2015-12-19, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Sakine Madon i Expressen: - Ge flickor frihet istället för 'mansfria miljöer'.

Första gången jag har läst en såhär "rå" beskrivning i MSM av hur könssegregerade badtider och hederskultur uppmuntras av politiker och hur galet det är. Här får sig den förtryckande delen av mångkulturen en rejäl käftsmäll. Fetningen finns i originalet.

Detta togs dock upp i SVT Debatt redan i våras. Sakine var med i det avsnittet och körde samma linje som hon gör i sin nya krönika, dvs att kvinnorna i "utanförskapsområden" tvingas rätta sig efter en "liten konservativ klick" (jag skulle dock vilja höra henne motivera detta mer utförligt) och att samhället därför borde sätta ner foten och stå upp för kvinnors och barns rättigheter även i dessa områden.

Sakine står i denna fråga för en typ av feminism som jag anser borde kunna etablera sig i det nya debattklimatet, när det inte längre är förbjudet att problematisera invandringsrelaterade fenomen. Kampen för de svenska invandrarkvinnornas rättigheter gentemot de patriarkala strukturer som de facto upprätthålls i deras makars och fäders parallellsamhällen, med ryggradslösa politikers goda minne. Det är en legitim kvinnokamp som till skillnad från de senaste årens hysteriska näsringsfeminism skulle kunna vinna ett uppriktigt stöd hos befolkningen i stort.

Dessvärre så tror jag inte att Sakine har speciellt realistiska förhoppningar. Hennes motdebattörer i TV-debatten var till stor del invandrarkvinnor som inte alls verkade speciellt imponerade av hennes kamp för deras rättigheter. Jag minns att jag tänkte att vänsterpartisterna faktiskt har rätt den här gången; dessa muslimska kvinnor kommer aldrig att lära sig simma om Sakine får som hon vill.
Citera
2015-12-19, 01:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Bra skrivet. Men jag håller inte med helt. Jag som är svensk utspäds inte av att andra flyttar hit. Vare sig utlänningarna hävdar att de är svenskar eller förkastar allt svenskt. Visst blir landet Sverige annorlunda. Men utlänningarnas närvaro gör inte mig och andra svenskar mindre svenska. Jag och andra, inte heller du, späds ut. Landet Sverige späds inte heller ut. Vår historia finns fortfarande, våra förfäder är fortfarande begravda i Sverige. Det som späds ut är det mångkulturella projektet. Det som späds ut är nysvenskheten. Späds ut till ingenting alls, till vattvälling. Nåt ingen vill ha. Nåt ingen vill äta. Inte ens nysvenskarna. Det som späds ut är svenska staten, inte landet Sverige, inte du och jag svensk.

Svenska staten är inte Sverige. Svenska staten kan inte med framgång definiera bort mig svensk. Oaktat svenska statens ovilja mot mig och allt annat svenskt, så finns jag ändå på riktigt. Riktigt på riktigt. Trots alla utsuddningsförsök. Trots allt smutskastande om att jag är rasist och diverse annat otrevligt.

Jag finns. Du finns. Vi späds inte ut. Vi är INTE utspädda.

Vi finns, vårt land finns, även om svenska staten och dess representanter i form av politiker, jounarlister och annt löst oppurtunistiskt folk tror annorlunda. Svenska staten är inte Sverige. Vi är svenskar och Sverige är vårt, oavsett hur många utlänningar som kommer hit och aproproprierar, som i en maskeradkostym på bal och där klär ut sig till svenskar. Svenska staten och dess jounarlister kan uppmuntra detta beteende hos utlänningarna, men man kommer att misslyckas, eftersom det bara är en konstruktion. Bara en konstruktion.

Dagens svenska stat är en dagsslända. Och som alla dagssländor, börjar man känna av skymningen, det mångkulturella samhällets nadir, och fäktar och flaxar allt vildare och vildare med både näbbar och klor och inte minst sina dagssländevingar, men allt svagare och svagare, ju närmare vi kommer dagens slutliga slut. Då dag övergår i natt.

