2011-12-04, 21:51
Medlem
Pro-Enfalds avatar
Klottertavlan från Aftonbladets ledarredaktion är avslöjande men föga överraskande:

http://blogg.aftonbladet.se/ledarblo...rdaden-i-norge
Citera
2011-12-05, 08:27
Moderator
Siegfrids avatar
Centerpartistiska Östersunds-Posten hyllar ( naturligtvis ) Annie Lööf efter tv-debatten mot Åkesson om invandringens storlek.

Men historien är tydligen föremål för delvis omvärdering:
Citat:
På en punkt lät de båda rätt överens, nämligen att Sverige dras med sviterna av en misslyckad, kravlös invandringspolitik som i decennier inte fokuserade på arbete. Dagen efter debatten skrev Dagens Nyheter om att två tredjedelar av dem som under längre tid tar emot socialbidrag är födda utomlands.

Det är en förfärande hög siffra.

Nu handlar det om att försöka rädda skinnet genom att desperat hävda att invandringen lönar sig. Men har man börjat erkänna att historisk invandring varit misslyckad och kravlös så har man åtminstone delvis tagit till sig invandringskritiska utgångspunkter för debatten.
Notera också att varken rasism- eller främlingsfientlighet- orden fanns med i referatet.
http://op.se/opinion/ledare/1.416689...ska-debatteras
Citera
2011-12-05, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Äh, ska väl inte hålla på och älta filmen Play och diverse reaktioner egentligen men lite roligt kan vara ytterligare en reaktion.

Artikeln understryker

1. att det är viktigt att påminna att vita egentligen aldrig bör betrakta sig som offer ("om ni tror att ni är offer så har jag det i alla fall värre").

2. (den svenska?) kulturen hyllar det vita och degraderar allt annat

3. att klass är det som ligger bakom våldet

4. att vita filmskapande medelålders män sannolikt leverar en sämre produkt

och ger kanske en insikt hur djupt rotad offermentaliteten är hos vissa av dom som är tänkta att skapa detta härliga potpurri av etnisk diversitet som heter Sverige.

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och...vi-kan-se.html

Till att börja med noterar jag att hon använder begreppet "icke-vit" och även om "non-white" är standard i USA så är hela tänket kring vita och icke-vita än så länge ganska främmande här i Sverige.

Citat:
Däremot tyckte Jonas Hassen Khemiri, en av få icke-vita som skrivit om den, att den var så rasistisk att han började gråta.

Kanske lider jag av hybris men jag inbillar mig att jag personligen har bidragit på ett icke betydelselöst sätt till att etablera begreppet "icke-vit" i Sverige, via Flashback, och därmed tvinga in ett oundvikligt och ständigt återkommande rastänkande och medföljande rasidentifikation i det svenska vardagsspråket. Det är inte bara judar inom media och den akamdeimska världen som kan använda språket som ett psykologiskt vapen i syfte att manipulera människors sätt att tänka och agera. Ha!

Citat:
Att vara icke-vit är att alltid veta att man av världen anses underlägsen. Som barn var jag den fula systern. Min mamma har blå ögon, min syster gröna medan mina är bruna. Jag var den mörka av oss, alltså den fula. Min högsta önskan var att ha rakt, blont hår. En gång stal jag en tjejs jeans*byxor bara för att hon var blond. Det var under en semester i Beirut. Vi var på ett vattenland och på en solstol längre bort satt en blondin som måste ha varit modell eftersom folk kom fram till henne och sa att de kände igen henne från en reklamfilm för Persil, ett tvättmedel. Jag var inte mer än tolv tretton år men kokade av avundsjuka, var förlamad av underlägsenhetskänslor och tyckte det var så fruktansvärt orättvist att hon var blond och söt, medan jag var mörk och ful. Jag använde aldrig byxorna.

Överallt matas man av denna dikotomi. När jag reste på Jamaica kunde man köpa blekningskrämer i varenda affär. Enligt en plastikkirurg på Sveriges största klinik har majoriteten av patienterna som opererar näsan ursprung i Mellanöstern. De knackar bort sina kulturella näsor för att få små, raka näsor. Svenska näsor. Många kvinnor i min släkt har opererat sig.

