2015-09-04, 22:06
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckohontas
Hej tråden!
Uppskattar verkligen att läsa här, det har blivit som en liten oas för mig mitt i allt vansinne! Såhär på fredagkvällen kände jag för att göra ett inlägg appropå den formliga Rosling-dyrkan som för närvarande pågår på facebook och diskuteras i tråden... Det är verkligen intressant. Jag blev just inbjuden av en av mina tokvänster-vänner att gilla sidan "Vi som vill se en debatt mellan HR och JÅ". Först blev jag arg, för jag hatar när de förutsätter att jag också är tokvänster (ingen har någonsin frågat vad jag tycker, men eftersom jag inte verkar vara ond, måste jag ju vara en av dem), men jag gick ändå in på sidhelvetet och läste ikapp om Rosling-fenomenet.

Ja, det var ju inte alls så illa som jag befarat. Det är verkligen konstigt hur man kan tolka saker så olika. "Man kan inte bygga sin verklighetsuppfattning på mediarapportering," dundrar Rosling och hela vänstern kommer kollektivt i byxorna. Jag trodde att man var foliehatt om man misstrodde mediebilden? Så brukar det i alla fall låta, åtminstone när det handlar om flyktingpolitik. Kanske vänstern istället tolkar det som att Rosling menar de stöveltrampsekande, bruna lögner som medierna oupphörligen matar dem med, natt som dag? Medan jag tänker på Sandvikenrapporter och kompetensregn?

Sen tycker Rosling det är ett vedervärdigt hyckleri när politikerna snyftar om de stackars flyktingarna som dör på medelhavet samtidigt som man ser till att enda sättet att komma in i Europa är via flyktingsmugglares skraltiga båtar. Ja visst är det så! Politikerna ojar sig skenheligt, men pustar i skymundan ut eftersom man vet att bara en någorlunda hanterlig rännil lyckas komma fram.
Alla syrier som kommer till Sverige får PUT, lovar regeringen, leendes i mjugg med fingrarna korsade bakom ryggen, i trygg vetskap om att den stora majoriteten flyktingar inte ens har en chans att sig fram.

De syriska flyktingarna som når Europa är en fjärt i rymden jämfört med dem som inte gör det, säger Rosling. HUR lyckas man med konststycket att tolka det som att flyktingströmmarna inte är ett problem? Är det för att man tror att de som t ex stannar inrikes är nöjda med det och inte vill vidare? Jag tänker att alla kanske inte har råd att betala flyktingsmugglare eller är villiga att ta riskerna med en längre flykt. Men om dessa hinder inte fanns? Om man tar i underkant kanske den lilla fjärten i rymden som Europa uppenbarligen har så stora problem med, skulle bli åtminstone dubbelt så stor?
Eller är det för att man tillfälligt glömmer bort att syrier knappast utgör den enda gruppen av asylsökande flyktingar?

Media sprider känslor, inte fakta, säger Rosling. Halleluja, säger vänstern. BRUNA, hatiska känslor! Såna som kan uppstå om man får veta vad brottslingar har för etnicitet. Inte vackra, RENA känslor; sådana som man känner när man tittar på bilder av lille Aylans döda kropp. Det måste väl vara så man resonerar för att få ihop det?

Sen (detta är en klar favorit!) säger Rosling att regeringen har tagit från biståndsbudgeten för att finansiera det inhemska asylmottagandet. Nä! Äresant, frågar sig vänstern och knyter ursinnigt näven. Att ta från dem som lever i helvetet och verkligen behöver..! Varför har ingen uppmärksammat detta?!1

Jag blir helt matt.

Rosling verkar helt klart ha poänger. Faktan är det nog inga större fel på, det är när det ska dras slutsatser det går åt helvete. Kan ingen vänsterperson komma och förklara hur fan man tänker? Inte kan det väl vara så illa som det framstår?

Tack för ditt öppenhjärtiga inlägg. Det du beskriver är egentligen bara ett ytterligare steg på polariseringsskalan. SD och de sverigevänliga är överens med socialingenjörsvänstern om medias känslodistribution och affektskrivandet. Bara att det sker åt olika håll. Divergensen tilltar.
Citera
2015-09-04, 22:25
Medlem
Rekordinsamling för flyktingar
Radiohjälpen fick under en dag in fyra miljoner kronor. Rekordsumman samlades in samma dag som bilden på en död treåring vid Medelhavet spreds över världen. Även andra organisationer märker ett enormt intresse.

http://www.metro.se/nyheter/rekordin...FwZ4l8IbZqQ0A/

Hoppas någon tidning törs ställa frågan till givarna, vilket av följande alternativ väljer ni.