Man kan se på invandringen som ett slags katalysator. Möjligen svär jag i kyrkan, men invandringen var kanske det som vi svenskar behövde och behöver, för att fås att först att vi finns på riktigt. Precis som alla andra finns på riktigt. Och att det inte är fult att finnas på riktigt, med emfas hävda att vi svenskar finns på riktigt, precis som alla andra finns på riktigt, inte minst i Sverige. Finns andra, finns jag, som jag brukar säga. Finns andra, finns jag. Jag svensk finns. Och finns inte jag på riktigt, då finns tamejfan inga andra heller på riktigt.

Och har inte jag rätt till mitt eget land Sverige, då har inte heller andra rätt till egna länder. Judar har inte rätt till Israel om inte jag svensk har rätt till Sverige. Kurderna har inte rätt till Kurdistan, om inte jag svensk har rätt till Sverige. Finns inte jag, finns vare sig samer, ryssar eller assyrier. Och så vidare. Och så vidare. Och detta enkla konstaterbara faktum, är en av de saker som kommer att få det mångkulturella, det Nya Sverige på fall. Man bortsåg från oss svenskar, trodde man kunde trolla och skoja bort oss. Sudda bortossfrånvårt eget land. Men se det gick inte.

I övrigt bra kommentar, även om jag inte riktigt håller med.

Som individer finns vi givetvis som svenskar. Men nationalitet är främst hur individer, familjer och folkgrupper håller ihop, hänger ihop och har grundläggande förståelse för det gemensamma - det nationella viet. Det stora problemet är att våra barn och barnbarn kommer att bli allt mindre svenskar och då tunnas viet ut. Till slut finns inget som håller ihop samhället. Det är detta som börjar bli uppenbart till och med i vissa mediasammanhang. Det är frågor om varför samhället inte längre fungerar - och som allt mer börjar besvaras med att vi håller på att förlora det som håller ett samhälle samman. Vi förlorar det nationella kittet.
Citera
2015-12-19, 02:11
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
A
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Som individer finns vi givetvis som svenskar. Men nationalitet är främst hur individer, familjer och folkgrupper håller ihop, hänger ihop och har grundläggande förståelse för det gemensamma - det nationella viet. Det stora problemet är att våra barn och barnbarn kommer att bli allt mindre svenskar och då tunnas viet ut. Till slut finns inget som håller ihop samhället. Det är detta som börjar bli uppenbart till och med i vissa mediasammanhang. Det är frågor om varför samhället inte längre fungerar - och som allt mer börjar besvaras med att vi håller på att förlora det som håller ett samhälle samman. Vi förlorar det nationella kittet.

Det finns inget kitt. Är man svensk så är man. Det behövs inget kitt. Det behövs ingen ursäkt eller förklaring till att Sverige och att vi svenskar finns. Jag finns, mitt land finns, alldeles utan kitt. Kitt behöver man bara när man konstruerar saker. Som i dag när mångkulturalisterna konstruerar det Nya Sverige. Förr när man satte in glasrutor i de fönster i husen man byggde.

Vi svenskar behöver inget kitt. Vi finns oberoende av varje annan sak. I vårt eget land Vi svenskar har ingen skyldighet att förklara oss själva. Har ingen skyldighet att beskriva vad vi är. Behöver inte rättfärdiga vår existens i det Nya Sverige. Det här är vårt land. Sen kan mångkulturalsiterna hålla på med allehanda slags kittande bäst de vill, i sina försök att hålla ihopa det Nya kitt-Sverige.

Jag finns.
Citera
2015-12-19, 06:50
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Fast just i denna dag har ju t o m självaste DN publicerat ett slags kritiskt granskande av den politiska maktens senfärdighet att reagera på kommuners och myndigheters nödrop om att situationen gick överstyr redan i somras. Definitivt intressanta tider av febril ompositioneringsiver nu.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sve...ar-krisen-kom/

DN borde snarare granska sig själva och fråga om man som läsare av DN kunde förutse vad som skulle hända. Var DN en relevant informationskälla för tillståndet i Sverige? Hur många artiklar skrev DN under våren och sommaren som varnade för hur saker och ting såg ut?

