Ännu en artikel från regeringen om att demokratin hotas och måste skyddas från näthatarna på internet. Ännu så länge ser man inga skarpa förslag men de bygger upp till att vid någon tidspunkt slå till mot yttrandefriheten på allvar. Frågan är hur mycket man kan lita på att SD med dagens ledartrojka kommer att göra allt för att blockera det den dag det kommer riktiga förslag. Jag är orolig.
Det är svårt att befria sig från känslan av att demokratin idag är hotad. Inte bara utomlands utan också i Sverige. Politiska och religiösa extremgrupper är idag mer aktiva än på länge. Kvinnor, invandrare eller personer som har invandrarbakgrund samt personer med annan sexuell läggning utsätts för hot och hat, inte minst på nätet. Antidemokratiska värderingar som islamofobi, antisemitism, antiziganism med mera är föremål för en skrämmande normaliseringsprocess. Främlingsfientliga partier har i Sverige och Europa stärkts i valen under 2000-talet. Arbetslöshet och fattigdom skylls på ”de främmande”, precis som på 1920- och 1930-talen. Fler jobb, bra utbildning och högre kvalitet i välfärden är det som ytterst kan mota antidemokratiska tendenser och värderingar. Det är både en nationell och internationell utmaning.
Ännu en artikel från regeringen om att demokratin hotas och måste skyddas från näthatarna på internet. Ännu så länge ser man inga skarpa förslag men de bygger upp till att vid någon tidspunkt slå till mot yttrandefriheten på allvar. Frågan är hur mycket man kan lita på att SD med dagens ledartrojka kommer att göra allt för att blockera det den dag det kommer riktiga förslag. Jag är orolig.
Jag är också orolig. Socialdemokraterna vill ha demokratiforskning. Forskning har man i områden där kunskapen inte är heltäckande, t.ex. stamcellsforskning, och forskning om bränsleceller och sånt. Nu vill våra politiker ha lite "demokratiforskning" samtidigt som man inför Decemberöverrenskommelser för att sätta sagda demokrati ur spel.
Socialdemokraterna här pratar inte om demokrati som i folkstyre utan demokrati som i värdegrund. Forskning om värdegrundsdemokrati slutar med som debattören "SvenskOpposition" sa häromdagen, det blir en fascistisk kontrollstat där medborgaren tas ifrån sina viktiga rättigheter som rösträtt, och mötesfrihet, men där vi är fria att gå med i bögparaden.
Jag är också orolig, men gudskelov inte för Carin Jämtins och (S) värdegrundsdemokrati, utan den folkstyrande. Den riktiga. Jag skulle vara den som först anmäler mig till Värdegrundsdemokratins arkebuseringspluton. För vi kommer om det här vansinnet inte försvinner och vi fortfarande tänker oss att gå armkrok med USA att förlora våra grundläggande rättigheter, precis som dom håller på att göra och delvis redan har gjort i USA.
Att se USA som ett modellsamhälle och någonting att eftersträva är lika ute som mångkultur. Men det här är en garant för att S inte kommer att bryta sin fritt-fall-trend i opinionen iallafall.
Angående "de skarpa förslagen" när de väl kommer tror jag inte att de kommer på nationell nivå i Sverige, utan som EU-direktiv, så därför hyser jag lite större tilltro till SD ännu, i och med deras EU-kritik. Men jag kan ha fel.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-07-08 kl. 20:47.
Jag är också orolig. Det finns ett gryende folkligt missnöje mot många av de förändringar som har tvingats på oss. En av anledningarna till att detta folkliga missnöje kan gro är på grund av den fria informationsspridningen och opinionsbildningen på Internet. Såklart att detta ses som ett problem.
När väl regimen slår till kan det gå mycket fort. Ett aktuellt exempel är hur sydstatsflaggan attackerades efter den senaste vita skjutningen i USA.
Som jag ser det så är det bara en tidsfråga innan någon form av "skarpa" åtgärder kommer att genomföras även i Sverige. Den mentala massagen har pågått länge med avseende på att trumma in det farliga "näthatet" i människors medvetanden. Det handlar på således om mediakrigets kraftigaste maktmedel.
SD ska vi såklart inte förlita oss på i denna fråga, jag tror att det finns en mycket stark falang av polisstats- och förbudsanhängare i partiets ledning.
Jag är också orolig. Det finns ett gryende folkligt missnöje mot många av de förändringar som har tvingats på oss. En av anledningarna till att detta folkliga missnöje kan gro är på grund av den fria informationsspridningen och opinionsbildningen på Internet. Såklart att detta ses som ett problem.
När väl regimen slår till kan det gå mycket fort. Ett aktuellt exempel är hur sydstatsflaggan attackerades efter den senaste vita skjutningen i USA.
Som jag ser det så är det bara en tidsfråga innan någon form av "skarpa" åtgärder kommer att genomföras även i Sverige. Den mentala massagen har pågått länge med avseende på att trumma in det farliga "näthatet" i människors medvetanden. Det handlar på således om mediakrigets kraftigaste maktmedel.
