2015-07-04, 11:15
Medlem
Ördögs avatar
Jennifer Wegerup låter ju tamejkatten nästan förnuftig i dagens kolumn! Och föredömligt koncis är hon också, en uppfriskande motsats till Åsa Giftblåsa och Anders Andefattig med deras oöverskådliga ordmassor och maniska upprepande av vissa uttjänta skällsord.

Jag skulle gärna lägga in hela texten, men de här bitarna må räcka:

Bortom mingel och makt finns folkets verklighet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle21071915.ab
Citat:
Sverigedemokraterna går fortsatt framåt.

I Almedalen har vårt lands politiska elit denna vecka samlats. Ledare, både de maktfullkomliga och de som helhjärtat tror på politikens goda makt, har letat efter orsaken.
-----
En semesterdag i barndomstrakten, vi far till Gekås. Här vankas ingen champagne i köerna. Inga selfies med partiledare, ingen tv-tid, ingen plats på scenen.

Människor som knegar och knogar, hoppas på sol men biter ihop i regn.

Ha husvagn på campingen intill varuhuset, grilla flintastek och ta en öl. Slita hela året. Handla här för att ha råd med barnens nya jeans och vinterstövlar. Vända på varenda krona, göra sitt bästa, jobba och betala skatt.

Ska jag, när jag hamnar vid deras bord, säga att de är rasister och inskränkta om de oroar sig för hur mycket flyktingar Sverige klarar av?

När de pratar om en hårt belastad äldrevård, förskoleköer, fulla förlossningskliniker, vägar, järnvägar och ett försvar som måste rustas upp. Kan jag inte förstå min gamla kompis? Hon som inte varit hos tandläkaren på tre år och som upprörs över gratis akut tandvård till EU-migranter? Ska jag fördöma frustrationen hos vännen från förr? Hugo från Chile, som kom på 1970- talet. Som går till jobbet på bryggeriet, räknar burkar dag efter dag och frågar mig om tiggarna, varför friska, vuxna människor inte ens söker jobb?

Ska jag vifta bort rädslan över IS-krigare mitt ibland oss och inför segregationen?

Jag skulle gärna sitta vid bordet intill Åsa och Jennifer, med fejset dolt i en bok, när de över varsitt glas rosé börjar munhuggas om definitionen av ordet "elit" ...
(FB) Åsa Linderborg skräms av "eliten": har hon rätt?
Senast redigerad av Ördög 2015-07-04 kl. 11:26.
Citera
2015-07-04, 11:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jennifer Wegerup låter ju tamejkatten nästan förnuftig i dagens kolumn! Och föredömligt koncis är hon också, en uppfriskande motsats till Åsa Giftblåsa och Anders Andefattig med deras oöverskådliga ordmassor och maniska upprepande av vissa uttjänta skällsord.

Jag skulle gärna lägga in hela texten, men de här bitarna må räcka:

Bortom mingel och makt finns folkets verklighet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle21071915.ab

Jag skulle gärna sitta vid bordet intill Åsa och Jennifer, med fejset dolt i en bok, när de över varsitt glas rosé börjar munhuggas om definitionen av ordet "elit" ...
(FB) Åsa Linderborg skräms av "eliten": har hon rätt?
Fast hennes husvagn och flintastek låter som medvetet nedvärderande, hur många grillar det idag?
Mediapacket kan liksom inte hålla sig ifrån sina fördomar.
Citera
2015-07-04, 12:14
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
BRA!! Utmärkt, kan fan inte bli bättre! Tack vare Nätet vet vi nu vad för slags typer som befolkar riksdagspartiernas toppskikt samt landets illaluktande mediaredaktioner. Misstro mot dessa kvartsfigurer måste ses som något mycket sunt och positivt. Att landet blir svårstyrt för att folk vet att Makten snackar skit är trots allt mycket bättre än att folket blint låter sig luras.

Om makten (politiker och media) är så inkompetenta och agendasättande som vi ser idag så måste man ifrågasätta allt.

