2014-12-22, 13:57
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
En samlingsregering är möjlig... Löfven framhåller, att det precis som under andra världskriget måste till en samlingsregering i Sverige inför de s.k. "utmaningarna" med det obegränsade inflödet ... men inte enkel att åstadkomma.

Det intressanta med nuvarande situation är att en enda, relativt harmlös fråga, kan utlösa regeringskris som snarast påminner om kriser som uppstått när det varit världskrig som du nämner. Alltså agerar våra politiker som om det är något sådant vilket verkligen sätter fingret på galenskaperna om något. Man behöver knappast vara för SD för att vara mot galenskaperna i vår riksdag.
Citera
2014-12-22, 14:04
Medlem
Jonas Hinfors spekulerar i olika alternativ i SvD. Det mest sannolika är att alliansen vill ha en överenskommelse att oppositionen inte ska lägga någon budget. Om alliansen skulle återkomma i regeringsställning så kan SD fälla regeringen när som helst genom att rösta på Socialdemokraternas budgetförslag, så enda sättet att kunna regera är att sossarna inte lägger någon budget.

Detta ser just nu ut att vara den stora ödesfrågan för att alliansen ska kunna gå till val 2018 som ett gemensamt regeringsalternativ, så alliansen kan vara villigt att betala ett högt pris för att få med Löfven på detta, t.ex. riva upp stora delar av den budget som just röstats igenom. Därmed skulle det inte behövas något extraval.
Citera
2014-12-22, 14:24
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SickSickSick
Jag har läst mycket Westerholm på sistone. Någon beskrev honom som en som hoppas ligga bra till när debatten vänder, men känner jag det svenska klimatet rätt är Westerholm bränd för evigt hos sossarna (även om han har rätt i sak)? När inser han detta och kliver över till SD?

Det verkar som den dagen närmar sig:
"Av lätt insedda skäl så leker, om uppgifterna är korrekta om att börja skruva på regelverket i riksdagen för att isolera Sverigedemokraterna, såväl moderater som socialdemokrater med elden nu. Ett regelverk som har som enda syfte att isolera Sverigedemokraterna – om än i förklädnad – kommer få exakt motsatt effekt så fort allmänna val kan genomföras."

"[...] vet jag inte om jag skulle kunna kalla vare sig de två stora partierna för statsbärande längre och jag skulle med stor tvekan gå till valurnorna 2018."

"Är detta allt vi har på ritbordet mot det växande politikerföraktet och mot Sverigedemokraterna så ställer jag mig tveksam till att kalla oss, eller förtjäna att kallas, för en upplyst demokrati."

"Just nu känner jag bara mörker. Och ett grundmurat förakt inför ett växande antal namngivna personer."
http://ledarsidorna.se/2014/12/ni-fortjanar-endast-mitt-forakt-inget-mer
Citera
2014-12-22, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Man vet aldrig vad svetsministern kan svetsa ihop. Det må halta, skramla och se avigt ut, men det kan ändå bli en sorts produkt av det som tål visning i särskolans finaste foajé. Går man utifrån opinionsmätningarna kan S som bäst hoppas på någon procentenhets ökning, på alliansens bekostnad och kanske kan Mp tunnas ut något om de inte får ett tokryck i upptakten. Frågan är bara vad en putsning hit eller dit kan medföra konkret för regeringsbildningen. Skaka av sig Mp? SD kommer troligtvis att stärka sin andel av mandaten vid ett extraval. Om svetsminister Löfven återkallar löftet om extraval blir det ett snöpligt coitus interruptus som kan vredga SD-sympatisörerna; en bekräftad framgång i extravalet kan tillfälligtvis kyla ner tillströmningen till SD.
Citera
2014-12-22, 14:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Patetiskt. Risken är överhängande att det kommer massor av artiklar i ljugmedia av typen Jenny Kallurs trams. Nu har man har bränt av järnrören och grävt upp alla rasistiska SD-suppleanter i fritidsnämnder i kommuner ingen visste att de fanns. Vidare rotat fram varenda stackars sate som någonsin skrivit neger på internet. Sen kom fascistdrevet och Söders harmlösa babbel som media i triumf klädde i SS-uniform med sina galna förvrängningar.

Resultat: Inget biter på SD. Vad värre är, ammunitionen är slut. Vad gör man?

Jo, man låter Arne Weise, Loket Olsson, Kicki Danielsson, Mini-Stellan Bengtsson, Sean Banan, Iprem-mannen, Anita Lindblom, Johannes Brost, Svenne Lindman, Lill-Stöveln Öberg, Robyn, Ica-Stig, Håkan Loob, Thåström, Lotta Ramel, Peter Jihde, Pelle Fosshaug etc etc......uttala sig om SD. Det finns tusentals A-, B- och C-kändisar som kan ta över stafettpinnen från Kallur i en aldrig sinande ström av föredettingar.

Helt verkningslöst naturligtvis men vad tusan ska ljugmedia ta sig till med sina tomma magasin?
Det här med kändisar som "tar avstånd från SD" är en billig metod. Först har man dom lite avdankade som behöver publicitet & statsbidrag (Malena Ernman), dom kommer frivilligt.

Därefter ringer man bara upp valfri B-kändis: -"Hej det är från Aftonbladet. Tar du avstånd från SD?"-
Ingen jävel vågar säga nej, för då blir man ju uthängd som fascist istället.

Nästa steg är att bara skriva -"NN tar avstånd från SD"- , man behöver inte ens ringa & kolla utan man kör på den gamla tidningsdevisen "Tror du han dementerar?".
Citera
2014-12-22, 15:28
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SickSickSick
Jag har läst mycket Westerholm på sistone. Någon beskrev honom som en som hoppas ligga bra till när debatten vänder, men känner jag det svenska klimatet rätt är Westerholm bränd för evigt hos sossarna (även om han har rätt i sak)? När inser han detta och kliver över till SD?