Vill ni att dom 4 miljonerna skall användas på 5 män och 2 kvinnor i Sverige genom att stärka migrationsverket kassa?

(1 asylsökande kostar 600 000 kr per år enligt Reinfeldt)

eller vill ni att lägga pengarna på 4 ensamkommande i Sverige 3 pojkar och en flicka. Sveriges kommuner behöver pengarna. (kostnad per barn 1 miljon)

Eller anser ni att att det är bättre att satsa pengarna på 1300 barn genom organistioner som SOS barnbyar som hjälper ett föräldrarlöst barn i ett år för 3000 kr i sitt hemland.
Citera
2015-09-04, 22:40
Medlem
Tino Sanandaji replikerar på Arnstads "5 myter", på sin Facebook.

https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater

Smakprov

Citat:
Regeringens expert Henrik Arnstad spräcker återigen myter. Arnstad menar bland annat att misslyckad integration är en myt då Sverige är högst på "Migrant Integration Policy Index". Denna är dock ett mått på integrationssatsningar och rättigheter till invandrare, inte på utfall. Om integration mäts som klyftan mot inrikes födda är Sverige sämst i Europa på sysselsättning och tredje sämst på skolresultat, inte ”överlägset bäst i Europa” Som Arnstad skriver.

Nu måste ju även folk på vänsterkanten vakna, se det som Widar Andersson och Johan Westerholm sett sedan länge, att regeringens "expert" är en simpel medelmåtta, om ens det, som sprider lögner.

Arnstad är den absolut största kontraindikatorn bland alla opinionsbildare. Trodde han var ute ur debatten men kom tillbaka på bästa sätt
Senast redigerad av santacroce 2015-09-04 kl. 22:43.
Citera
2015-09-04, 22:47
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckohontas
Hej tråden!
Uppskattar verkligen att läsa här, det har blivit som en liten oas för mig mitt i allt vansinne! Såhär på fredagkvällen kände jag för att göra ett inlägg appropå den formliga Rosling-dyrkan som för närvarande pågår på facebook och diskuteras i tråden... Det är verkligen intressant. Jag blev just inbjuden av en av mina tokvänster-vänner att gilla sidan "Vi som vill se en debatt mellan HR och JÅ". Först blev jag arg, för jag hatar när de förutsätter att jag också är tokvänster (ingen har någonsin frågat vad jag tycker, men eftersom jag inte verkar vara ond, måste jag ju vara en av dem), men jag gick ändå in på sidhelvetet och läste ikapp om Rosling-fenomenet.

Jag blir helt matt.

Rosling verkar helt klart ha poänger. Faktan är det nog inga större fel på, det är när det ska dras slutsatser det går åt helvete. Kan ingen vänsterperson komma och förklara hur fan man tänker? Inte kan det väl vara så illa som det framstår?

Jag har intresserat mig för deras tankevärld i åtskilliga år... och det skulle förvåna, om någon äkta vänsterperson är villig att förklara för dig (eller mig), hur de tänker. De verkar nämligen inte själva bekymra sig över, *hur* de tänker. Vidare kräver de inte av sig själva, att deras resonemang ska vara konsekventa.

I det här samtalet sågar Hans Rosling inledningsvis "statistik", ty han talar minsann om "verkligheten" och inte om statistik 1.53. I slutet av intervjun hävdar han sedan magistralt, att statistiken ger honom rätt 8.53.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/ha...ramledare-i-tv
Citera
2015-09-04, 22:59
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Rekordinsamling för flyktingar
Radiohjälpen fick under en dag in fyra miljoner kronor. Rekordsumman samlades in samma dag som bilden på en död treåring vid Medelhavet spreds över världen. Även andra organisationer märker ett enormt intresse.

http://www.metro.se/nyheter/rekordin...FwZ4l8IbZqQ0A/

Hoppas någon tidning törs ställa frågan till givarna, vilket av följande alternativ väljer ni.

Vill ni att dom 4 miljonerna skall användas på 5 män och 2 kvinnor i Sverige genom att stärka migrationsverket kassa?

(1 asylsökande kostar 600 000 kr per år enligt Reinfeldt)

eller vill ni att lägga pengarna på 4 ensamkommande i Sverige 3 pojkar och en flicka. Sveriges kommuner behöver pengarna. (kostnad per barn 1 miljon)

Eller anser ni att att det är bättre att satsa pengarna på 1300 barn genom organistioner som SOS barnbyar som hjälper ett föräldrarlöst barn i ett år för 3000 kr i sitt hemland.

Verkligen välfunnen frågeställning!