Dessa underlägsenhetskänslor hos icke-vita i förhållande till vita har såklart delvis kulturella och historiska orsaker men samtidigt så vet de nog ofta med sig att de faktiskt är underlägsna på många olika sätt. Det är som den vanställde Quasimodo som avundas det vackra eller som förvridna orcher som provoceras av det vackra och rena och känner en stark längtan efter att förstöra och smutsa ner det, så att de slipper påminnas om vad de själva är. Denna känsla är också en av de främsta drivkrafterna bland judarna. Judar är nämligen väldigt kluvna. Samtidigt som de är en etnocentrisk psykopatsekt som strävat efter världsherravälde i några tusen år, och bevisligen är väldigt framgångsrika på att tjäna pengar och tillskansa sig makt i andra folks samhällen så känner de samtidigt en stark underlägsenhet. De hatar, fruktar och föraktar särskilt vita nordeuropéer, samtidigt som de känner sig underlägsna och avundsjuka. Detta återspeglas väldigt tydligt i många kulturella sammanhang.

När det gäller icke-vita i allmänhet så är det nog oundvikligt att de i ett vitt samhälle förr eller senare börjar känna sig underlägsna och det är ett av många skäl till varför man inte skall ha mångkulturella och mångetniska samhällen. Bland sina egna i Afrikas djungler eller Mellanösterns öknar så blir liksom inte problemet särskilt akut mer än att de kanske kan glo på parabol-TV och förundras över den vita (låtsas)värld de ser på TV-skärmen.

Citat:
Jag har själv funderat på det, men så läste jag författaren och konstnären Zena El Khalil som beskriver det som en sjukdom, denna önskan att vara vit. Hon var den första som gav mig ett alternativ i en kultur som inte gör annat än att hylla det vita och degradera allt annat. En kultur som fortskrider med filmer som ”Play.”

Hon verkar dock lite förvirrad då någon kultur som "hyllar det vita och degraderar allt annat" knappast har existerat efter 1945 och definitivt inte efter 1968.
Citera
2011-12-05, 17:03
Moderator
Siegfrids avatar
Så kan det gå:
Vita minoritet i Brasilien
Dags för lite affirmative action?
Nej Varnagel, konstruktionen av vithet och icke-vithet ska du hålla dig ifrån, den är en falsk konstruktion som endast syftar till att förvirra och förblinda.

Alla människor känner sig underlägsna någon någon gång. Det fångas skickligt upp och omsätts till ickevita underlägsenhetskänslor som då blir lite finare. Eller så kan man som Mona S känna underlägsenhet inför ickevita.
Men det är också en cirkeldefinition. Ickevithet är knappast ett problem i Somalia, det är till och med normen där. Men det går alltid att hävda att dessa människor som lever mitt i sin norm och sin kultur känner sig underlägsna därför att de till exempel är fattiga eller outbildade. Vips har vi konstruerat en norm av vithet, bildning och rikedom och definierat icke-vithet som brist på bildning, fattigdom. Ett rasistiskt samhälle. Och vad skapade detta rasistiska samhälle? Att en person klev in genom dörren med annorlunda hudfärg. Det är alltså enbart genom den vita hudfärgen vi skapar ett rasistiskt samhälle, och genom att gifta oss med vita partners och få vita barn så reproducerar vi denna rasism genom generationerna.
Som vit behöver du inte ens vara mer bildad, snyggare eller rikare. Det räcker med att någon icke-vit blir avundsjuk på dig för att vithet och icke-vithet ska konstrueras och bygga det rasistiska samhället.
Citera
2011-12-05, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Så kan det gå:
Vita minoritet i Brasilien
Dags för lite affirmative action?

Det har provats. Vissa brasilianska universitet beslöt att anta en viss kvot svarta studenter utan hänsyn till betyg. Det slutade med att vita och asiatiska studenter började utge sig för att vara svarta i sina ansökningar, och när de stod på sig tvingades universiteten ta in dem. Enligt den brasilianska konstitutionen är det nämligen förbjudet för staten att göra rasbiologiska utvärderingar av medborgarna. Som framgår i SvD-artikeln bygger därför all etnisk kategorisering i Brasilien på vad människor upplever sig vara:

Citat:
Detta är några av slutsatserna i den senaste folkräkningen i Brasilien. 91 av landets 191 miljoner invånare ser sig själva som vita, 15 miljoner som svarta och 82 som pardos, blandade
Citera
2011-12-06, 12:35
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Även Newsmills Sakine Madon ger sig in i Play-debatten och även DN:s artikelserie om invandring, på sedvanligt uppfriskande sätt;
Citat:
När invandrargäng ger sig på svenska ungdomar tycks en hel del vuxna i skolvärlden få någon slags kortslutning; invandrarungdomarna ses oftare som offer och de svenska ungdomarna antas klara sig utan vidare hänsyn. Särbehandlandet är inte bara orättvist, det är väldigt kontraproduktivt. I samtal med sverigedemokrater har detta varit den vanligaste berättelsen när jag frågat varför de blev aktiva i SD. Bråk mellan gäng och skolan skylldes alltid på oss svenskar, säger de. Och jag känner själv igen det. De berättar om mina tidigare fritidsledarkollegor eller lärarkollegor.