Men det är ett sluttande plan nedåt på väg mot ett samhälle som det i Grekland och andra dåligt fungerande länder. I ett väl fungerande samhälle uppfyller båda sidor samhällskontraktet där makten styr landet efter bästa förmåga och folket drar sitt strå till stacken. Nu har media istället kastat alla journalistiska principer överbord och hjälpt (drevat?) politikerna att bryta samhällskontraktet.

Tidigare har man haft svårt att fatta hur så många i USA kan misstro vetenskapliga fakta om miljöproblem, vaccinering, etc. Nu förstår man bättre en sådan grundmurad misstro mot politiker och media.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast hennes husvagn och flintastek låter som medvetet nedvärderande, hur många grillar det idag?
Mediapacket kan liksom inte hålla sig ifrån sina fördomar.

Själv läste jag det inte så. Hon börjar med att beskriva tongångarna hos Södermalmsmaffian: ”Varför känner väljarna så här? Vi är ett rikt land. Vi har det ju så bra”

Sedan beskriver hon situationen för hårt arbetande vanliga svenskar som inte har råd med en massa lyx, och därför inte kan förväntas dela med sig av en rikedom som de inte har.
Citera
2015-07-04, 12:26
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det är en vanlig strategi. "Problem - Reaction - Solution". För att få till genomgripande samhällsförändringar skapar man ett problem. Det kan vara en terrorattack eller ett avrustat försvar eller samhällsskadande massinvandring. Sen låter man patetisk mainstream media trumma upp lite "problemmedvetenhet" hos befolkningen. När folket då kräver en lösning på det uppkomna problemet kommer samma personer som har skapat problemet med en "lösning" för att kunna genomdriva mer samhällsförändringar än som hade varit möjligt utan att man först skapat problemet.

Enter "Utanförskapet 2.0" - här ser vi mer skattesänkningar i vanlig ordning, men både FP-ledaren och AKB attackerar nu den svenska modellen för att skapa en låglönesektor för att få dessa massinvandrade problem i jobb. Reinfeldt vågade sig inte på attacken på den svenska modellen under sina mandatperioder.

Vi ser också hur vi kommer närmare och närmare ett NATO-medlemsskap, något som inte heller det uttrycktes under Reinfeldts mandatperiodstid. Det var mest en "hemlig avsikt" (som läcktes via Wikileaks) som inte formulerades publikt. Så M och Alliansen har alltså medvetet ägnat åtta år till att göra problemet värre under Reinfeldt, för att nu presentera en samhällsomdanande "lösning" som innefattar skrotad svensk arbetslivsmodell, NATO-medlemsskap och troligtvis också ändringar i välfärdsmodellen till en mer egenfinansierad (försäkringsbaserad) välfärd.

Skapa ett problem och gör det värre - för att sedan kunna genomdriva mer långtgående förändringar än som hade varit möjligt i första läget. Det är så enkelt, och så cyniskt.

Men nu har 20% genomgått aversionsträningen och borde se igenom detta. Vi får hoppas att lika många följer den öppna debatten här, istället för att tvångsmatas med medias propagandabild som syftar till att medvetandegöra folket om problemet som nu uppstått. Problem som lösningsarkitekterna och nyspråksuppfinnarna och floskelfabrikörerna bakom "Utanförskapet 2.0" själva har skapat under sin tid med "Utanförskapet 1.0".

Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me. Moderaterna måste tro att vi alla är en bunt Idol- och mello-tittande idioter.

När jag läser det du skriver kan jag inte låta bli att tänka på en sak jag ofta återkommer till i mina tankar: Det finns i det "nymodernistiska" lägret en utbredd och outtalad idé om att vi i Sverige, såväl som i vår tid, kommit lite längre i den moraliska utvecklingen. Man skulle kunna kalla detta för en evolutionär historiesyn. I den ingår saker som synen på homosexualitet, kvinnliga präster och pappaledighet. Men även större frågor som försvarspolitik, där många verkar tro att det är omöjligt att Sverige återigen skulle kunna befinna sig i krig. Historien betraktas utifrån ett antal axiom som talar om vad som är bra respektive dåligt, vad om är utveckling respektive tillbakagång.