Citat:
Larmsignalerna från hjälporganisationer, tjänstemän och kommuner upprepades gång på gång under våren och sommaren 2015. Ändå var samhället illa rustat när 160.000 människor under året sökte asyl i Sverige.

Det är lätt att vara efterklok som det brukar heta, men i detta fall fanns all information tillgänglig för den som ville veta. Både politiker och journalister visste vad som pågick (utom möjligtvis de mest korkade), och ända lät de det ske. Ett större svek mot landet är svårt att föreställa sig. Politiker och journalister har medvetet lett Sverige in i ett tillstånd som hotar landets välstånd och sociala sammanhållning för att få personlig prestige och offentliga godhetspoäng i media.

Vi får hoppas att den omprövning av svensk invandringspolitik som nu sker inte bara är en ändring av policy, utan en djupgående ideologisk omprövning av hur invandringen till Sverige påverkar samhället. Något vi måste förändra är det konstiga föreställningen att alla som kommer till Sverige ska "integreras" i samhället, vilket vanligtvis betyder att de beviljas svensk välfärd. Slutmålet med flyktingmottagande bör i de allra flesta fall vara återvandring. Att ge temporärt skydd åt människor från konflikter är inget problem, men så ser inte inställningen till svensk invandringspolitik ut just nu.

Jag hoppas utländsk media kommer öka bevakningen av Sveriges invandringspolitik framöver; det kommer onekligen finnas mycket intressant att rapportera om. Förhoppningsvis väcker Tinos kommande bok mycket uppmärksamhet, och SD:s fortsatta framgångar kommer onekligen höja på en del ögonbryn utomlands, inte minst om de blir största parti i nästa val. Den politik som fram tills nyligen har haft av Socialdemokraterna har lett till att den tidigare så självklara bastionen för socialdemokrati i Europa har nedmonterat sig själv till förmån för massinvandring, trots att deras väljare inte har bett om det. Att ett politiskt etablissemang så systematiskt under så många år har drivit en politik som en majoritet av väljarkåren inte har tyckt om måste vara unikt i en västerländsk demokrati.

Dessa artiklar har varit uppe i tråden tidigare, men de är värda att läsa en gång till. Får vi se mer av liknande rapportering om Sverige utomlands känns det nog inte lika kul att vara en "humanitär stormakt" längre.

Citat:
Sweden's Self-Inflicted Nightmare

Sweden, like Germany and Austria, overestimated its capacity. Casualties of this miscalculation will not only include its domestic welfare institutions, but also — tragically — its global humanitarianism. In an effort to pay for increased immigration, the government is now dipping into its foreign aid budget. 20 percent of this year’s foreign aid budget has been redirected to domestic migration agencies, and officials have suggested they will take even more out of next year’s budget.

Reducing foreign aid in such substantial amounts promises to fuel the same instability and desperation that is causing the migrant crisis. Worse yet, by refocusing its humanitarian effort on individuals healthy enough and wealthy enough to take themselves to its shores, Sweden is shunning those abroad in greatest need.

Had a transparent and dynamic public discussion been taking place in Sweden during the past months — a discussion that acknowledged both the need for human solidarity and the limitations of the country’s infrastructure — a more sustainable immigration policy might have emerged. Instead, it seems ill-fated policies will not be altered until the country brings itself to the brink of collapse.

http://www.nytimes.com/2015/11/14/op...mare.html?_r=5

Citat:
Torn apart by an open door for migrants: Sweden is seen as Europe's most liberal nation

Put the word 'asylum' in Arabic into a smartphone search engine and 'Sweden' comes out as the top result. Its population is the fastest-growing in the EU. The country accepts one in seven migrants entering Europe — more per capita than any other state.

In 15 years' time, demographers say, indigenous Swedes will be in a minority because the men who arrive are allowed to send home for wives and children, who in turn will have their own children.

