Citat:
Ursprungligen postat av
LNBW
Marcus Jerräng (
https://twitter.com/blisk ) har också sett förändringen i det svenska medialandskapet och hänvisar idag på sin twitter till denna tråd för att bevisa sin tes (att flera borgerliga ledarskribenter börjar låta mer och mer som sverigedemokrater).
Såg att ett av mina inlägg fanns med i hans axplock. Lite märkligt eftersom jag inte är någon tongivande debattör i denna tråd. Nåväl, jag kan ju upplysa herr Jerräng (som jag inte hört talas om tidigare) att jag inte är någon "SD-Flashbackare" utan en desillusionerad borgare och tidigare liberal som tröttnat på det vänsterextrema kulturetablissemanget och den förljugna konsensuskulturen kring den svenska invandringspolitiken.
Att en påstått borgerlig media tar på sig rollen som en
borgerlig media och börjar bedriva en tydlig opposition mot SVaMP-regeringen och den politik den bedriver borde vara en självklarhet. Dock verkar många "journalister" ha problem med att avvikande uppfattningar kommer ut i etern, framförallt när det gäller migrationsfrågor.
Många vänsterdebattörer verkar på fullt allvar vara övertygade om att omsvängningen i invandringsfrågan inte beror på människors faktiska och vardagliga upplevelser av hur landet utvecklar sig, utan att "eliter" kommer med nya
diskurser och
narrativ som avviker från de godkända ideologiska ståndpunkterna som vänsteretablissemanget har fastställt för sig självt. I den svenska PK-bubblan kan allt som är bra och positivt härledas från "mångfald" och invandring medan
allt som är dåligt i samhället orsakas av strukturell rasism och svenskhet i största allmänhet. Vanliga människor är enligt vänsterteoretikerna tomma maskiner, inkapabla att bilda sig en egen politisk uppfattning, och måste därmed programmeras i enlighet med de
rätta ideologiska principerna. Uppfattningar som inte kommer uppifrån och som är godkända av kultureliten ses som småsinta och fördomsfulla och måste motverkas aktivt.
Om människors uppfattningar uteslutande fungerade på det sättet skulle Berlinmuren aldrig ha fallit. Det kanske finns en och annan Sovjetnostalgiker som menar att det var den amerikanska radiopropagandan som fick folk att vända sig mot kommunistsystemen, men hade vardagen i östblocket inte varit så depraverad som den faktisk var skulle inte folk till slut ha tröttnat på systemet.
Beskyllningarna mot borgerliga ledarskribenter kommer nog öka markant framöver. Motståndet mot invandringspolitiken kommer enligt vänsterdebattörer inte bero på den hotande systemkollapsen, utan att
"invandrare framställs på ett negativt sätt" i borgerlig ledarsidor. För den moderna vänstern är allting enbart en lek med språket. Den materiella basen, som Marx menade var grunden och själva förutsättningen för hela samhällsutvecklingen, är fullständigt ignorerad bland dessa "vänster"debattörer.