Citat:
En skillnad då mot nu är den relativa tystnaden efter det bestialiska dådet i Västerås. Frånsett lugnande ord om våldet i samhället, svepande formuleringar om mörka krafter och artiklar av typen "den gode utlänningen". Från politiskt håll har det varit tyst. Då menar jag inte tyst som i "frånvaro av sunda reaktioner". Det är att förvänta. Utan tyst som i "antirasistiska manifestationer". Det går att spekulera i varför.
Då ryckte politiker snabbt ut till försvar för vad de uppfattade som ett tänkbart hot mot den mångkulturella politiken.
Ytterligare en tid efter Taimour Abdulwahabs dåd kunde en förnöjd statsminister summera utvecklingen med följande:
Islam hade inte missförståtts: svensken inte gjort uppror mot det mångkulturella projektet.
Nu är det tyst, och knappast för att det saknas beprövade ingångar för politiker: de skulle mycket väl kunna uttrycka "sin oro" för ökad "rasism" (läs: genuin oro över motstånd mot förd politik). Men kanske inser de att de inte längre har något att vinna på det.
Då ryckte politiker snabbt ut till försvar för vad de uppfattade som ett tänkbart hot mot den mångkulturella politiken.
Ytterligare en tid efter Taimour Abdulwahabs dåd kunde en förnöjd statsminister summera utvecklingen med följande:
Islam hade inte missförståtts: svensken inte gjort uppror mot det mångkulturella projektet.
Nu är det tyst, och knappast för att det saknas beprövade ingångar för politiker: de skulle mycket väl kunna uttrycka "sin oro" för ökad "rasism" (läs: genuin oro över motstånd mot förd politik). Men kanske inser de att de inte längre har något att vinna på det.
Det här är en viktig observation.
Det är andra gången nu som det blir så där mystiskt tyst efter en händelse, den första var motdemonstrationen mot SD. Jag vill rent av säga pinsam tystnad, motsvarande den som kan uppstå i sociala sammanhang ibland när ingen vet vad de ska säga. För jag tror det är det som pågår. Politikerna har fortsatt med sitt mångkultur-vurmande skitsnack ända tills de nu märker att ingen applåderar. Det är nästan så man förväntar sig att nästa uttalande från politikerna blir det där nervösa harklandet eller ett "jomensåatt", hur nu det ser ut i den här skalan.
Vi befinner oss kanske precis i ögonblicket då den lille SD-pojken utbrustit att kejsaren är naken och hovmännens hyllningar plötsligt tystnat. Awkward.