När makten, oavsett om den är diktatorisk, demokratisk eller demokraturisk, ägnar sig åt att hunsa, bedra och lura medborgarna, samt förskingra deras arvsrätt, så gör den det med stöd i denna evolutionära historiesyn. Invandringen är moraliskt rätt och står över medborgarnas arvsrätt till sitt eget land och dess välordning. Resultatet blir slutsatsen att man som intrigerande makt inte riskerar något. Medborgarna kommer inte slipa liarna, tända facklorna och dra ut på gator och torg, ty de är förfinade varelser som inte ägnar sig åt sådant, eller som allra minst lite dumma men övertalningsbara. Framförallt agerar media utifrån denna tro. Det här tror jag är en felaktig slutsats. Dels är den "evolutionära historiesynen" fel i sig, dels - och viktigare - är slutsatsen om medborgarnas oändliga foglighet fel. Varför ska man tro på den när den aldrig existerat någonstans under någon tid i världshistorien?

Om sveket blir för stort kommer även det svenska folket revoltera. Och givet den insikten så blir dolkstötslegender intressanta att diskutera. Borgerligheten under Reinfeldt är en perfekt källa för att skapa en historieskrivning som innehåller det stora sveket och så såldes Sverige. Man kan konstatera att ABK ägnar sig åt noll damage controll.
Citera
2015-07-04, 12:51
Medlem
Citat:
Djärv analys, kanske har du rätt. Det skulle i alla fall kunna följa intentionen i Det sovande folket (1993) av Reinfeldt. Kanske jag missförstår det andra ledet i processen att nå en mer genomgripande "solution" genom att använda medierna; jag tror inte MSM förmedlar "problemmedvetenhet" på något sätt som M-politiker kunnat utnyttja, snarare har ju MSM medvetet dolt problemen (vilket i och för sig kan bli den krutdurk som M kan utnyttja) som kontrasterar allt mer mot vanligt folks vardagliga observationer och försakanden till förmån för det invällande frälset "flyktingar". Faktiskt hördes en kvinna i Almedalen i nyheterna häromdagen på TV, som pratade att det kommer immigranter som vill skaffa sig en bättre framtid, kanske studera osv. Det handlar om social turism, låt vara att turismen är permanent, eller möjligen cirkulär... Det går att lyfta bidragen utomlands ifrån.

Ställningstagande till NATO, kraschad, överbelastad eller parasiterad välfärdsmodell, ohemult skattetryck osv, allt detta låg i korten sedan åratal. Det handlar om svensk försumlighet i årtionden, som förr eller senare måste tas i tu med. Om M cyniskt spelar på en överbelastningsattack av Sverige så är det förmodligen ett påskyndande av beslut som skulle behöva fattas oavsett, eftersom Sverige är västerlandets Slarvpelle, låt vara med högstämda humanitära anspråk.
Citera
2015-07-04, 13:13
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Djärv analys, kanske har du rätt. Kanske jag missförstår det andra ledet i processen att nå en mer genomgripande "solution" genom att använda medierna; jag tror inte MSM förmedlar "problemmedvetenhet" på något sätt som M-politiker kunnat utnyttja.

Det är inte med hjälp av medierna man så att säga "når längre" med sin "solution". Man använder medierna för att få ut sin "version of events" eller sitt narrativ. Att det inte gjordes något under Reinfeldts mandatperioder åt Sveriges problem var inte därför att ingen såg problemen. Trots att media vinklade och mörkade och försökte få ut alternativa förklaringsmodeller så visste alliansen hela tiden att det var den här "överbelastningsattacken" som pågick vill jag hävda, därför att det är Alliansregeringen som iscensatt den.

Man använder alltså sitt "egenskapade problem" som katalysator (när det har fått gå tillräckligt långt och blivit tillräckligt akut) för att driva igenom en mer långtgående egen "solution" än som hade varit möjlig utan att först låta problemet finnas och bli mer och mer akut.
Citera
2015-07-04, 13:33
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
När jag läser det du skriver kan jag inte låta bli att tänka på en sak jag ofta återkommer till i mina tankar: Det finns i det "nymodernistiska" lägret en utbredd och outtalad idé om att vi i Sverige, såväl som i vår tid, kommit lite längre i den moraliska utvecklingen. Man skulle kunna kalla detta för en evolutionär historiesyn. I den ingår saker som synen på homosexualitet, kvinnliga präster och pappaledighet. Men även större frågor som försvarspolitik, där många verkar tro att det är omöjligt att Sverige återigen skulle kunna befinna sig i krig. Historien betraktas utifrån ett antal axiom som talar om vad som är bra respektive dåligt, vad om är utveckling respektive tillbakagång.