It was back in 1975 that the Swedish parliament decided that the country should become multicultural. The population then stood at eight million — virtually all ethnic Swedes — but its people had a proud history of offering help to outsiders.

A new ultra-liberal immigration policy was pursued enthusiastically by the ruling Left-wing Social Democrats for the next four decades. Sweden seized the moral high- ground in Europe by offering shelter to anyone in the world. Those who criticised the radical plan were shouted down as racist, as Sweden became the EU's citadel of political correctness.

Forty years ago, 421 rapes were reported to the police in Sweden annually. By 2010, according to a BBC report, police recorded the highest number of offences — about 63 per 100,000 inhabitants — of any force in Europe. That was the second highest in the world — surpassed only by Lesotho in southern Africa.

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...-SUE-REID.html
Citera
2015-12-19, 10:08
Medlem
Rhesus-Minuss avatar
Och Alex Jones med sitt Infowars, en inte helt liten medieaktör i USA, har det senaste halvåret verkligen fått upp ögonen för det av mediediktaturen styrda PK-Sverige. Igår dök följande upp:

http://www.infowars.com/swedens-top-...ord-immigrant/

Den som missat Paul Joseph Watsons utläggningar om PK-Sverige och även intervjuer med Arga Blatten, har här en hel del godis. Lägg också märke till kommenterarna....
Citera
2015-12-19, 10:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det finns inget kitt. Är man svensk så är man. Det behövs inget kitt. Det behövs ingen ursäkt eller förklaring till att Sverige och att vi svenskar finns. Jag finns, mitt land finns, alldeles utan kitt. behöver man bara när man konstruerar saker. Som i dag när mångkulturalisterna konstruerar det Nya Sverige. förr när man satte in glasrutor i de fönster husen man byggde hade. Vi svenskar behöver inget kitt. Vi finns

Citat:
A

Det finns inget kitt. Är man svensk så är man. Det behövs inget kitt. Det behövs ingen ursäkt eller förklaring till att Sverige och att vi svenskar finns. Jag finns, mitt land finns, alldeles utan kitt. Kitt behöver man bara när man konstruerar saker. Som i dag när mångkulturalisterna konstruerar det Nya Sverige. Förr när man satte in glasrutor i de fönster i husen man byggde.

Vi svenskar behöver inget kitt. Vi finns oberoende av varje annan sak. I vårt eget land Vi svenskar har ingen skyldighet att förklara oss själva. Har ingen skyldighet att beskriva vad vi är. Behöver inte rättfärdiga vår existens i det Nya Sverige. Det här är vårt land. Sen kan mångkulturalsiterna hålla på med allehanda slags kittande bäst de vill, i sina försök att hålla ihopa det Nya kitt-Sverige.

Jag finns.

Men finns vi?

Som på beställning levererar idag SvD en kulturartikel av en doktorand i Lund.
http://www.svd.se/vi-maste-forestall...skap/om/kultur

Citat:
Varför och hur idén om en nationell gemenskap, som den mellan Ystad och Haparanda, kom att växa fram är ämnet för Andersons teori. Fokus ligger på tryckkonsten, folkspråkens utveckling, och hur det skrivna ordet möjliggör en föreställd gemenskap läsarna emellan. Förklaringen till nationalismen står att finna här: om det är skriftlig kommunikation som möjliggör en stor, vid föreställd gemenskap, så kommer språkliga gränser generellt också att bli den politiska gemenskapens gränser.

Citat:
Hur ser den ”föreställda gemenskap” ut som i en värld av rörlighet kan underbygga och legitimera våra omfattande välfärdssystem?

Ja, nu börjar frågorna ställas. I ett samhälle där en tydligt urskiljbar grupp betalar till det gemensamma, sköter sig och utgör stommen i samhällsbygget, medan en annan urskiljbar grupp arbetar i påtagligt mindre utsträckning, betalar mindre till det gemensamma och i högre grad är kriminella - hur bygger man då samhällsgemenskap? Vari består då kittet?

