2015-07-10, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Droidlife
Tack för en intressant sammanfattning.

Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Tack för en mycket bra sammanfattning.

Tack själva. Debatten fortsätter för fullt. Jag gör en uppdatering på det som tillkommit. Jag tycker som sagt att den är väldigt intressant ur flera perspektiv. Den behandlar allt ifrån sakfrågan till feminism, islam i västvärlden och olika politiska förklaringsmodeller. Men först och främst säger den något om hur media idag väljer att förhålla sig till sådana här frågor. Debatten dör inte ut lika fort i dag som den skulle gjort för ett par år sedan. Man låter sig inte tystas på samma sätt. Många människor med olika politisk bakgrund ser något som är väldigt fel och tvekar inte en sekund över att attackera det. Det är väldigt uppfriskande.

Med Amanda Björkman ger sig DN in i debatten:

Citat:
Det är som att många som annars ser strukturer var än blicken vänds plötsligt envisas med att hänvisa till individer när hederskultur förs på tal.

Men det gäller att inte tappa perspektivet. Frågan är nu på bordet mycket tack vare de vänsterkvinnor som bor och verkar i dessa orter. Och V-ledningen är inte det stora problemet. Det är att kvinnor inte kan bära kortbyxor som de vill, att flickor inte har samma valmöjligheter som pojkar och att samhället har accepterat detta i alldeles för hög utsträckning.

Det är också kring detta samtalet nu måste fortsätta. Med eller utan Jonas Sjöstedt.

http://www.dn.se/ledare/signerat/ama...nnofortrycket/

Patrik Kronqvist på nytt i Expressen:

Citat:
Vad menade egentligen vänsterpartisterna med att attackera påstådd ryktesspridning kring förorten i direkt anslutning till att vänsterfeminister påtalat förtrycket? Och varför spred ledande vänsterpartister en debattartikel där deras riksdagskollega Amineh Kakabaveh utmålades som rasist och islamofob och där hennes riksdagsplats ifrågasattes? Sammanfattningsvis: Om Vänsterpartiet nu tycker att det är så viktigt att bekämpa patriarkalt förtryck även i förorten, varför har ledande V-företrädare försökt underminera de kvinnor som faktiskt bedriver den kampen? Jonas Sjöstedt gnäller nu över att ha blivit missförstådd. Men om så är fallet är det helt hans eget fel. Sjöstedt har helt enkelt inte varit tillräcklig tydlig om var han och Vänsterpartiet faktiskt står i frågan. Det finns en enkel lösning på det problemet. Tala ur skägget, Sjöstedt!

http://bloggar.expressen.se/opinions...cket-sjostedt/

Ivar Arpi fortsätter på Facebook:

Citat:
Jag skrev om detta häromdagen, men det var innan Sjöstedt hade skrivit sin replik. Rubriken känns ännu mer aktuell nu: Vänsterpartiet sviker förortens kvinnor. Och dessutom sina egna partikamrater.

https://www.facebook.com/ivar.arpi/p...52872049236218

Amineh Kakabaveh (V) i ETC:

Citat:
Jag och många andra – inklusive ledamöter från sju andra partier som är med i riksdagens tvärpolitiska nätverk mot diskriminering och förtryck i hederns namn, som jag startade för sju år sedan i riksdagen – vill att myndigheten SST:s bidrag till religiösa samfund skall ses över. Jag anser att de manliga kollektiv som – oavsett religionstillhörighet – praktiserar könssegregation och utestänger kvinnor från möjligheten att bli religiösa ledare, som föreskriver kyskhetstvång (”renhet”) före äktenskap och som sjukförklarar homosexuella, inte ska finansieras av staten. Det spelar absolut ingen roll vilken religion de tillhör, jag talar om antidemokratiska och kvinnofientliga normer och regler som öppet praktiseras av flera olika samfund.

http://www.etc.se/debatt/skattepenga...diskriminering

Debatten rullar på för fullt även på Twitter. Det finns såklart många citat men det här av Hanif Bali (M) är värt att lyfta fram:

