För att liva upp diskussionen, slänger jag in en ledare eller vad det är, från minf favvo-tidning Norrskensflamman,
http://www.flamman.se/ska-vi-borja-prata-om-annat-snart, där man vet att dagens politik bara handlar om hur man benämner saker.
Jag håller er på halster ett tag, men minns, att det man på Flamman säger öppet, det är det man egentligen tycker till och med på Dagens Nyheters och Svenska Dagbladets ledarsidor, men där bara mumlar om vad man tycker, tänker, vill och avser. På Flamman är man mer direkta. Men säger egentligen inte annat än det som mumlas om på i prncip alla borgerliga ledarsidor. Säger rakt ut.
Skribenten Johan Wikström säger det man på alla svenska tidningsredaktioner tycker och tänker. Även så tycker och tänker på statens tv och radio.
Johan Wikström förordar, anmodar, en pakt mot verkligheten. Han talar om att strategierna inte fungerar. Folket köper inte den mångkulturella agendan. Därför vill han se en pakt mot dem som ogillar Sverigedemokraterna. Som om vi som vänder oss mot det mångkulturella Sverige, alla vore Sverigedemokrater. Han hänvisar till Ny Demokrati. Jämför Sverigedemokraterna, jämför mig svensk, med stollarna i Ny Demokrati. Johan Wikström anser att bara man pratar på rätt sätt om massinvandringen och det kaos den för med sig, så kommer inte bara Sverigedemokraterna, utan också jag svensk, att älska mångkulturen och den fria invandringen. Inte bara älska dessa båda, utan också utan knot acceptera de negativa konsekvenserna av dessa båda. Johan Wikström tror på fullaste allvar att jag svensk tänker lägga mig ner och dö frivilligt. Min svenska överlevnadsinstikt är bara en inbillning. En instikt som kan frånhändas mig, bara alla goda krafter vänder sig emot mig svensk. Där jag sitter och snörvlar och petar mig i näsan och tittar i kors. Outbildad, obildad, bitter och utan varje egen egenskap, annat än att jag är otäck. När jag motsätter mig min utplåning.
Johan Wikströms avslutning är riktigt bra. Har tagit mig friheten att skriva om den. Har ändrat bara några ord till "verkligheten". Ändringen är understruken, italiserad och fetad.
Citat:
Jag skulle vilja se en pakt, där alla som skräms av verkligheten svarar på varandras utspel. Inte håller med varandra, men tar ärliga fajter om viktiga saker. Vi – debattörer, politiker, intellektuella, aktivister – måste hjälpas åt att skapa den där andra agendan. Naivt? Kanske. Samtidigt har medierna aldrig haft örat så tätt mot diskussionen bland vanligt folk, till exempel i sociala medier, som idag. Det spelar roll om vi blir bättre på att lyfta varandras diskussioner om sociala frågor, klassfrågor, feminism. Och ingen sörjer om just du just idag struntar i att citera den dummaste rasist du någonsin hört talas om. Vill vi få debatten att handla om något annat så måste vi börja prata om något annat.
Det Johan Wikström efterfrågar är att debatten inte ska handla om verkligheten i dagens Sverige. Han vill att debatten ska handla om nåt annat. Han kunde inte sagt det bättre än ledarsidorna och på redaktionerna hos valfri svensk massmedia av valfri sort. Verkligheten är jobbig. Är besvärlig. Är till och med otäck. Prata om nåt annat. Blundar vi tillräckligt hårt, så blir allt bra. Skapar vi bara en pakt mot verkligheten, så försvinner verkligheten. Sålunda resonerer man i dagens Sverige. Sålunda agerar makthavarna i dagens Sverige.