SD ska vi såklart inte förlita oss på i denna fråga, jag tror att det finns en mycket stark falang av polisstats- och förbudsanhängare i partiets ledning.
Det är svårt att befria sig från känslan av att demokratin idag är hotad. Inte bara utomlands utan också i Sverige. Politiska och religiösa extremgrupper är idag mer aktiva än på länge. Kvinnor, invandrare eller personer som har invandrarbakgrund samt personer med annan sexuell läggning utsätts för hot och hat, inte minst på nätet.
Det är dags för de få personerna som börjat bli lite mer frispråkiga i debatten att även ställa folk till svars för retoriken där man alltid utelämnar vita män från att vara drabbade och därmed indirekt även skuldbelägger vita män för alla problem. Att skuldbelägga vita etniska svenskar när invandrare ger sig på andra invandrare borde i fortsättningen vara lika illa som falska rapporter om invandringens ekonomiska lönsamhet.
Rätt i att när såna som vi tröttnar, så vinns kriget.
Fel i, att än så länge är vi som tröttnat i en oerhörd minoritet. Vägen mot att bli i majoritet bjuder på stora hinder. Idag är 30% av Sveriges befolkning ej etniska svenskar. En löjeväckande minoritet av dessa kommer rösta sverigevänligt.
Vi befinner oss i ett race där vi hoppas att kvarvarande svenskar ska vakna i en takt som överstiger ickesvenskarnas avyngling och fortsatta invällning. Vilket enligt mig inte kommer att ske. 2025 är 50% av befolkningen ickesvensk. Nån som tror att SD och förhoppningsvis något ännu sverigevänligare parti kommer att ha 50.1% av rösterna till dess?
Inte jag.
Ja, du målar upp en trist, dystopisk, framtid som mycket väl, tyvärr, kan bli verklig. Ändock, den här uppvakningstakten du talar om, den tror jag kan öka rejält om bara medierna, och föralldel våra politiker, skulle dra sitt strå till stacken. Tänk på att det är många, många, vanliga svenskar ute i stugorna som hyser klart SD-liknande åsikter utan att kanske veta om det. En mer sverigevänlig media skulle kunna vända detta mycket snabbt. Du vet, liten tuva fäller stort lass.
Den jämrans Jämtin och bisittaren Jakobsson. Amatörismen har givits yrkesstatus, som livstids- och livsstilspolitiker. Fattas bara att de får högskolepoäng och diplom för sin professionaliserade amatörism. Artikeln är förmodligen, i fantasiernas och konfabulationernas förlängning, en skatteslösande rallarsving i luften, ett drulligt magplask i ankdammen.
Låt oss återknyta till proportioner och realiteter, sånt som många svenskar kan relatera till. Alla de som inte skyddats i privilegierade villasamhällens hägn, fredsskadade, curlade, samvetsömma, oxytocinrusiga eller allmänt ångerköpta av den statligt sanktionerade, kulturmarxistiska indoktrineringen i arvsynd och postkolonial skuld. Johan Westerholm, som inleder med ett par stycken ur M:s partiprogram för drygt trettio år sen; vilket följs av nedanstående:
Citat:
Detta är ett utdrag ur moderaternas partiprogram från 1984. Klart, tydligt och koncist. Det finns i detta inget dramatiskt. Inte ens Socialdemokrater för Tro och Solidaritet borde tycka det. I varje fall inte officiellt. Denna organisation som bland annat representeras av Malmö-bon Adrian Kaba som gjort sig mest känd som den socialdemokrat som tydligast sprider antisemitiska vandringssägner i förbundets egen tidning. Varje gång jag påminner om detta förhållningssätt blir jag, vet jag, anklagad internt i partiet av bland annat Ulf Bjereld för att bedriva en hetskampanj mot mot Tro och Solidaritet.
Citat:
Detta partiprogram från 1984 står dock i bjärt kontrast till de allt fler rapporter om inbördes etniska konflikter mellan olika migrantgrupper men även omfattande förtryck av kvinnor och barn. I Hanna Gadbans bok ”Min Jihad” kan vi läsa om hur socialtjänst och lärare skräms till tystnad när de uppmärksammar eller utreder våld mot barn i hemmet. Det händer att rasistkortet kommer fram, att läraren eller socialsekreteraren inte respekterar en viss kultur och att bara komma på tanken att utreda skulle vara ett uttryck för diskriminering eller rasism.
Citat:
Oavsett vad vi kan tycka om det så är vardagen för många män, kvinnor och barn annorlunda i miljonprogrammen idag. De får uppleva ett förtryck och trackaserier som inte kommer från Svenska Motståndsrörelsen utan är klan- och familjerelaterat med tydliga religiösa och etniska förtecken.
Var gick det snett? Hur gör vi nu? avslutar Westerholm undrande. Du radar ju upp problem efter problem, dag efter dag, nog kan du komma med förslag också.