Doktoranden försöker låta hoppfull, men svaret kan vara att det faktiskt inte går. Svaret kan vara samhällsupplösning - balkanisering. Men för den sortens svar är media ännu inte mogen. Härom förutspår jag att mediekriget kommer att komma - och bli tämligen blodigt.
Citera
2015-12-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDrapa

Guldkorn av patos

Jag blir alldeles varm i hjärtat av att läsa ett sådant bra inlägg. Tack!

Vilka lyfter annars idag fram de kvinnor och män som genom århundraden skapat den svenska "nationen"? Den nation som på ett organiskt och naturligt sätt kunnat ta till sig influenser och människor utifrån och assimilera dem. För det är för mig den sanna definitionen på mångfald, den som följer de biologiska lagarna, där revir, habitat, näringskedjor, mutationer m.m. till sist skapar en "regnskog" av äkta mångfald. Översatt till människans värld, toppat med vår medmänsklighet och framsynthet, så skapade vi "nationer", enheter som fungerade väl utan större konflikter. Fånga upp intryck utifrån, välkomna arbetskraft, i försiktig takt. Steady as she goes, inga häftiga rattutslag.

Nationen Sverige. Som en ädelsten med många välslipade facetter, sann mångfald.

Nu sprucken och krossad till smulor, många fler ytor, men utan samspel i ljusbrytandet.

Vi gläds nu över vår mediala "glasnost", pressens "perestrojka", att de galna clownernas inlägg börjar bli sällsynta till och med i de mest mångkulturgalna organen.

Men de motsatta rösterna är fortfarande mest frågeställande: varifrån ska vi ta pengarna, hur ska vi få fram bostäder, hur ska vi lösa integrationen?

Eller konstaterande: regeringen har misslyckats, oppositionen har misslyckats, Sverige faller samman, det går åt helvete.

Väldigt sällan läser jag på ledar- eller debattsidor verkligt konstruktiva inlägg som föreslår åtgärder som kan börja ta sig an de monumentala problemen. I så fall är det åtgärder som tar sig an dem med gårdagens verktyg, och som de flesta inser kommer att misslyckas. Verktyg från vänster till höger, höjda skatter/massiv upplåning och över till andra kanten, svältlöner/bidragsstopp.

Och aldrig, och nu kommer jag till min poäng, aldrig, får vi läsa något med den patos som DrDrapa visar. Inget mediekrig är någonsin vunnet förrän vi i MSM kommer att börja finna inlägg av den kalibern, skrivna av erkända debattörer som inte riskerar brunsmetning och SD-koppling. Och dit är det tyvärr långt ännu.
Citera
2015-12-19, 11:40
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Jag hoppas utländsk media kommer öka bevakningen av Sveriges invandringspolitik framöver; det kommer onekligen finnas mycket intressant att rapportera om ...
Dessa artiklar har varit uppe i tråden tidigare, men de är värda att läsa en gång till. Får vi se mer av liknande rapportering om Sverige utomlands känns det nog inte lika kul att vara en "humanitär stormakt" längre.

http://www.nytimes.com/2015/11/14/op...mare.html?_r=5

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...-SUE-REID.html

Citat:
Ursprungligen postat av Rhesus-Minus
Och Alex Jones med sitt Infowars, en inte helt liten medieaktör i USA, har det senaste halvåret verkligen fått upp ögonen för det av mediediktaturen styrda PK-Sverige. Igår dök följande upp:

Det här är en väldigt positiv utveckling. Fenomenalt mycket av svensk mainstream-politik har sitt ursprung i övre medelklassens behov av att känna sig hippa och att vara med i smartaste bästa tjejgänget som fattar läget ur ett skevt importerat postmarxistiskt globalistnarrativ.

Handlar alltså om strukturell antikunskap för att hävda sig i konkurrensen med andra övre medelklassare då de positioner de slåss om kräver vad Steve Sailer kallar för "the war on noticing" som handlar om oförmågan/oviljan att dra rationella slutsatser ur återkommande mönster.