Citat:
Ung kvinna: Mina bröder hotar döda mig om jag inte går med på att bli bortgift. Sjöstedt: Det är SLL:s upphandling av sjötrafikens fel!
Senast redigerad av MollyPolly9 2015-07-10 kl. 10:58.
Citera
2015-07-10, 11:40
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyPolly9
Tack själva. Debatten fortsätter för fullt. Jag gör en uppdatering på det som tillkommit. Jag tycker som sagt att den är väldigt intressant ur flera perspektiv. Den behandlar allt ifrån sakfrågan till feminism, islam i västvärlden och olika politiska förklaringsmodeller. Men först och främst säger den något om hur media idag väljer att förhålla sig till sådana här frågor. Debatten dör inte ut lika fort i dag som den skulle gjort för ett par år sedan. Man låter sig inte tystas på samma sätt. Många människor med olika politisk bakgrund ser något som är väldigt fel och tvekar inte en sekund över att attackera det. Det är väldigt uppfriskande.

Med Amanda Björkman ger sig DN in i debatten:

Patrik Kronqvist på nytt i Expressen:

Ivar Arpi fortsätter på Facebook:

Amineh Kakabaveh (V) i ETC:

Debatten rullar på för fullt även på Twitter. Det finns såklart många citat men det här av Hanif Bali (M) är värt att lyfta fram:

Tack för att du bevakar det här! Det ska bli intressant att se hur - eller om? - Jonas Sjöstedt besvarar Sara Mohammad öppna brev till honom i Aftonbladet, som du citerade:

Citat:
När jag var 6 år blev jag könsstympad med ett gammalt rakblad utan bedövning. Under hela min uppväxt bestämde mamma hur jag fick klä mig. När jag blev 16 år tvingades jag bära slöja för att få börja på gymnasiet. Varje fredag fick vi höra imamer mana på våra pappor och bröder att begränsa vår frihet för männens heders skull. När jag blev 17 år var det min tur att bli bortgift mot min vilja. Min 18-årige bror riktade en laddad Kalasjnikov mot mitt huvud för att tvinga fram detta äktenskap med en mycket äldre man, som jag aldrig hade sett förut. På vigseldagen rymde jag hemifrån med krossat hjärta och lovade mig själv att ägna livet åt att hjälpa mina medsystrar om jag fick överleva denna gång!

Sjöstedt kanske tänker avstå helt från att svara på Sara Mohammads bredsida:

Citat:
Vet du om att i Mellanöstern brukar vänsterorganisationer ta kampen mot islamister och förtryckande religiösa praktiker i stort. I Sverige är det stora delar av vänstern, bland annat i ditt parti, som direkt eller indirekt legitimerar islamisters förnedring och förtryck av kvinnor genom att hänvisa till övergripande samhällsstrukturer utan känsla för skillnader och nyanser!

http://www.aftonbladet.se/debatt/article21088956.ab

-----

EDIT

Ivar Arpi nämner Sjöstedts replik, men jag hittar inte någon replik av Sjöstedt på Aftonbladets debattsida? Finns Sjöstedts replik (ännu?) inte på nätet? Var kan man läsa den?
Senast redigerad av Meiji 2015-07-10 kl. 11:54.
Citera
2015-07-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
...

Jag skrev om det här:
https://www.flashback.org/sp53963257
Citera
2015-07-10, 13:54
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Jag skrev om det här:
https://www.flashback.org/sp53963257

Ojoj... Ja den var fantastisk. Feministerna tiger stilla medan muslimerna i panelen fullständigt våldför sig på definitionen av feminism. "Muslimsk feminism" som i princip är total underkastelse,.
Hade en vit man uttryckt sig liknande i sådan panel hade han blivit steglad.
Det räcker att man inte är för en 3:e påtvingad pappamånad så är man en stenåldersman.
Citera
2015-07-10, 14:48
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Här kan man se avsaknaden av motargument i all sin prakt. Kolumnist Andersson ställer frågan varför hon ska få ha det härligt när andra i världen har det dåligt. Det hon menar är i realiteten varför du som läsare ska få ha det härligt när andra har det dåligt.