I dessa dagar är logiken satt på undantag och reptilhjärnan har ett kraftigt övertag. Igår exempelvis var publicerad klarsynthet lika sällsynt som tre framskrapade klöver på trisslotten.
Citera
2015-09-04, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Jag har också svårt att se varför Rosling skulle vinna med argument över SDs politik.
Skulle Rosling ta död på sin framtida karriär genom att hävda att dagens politik är mest effektiv och human?
Rosling menar förstås att det inte är en pressad situation men då får han väl säga det till Löfven och Reinfeldt till att börja med att allt är lugnt.

Jag blir ungefär lika förvånad över att han blir så helgonförklarad som att det är så många som nu 2015 plötsligt vaknar upp och förstår att det dör barn i andra delar av världen.

Mycket märkligt.
Att de vill att Rosling ska ta debatten är samtidigt ett grovt underkännande av sjuklöverns förmåga att göra detsamma. Ingen har någonsin startat ett upprop om att politiker X eller Y från 7K ska möta SD i debatt. Det säger det mesta. Och var är MP? Ferm ska visst vara ledig men Fridolin, Romson, Rasmusson m fl borde rimligen stå på barrikaderna och figurera i alla TV-program och på alla debattsidor just nu. Det är Wallström och Morgan J som sköter snacket.
Citera
2015-09-04, 23:55
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att de vill att Rosling ska ta debatten är samtidigt ett grovt underkännande av sjuklöverns förmåga att göra detsamma. Ingen har någonsin startat ett upprop om att politiker X eller Y från 7K ska möta SD i debatt. Det säger det mesta. Och var är MP? Ferm ska visst vara ledig men Fridolin, Romson, Rasmusson m fl borde rimligen stå på barrikaderna och figurera i alla TV-program och på alla debattsidor just nu. Det är Wallström och Morgan J som sköter snacket.

Det är i huvudsak Wallströms och Morgan Js bord, så från regeringens sida så är det rätt folk framme. Partipolitiskt så borde förståss alla försöka möta SD i duell, men bara Annie Lööf har vågat. Nu blev ju det inte mycket till debatt, Annie hade inga svar på något.

Hela 7k verkar ligga lågt. Var är framåtandan? Varför försöker man inte ens vända trenden mot SD?
Och kritiken på ledarsidorna inför detta är ju också mestadels frånvarande eller tam när den väl dyker upp. Det är väl bara di som knorrat lite.
Citera
2015-09-05, 00:34
Medlem
ColaKexs avatar
Var det någon mer som noterade att expressen hade en läsarfråga uppe tidigare i dag? Där frågade man något i stil med:

Har du skänkt pengar till flyktinghjälp?
Alternativen till svar var:
-Ja
-Nej inte än
-Nej

Plus ett alternativ till som jag inte minns.

När jag tittade på resultatet hade drygt 70% svarat nej. Nu hittar jag inte denna undersökning på expressen längre. Kan det vara så att resultatet inte blev vad man önskat eller är det jag som är kass på och leta
Citera
2015-09-05, 00:53
Medlem
khattuggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Var det någon mer som noterade att expressen hade en läsarfråga uppe tidigare i dag? Där frågade man något i stil med:

Har du skänkt pengar till flyktinghjälp?
Alternativen till svar var:
-Ja
-Nej inte än
-Nej

Plus ett alternativ till som jag inte minns.

När jag tittade på resultatet hade drygt 70% svarat nej. Nu hittar jag inte denna undersökning på expressen längre. Kan det vara så att resultatet inte blev vad man önskat eller är det jag som är kass på och leta

Haha, det är väl möjligt. Dock ser jag inte vad som skulle vara konstigt med det, att 70 % svarar nej betyder ju inte per automatik att dessa 70 % är rasister, nazister, SDare eller vad som helst. Men som jag sa, visst kan de ha tolkat det så på Expressen.
Citera
2015-09-05, 01:07
Medlem
ColaKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khattuggare
Haha, det är väl möjligt. Dock ser jag inte vad som skulle vara konstigt med det, att 70 % svarar nej betyder ju inte per automatik att dessa 70 % är rasister, nazister, SDare eller vad som helst. Men som jag sa, visst kan de ha tolkat det så på Expressen.

Om det nu stämmer att man plockat bort undersökningen (vilket jag inte kan hundraprocentigt garantera att man gjort) så är det väldigt anmärkningsvärt då den kom upp runt 14-15 tiden. Självklart betyder det inte att 70% är rasister men jag tror expressen önskat sig ett annat resultat av undersökningen. När så inte blev fallet så plockar man hastigt bort den.

