2011-12-03, 16:11
Medlem
Vireks avatar
"Det finns ingenting som postkolonialt vältränade människor, vilkas synsätt nog får anses ha hegemoni i det offentliga samtalet, har större beredskap för än att urskilja maktlösa grupper och världsordningens orättfärdighet, som förklarar kriminalitet och berättigar till upplopp och hat mot vita och väst"

Jävlar vilken mening Krävs det magisterexamen i typ "kulturrelativistisk efter VK2-kunskap" där ?

Den som pratar om hudfärg är f.ö just Lena, vilken snarare gör henne till rasist som gör skillnad på folk och folk. Jag ser bara dumma pojkar som rånar andra snälla pojkar i filmen
Citera
2011-12-03, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Den som pratar om hudfärg är f.ö just Lena, vilken snarare gör henne till rasist som gör skillnad på folk och folk. Jag ser bara dumma pojkar som rånar andra snälla pojkar i filmen

Men det är ju det som är hela poängen med hennes krönika. Även om rånarna tillhör en utsatt folkgrupp som på grund av imperialismens blablabla så är de likväl förövare som rånar och de som blir rånade är offer.
Citera
2011-12-03, 20:18
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Lena Andersson rubbar balansen för för den DN-läsande medelklassen som just hade lärt sig den postkoloniala utantilläxan:
http://www.dn.se/ledare/kolumner/all...g-maktutovning
Bjuder på ett till citat ur krönikan:
Citat:
De svarta pojkarna i filmen, och i den verklighet den bygger på, utövar en förfärande makt över sina offer. Dessa gör inte motstånd, ringer inte polisen, är inte rasister, har inte förtjänat behandlingen. De är apatiska av skräck men vet att världen ser ut så här. Hot, makt, gäng och tråkningar mot svennar, det vill säga töntar, är en del av skolvardagen.

Problemet för åskådaren är knappast att påminnas om maktordningen mellan svarta och vita, utan att inte få skämmas och ta på sig skuld. ”Play” rubbar den prydliga analys där offer är offer och förövare är förövare, precis som den dagligen rubbas i livets flöde men aldrig i seminarierummen i postkoloniala studier. Obalansen Östlund talar om är den man tar sin tillflykt till när ”Play” har spelat färdigt, för att återförklara världen och skydda de svaga från ansvar.
Citera
2011-12-03, 21:55
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Obalansen Östlund talar om är den man tar sin tillflykt till när ”Play” har spelat färdigt, för att återförklara världen och skydda de svaga från ansvar.
Förutom då att jag, och de flesta andra som läser och deltar i denna tråd inte är ovan nämnda "man", är ovan nämnda citat bland det friskare som återfunnits i någon Bonnierproduktion på länge.
Citera
2011-12-03, 22:33
Medlem
Citat:
Men svarta ska inte begå allmänmänskliga handlingar, för de ska inte räknas som allmänmänskliga, inte ens i sina egna ögon. De ska vara svarta.

Det jobbiga är inte bara att svarta tycks kapabla att "begå allmänmänskliga handlingar". Det jobbiga är också att verkligheten ser ut så här i det tänkta mångkulturella/mångetniska paradiset Sverige.
Senast redigerad av Tennant 2011-12-03 kl. 22:46.
Citera
2011-12-04, 01:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Det jobbiga är inte bara att svarta tycks kapabla att "begå allmänmänskliga handlingar". Det jobbiga är också att verkligheten ser ut så här i det tänkta mångkulturella/mångetniska paradiset Sverige.

Och att det blir allt svårare att dölja det. Rätt många svenskar i vuxen ålder har nu vuxit upp med denna verklighet där man som svensk är både makt- och rättslös visavi invandrarna. När detta ine längre kan döljas, så måste andra metoder brukas. Inte ens Annie kunde säga att läget i huvudsak är hoppfullt. I princip är det "pensionsräddning" och "människosyn" som man kommer med nu, och det är ju uppenbart klena argument.
Citera
2011-12-04, 06:46
Medlem

Bra post! Har nu också sett filmen som mycket riktigt är ett litet mästerverk.