Detta är en kollektivt skuldbeläggning och ett logiskt felslut. Min lycka är såklart inte enbart beroende av andras olycka utan avgörs av många olika faktorer, varav andra människors lidande såklart påverkar mer ju närmre mig det är.

Utan att säga det rakt ut handlar ju detta såklart om migrationsströmmarna från Afrika. Kolumnist Andersson får nog i samma andetag svara på frågan hur man gör det logiska hoppet från att folk i tredje världen har det dåligt till att mångkultur ska utövas i Sverige. Någon sådan koppling finns helt enkelt inte. Tvärtom är en stor del av lösningen på migrationsströmmen från Afrika att hjälpa kontinenten upp ett steg på utvecklingsstegen. Det håller på att hända nu, med den olyckliga bieffekten att fler människor får ekonomiska medel att söka ett nytt liv annorstädes. Dessa människor borde istället bygga upp sina hemländer. Blir mer och mer övertygad om att stöd och hjälp i närområdet är det enda rimliga.

Kort sagt så vilar "motståndarlagets" retorik mest på en falsk pathos där det enda sättet att hjälpa dessa människor är att ta hit dom. Frågan är såklart inte binär utan flerval, och det alternativet som ger minst avkastning för flest är dagens förda politik. En omläggning kan gynna både Sverige och migranternas hemländer så oerhört mycket mer.

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/n...cle21089088.ab
Citera
2015-07-10, 14:56
Medlem
Menveds avatar
Tidningen Smålänningen skriver om att boken "Invandring och mörkläggning" plockats bort från hyllorna därför att den inte stämmer med bibliotekets värdegrund. Men det bisarra är hur chefen motiverar beslutet:
Citat:
Lina Holmér säger att hon stödjer beslutet av bortplockningen på bibliotekslagen och UNESCO:s folk- och skolbiblioteksmanifest. Bibliotekslagen gör gällande att det allmänna biblioteksväsendet ska verka för demokratins utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning. Folkbiblioteksmanifestet är en vägledande skrift som berör folkbibliotekens uppdrag enligt bibliotekslagen.
Alltså precis den skrivning i lagen som gör att hon inte har rätt att plocka bort böcker hur som helst använder hon för att göra just det. Det här är verkligen Orwells 1984. Alla begrepp håller på att omtolkas. Krig är fred, demokrati är diktatur, yttrandefrihet är åsiktsförtryck.

http://www.smalanningen.se/article/b...ring-forsvann/
Citera
2015-07-10, 14:59
Medlem
http://www.svd.se/fororten-behover-e...itik/om/debatt

Citat:
Vi menar att det är nödvändigt att se över stödet till trossamfunden. Stödet till trossamfund är skattepengar, cirka 70 miljoner per år. Vi menar att trossamfund som inte aktivt tar ställning för kvinnors mänskliga rättigheter och demokrati inte ska finansieras via skattsedeln. Kravet handlar inte om att motarbeta trossamfund eller att deras verksamhet, men vi vill säkerställa att våra skattepengar inte går till att både finansiera och motverka den groende fundamentalismen i våra segregerade förorter.

Dom syftar främst på dom sunnimuslimska organisationer som är aktiva i den mediala debatten och har kopplingar in i partier som S,MP och V. Hade bara fattats att dom namngivits rakt ut. Intressant att samma organisationer som vissa partier anser främjar integrationen av andra pekas ut som raka motsatsen.
Citera
2015-07-10, 15:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Dick Erixon kommenterar debatten om muslimskt kvinnoförtryck.
Citat:
Ursprungligen postat av Dick Erixon
Nu börjar det bli kortslutning på riktigt hos dem som älskar att skrika “rasist!” och tala om kvinnodiskriminering.
.
Det är tragikomiskt att se vad som händer när två “struktur”-analyser kolliderar. Det visar sig hur intellektuellt tunt allt tal om strukturella samhällsproblem egentligen är. Man kan bara hantera en “struktur” i taget, annars rasar hela korthuset.
http://erixon.com/blogg/2015/07/v-bl...vinnofortryck/
Citera
2015-07-10, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Kanske någon kan skoja till det och placera ett ex av 1984 eller Fahrenheit 451 i dess plats...