Inte första gången något liknande händer isf: https://www.youtube.com/watch?v=iSkoirdzOS4
Citera
2015-09-05, 01:29
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Ok, jag missförstod, Helmersson skulle alltså delta i MR-dagarna i november 2015 och kom på nya tankar när SKMA visade vad han utan närmare reflektion hade tackat ja till. Helmersson skriver i sin ledare:

"Så skrev Svenska kommittén mot antisemitism, SKMA, en bloggpost om MR-dagarna. Kommittén gjorde alltså vad jag borde men inte trodde att jag behövde. Nämligen kollade upp och kritiskt granskade evenemanget."
Framgick det inte i inbjudan att MR-dagarna utgörs utav "the usual suspects" som figurerar i Lundbergs bok? Det har kommit tillägg till artikeln:
Citat:
Inlägg: ”Det behövs diskussion kring samtidens svåra frågor”

Med anledning av Erik Helmersons artikel ”Extremt är det nya normala” (DN 3/9) vill vi tydliggöra syftet med årets arrangemang:

När Mänskliga Rättighetsdagarna *genomförs med temat ”Tillsammans mot rasism” är det viktigt att ha med olika perspektiv och att samtala med och inte enbart om de som utsätts för rasism.

Därför har vi en bred samling med 180 seminarier om allt från Sveriges antiziganistiska historia till minnet av Kristallnatten och utsatta EU-med*borgares vårdsituation.

Mänskliga Rättighetsdagarna är sedan 15 år en arena både för lågmält resonerande och för diskussion kring svåra frågor i samtiden.

Erik Helmer*son tycker att det sistnämnda är extremt. Vi tror att det behövs.

Anna Wigenmark, för Mänskliga Rättighetsdagarnas huvudarrangörsgrupp
http://www.dn.se/ledare/signerat/eri...t-nya-normala/

"viktigt att ha med olika perspektiv"

Anna Wigenmark är inte vem som helst. Hon var juridiskt ombud för Ahmed Agiza. Såhär skrev Aftonbladet 2008:
Citat:
Ahmed Agiza, som under förnedrande former tvångsavvisades till Egypten 2001, får tre miljoner i skadestånd av staten.

Pengarna ska kompensera tortyren som han fått utstå samt behandlingen på Bromma flygplats.

– Han känner sig orättvist behandlad, säger Anna Wigenmark, Agizas juridiska ombud
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/n...cle11516060.ab

2011 gör Demokratbloggen en sammanställning av egyptiern Agizas bakgrund:
Citat:
Ahmed Hussein Agiza och Mohammed Alzery var redan misstänkta för terroristhandlingar i Egypten, när de sökte asyl i Sverige 1999 respektive 2000. Båda misstänktes bl. a för att ha haft ledande ställningar i ”Egyptiska jihad”, en organisation som gjort sig skyldig till flera terrorhandlingar.
Agiza hade 1987 flytt till Saudiarabien, Pakistan, Afghanistan, Iran och Syrien innan han 1999 sökte asyl i Sverige. Säpo misstänkte från första stund att Agiza ”kan komma att utöva säkerhetshotande verksamhet i Sverige varför hans ansökan bör avslås.”
Enligt dåvarande migrationsminister Barbro Holmberg ”hade de planerat terrorhandlingar utomlands och Säpo misstänkte att Agiza planerade terrordåd även i Sverige. Det fanns alltså mycket starka skäl som talade för att neka asyl. Sverige får aldrig bli en fristad för terrorister.” [Dan Nilsson, SvD 27 januari 2005 och Björn Malmström, SvD]
http://demokratbloggen.blogspot.se/2...rn-agizas.html

Min fetning. Idag har landet blivit just det, en fristad för terrorister. Inte minst tack vare det engagemang och den solidaritet som Ordfronts ordförande, tillika MR-dagarnas talesperson samt andra i övrigt kända personer ur Johan Lundbergs läsvärda "Ljusets fiender", visar upp. På MR-dagarnas hemsida står det att läsa:
Citat:
År 2015 står elva organisationer gemensamt som arrangörer av MR-dagarna – nio frivilligorganisationer – DemokratiAkademin, Diakonia, Fonden för mänskliga rättigheter, Forum Syd, Föreningen Ordfront, Ibn Rushd Studieförbund, Sensus studieförbund, Svenska kyrkan, Sveriges Kvinnolobby – samt två akademiska institutioner – Raoul Wallenberg Institutet vid Lunds universitet samt Institutionen för Globala Studier vid Göteborgs universitet.
http://www.mrdagarna.nu/om-oss/

Jaha. Är det dags att poppa popcorn då?
Citera
2015-09-05, 03:16
Medlem
SingMeToSleeps avatar
En intressant iakttagelse jag har gjort i dom senaste dagens rapportering är att media verkar helt och hållet ha hänfallit till ethos och pathos men missar den kanske viktigaste retoriska ingrediensen: logos. Tänkte därför försöka mig på en liten retorisk analys av den senaste veckans debatt så här mitt i natten (jag har redan onanerat och vill inte sova riktigt än).

