Den fördragsamme, perspektivrike Nathan Shachar oroar sig för polariseringen, från sin DN-plattform som ju mer än någon annan representerar pro-MSM i Sverige; men han medger att han inte är någon kännare av Sverige (!):
Sverige vid vägskälet
Trots den "strukturella rasismen", "de växande klyftorna", "utanförskapet"?
Befarar polariseringen... DN som underblåser polariseringen och ondgör sig över reaktionerna. Det finns gränser även för en svensk, även om det ter sig som ett gränsvärde som aldrig riktigt nås, så tolerant svensken är, med den knutna näven i fickan. Med två snytingar och en smekning ska nog svensken fås att svälja ytterligare förtret.
Sverige vid vägskälet
Citat:
Españolito que vienes al mundo te guarde Dios. una de las dos Españas ha de helarte el corazón.
Fri översättning: ”Gud hjälpe dig, lille spanjor som just kommit till världen. Ett av de två Spanien kommer att göra dig illa.”
Antonio Machados berömda rader får mig att tänka på Sverige.
Fri översättning: ”Gud hjälpe dig, lille spanjor som just kommit till världen. Ett av de två Spanien kommer att göra dig illa.”
Antonio Machados berömda rader får mig att tänka på Sverige.
Citat:
Men vi vill heller inte att våra beslut ska dikteras av mediers bildmaterial. Om vi bestämmer något viktigt ska det inte ske i ett hastigt övergående känslorus. Erik Lönnroth såg i ”massmedias växande och tyranniska inflytande över våra liv” det stora hotet mot vår kultur och vår framtid, och han får mer rätt för var dag som går.
Jag är ingen kännare av Sverige, men det finns saker som man lär sig om sitt land först då man lämnat det. Du kan besöka en svensk, men möbler och inredning hjälper dig inte att avgöra hennes samhällsklass. Talspråk och kläder är inte heller längre några säkra nycklar till social hemvist. Det är unikt i världen, och det är tämligen nytt.
Jag är ingen kännare av Sverige, men det finns saker som man lär sig om sitt land först då man lämnat det. Du kan besöka en svensk, men möbler och inredning hjälper dig inte att avgöra hennes samhällsklass. Talspråk och kläder är inte heller längre några säkra nycklar till social hemvist. Det är unikt i världen, och det är tämligen nytt.
Trots den "strukturella rasismen", "de växande klyftorna", "utanförskapet"?
Citat:
Jag har ägnat mina vuxna år åt länder som är kluvna mitt itu. Länder där ena halvan kroniskt misstror den andra: Israel, Argentina, Turkiet – samhällen där hela livet och hela politiken obönhörligen roterar kring en eller ett par glödheta frågor, där antagonism är normaltillståndet. Där ingen läser den andra sidans tidningar och där de andra inte bara är dumma, utan onda.
Citat:
Demokrati är ett system där stridiga intressen och ideologiska motsättningar kan jämkas utan våld. Ju mer hejdlöst parterna svartmålar varandra desto svårare blir det för systemet att leverera politiska lösningar och undvika våld.
Man ryser över att säga det, men Antonio Machados hundraåriga besvärjelse börjar kännas aktuell: ”Bevare dig, lille svensk som kommer till världen, för ett av de bägge Sverige kommer att göra dig illa.”
Man ryser över att säga det, men Antonio Machados hundraåriga besvärjelse börjar kännas aktuell: ”Bevare dig, lille svensk som kommer till världen, för ett av de bägge Sverige kommer att göra dig illa.”
Befarar polariseringen... DN som underblåser polariseringen och ondgör sig över reaktionerna. Det finns gränser även för en svensk, även om det ter sig som ett gränsvärde som aldrig riktigt nås, så tolerant svensken är, med den knutna näven i fickan. Med två snytingar och en smekning ska nog svensken fås att svälja ytterligare förtret.
Senast redigerad av Kinuski 2015-10-29 kl. 09:50.
Senast redigerad av Kinuski 2015-10-29 kl. 09:50.