Snacka om självmål, här kommer nästa:
Citat:
Det handlar inte bara om vad som står i boken utan också vad som inte står.

Kanske finns det tecken på bot och bättring, eller eftertankens kranka blekhet?
Citat:
Avslutningsvis poängterar bibliotekschefen Lina Holmér att bortplockningen av boken ”Invandring och mörkläggning” var ett beslut som fattades i höstas:

– Om det var rätt eller fel kan diskuteras men det var det beslutet vi fattade då. Kommer det in en konkret förfrågan på boken så kan vi, efter att den ordinarie personalen är på plats efter semestern, diskutera frågan på nytt.

Koketterande tjänsteman och även social- och kulturnämndens ordf hade givit sitt stöd, i efterhand tillfrågad, till censuren. Bra att Smålänningen tar upp den svenska demokraturens hantlangares fula nunor.
Citera
2015-07-10, 15:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Kanske någon kan skoja till det och placera ett ex av 1984 eller Fahrenheit 451 i dess plats...

Snacka om självmål, här kommer nästa:

Kanske finns det tecken på bot och bättring, eller eftertankens kranka blekhet?

Koketterande tjänsteman och även social- och kulturnämndens ordf hade givit sitt stöd, i efterhand tillfrågad, till censuren. Bra att Smålänningen tar upp den svenska demokraturens hantlangares fula nunor.
Bilden till artikeln innehåller ju lite festlig litteratur. Men det riktigt intressanta vore ju om någon hade kartlagt vilken vänsterlitteratur som finns i hyllorna på detta bibliotek. För att tydliggöra "värdegrunden".
Citera
2015-07-10, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dick Erixon kommenterar debatten om muslimskt kvinnoförtryck.

http://erixon.com/blogg/2015/07/v-bl...vinnofortryck/
Erixon påpekar att vänsteristerna och islamisterna inte tycks kunna hantera mer än en "struktur" åt gången. Man trodde kanske att de som gav sig in i debatten var mer drillade i den statsfeministiska produkten "intersektionalitet", i alla fall de mest vänstergängade, och därmed skulle kunna vrida och vända in och ut på allt och alla. Alla behärskar inte den konstlade konsten; att skräddarsy en tvångströja till varje opponent, i varje meningsutbyte i offentligheten. Eller är det hafsig konfektion, konfessionell konfektion, one size fits all? De vet minsann vad jag tycker, bättre än jag själv.
Citera
2015-07-10, 16:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Erixon påpekar att vänsteristerna och islamisterna inte tycks kunna hantera mer än en "struktur" åt gången. Man trodde kanske att de som gav sig in i debatten var mer drillade i den statsfeministiska produkten "intersektionalitet", i alla fall de mest vänstergängade, och därmed skulle kunna vrida och vända in och ut på allt och alla. Alla behärskar inte den konstlade konsten; att skräddarsy en tvångströja till varje opponent, i varje meningsutbyte i offentligheten. Eller är det hafsig konfektion, konfessionell konfektion, one size fits all? De vet minsann vad jag tycker, bättre än jag själv.
Att inte Islamisterna begriper bättre är väl väntat, men många (även jag) har tidigare överskattat vänstersidan & deras kunskaper inom den egna ideologin. Det är faktiskt bara ett litet fåtal som verkligen har satt sig in postmarxismen & dess tanke-saltomortaler.

Man väntar sig ofta en kunnig & ondskefull postmarxist som Mattias Gardell, men istället får man en nyttig idiot som Arnstad, som ganska snabbt går in i Syntax Error & kognitiv dissonans så fort verklighetens komplexitet tränger sig på. Utanför Twitters slagordsrabblande så har dom helt enkelt inget att komma med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in