Ethos i debatten nyttjas genom till exempel attackerna mot Arpi. Arpi lyssnar på fel musik, och är han inte lite brun ändå? Till skillnad från dom goda personerna på "rätt" sida debatten. En av delarna i ethos är att framstå som en intellektuell människa (fronesis). Sett ur detta perspektiv är Malin Ullgrens prat om "hårdför antiintellektualism" blott ett retoriskt knep, och därtill ett rätt dåligt sådant.

Tillit via ethos byggs vidare genom att man framstår som en person med god moralisk karaktär samt med omtanke om sina medmänniskor. Detta ser vi ju också i debatten konstant. Svåra resonemang simplifieras och diskuteras högst reduktionistiskt utifrån viljan att framstå som en god och moralisk person, till exempel det faktum att Sveriges och Tysklands signalpolitik är det som lockar folk att genomföra denna bevisligen hemska resa, samtidigt som inga lagliga vägar erbjuds. Lägg därtill att medlen som skulle gå till att hjälpa dessa människor via biståndet har förflyttats till flyktingmottagandet i Sverige, varför UNHCR och liknande organisationer i mycket högre grad måste förlita sig på privata initiativ. Politiken går inte ihop.

Det intressanta är att medias tidigare etablerade primärethos i egenskap av just MSM nu är naggat i kanterna. Det är helt enkelt inte lika starkt som det tidigare har varit. Därför ser vi nu ännu mer frenetiskt svep över hjärtsträngarna.

Pathos är det retoriska verktyget som används allra mest i debatten just nu. Vi matas med bilder på drunknande barn och förtvivlade föräldrar. Hemskt i all rätt, men inte vare sig speciellt eller unikt för denna del av världen. Tvärtom så är det mänskliga lidandet i andra delar av världen lika stort eller till och med större - till exempel i det närområde som många tycker att det är helt OK att skära ner på biståndet till. Bildval och urval av händelser att rapportera om stärker pathos genom att ge en bild av total förtvivlan bland det segmentet av flyktingar som rimligen har det allra bäst och som lyckats ta sig till Europa. Sitter du kvar i ett flyktingläger och enbart kan hoppas på att få bli kvotflykting så är det kalla handen.

Slutligen logos, vilket för mig närmre trådens topic. Det är alldeles uppenbart för mig att rapporteringen kring flyktingkatastrofen är ett sätt att påtvinga den svenska befolkningen det mångkulturella samhället. Media vill måla upp bilden av att vi inte har något val - detta är en samhällsutveckling som måste ske. Därmed är all rapportering kring utvecklingen i Ungern och Tyskland att anse som del i mediakriget. Det felaktiga valet står mellan mångkultur eller att låta hundratals, kanske tusentals barn dö på stränder runt Medelhavet. Men när det kommer till logos finns väldigt lite i form av fakta och argumentation.

Jag har lusläst både SvD, GP och DN dom senaste dagarna men inte fått en enda förklaring till varför detta sker just nu. Konflikten i Syrien utbröt våren 2011 och flyktingströmmen verkar ha varit relativt konstant sedan dess (om jag inte tolkar följande källa helt fel), med undantag för en puckel över nyår 2014-2015. Vad är det som har skett som gör att det är sånt kaos nu? Är det grannländerna som har nått full kapacitet? Är det flyktingsmugglare som kör på högvarv? Är det pullfaktorer i västra och norra Europa som påverkar? Inga av dessa frågor har mig veterligen ens diskuterats i media. Jag blir dock gärna rättad på denna punkt och menar inte att det inte finns någon bakomliggande orsak.

Som rapporteringen är utformad idag så ges vi två alternativ på grund av bristande logos. Antingen 1) media vill inte rapportera orsakerna då dessa kan anses obekväma eller inte passa in i det egna narrativet, vilket vore att hävda mörkläggning, eller 2) media kan inte rapportera orsakerna då dom inte har tillräcklig kompetens på området. Båda alternativen är rätt så läskiga i mina ögon.

En utveckling i linje med ovanstående är såklart ett perfekt sätt att med en bildlig kofösare fösa fler och fler läsare rakt in i alternativmedias famn. Frågan är om MSM inser att dom är drivande i denna utveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in