När makten, oavsett om den är diktatorisk, demokratisk eller demokraturisk, ägnar sig åt att hunsa, bedra och lura medborgarna, samt förskingra deras arvsrätt, så gör den det med stöd i denna evolutionära historiesyn. Invandringen är moraliskt rätt och står över medborgarnas arvsrätt till sitt eget land och dess välordning. Resultatet blir slutsatsen att man som intrigerande makt inte riskerar något. Medborgarna kommer inte slipa liarna, tända facklorna och dra ut på gator och torg, ty de är förfinade varelser som inte ägnar sig åt sådant, eller som allra minst lite dumma men övertalningsbara. Framförallt agerar media utifrån denna tro. Det här tror jag är en felaktig slutsats. Dels är den "evolutionära historiesynen" fel i sig, dels - och viktigare - är slutsatsen om medborgarnas oändliga foglighet fel. Varför ska man tro på den när den aldrig existerat någonstans under någon tid i världshistorien?

Om sveket blir för stort kommer även det svenska folket revoltera. Och givet den insikten så blir dolkstötslegender intressanta att diskutera. Borgerligheten under Reinfeldt är en perfekt källa för att skapa en historieskrivning som innehåller det stora sveket och så såldes Sverige. Man kan konstatera att ABK ägnar sig åt noll damage controll.

Det finns inte något genomtänkt moraliskt perspktiv utan bara deklarationen: "Sverige gör rätt. Alla andra länder gör fel", som Södertäljes kommunalråd Boel Godner framför i den här debatten. Hon och likasinnade är totalt befriade från någon självkritik.

http://www.svtplay.se/video/3050607/...an-almedalen-4

39.40

Boel Godner skulle inte klara av att utveckla sin ståndpunkt, om hon blev tillfrågad. Det är rätt, ba'fatt (bara för att) skulle hon (förmodligen indignerat) framföra.

Men, att makthavarna utnyttjar, bedrar och lurar väljarna/skattebetalarna kommer gemene man *aldrig* att betrakta som rätt - hur grötmyndigt det än slås fast av dagens svenska makthavare, att det är rätt, ba'fatt. Det här är etablissemangets Achilleshäl och fundamentet för vad Jennifer Wegerup beskriver:

Citat:
När de pratar om en hårt belastad äldrevård, förskoleköer, fulla förlossningskliniker, vägar, järnvägar och ett försvar som måste rustas upp. Kan jag inte förstå min gamla kompis? Hon som inte varit hos tandläkaren på tre år och som upprörs över gratis akut tandvård till EU-migranter? Ska jag fördöma frustrationen hos vännen från förr? Hugo från Chile, som kom på 1970- talet. Som går till jobbet på bryggeriet, räknar burkar dag efter dag och frågar mig om tiggarna, varför friska, vuxna människor inte ens söker jobb?
Senast redigerad av Meiji 2015-07-04 kl. 13:38.
Citera
2015-07-04, 13:38
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Det är inte med hjälp av medierna man så att säga "når längre" med sin "solution". Man använder medierna för att få ut sin "version of events" eller sitt narrativ. Att det inte gjordes något under Reinfeldts mandatperioder åt Sveriges problem var inte därför att ingen såg problemen. Trots att media vinklade och mörkade och försökte få ut alternativa förklaringsmodeller så visste alliansen hela tiden att det var den här "överbelastningsattacken" som pågick vill jag hävda, därför att det är Alliansregeringen som iscensatt den.

Man använder alltså sitt "egenskapade problem" som katalysator (när det har fått gå tillräckligt långt och blivit tillräckligt akut) för att driva igenom en mer långtgående egen "solution" än som hade varit möjlig utan att först låta problemet finnas och bli mer och mer akut.