Den vänster som brukar vara bra på att se strukturer och uppväxtvillkor, tappar det helt när det kommer till denna grupp unga arga felbehandlade män. Säg något SD-aktigt och du är stämplad som fullblodsrasist. Ingen frågar varför du som högstadieelev hänger med SDU. Är frågan för jobbig att få svar på?

Citat:
I DN Kultur pågår nu en artikelserie om främlingsfientlighet, i samarbete med tidskriften Expo. Mats Dagerlind, SD-sympatisör som skriver på bloggen Avpixlat, citeras: "Man kan inte ha respekt för en lag där det är okej att kalla svenskar idioter". I sak har han naturligtvis fel. Man ska förstås få kalla svenskar för idioter. Man ska få kalla alla för idioter. Men han har rätt i att det är uselt att svenskar särbehandlas enligt lagen hets mot folkgrupp.

Om någon missaktar - ser ner på - mig med hänvisning till att jag är kurd, turk eller har muslimsk bakgrund tar lagen det på större allvar. Jag är däremot fri att ringakta svenskar hur mycket jag orkar. Jag ses per definition som offer. Enligt praxis och enligt ett JK-uttalande från 2003 framgår det tydligt att lagen inte är till för att behandla invandrare och svenskar lika.
Citera
2011-12-06, 14:25
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Även Newsmills Sakine Madon ger sig in i Play-debatten och även DN:s artikelserie om invandring, på sedvanligt uppfriskande sätt;

Mycket bra av Sakine att ge sig in i debatten, även om det inte var särskilt välformulerat. Positivt att hon försöker normalisera vanliga politiska uppfattningar.

Vill gärna fästa er uppmärksamhet på detta inlägg av Anders Johansson Heinö (som jag tror inte varit upp förut), där han ifrågasätter Sydsvenskans Niklas Orrenius försök att kleta rasiststämplen på Ilmar Reepalu. Orrenius kommenterar och får saklig och rejäl kritik. Lägg märke till orrenius enögda världsbild.
http://andreasjohanssonheino.blogspo...ntirasist.html
Citat:
Det finns både inom Socialdemokraterna och inom regeringen en betydligt större skepsis mot identitetspolitik idag jämfört med för bara några år sedan. Det är en positiv utveckling.

Arvet från Sahlin-åren lever dock kvar. Det finns en mall för hur svenska politiker förväntas låta för att vi ska uppfatta dem som övertygade antirasister. Ett exempel: när Niklas Orrenius skriver om Reepalus förslag beskrivs Eric Sundström, chefredaktör på Dagens Arena och en av de hårdaste kritikerna av Reepalu, som en "S-märkt glödande antirasist". Men på vilka grunder är Sundström mer antirasist än Reepalu? Enligt vilka kriterier förväntas vi misstänkliggöra Reepalu (och Morgan Johansson och Håkan Juholt och före dem till exempel ett gäng språktestförespråkande folkpartister) för grumliga motiv medan vi rakt av förväntas svälja retoriken från självutnämnda antirasister?

Citat:
Min enkla poäng med detta exempel är att även i de bästa reportagen av de bästa journalisterna smyger sig in föreställningar om gott och ont och rätt och fel som enbart är ett resultat av att vi under ett antal år från politiskt håll övertygats om att det bara finns ett rätt sätt att bedriva integrationspolitik.

För integrationsdebatten har detta varit förödande. Om integrationsfrågor publiceras återkommande texter - även på de största ledar- och debattsidorna - som är så undermåliga att de aldrig skulle accepterats om ämnet istället varit exempelvis skatte-, miljö- eller försvarspolitik.

Avslutninen är bäst:
Citat:
Håkan Juholt må ha brister men han har ännu inte delat ut något uppdrag till Masoud Kamali. Det är, jämfört med företrädaren, ett viktigt steg i rätt riktning.
Citera
2011-12-06, 14:59
Medlem
Gunnar Sandelin kämpar på. Men han är ju ensam, så ensam...

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.48...om-migrationen
Citera
2011-12-06, 15:09
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Mycket bra av Sakine att ge sig in i debatten, även om det inte var särskilt välformulerat. Positivt att hon försöker normalisera vanliga politiska uppfattningar.

