2011-10-07, 17:21
Medlem
trass avatar
Juholt stöder inte förslaget, men tycker däremot att idén om snabbare medborgarskap är bra för att skynda på integrationen. Han tar alltså bort elementet temporär men behåller snabbare. Juholts lösning är alltså ännu sämre än dagens situation.

http://www.socialdemokraterna.se/Med...medborgarskap/
Citera
2011-10-07, 17:24
Medlem
Skrävlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Precis detta trodde jag skulle hända, men jag trodde hela tiden att det skulle komma från de tre borgerliga småpartierna. Så har det inte blivit.
Reinfeldt är på sätt och vis bakbunden. Alliansen skulle om de tog efter SD:s politik ge dem "legitimitet" och SD skulle sannolikt gynnas mer än dem själva av det.
Senast redigerad av Skrävlaren 2011-10-07 kl. 17:27.
Citera
2011-10-07, 17:25
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDeLa
Om nu uttalandet är sanktionerat ifrån Juholt och den absoluta toppen hur förhåller det dig till beslutet att tacka nej till debatten i SVT?

Det är som att man säger A men handlar efter B. Vill man ge sken av att vara ett parti som sätter svenskarna först är det kontraproduktivt att offentligt gång på gång ta så starkt avstånd ifrån SD.

Juholts beslut att halla sig undan rampljuset har mojligen andra orsaker som vore OT har men det racker med att konstatera att han tycks ha mer gemensamt med sin sambo an vad han tidigare havdat. Andraandningens ord kan bli profetiska harvidlag:

Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Morgan Johansson var en utmanare om partiledarposten efter Sahlin. Han var också den mest ambitiöse av partiledarkandidaterna; en som bemödade sig om att lägga fram något som kan liknas vid ett politiskt program. Juholt däremot var ett oskrivet blad när han tillträdde (och det var nog just därför som båda falangerna kunde enas om honom).

Det kan alltså finnas två skäl till Morgan Johanssons utspel. Antingen är det dirigerat av Juholt eller så är det en fortsättning på kampen om partiledarposten. Det finns ju faktiskt en del tecken på att Juholt kanske inte blir så långvarig. I så fall måste Morgan Johansson veta att han har en falang bakom sig annars skulle det vara ett meningslöst utspel. Reepalu är en men fler behövs. Svensk politik blev helt plötsligt lite mer spännande.

(Att de sedan skyller pa SD som orsak att dra sig ur debatten ar ju ratt billigt men inte direkt ovantat)
Citera
2011-10-07, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Juholt stöder inte förslaget, men tycker däremot att idén om snabbare medborgarskap är bra för att skynda på integrationen. Han tar alltså bort elementet temporär men behåller snabbare. Juholts lösning är alltså ännu sämre än dagens situation.

http://www.socialdemokraterna.se/Med...medborgarskap/

Jag begriper inte hur medborgarskap skyndar på integrationen.

Det enda man vinner är att man kan ställa upp och rösta i riksdagsvalet, och inte kan bli utvisad.

Att inte kunna bli utvisad är förstås aningen bättre ur integrationssynpunkt, men jag förstår inte varför det är önskvärt.
(Svårare att integreras in i svenska samhället när man blivit utvisad till Somalien..)

Jag hoppas innerligt att Juholt avgår efter den här skandalen och drar något gammalt över sig.
Senast redigerad av malgamori 2011-10-07 kl. 17:38.
Citera
2011-10-07, 17:58
Medlem
Ezzelinos avatar
Morgan Johansson visar sig vara en mollusk. Håkan "Fiffel&Båg" Juholt är en svenskfientlig opportuniststreber och tattare. Mariam Osman och hennes gelikar är den halvdöda socialdemokratins mörka framtid. Vem är förvånad?

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle13746778.ab

http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...=0228907110117

Citat:
"---Socialdemokraternas rättspolitiska talesperson Morgan Johansson sade först att partiet ställer sig bakom förslaget, men backade på eftermiddagen.

– Vår linje är inte att vi ansluter oss till Ilmars förslag, säger han till TT på fredagseftermiddagen.

– Partiets linje är att pröva frågan om det är ett problem, det här med medborgarskapet.

Partiledare Håkan Juholt tar tydligt avstånd från förslaget. "Lösningen på gängkriminalitet är dock inte temporära eller andra klassens medborgarskap. Låt mig vara tydlig på denna punkt", säger han i ett skriftligt uttalande.

Däremot stöder han tanken på att införa snabbare svenska medborgarskap. Han framhåller också att det redan i dag i utlänningslagstiftningen finns möjligheter att utvisa personer som begår brott som kan ge fängelse.

Även inifrån Socialdemokraternas partistyrelse kommer hård kritik mot idén.