Jag tror att det är här vi också ska söka orsakerna till Reinfeldts besinningslösa hat mot SD. Jag tror att Borgs och Reinfeldts plan bestod av två komponenter, den ena var arbetslinjen och den andra var den samhällsdestruerande massinvandringen. Den första komponenten var öppen och det mantra genom vilket Sverige skulle masseras mjukt. Den andra komponenten skulle ske lite mer i skymundan, och här litade Reinfeldt till solidaritet från journalistkåren.

Tanken var nog att samhället mer eller mindre i tysthet skulle förfalla under massinvandringens tyngd och att Borg/Reinfeldt på eget initiativ, då tiden var mogen, skulle presentera lösningen om det nyliberala låglönesamhällets alla välsignelser. Presenterade inför fullbordat faktum skulle det svenska folket svälja de förslagna lösningarna om avreglerad arbets- och bostadsmarknad och om privatiserad välfärd.

Tyvärr så kom Internet, alternativa medier och Sverigedemokraterna i vägen och skvallrade om vad som pågick och därutöver visade fräckheten att komma med helt fel lösningar.
Citera
2015-07-04, 13:54
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Jag tror att det är här vi också ska söka orsakerna till Reinfeldts besinningslösa hat mot SD. Presenterade inför fullbordat faktum skulle det svenska folket svälja de förslagna lösningarna om avreglerad arbets- och bostadsmarknad och om privatiserad välfärd.

Tyvärr så kom Internet, alternativa medier och Sverigedemokraterna i vägen och skvallrade om vad som pågick och därutöver visade fräckheten att komma med helt fel lösningar.

Det här är inte alls en långsökt förklaring till varför Reinfeldt hatar SD och i och med att SD och alternativmedia och Flashback fanns så fick Alliansen mer och mer bråttom...
  • Man vred upp invandringen till 11, genom migrationsöverenskommelsens försorg.
  • SD skulle skylla sig själva när dom blev misshandlade av våldsvänstern sa Reinfeldt.
  • Man satte igång "näthats-narrativet" som syftade till att tysta misshagliga webbplatser.

Allt detta passar ju in i bilden av att "i tysthet" överbelasta fram ett fullbordat faktum för deras lösning. Migrationsöverenskommelsen är alltså yttrandefrihetens- och internets fel för utan dem så hade vi inte kunnat "revoltera" och en långsammare (mindre märkbar) takt på samhällsdestruktionen hade varit möjlig - och då hade vi kanske stått inför fullbordat faktum och blivit tagna på sängen.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-07-04 kl. 14:13.
Citera
2015-07-04, 13:55
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Tanken var nog att samhället mer eller mindre i tysthet skulle förfalla under massinvandringens tyngd och att Borg/Reinfeldt på eget initiativ, då tiden var mogen, skulle presentera lösningen om det nyliberala låglönesamhällets alla välsignelser. Presenterade inför fullbordat faktum skulle det svenska folket svälja de förslagna lösningarna om avreglerad arbets- och bostadsmarknad och om privatiserad välfärd.

Instämmer. "Det enda sättet att krossa de svenska socialförsäkringssystemen är att överlasta dem", ska Carl Bildt ha sagt på ett möte, innan han blev statsminister. Jag har den här uppgiften i andra hand - men jag bedömer den som trolig.

Man kan imo dock inte säkert dra slutsatsen, att det fanns något medvetet syfte att krossa socialförsäkringssystemet, när regeringen Boldt upphävde Lucia-beslutet. Det betydelsefulla är, att själva *medvetenheten* om, att överbelastning var den enda framkomliga vägen, den medvetenheten fanns redan i början av 90-talet hos moderaternas ledning.
Citera
2015-07-04, 13:57
Medlem
Citat:
Intressant. Borgarna förlorade emellertid regeringsställning. Få se de om de kan profitera på den impotenta rödgröna rörans regering. M ger ju själv ett impotent intryck. Kan borgarna rent av, genom den skändliga DÖ, kunna komma tillbaka med kraft, som det enda rimliga valet? SD springer ifrån, under detta experiment - om det är en iscensatt överbelastningsattack - som M i så fall tappat kontroller över. Är den nöjda med en tidshorisont på årtionden, i formandet av Sverige? Ingen kan spå så långt eller tro sig kontrollera utvecklingen, Sverige hinner gå under innan dess eller förändras till oigenkännlighet. Men det kanske är ett pris de är beredda att pålägga svenskarna. Desto viktigare då att svenskarna ser detta tydligt nog, om de inte är för fredsskadade för att inse när misshandeln och röveriet pågår.