Då vi är Sverige och inte USA så är vår fejkintellektuella elit enormt intresserade av att ställa sig in hos "rätt" hippa kändisar i den anglosaxiska världen. Dels så kräver det en total uppslutning runt vad som anses vara hippt bland dessa utländska elitgrupper (vilket ända sedan Kalergi är upplösning av europas folk, skapandet av vänsterkulter, avreglerad finans etc). Dels så krävs det att Sverige verkar lyckas med projekten. Finns även en föreställning och internt svenskt behov av att framställa dessa knäppa globalistagendor som väl förankrade och common sense bland övriga västländer.

Verkligheten är som känt diametralt motsatt ungefär varenda postmarxistisk tes och Sveriges elit har pga sin uppslutning runt dessa idéer sänkt hela landet. Det fattar såklart normalt folk i utlandet vilket lett till att Sverige är ett återkommande skämt/avskräckande exempel på internet och numera i utländsk MSM. Hånet av Sverige i utlandet kommer långsamt att undergräva postmarxisternas maktbas. Ungefär som Sovjets motsvarande elit långsamt undergrävdes av Sovjets interna misslyckanden och internationella status som totalitärt skämtland. Tror den här dissonansen påverkar troende postmarxister som Virtanen et al nåt enormt, vilket förklarar varför de är så dumma i skallen. De verkar reagera utifrån nån sorts psykologisk skyddsmekanism.

Tycker man i de mest oväntade sammanhang råkar på kommentarer om Sverige utifrån tja ett flashbackperspektiv. T ex den här som jag hittade i en video om Calhouns musutopia-projekt.

https://www.youtube.com/watch?v=0Z760XNy4VM

Citat:
Kyriolexical Dino för 1 vecka sedan
+Zeddrick Battession Pretty much, just look at Sweden. It used to be one of the safest and most free nations to exist in Europe, now there are no go zones cropping up here and there, women are scared of rape and the few ones that aren't are extremely delusional insane left that say their country has no culture.

Sargon of Akkad har haft en Sverige-special. Det här klippet har redan 150 000 visningar och kommer ligga på en multipel av det inom nån månad.

https://www.youtube.com/watch?v=zaYwwyQWUrE

Sådant här påverkar nåt enormt långsiktig. Så det går framåt! Vår styrande elit skiter fullständigt i folket. Vad de däremot inte skiter i är hur de framställs bland sina likar i utlandet.

Fria Tider skall tackas för det här skiftet av svenskbilden i utlandet. Ända sedan Assange-fallet så har de publicerat vissa av sina artiklar på engelska för att förklara för utlänningar vad som egentligen pågår i Sverige. Dom artiklarna har i sin tur fått många i utlandet att förundras och göra egna Sverigestudier.
Senast redigerad av glimmande 2015-12-19 kl. 11:44.
Citera
2015-12-19, 11:41
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhesus-Minus

Den som missat Paul Joseph Watsons utläggningar om PK-Sverige och även intervjuer med Arga Blatten, har här en hel del godis. Lägg också märke till kommenterarna....

Bra, det här gillar vi. Jag känner inte till Alex Jones (beklagar min bristande bildning). Hur stor spridning har denne Mr. Jones? Vilken typ av människor läser artiklarna?

Att svenskt politik- och mediaklimat är illa är ju något som det skrivs om en del internationellt. Här i Norge är medvetenheten utbredd såväl bland vanligt folk och även hos en hel del politiekr ("vi vill inte ha som i Sverige", är en vanlig kommentar).
Ändå har det ju faktiskt inletts en normalisering av svensk media senaste halvåret, även om DDR-SVT naturligtvis kommer att fortsätta som hitills. Precis som TV i Irak gjorde när dom medelade att jänkarna "begick självmord vid stadens portar" samtidigt som dom körde omkring obehindrat inne i Bagdad med sina Humvwees. Brum brum.
SVT får man nog räkna som förlorat, som nyhetskanal. Privata aktörer kan ju göra som GP eller Dagens Samhälle och sätta in en hårding som chefredaktör som helt enkelt ser till att tidnignen byter riktning och att dom som inte gillar det säger upp sig.
Senast redigerad av LeifD2 2015-12-19 kl. 11:54.
Citera
2015-12-19, 11:53
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Sådant här påverkar nåt enormt långsiktig. Så det går framåt! Vår styrande elit skiter fullständigt i folket. Vad de däremot inte skiter i är hur de framställs bland sina likar i utlandet.