Om jag skulle göra en ambitiös analys av filmen för en uppsats eller understreckare skulle jag använda Hobbes, William Goldings "Flugornas herre", Nietschzes "Till moralens genealogi" och Dalrymples "Life at the bottom":

Filmens avhandlar den tribalism ("allas krig mot alla") som var urtillståndet (Nietschze) och som nu återuppstår i våra förorter när vuxenauktoriteten försvagad drar sig tillbaka - sover eller blundar. Vi får ett barnens preetiska stamsamhälle ā la det som uppstår på ön i "Flugornas herre" (som jag för övrigt bara sett till hälften på film). Dalrymple beskriver excellent detta progredierande tillstånd i "Life at the bottom" och även hur den politiskt korrekta "postkoloniala" toleransen låter övergrepp och brott pågå för att inte begå det allvarligare brottet "rasism". Läs till exempel kapitlet "And dying thus around us every day" om dödsmisshandeln och tortyren av Anna Climbie!

http://www.city-journal.org/html/11_2_oh_to_be.html

Panflöjtsindianerna är sinnebilden för "stammen" som nu i det 21:a århundradet återfinns på McDonalds!

Om det finns en hjälte i Rubens film så är det den 5:e svarte rånaren som tar ett etiskt beslut och "hoppar av" (med misshandel som följd).
Senast redigerad av BengeRunflak 2011-12-04 kl. 06:51.
Citera
2011-12-04, 13:28
Medlem
Björn Wiman i DN:

"På en av de främlingsfientliga sajter som ingår i granskningen diskuteras Ruben Östlunds film med entusiasm."

http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...org-i-stockhol
Citera
2011-12-04, 13:30
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengeRunflak

Bra post! Har nu också sett filmen som mycket riktigt är ett litet mästerverk.

Om jag skulle göra en ambitiös analys av filmen för en uppsats eller understreckare skulle jag använda Hobbes, William Goldings "Flugornas herre", Nietschzes "Till moralens genealogi" och Dalrymples "Life at the bottom":

Filmens avhandlar den tribalism ("allas krig mot alla") som var urtillståndet (Nietschze) och som nu återuppstår i våra förorter när vuxenauktoriteten försvagad drar sig tillbaka - sover eller blundar. Vi får ett barnens preetiska stamsamhälle ā la det som uppstår på ön i "Flugornas herre" (som jag för övrigt bara sett till hälften på film). Dalrymple beskriver excellent detta progredierande tillstånd i "Life at the bottom" och även hur den politiskt korrekta "postkoloniala" toleransen låter övergrepp och brott pågå för att inte begå det allvarligare brottet "rasism". Läs till exempel kapitlet "And dying thus around us every day" om dödsmisshandeln och tortyren av Anna Climbie!

http://www.city-journal.org/html/11_2_oh_to_be.html

Panflöjtsindianerna är sinnebilden för "stammen" som nu i det 21:a århundradet återfinns på McDonalds!

Om det finns en hjälte i Rubens film så är det den 5:e svarte rånaren som tar ett etiskt beslut och "hoppar av" (med misshandel som följd).

Det är ingen sinekur att vara svart rånare på blöjstadiet. Större och tuffare gäng tar för sig utan att fråga.
(obs, spoiler om innehållet i filmen följer!)

Jag noterar att många av kultursidesdebattörerna tror att det är skräcken för svarta som får barnen att brytas ner. Att det på ett komplicerat sätt är bilden av Den Andre som farlig och hotande som skapar kortslutning, och att det därför på ngåot sätt är vårt eget fel.
Jag finner ingen täckning för det i filmen. Barnen är utsatt för en kraftig påtryckning av fysisk art, om de int förljer med så ska de ligga illa till och så vidare. De är inte primärt rädda för svarta, de är rätta för större, starkare och råare grabbar som vill råna dem.
Endast de vuxna har politiskt korrekt kortslutning, som konduktörerna som inte nämns slänga av en felplacerad vagga, eller PK-damen på slutet som ylare om dubbelt underläge.
Det är viktigt för kultureliten, en svart rånare får aldrig bara vara en rånare, då ska hela batteriet av bortförklaringar fram, det är vårt fel för att vi är rädda för svartingar eller så har vi skapat ett konsumptionssamhälle som de måste råna för att bli en del av.
Citera
2011-12-04, 16:53
Medlem
SvenskOppositions avatar
Tack och lov utsätter jag mig sällan för plågan att läsa DN i sin helhet. Idag hade jag genom tidningsbudets försorg fått DN i stället för SvD i brevlådan så det var så att säga bara att ta skeden i vacker hand och läsa eländet.

Vad gäller gäller kriget om mångkulturen känns det som om Bonnier med benäget stöd från Expo för tillfället trampar DN:s gaspedal stenhårt i botten. Förhoppningsvis så hårt att de kommer att sladda i diket.

