trött”, avslutar lokalpolitikern märkbart irriterad på kritikerna.

Enligt Samuelsson är mansfritt det enda sättet för flickorna att kunna delta. Men det är att ta den lätta vägen och vända flickorna ryggen. Det är också ett svek mot de många föräldrar som skulle vilja kunna hänvisa till samhällets regler för att få slut på landsmännens synpunkter på döttrarnas uppfostran. Bakåtsträvarna jublar däremot. Kommunpolitikerna skickar ju en tydlig signal om att jämställdhet inte behöver gälla alla barn.

Om flickor i Karlstad inte får spela fotboll med en manlig tränare, varför ställs inte frågan "varför"? Om flickor i Botkyrka inte badar i simhallen när det finns män där, varför gör vi då inget åt de bakomliggande orsakerna?

Vilket självbedrägeri att tro sig hjälpa utsatta flickor när man uppmuntrar just den kultur som håller dem fångna." http://www.expressen.se/ledare/sakin...sfria-miljoer/
Senast redigerad av Passepartout 2015-12-19 kl. 00:27.
Citera
2015-12-19, 01:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Fast just i denna dag har ju t o m självaste DN publicerat ett slags kritiskt granskande av den politiska maktens senfärdighet att reagera på kommuners och myndigheters nödrop om att situationen gick överstyr redan i somras. Definitivt intressanta tider av febril ompositioneringsiver nu.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sve...ar-krisen-kom/

Jo, men som så ofta när liberaler skall problematisera samhällspåfrestningar, så ser man det främst som en ekonomisk fråga. Mitt perspektiv är att nationen - den som hålls samman av främst icke-materiella samband - är överordnad ekonomin. Ingen ekonomi i världen kan ersätta en nationell sammanhållning, och detta har DN bara kommit i närheten av än så länge. Om de någonsin kommer närmare återstår att se, och i så fall kan de nog räkna med ordentligt mothugg från de ännu längre vänsterut.
Citera
2015-12-19, 01:32
Medlem
DrDrapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
...Jag finns. Du finns. Vi späds inte ut. Vi är INTE utspädda.

Vi finns, vårt land finns, även om svenska staten och dess representanter i form av politiker, jounarlister och annt löst oppurtunistiskt folk tror annorlunda...

Tack för att du tog dig tid att skriva detta!

Är det inte fantastiskt fascinerande (ur en rent psykologisk synvinkel) att vissa individer i Sverige , ofta politiker och journalister, i sin allt mer urflippade jakt efter "godhetskickar" nu kommit så långt i sinnessjukdomen att man börjat FÖRNEKA både sig själv, sina landsmän, och sitt land.

Alla andra länder "finns" medan Sverige tydligen är något slags... eh, hopkok av löske folk som drällt in här (med avsmak och under protest, förmodar jag...) under årtusendena och därmed skapat världens enda "folk som inte ens är ett folk". Ett folk utan kultur, traditioner, och hyfs. Ett folk som, i brist på mål och mening, tom. skapade slaveriet, finns det ju de som påstår. Ett folk som utan den räddande "invandringen" fortfarande grymtande hade sprungit omkring i pälsar och trätofflor.

Nej, inga andra länder har ju genom årtusendena haft både in- och utvandring...

Dessa landsförrädare som på allvar inbillar sig detta tar gärna strid för kurders rätt till Kurdistan, västsahariers rätt till Västsahara, tibetaners rätt till Tibet osv. i all oändlighet och in absurdum...

Men svenskar(!?), nej vilka är vi som tror att vi har rätt till den lilla jordplätten här uppe i kalla Norden?? Vi har inget människovärde med mindre än att vi kryper för alla ANDRA, och med mössan i hand och skrap med foten lämnar över våra tillgångar till vem som helst som knackar på. Att vi har råkat skrapat ihop lite tillgångar kan ju bara bero på ren tur i alla fall, och vi är därför inte värdiga att behålla dessa. Nej vi är ju ett icke-folk som äntligen har fått en mening med vårt annars så enfaldiga liv. Allt annat vore ju rasistiskt!

För vårt hittillsvarande (och numera före detta) välstånd kan ju inte bero på att svenskarna har utvecklats till ett hårt arbetande folk, ett uppfinningsrikt och intelligent folk. Ett fredsälskande folk som haft många progressiva ledare, och som tidigt kastat av oss religionens bojor. Ett ordningsamt och laglydigt folk. Ett hjälpsamt och välmenande folk, ett demokratiskt, jämställt, och generöst folk... ... Nää! Vi vet ju bättre än så, vi som tar del av medias "upplysningskampanjer"...

Vad som sårar mig mest av allt idag, å mig och mina barns vägnar, är när "ledare" i Sverige, såsom Mona Sahlin, Fredrik Reinfeldt, Åsa Romson et.al, uppbackade av en enig journalistkår, kan stå och vräka ur sig hat och förakt för sitt land och sitt folk utan att ställas inför rätta. Deras beteende skulle i de flesta länder rendera allt från avsättning till... ännu värre straff, och jag hoppas att de en dag får sona sitt svek!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in