Citat:
Sakine Madon i Expressen: - Ge flickor frihet istället för 'mansfria miljöer'.
Första gången jag har läst en såhär "rå" beskrivning i MSM av hur könssegregerade badtider och hederskultur uppmuntras av politiker och hur galet det är. Här får sig den förtryckande delen av mångkulturen en rejäl käftsmäll. Fetningen finns i originalet.
Första gången jag har läst en såhär "rå" beskrivning i MSM av hur könssegregerade badtider och hederskultur uppmuntras av politiker och hur galet det är. Här får sig den förtryckande delen av mångkulturen en rejäl käftsmäll. Fetningen finns i originalet.
Detta togs dock upp i SVT Debatt redan i våras. Sakine var med i det avsnittet och körde samma linje som hon gör i sin nya krönika, dvs att kvinnorna i "utanförskapsområden" tvingas rätta sig efter en "liten konservativ klick" (jag skulle dock vilja höra henne motivera detta mer utförligt) och att samhället därför borde sätta ner foten och stå upp för kvinnors och barns rättigheter även i dessa områden.
Sakine står i denna fråga för en typ av feminism som jag anser borde kunna etablera sig i det nya debattklimatet, när det inte längre är förbjudet att problematisera invandringsrelaterade fenomen. Kampen för de svenska invandrarkvinnornas rättigheter gentemot de patriarkala strukturer som de facto upprätthålls i deras makars och fäders parallellsamhällen, med ryggradslösa politikers goda minne. Det är en legitim kvinnokamp som till skillnad från de senaste årens hysteriska näsringsfeminism skulle kunna vinna ett uppriktigt stöd hos befolkningen i stort.
Dessvärre så tror jag inte att Sakine har speciellt realistiska förhoppningar. Hennes motdebattörer i TV-debatten var till stor del invandrarkvinnor som inte alls verkade speciellt imponerade av hennes kamp för deras rättigheter. Jag minns att jag tänkte att vänsterpartisterna faktiskt har rätt den här gången; dessa muslimska kvinnor kommer aldrig att lära sig simma om Sakine får som hon vill.