Vill gärna fästa er uppmärksamhet på detta inlägg av Anders Johansson Heinö (som jag tror inte varit upp förut), där han ifrågasätter Sydsvenskans Niklas Orrenius försök att kleta rasiststämplen på Ilmar Reepalu. Orrenius kommenterar och får saklig och rejäl kritik. Lägg märke till orrenius enögda världsbild.
http://andreasjohanssonheino.blogspo...ntirasist.html

Avslutninen är bäst:
Mycket intressant att t.o.m politiker som alltid setts som och tillhört mainstreamspektrumet inom den förhärskande samhällsideologin, nu kan gnäbbas med varandra om vad man får och inte får göra eller säga när det gäller integrationspolitiken. Förut var statusen, "ett enda negativt ord om invandring", men nu verkar det som att detta förskjuts till att man får vara lite mer frispråkig utan att anses som hatisk, trångsynt, rasist(eller "smygrasist"! ) eller främlingsfientlig eller lida av diverse psykiska sjukdomar i form av fobier bland en av de mängder av uppfinningsrika uttryck som myntats genom åren av dessa desperata maniska s.k "antirasister".

Det är ett mycket litet steg, men det är iallafall ett steg i rätt riktning åt en liiiite mer öppen och fri debatt. Att kväsa och trycka ner ett debattklimat kommer som bekant aldrig att hålla i längden, frågan är bara hur länge våran kulturmarxistiska vänster kommer att dominera samhällsklimatet, men det börjar till synes knaka lite i fogarna...

Tycker detta var lite kul:
Citat:
Ursprungligen postat av Kommentarfältet: Niklas Orrenius sa...
Det handlar då inte så mycket om den konkreta politik som hon förde, utan det engagemang mot främlingsfientlighet som hon förmedlade och den känsla av att vara välkommen till Sverige som hon ingjöt i många nyanlända invandrare.
Javisst, se så underbart! Så fantastiskt "antirasistisk", eller nej juste, så fanatiskt kulturmarxistiskt, alltså, så ivrigt anti-vit, mao...

Hon visade verkligen engagemang för svenskfientlighet, och hon förmedlade den känsla av att vara föraktad och hatad i sitt eget land mycket väl, som hon ingjöt i alla svenskar, åh svenskarna, de som "inte hade någon identitet, kultur eller historia", men som turkarna hade, medan svenskarna endast var töntar med "töntig midsommar"!

Tack, Mona Sahlin! Du som anses som anti-rasismens främsta förebild, du visar verkligen exakt var du står och vad de s.k antirasisterna egentligen tycker, känslor av hat och avsky mot vita svenskar och allt som hör dess arv, kultur och historia till!
Citera
2011-12-06, 17:55
Medlem
Durgas avatar
Bekämpa eller bejaka kritiken mot mångkulturen ?

Här är det fråga om PK journalisternas våta dröm kan man förmoda , CENSUR!

http://avpixlat.info/2011/12/05/migi...akt/#more-4025
Senast redigerad av Durga 2011-12-06 kl. 17:57. Anledning: felskrivning
Citera
2011-12-06, 18:03
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
Bekämpa eller bejaka kritiken mot mångkulturen ?

Här är det fråga om PK journalisternas våta dröm kan man förmoda , CENSUR!

http://avpixlat.info/2011/12/05/migi...akt/#more-4025

Det "toleranta demokratiska" samhället visar sina ruttna tänder.

JO?

Formuleringen att publiceringen av domar skulle "hota förtroendet för asylsystemet" torde vara den mest tragikomiska på länge.

Skall inte alla domar hemligstämplas i konsekvensens namn? För undvika att "förtroendet för rättsväsendet hotas"??

Frågan är vilket som påverkar förtroendet mest...
Citera
2011-12-06, 18:45
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Det "toleranta demokratiska" samhället visar sina ruttna tänder.

JO?

Formuleringen att publiceringen av domar skulle "hota förtroendet för asylsystemet" torde vara den mest tragikomiska på länge.

Skall inte alla domar hemligstämplas i konsekvensens namn? För undvika att "förtroendet för rättsväsendet hotas"??

Frågan är vilket som påverkar förtroendet mest...

Det här är egentligen jävligt sjukt, att man alltså inte får publisera offentliga domar från migrationsdomstolen då dessa för de icke invigda kan leda till främlingsfientlighet. Vad hände med offentlighetsprincipen? Ska denna ändras till offentlighetsprincipen men bara så länge som det inte kan leda till att folk tycker fel? Kan det bli mer uppenbart än så här att det svenska samhället är djupt sjukt?

Det kan inte vara rimligt att den här typen av censur ska accepteras utan strid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in