Tror du? Du tror inte det är som i andra sekter och sektliknande rörelser, att man mest irriterar sig på omgivningen? "Vilka dårar/nazister, vi som är så bra, se bara på vårt fina goda samhälle dit alla kan flytta och få det bra!".
Jag tycker man ser få tendenser hos mångkulturalisterna till omsväning, mer att det har kommit in nya aktörer eller att aktörer som tidigare verkat i skymundan tillåtits komma fram. Men visst, nya aktörer kan driva en nya agenda och tidningar som GP och i våss mån ExpRGessen har ju börjat skriva en del sanning.
En som verkar ha lagt undan jazztobaken är ju också PM Nilsson på dagens industri. En person som jag starkt ogillar, en hysterisk kappvändare. Men hans jävla texter läses ju i alla fall av många och han har ju börjat påtala mångkulturens många och allvarliga ekonomiska problem. Dom har han dock känt till hela tiden och så sent som för ett år sedan så var invanring rena vinstmaskinen. Han skriver det som det är lönsamt för honom själv att skriva för stunden. Just nu är det lönsamt att skriva om kostnaderna. Vad som är sant och inte är irrelevant för Nilsson. Just nu råkar dock hans personliga förmögenhet gynnas av att han skriver någotlunda sant, men det det verkar mest vara en tillfällighet.
Men som det ser ut går det inte att backa nu. Dom invandringsrelaterade problemen kommer bara att växa och att inta en ståndpunkt om att det är lönsamt och underbart kommer att bli allt mer svårsålt.
Citera
2015-12-19, 12:07
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Bra, det här gillar vi. Jag känner inte till Alex Jones (beklagar min bristande bildning). Hur stor spridning har denne Mr. Jones? Vilken typ av människor läser artiklarna?

Amerika har ett annorlunda men på många sätt lika knäppt MSM-etablissemang som i Sverige. Har i sin tur genererat en stor andel amerikaner som helt enkelt utgår ifrån att mer eller mindre allt som sprids i MSM består av potemkinkulisser och regelrätta lögner.

Detta har skapat grogrunden för Alex Jones media-imperium. De har faktiskt en hel del bra artiklar. Samtidigt så saknar de filtrering och bjuder in alla möjliga galningar (juderelaterat material ignorerar de eller döper om till globalist och liknande). Det sänker tyvärr trovärdigheten för de vettiga tänkare de har med.

Info Wars är ett tveeggat svärd. Hoppar mellan att vara bra och att ibland kännas som en av ljusskygga grupper finansierad verksamhet för att underminera alternativa teorier genom att medvetet ge utrymme åt regelrätta galningar som ingen vill bli associerad med. Det finns massor av intressant information runt 911 som t ex Ryan Dawson tagit fram. Efter 14 år av Alex Jones-knäpperier så bryr sig ingen om Ryans sakliga genomgångar pga att Alex mer eller mindre medvetet uppmuntrat teorier om energistrålar, atombomber och liknande.

Detta sagt så är Info Wars genomslag enormt. En artikel där ger spridning till miljontals i både europa och USA.
Citera
2015-12-19, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
En intressant idédebattartikel om brytningen mellan identiteter och organisatoriska hierarkier, där den territoriella integriteten är under attack. För Sveriges vidkommande har det varit en ganska unilateral nedmontering av försvarsmakten, utan förankring med vare sig föränderlighet och konstans, historia, tradition och syftet med en stats fundamentala skyldigheter gentemot nationen.

Doktorand Björn Östbring:

Citat:
Men det 1890 som enligt Ekström återuppstått är i hög grad en konsekvens av ökad rörlighet. Det framgångsrika samhällsbygget möter nu den politiska och moraliska utmaningen att hantera både hundratusentals flyktingar och tusentals hitresta tiggare.