Visst är det en oerhörd provokation - komiskt nog ej avfärdad så i medierna då det begav sig, istället generellt rosat som mod och storsinthet över krassa pekuniära spörsmål i 'ett rikt land' - när Reinfeldt i augusti pladdrade om "öppna era hjärtan", sedan på julaftonen (!) hävdade att utlänningar har större fordringar på Sverige än någon som bott här i generationer, och den imbecilla utsagan om obegränsat utrymme för massimmigration i det vidsträckta landet Sverige... När han flög där uppe bland molnen och vakade över sina skyddslingar. Frågan är vad M kan hoppas komma tillbaka till och vilken plats SD tar. Få se också om ilska är den grundaffekt som bubblar upp eller om även den domesticerats bort hos svensken. Många usurperar på det svenska smörgåsbordet. Vad medierna anbelangar tror jag de har kommit till en vändpunkt i berättelsen. Ska berättelser med så kallad konstruktiv journalistik mildra aversionen mot folkutbytet och brottet mot det sociala kontraktet; kan t ex "kompetensregnet" skölja bort tårarna och få grillerna att spira i svenskarnas hjärnvindlingar igen?
Citera
2015-07-04, 14:21
Medlem
Sixts avatar
Jag tycker det börjar lykta desperation lång väg i denna osignerade ledare i Expressen.

Citat:
Skänk inte fler väljare till SD

Väljartillströmningen till SD är i princip automatisk. Jimmie Åkesson hade därför en mycket tacksam uppgift i Almedalen på onsdagen. Han kunde inte misslyckas. Det är det faktum att SD kraftigt vill begränsa flyktingmottagandet som gör partiet så framgångsrikt.

Det har, som framgår av SOM-undersökningarna, alltid funnits en stor grupp väljare som vill minska flyktingmottagandet. I den senaste undersökningen, som avser 2013, var det 44 procent som ansåg att det vore en bra idé att ta emot färre flyktingar medan 61 procent kände oro för ett ökat antal flyktingar.

Det är lätt att förstå varför flyktingmottagandet uppfattas som en allt viktigare fråga. Det har de senaste åren fördubblats från historiskt sett höga nivåer. Och ingenting talar för att trycket kommer att minska under överskådlig framtid.

Nu handlar det inte längre om att vinna tillbaka väljare utan om att hejda tillströmningen. De båda blocken måste se till att väljarna uppfattar flyktingmottagandet som en mindre akut fråga. Det vill säga ta kontroll över utvecklingen. Det krävs en långsiktig plan för hur mottagandet ska gå till och hur stort åtagande vi kan hantera.

Det brådskar nu. Fortsätter dagens ickepolitik kan det snart vara SD som bestämmer över invandringspolitiken. Den svenska öppenhet som haft en sådan avgörande betydelse för vår utveckling blir då historia.

Om det nu behöver göras någonting konkret i invandringsfrågan, varför bemödar sig då inte Expressens ledarsida med att konkretisera detta behov genom att komma med några tydliga förslag? Man vill att dagens ickepolitik ska upphöra. Ok, vad bra. Samtidigt är man själva helt svarslösa inför de problem som man själva påstår är avgörande inför framtiden. Det enda man vill ha är en "långsiktig plan" som ska se över hur "stort antagande vi kan hantera". Det skulle kunna tolkas som en diskussion om volymer. Men det sägs inte rakt ut. Att man inte klarar av att vara konkret i en fråga där man påstår sig efterfråga konkret politik måste vara en beteckning av Sveriges PK-elit i ett nötskal.

http://www.expressen.se/ledare/skank...ljare-till-sd/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in