– Det här luktar ren rasism. Vi kan inte ha människor som delas in i två kategorier, säger Mariam Osman.---"
Senast redigerad av Ezzelino 2011-10-07 kl. 18:02.
Citera
2011-10-07, 18:02
Medlem
Condottieris avatar
Sossebesvärjelse nummer ett?
Citat:
Jag är socialdemokrat, och för mig innebär det att jag är antirasist. Som socialdemokrat och antirasist är jag djupt oroad över ett samhällsklimat som blir allt tydligare präglat av rasistiska strukturer, strukturer som vill dela in mig och min granne vars föräldrar föddes i ett annat land i olika grupper. Det är vår roll, som ett progressivt och antirasistiskt parti att stå emot alla de krafter som trycker rasismen framåt. Det är vår roll att ta kampen mot rasismen, även om vi möter motstånd. När vissa svenskar ska vara semi-medborgare som riskerar att förlora sitt medborgarskap innebär det inte bara att inte föra motstånd mot rasismen, det är att formalisera rasismen. Det kan aldrig vara socialdemokratisk politik.
http://www.newsmill.se/artikel/2011/...r-antirasismen
Oh, tack alla rubbade sossespån som bereder mig så mycken ofrivillig lyteskomik.

Det ska bli jävligt intressant att följa utvecklingen. Jag tror inte att Reepalu hade gjort detta utspel om han inte varit desperat. Ingenting tyder heller i dagsläget på att tillståndet i "Malmö" skulle kunna komma att "förbättras".

Jag tror inte att "allting är förlorat" när det gäller "Sverige". Några små människospillror har trots allt sunda värderingar, alternativt en viss potential att skaffa sig sådana. De kommer att kunna omgruppera och bilda hållbara samhällen för framtiden, det är jag fullständigt övertygad om. Men i många avseenden är naturligtvis loppet fullständigt kört i detta arma land, framförallt vad gäller de mest löskefierade områdena kring de större urbaniserade områdena.
Senast redigerad av Condottieri 2011-10-07 kl. 18:44.
Citera
2011-10-07, 18:27
Medlem
Ja, det var ju roligt så länge det varade.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article13746494.ab
Citera
2011-10-07, 18:27
Medlem
fel
Senast redigerad av prafjessor 2011-10-07 kl. 18:34.
Citera
2011-10-07, 18:33
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prafjessor
Ja, det var ju roligt så länge det varade.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article13746494.ab
Kul, underhållande, uppmuntrande och glädjande att se hur denna absurda fars uppenbarligen ger upphov till vissa slitningar inom det äckliga sossepartiet.
Citat:
Riksdagsledamoten Morgan Johansson är inte ny i politiken. Han har varit medlem i Socialdemokraterna i hela sitt vuxna liv. Därför är det med stor förvåning och besvikelse vi ser hur uttalandet saknar både saklig och ideologisk kompass.
Besvärjelse nummer två, således. Två av de skabbigaste multikultibjäbbande skatorna plus två ickesvenska element i effektiv boxplay mot den sataniska rasismen...
Senast redigerad av Condottieri 2011-10-07 kl. 18:41.
Citera
2011-10-07, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Kul, underhållande, uppmuntrande och glädjande att se hur denna absurda fars ger upphov till vissa slitningar inom det äckliga sossepartiet.

För oss som ännu står ut med att kalla oss socialdemokrater är det inte fullt så roligt. Det är otäckt att se vilken makt medieeliten besitter. Ett bombande från twitter med uppmaningar av typen

"Kom med en riktig dementi. Nu!"

"Would the real social democrats please stand up? Å så kan Reepalu och Johansson sätta sig."

"Helt seriöst. Börjar partiet driva tillfälliga medborgarskap måste jag gå ur. Så enkelt är det."

renderar omedelbart i en officiell dementi. Snart bör SAP byta namn till SPFDPKUM, Svenska Språkröret För Den Politiskt Korrekta Urbana Medelklassen.
Citera
2011-10-07, 18:51
Medlem
jackelinas avatar
Givetvis måste S-ledningen med anhang ta avstånd från detta, tiden är ju knappast mogen än för andra gradens medborgare.

Dock är det ju alldeles uppenbart att det hela är ett spel för gallerierna: det är helt enkelt S som positionerar sig i förhållande till M; och gissa om Reinfeldt är butter, för han vet ju att tiden är knapp nu, "partiets[sd] stöd tycks ta mig fan växa i motgång", har han säkert utbrustit, ett antal gånger, ursinnig, dreglande och saliv stänkande över de stackars åhörarna.
Citera
2011-10-07, 18:52
Medlem
the_dude82s avatar
Undrar just varför Ilmar går ut och säger som han gör? Han måste ju fatta hur reaktionerna ska bli? Eller gör han inte det? Groda?

Ganska intressant annars hur snabbt sossepartiet kan mobilisera för att kritisera när något sådant här dyker upp. Handlar ju om att definiera en diskurs och stenhårt avskräcka från varje svenskvänligt uttalande eller tanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in