Hur riktar vi våra jämlikhetssträvanden i detta läge? För Ekström handlar det om att människor med oturen att födas i långt mindre välfungerande samhällen har tagit sig hit för att tigga, och frågan måste vara ”hur vi skapar lite rimligare förutsättningar för fler”. Ett resonemang om rättvisa och jämlikhet som vi också känner igen från flyktingdebatten. Men varför duger inte längre den gamla inriktningen: en inhemsk jämlikhetspolitik kombinerad med en biståndspolitik som syftar till att bidra till andra länders utveckling? Någonting tycks ha hänt med hur vi föreställer oss individer och samhällen.

Citat:
Är det de förändrade medievanorna, det allt mindre självklara mediala offentliga rummet och kommunikationernas ökade räckvidd som ligger bakom att samhället tycks långt mer splittrat i sin syn på sig självt? Glider samhället isär i en upplyst och internationaliserad del, vars referensramar ges av en medial konsumtion och kommunikationsmöjligheter som sprängt nationalstatens väggar, och de människor som lever kvar i de ramar som det nationella språket och mediekonsumtionen sätter?

Teknologin (masskommunikation, masstransportation...) springer ifrån politiken. Hybrisvarning att Sverige delar ut svenskarnas resurser till främlingar och ger upp den territoriella och nationella integriteten till något så flummigt som en kritiklös multikulti, som Statsmakten bär under armarna medan det bärande fundamentet - möjliggöraren - svensk nationalism, angrips.

Björn Östbring refererar till socialantropologen/statsvetaren Benedict Andersons teori om det skrivna språkets betydelse för den stora (nationella?) föreställda gemenskapen.

Samtidigt i DN:

Vad händer när vi blir 10 miljoner?

Citat:
Men finns det verkligen ett optimalt matematiskt förhållande mellan poliser och medborgare? Och varför har då Finland anställt bara en polis per 714 invånare medan Cypern tycker att det krävs en polis per 160 invånare?

En del skulle nog hävda att det är mer relevant att utgå från vilka brott vi snart tio miljoner svenskar faktiskt begår än hur många vi är. Och räknar man på det viset skulle rikspolischefen behöva begära helt andra resursförstärkningar för att ens hålla 80-talsstandard.

Den anmälda våldsbrottsligheten har till exempel mer än tredubblats på 35 år och vore detta ett styrande mått borde vi idag ha cirka 52.000 poliser. Anmälningar om sexbrott har under samma period ökat sjufaldigt och hot/kränkningar ännu mer. Men i den här branschen har efterfrågan förmodligen aldrig styrt utbudet, och utmaningen för framtidens polis lär bli att i ännu högre grad välja bort de minst ömmande fallen.

Förvirring som medietaktik? Brukar inte Sarnecki och Wolodarski tala lugnande, avfärda den "irrationella oron"?

Citat:
Den som bekymrar sig för att invandringen skulle hota språket är helt ute och cyklar, säger Mikael Parkvall. Språk dör inte ut genom att nya ord lånas in. I så fall är inflytandet från anglosaxisk kultur ett större hot, enligt Mikael Parkvall. Inte på grund av låneorden, utan för att vi talar engelska i det offentliga samtalet, på arbetsplatser, skolor och universitet. Kanske skulle Sverige kunna bli som Luxemburg, där modersmålet är luxemburgiska men det officiella språket är franska.

Som Luxemburg fast utan pengarna.

DN-artikeln har många kontribuenter, den saknar någon slutkläm. Konstaterandet att skolan saknar tiotusentals lärare och det ökade behovet av poliser är stympat på farhågor och lobotomerad på pathos, inget resonemang om hållbarheten i vårt samhälle eller våra samhällen. Vem kan hålla ihop detta gökbo och varför? Svenska politiker har tappat identiteten, lojaliteten, men territoriet som fundament för den föreställda gemenskapen lever vidare. Fysiska gränser, rum och gemak, revir. Och än är inte svensken redo att byta ut julmusten mot Coca-Cola.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in