Det är ju S och resten av Sjuklövern som bäddat för den svenska tragedin, kulturkrockarna och den evinnerliga undfallenheten, tunghäftan och oförmågan. Kalla en spade för en spade, för jesse namn. För att sådan skriande amatörism ska kunna fortgå någon längre tid behövs det endera en våldsapparat som skyddar dem (försumbar i Sverige), ett obegripligt överseende från allmänheten och det forna, institutionellt skickligare och förståndigare Sveriges lagrar som ännu kan bida det överhängande sammanbrottet. Men en kollaps är ett skyndsamt fenomen.
Debatten om flyktingmottagandet har däremot en tendens att låsa fast sig i abstrakta moraliska positioner utan hänsyn till samhällets integration och sammanhållning. Statsminister Stefan Löfven talar till exempel ofta om att ”människor som flyr för sina liv” inte kan ställas mot svensk välfärd. Moderata ungdomsförbundets ordförande, Rasmus Törnblom, menar att man måste välja sida. Antingen är man för eller emot öppenhet.
I själva verket är det både dyrt och omständigt att ta sig som flykting till Sverige. De allra flesta måste först passera andra EU-länder. En hel del har befunnit sig i flyktingläger i närområdet. På grund av vårt relativt generösa regelverk har mångdubbelt med flyktingar, i relation till vår befolkning, sökt sig just hit, jämfört med andra EU-länder. Det är en följd av politiska beslut på hemmaplan.
Gårdagens självklarheter är dagens nyheter, dessvärre, men debatten fortsätter ta myrsteg åt rätt håll.
Angående "de skarpa förslagen" när de väl kommer tror jag inte att de kommer på nationell nivå i Sverige, utan som EU-direktiv, så därför hyser jag lite större tilltro till SD ännu, i och med deras EU-kritik. Men jag kan ha fel.
Absolut. Ett EU-direktiv som kommer "von oben" kommer det vara svårt för SD:s gräsrötter och sympatisörer att acceptera. Men å andra sida minns vi ju tumultet kring FRA-lagen.
Det jag misstänker är att de förslag/lagar/direktiv vi har att vänta kommer att innefatta flera former av så kallad våldsbejakande extremism. Huvudnumret kan mycket väl vara kring IS, vilket kommer att trigga SD:s kontrajihadistiska nerv maximalt. Att få slå stenhårt mot Islamismen är en skalp partiet såväl som många väljare värderar högt.
Att samma direktiv också kommer att klassa mångkulturmotstånd och "felaktigt" intresse för 9/11 och 7/7 som våldsbejakande extremism är något jag frukar att SD kommer att betrakta som rimliga bondeoffer.
Gårdagens självklarheter är dagens nyheter, dessvärre, men debatten fortsätter ta myrsteg åt rätt håll.
Men som kontrast till den fränt rättframma artikeln igår är dagens artikel av Boström, med förlov sagt, nästan en pudel, som om han vill fylla svampmolmets vacuum med något menlösare. Boström uppfann och nyttjade ledartikelns motsvarighet till atombomben och har nu med adrenalinpåslag lite tunnelseende, hjärtklappning, sprittighet och kallsvett, 'oj, vad har jag gjort!':
Vi ser i dag ett växande utanförskap med snabbt ökande segregation, trångboddhet, social oro och sjunkande skolresultat. Lägg därtill en politisk, religiös radikalisering samt allt färre jobb i industrin och det bådar inte gott inför framtiden. Att vissa journalister och opinionsbildare ändå väljer att skönmåla verkligheten är inte bara oansvarigt. Det är moraliskt förkastligt.
En nödvändig avvägning, mellan den moraliska viljan att hjälpa människor i nöd och behovet av en anpassning till en mängd och takt som det svenska samhället klarar av, reduceras idag till tomma klichéer och känslomässiga övertoner. Vi skulle istället behöva politiker som öppet redovisar och vågar ta ansvar för de målkonflikter som är lika ofrånkomliga i denna fråga som i alla andra frågor.
Det finns inga "målkonflikter" i denna fråga, Boström, låt svampmolnets stötvåg runga.
Men som kontrast till den fränt rättframma artikeln igår är dagens artikel av Boström, med förlov sagt, nästan en pudel, som om han vill fylla svampmolmets vacuum med något menlösare. Boström uppfann och nyttjade ledartikelns motsvarighet till atombomben och har nu med adrenalinpåslag lite tunnelseende, hjärtklappning, sprittighet och kallsvett, 'oj, vad har jag gjort!':
Det finns inga "målkonflikter" i denna fråga, Boström, låt svampmolnets stötvåg runga.
Det ständiga tjatet om moraliska skyldigheter och avvägningar för att sedan gå över till "med det sagt så går det inte i längden att..." är lite av en motsvarighet till "inte rasist, men". En preemptiv brasklapp. En värdegrundsdeklaration. Glidmedel.
Det är ju trots allt inte invandringskritiker som är målgruppen, utan alla andra. De som bedömer innehåll efter avsändare. Går man pang på rödbetan slår det lock för deras öron och ögon direkt i inledningen. Triangulering brukar fungera bättre när man vill locka till en annan åsiktsvärld än att försöka slå och sparka folk dit på känt nyvänstermanér.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!