Jag är skeptisk till, att Johan Westerholm skulle gå till SD... eftersom det handlar om hans egen självbild. Om man som Westerholm (7 dec) skriver med versaler: "SVERIGEDEMOKRATERNA ÄR FASCISTER", då blir det väldigt svårt för honom att slokörat backa... hmm... jaa, OK då är jag nog också fascist...

Ingenting är omöjligt... men Westerholm framstår som alldeles för självförälskad för att det skulle vara särskilt troligt, att han skulle klara av att kliva över till SD i brådrasket. Men, den som lever får se.
Citera
2014-12-22, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Istället tror jag att Wolodarski ser framför sig maktlösa individer - som förvisso får pippa med valfritt kön - men som inte har någon som helst makt över samhället och dess utveckling. Och över alla små individualiserade slavar svävar den allsmäktiga polisstaten, som tagen ur en NWO-dystopi.

"As political and economic freedom diminishes, sexual freedom tends compensatingly to increase. And the dictator will do well to encourage that freedom. In conjunction with the freedom to daydream under the influence of dope and movies and the radio, it will help to reconcile his subjects to the servitude which is their fate."
- Aldous Huxley
Citera
2014-12-22, 17:28
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Starka krafter vill undvika extraval

[---]

Enligt SVT förhandlar man nu om politiska formfrågor.

Ulf Bjereld konstaterar att det kan handla om överenskommelser om förändringar i riksdagsordningen, att tillsätta utredningar eller likande så att man kan påverka det konstitutionella ramverket för att göra det lättare för en minoritetsregering att regera.

- Det skulle kunna vara en sådan sak som att man som enskilt parti bara får rösta på ett budgetförslag man själv har lagt, men inte andra partiers budgetförslag. (min fetstil)

http://unvis.it/www.gp.se/nyheter/sv...-vagmastarroll

En av de mer bisarra idéer jag sett... vilken funktion fyller då budgetomröstningen?

Men det är helt i linje med de borgerliga partiledarnas gemensamma förslag på DN Debatt 9 december, att en svensk regering ska kunna genomföra sin politik UTAN något stöd av en majoritet i riksdagen dvs att parlamentarismen i praktiken ska avskaffas.

Citat:
Utgångspunkten skulle vara att det budgetalternativ som har det starkaste stödet i kammaren faktiskt också blir det som beslutas. ... Detta är helt centrala frågor för hur Sverige ska kunna regeras och väljarna förtjänar tydliga besked redan inför extra valet 22 mars. ... Om vi kan enas om sådana förändringar är vi beredda att medverka till att de kan genomföras utan dröjsmål.

http://www.dn.se/debatt/med-nya-regl...rande-mojligt/
Citera
2014-12-22, 18:13
Medlem
harrowdownhills avatar
Tinos bokprojekt har fått uppmärksamhet i Norges näst största finanstidning Finansavisen, en artikel i Realtid och en bloggpost av Neuding.
Citera
2014-12-22, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
http://unvis.it/www.gp.se/nyheter/sv...-vagmastarroll

En av de mer bisarra idéer jag sett... vilken funktion fyller då budgetomröstningen?

Men det är helt i linje med de borgerliga partiledarnas gemensamma förslag på DN Debatt 9 december, att en svensk regering ska kunna genomföra sin politik UTAN något stöd av en majoritet i riksdagen dvs att parlamentarismen i praktiken ska avskaffas.

http://www.dn.se/debatt/med-nya-regl...rande-mojligt/
Jag spår att de delar av etablissemanget kommer att tröttna/redan har tröttnat (i hemlighet) på detta taskspeleri och redan ställt sig frågan; är invandringsfrågan verkligen värt detta? Det är sista skriken vi ser nu. Men trögheten i systemen gör att det kommer ta lite tid innan det syns i praktiska handlingar.
Citera
2014-12-22, 18:28
Medlem
Vet inte om det tagits upp i tråden, men PM Nilsson skriver en ledare idag där han förespråkar ett tiggeriförbud.

http://www.di.se/artiklar/2014/12/22...allaste-julen/

Detta förslag kommer bara några dagar efter Hakelius tirad om tiggarplågan på ett seminarium där PM Nilsson var huvudtalare, och som vi diskuterade i tråden.

Edit: Här intervjuas han i Resumé om förslaget:

http://www.resume.se/nyheter/media/2...-hjartefragor/
Citera
2014-12-22, 18:48
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Vet inte om det tagits upp i tråden, men PM Nilsson skriver en ledare idag där han förespråkar ett tiggeriförbud.

http://www.di.se/artiklar/2014/12/22...allaste-julen/

Detta förslag kommer bara några dagar efter Hakelius tirad om tiggarplågan på ett seminarium där PM Nilsson var huvudtalare, och som vi diskuterade i tråden.

Edit: Här intervjuas han i Resumé om förslaget:

http://www.resume.se/nyheter/media/2...-hjartefragor/

Det val en väl argumenterad artikel... så när som på ett frågetecken för sista stycket:

Om ett förbud utformas på rätt sätt och kombineras med tillfälliga boenden och hjälp att organisera EU-medborgarens rättigheter i Sverige, att arbeta, bo och studera kan åtgärden vara socialt progressiv och hjälpa en grupp som vi nu lämnar på gatan.

Eh? EU-medborgare, som försörjer sig själva, har redan dessa "rättigheter i Sverige, att arbeta, bo och studera". Jag hoppas, att PM Nilsson inte föreslår att personer t.ex. romer - som inte försörjer sig själva - också ska ges "rättigheter i Sverige, att arbeta, bo och studera" på svenska skattebetalares bekostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in