Förutom Wimans drapa i DN Kultur spenderas ett flertal sidor där huvudstadens ängsliga och trendkänsliga medelklass till frukostlatten och surdegen serveras hjältehistorier om hur invandrare räddat och byggt upp det moderna Sverige.

Därutöver en liten notis i Kultur där hoppet tydligen spirar på redaktionen att presstödet ska stöpas om så att Nationell Idag blir utan sitt bidrag.

Givetvis inleds dagens tidning med att Wolodarsky fortsatt in absurdum försvarar det havererade Euro-projektet.

Att fordom tråkiga men seriösa DN förvandlats till denna tarvliga propagandapamflett för skolning av medelklassens tänkande är synnerligen intressant.

Är det som del i den vaccination av befolkningen minister Ullenhag så gärna talar om?

Citat:
Det handlar om att vaccinera människor mot värderingar som riskerar att göra Sverige både kallare och hårdare.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ok...pp_6143071.svd

Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Björn Wiman i DN:

"På en av de främlingsfientliga sajter som ingår i granskningen diskuteras Ruben Östlunds film med entusiasm."

http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...org-i-stockhol
Citera
2011-12-04, 17:25
Medlem
Lena Andersson går från SvD, mest TV-krönikor, till DN och mer centrala ledaraktigainlägg....

Finns inte en term från schack, när man så att säga arbetar sig inåt? Byter upp sig sig?

Ruben Östlund är otroligt begåvad, på alla sätt. Han var intervjuad i DN på nån helt annan funktion som chef, ekonomibilaga eller vad det var.....

Ruben Ö har fått en ganska skonsam behandling av PK-media än så länge till skillnad från Lars Vilks som bara skribblade en ynka liten streckgubbe...
Citera
2011-12-04, 21:42
Medlem
Äh, ska väl inte hålla på och älta filmen Play och diverse reaktioner egentligen men lite roligt kan vara ytterligare en reaktion.

Artikeln understryker

1. att det är viktigt att påminna att vita egentligen aldrig bör betrakta sig som offer ("om ni tror att ni är offer så har jag det i alla fall värre").

2. (den svenska?) kulturen hyllar det vita och degraderar allt annat

3. att klass är det som ligger bakom våldet

4. att vita filmskapande medelålders män sannolikt leverar en sämre produkt

och ger kanske en insikt hur djupt rotad offermentaliteten är hos vissa av dom som är tänkta att skapa detta härliga potpurri av etnisk diversitet som heter Sverige.

Citat:
Jag har själv blivit hotad till livet, min adress har cirkulerat på högerextrema sajter och jag har fått brev med detaljer om hur jag ska straffvåldtas för att sedan hängas i ett träd som man brukade hänga slavar. Priset för att vara en kvinna med annan etnisk bakgrund än svensk som syns och hörs. Men jag fortsätter ändå. Även om det är obehagligt så bekräftar varenda mejl att jag behövs.
...
Att vara icke-vit är att alltid veta att man av världen anses underlägsen.
...
En gång stal jag en tjejs jeansbyxor bara för att hon var blond. Det var under en semester i Beirut. Vi var på ett vattenland och på en solstol längre bort satt en blondin som måste ha varit modell eftersom folk kom fram till henne och sa att de kände igen henne från en reklamfilm för Persil, ett tvättmedel. Jag var inte mer än tolv tretton år men kokade av avundsjuka, var förlamad av underlägsenhetskänslor och tyckte det var så fruktansvärt orättvist att hon var blond och söt, medan jag var mörk och ful.
...
Många kvinnor i min släkt har opererat sig. Jag har själv funderat på det, men så läste jag författaren och konstnären Zena El Khalil som beskriver det som en sjukdom, denna önskan att vara vit. Hon var den första som gav mig ett alternativ i en kultur som inte gör annat än att hylla det vita och degradera allt annat. En kultur som fortskrider med filmer som ”Play.”
...
Å andra sidan pekar ”Play” även på besattheten vi har av hudfärg. På hur sällan vi, framförallt i dagens alltmer polariserade Europa, drar undan skynket och kikar på de bakomliggande faktorerna för våld, nämligen klass.
...
Jag tror inte Ruben Östlund ville göra en rasistisk film, tvärtom. När eftertexterna rullar märker jag att i princip alla namn, förutom de svarta skådespelarna, är ”vita” namn. Bara tre av tjugo är kvinnor. Kanske skulle Ruben Östlund; en svensk privilegierad, medelålders man, vunnit på att själv arbeta med större mångfald i sitt team.
http://www.sydsvenskan.se/kultur-och...vi-kan-se.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in