2015-07-06, 10:27
Medlem
Pandelumes avatar
Patrik Engellaus inlägg (DN) om tiggande EU-migranter och de skuldkänslor PK-marxisterna försöker styra oss med kanske har uppmärksammats tidigare? Han fick kritik av Nina Björk och svarade häromdagen. Engellau genomskådar hur PK fungerar som sekulär religion med prästerskap som byggt sin makt på att ingjuta skuld, och skriver det rätt ut:

Citat:
Ursprungligen postat av Patrik Engellau
Nina Björk verkar emellertid ogilla att jag inte skäms och tar mig i örat för det:
---
Kort sagt blir hon provocerad av att jag inte skäms och tillhåller mig därför att skämmas. Vad handlar det om? Så här tror jag. De politiskt korrekta skapar respekt för sin sak genom att ingjuta skam i dem som inte håller med. Den som har en avvikande åsikt intalas att han är en ond människa till skillnad från dessa goda. När budskapet inpräntats tillräckligt länge börjar vi vanliga människor tro att vi faktiskt är onda och bör skämmas. Därför törs vi inte öppet protestera mot de korrektas förment goda tankar.

Om det då kommer någon inkorrekt person som jag och påstår att han inte skäms är detta en fullständigt obegripligt fräck, farlig och upprorisk utmaning. Det är därför de korrekta blir upprörda. De vill att jag ska skämmas för att jag inte skäms. Men jag skäms inte i alla fall.

Närmast komiskt att läsa Nina Björks svar i dagens DN där hon bekräftar påståendet om PK-religionens präster. Hon predikar från moraliskt höga hästar hur vi bör känna, vad som är den korrekta känslan infpr rominvasionen:

Citat:
Ursprungligen postat av Nina Björk
Hur ska vi som har andra sätt att försörja oss reagera inför dessa utsträckta händer? Ska vi skämmas personligen? Inte nödvändigtvis. Men vi ska, precis som Engellau själv skriver att han spontant gör, känna bestörtning och erkänna att situationen är orättfärdig och reagera därefter. Vi ska, precis som Engellau spontant själv gör, erkänna att vi har haft en tur som vår medmänniska inte har haft; råkat födas i rätt familj, i rätt land, i rätt tid, till rätt etnicitet. Och förstå: tiggaren kunde ha varit jag. Min karaktär är inte sämre eller bättre än hans eller hennes. Vi försöker bara alla överleva.

När vi inser detta inser vi också: det är fel att försöka legitimera en ojämlikhet som inte beror på personlig karaktär utan på en kombination av slump, samhälleliga strukturer och individuell tur eller otur.

Det jag tyckte var fint i Engellaus ursprungliga artikel var att han redovisade sin spontana mänskliga reaktion inför faktumet ”jag har så mycket och min medmänniska har så lite”, och att han även visade hur mycket självindoktrinering som krävdes för att han skulle komma fram till att han förtjänade sitt överläge. Hans ursprungliga känsla – skam och en vilja att dela med sig – är en känsla som kan leda till förändring. Att se sig om i världen, att se den enorma rikedomen hos vissa och den enorma fattigdomen hos andra, och leta efter legitimering av dessa förhållanden är bara att säga: jag vill bevara status quo. Räds alltså inte skammen, Engellau! Den visar att du är på rätt väg.

En viktig tanke i PK-religionen är detta med "tur", vi som hade "tur" att "råka födas" i Sverige ska känna skam. I PKs världsbild bygger ekonomiska civilisatoriska skillnader i världen och även mellan individer på "tur" och, givetvis, förtryck. Turen kan omfördelas genom att de med otur får komma hit och ta del av vårt överflöd av tur. Enkelt.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...aller-tiggeri/
Citera
2015-07-06, 10:47
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Patrik Engellaus inlägg (DN) om tiggande EU-migranter och de skuldkänslor PK-marxisterna försöker styra oss med kanske har uppmärksammats tidigare? Han fick kritik av Nina Björk och svarade häromdagen. Engellau genomskådar hur PK fungerar som sekulär religion med prästerskap som byggt sin makt på att ingjuta skuld, och skriver det rätt ut:

Närmast komiskt att läsa Nina Björks svar i dagens DN där hon bekräftar påståendet om PK-religionens präster. Hon predikar från moraliskt höga hästar hur vi bör känna, vad som är den korrekta känslan infpr rominvasionen:

En viktig tanke i PK-religionen är detta med "tur", vi som hade "tur" att "råka födas" i Sverige ska känna skam. I PKs världsbild bygger ekonomiska civilisatoriska skillnader i världen och även mellan individer på "tur" och, givetvis, förtryck. Turen kan omfördelas genom att de med otur får komma hit och ta del av vårt överflöd av tur. Enkelt.

Kontrar med Rayman:

Citat:
När galler sattes upp för att hindra hemlösa från att sova under en lastkaj i Stockholm luftade Stadsmissionen kritik. ”Staket är ingen lösning på hemlöshet”, förklarades det (DN 24/3). Sant. Staket löser inte hemlöshet. Men, nu var det väl inte hemlöshet man försökte lösa? Problemen som skulle åtgärdas var enligt Fastighetskontoret stora klagomål på otryggheten, förskolan i närheten hade problem för att man uträttade sina behov i buskarna och det eldades under lastkajen, vilket innebar brandrisk för hela huset. (AB 24/3).

Liknande problem växer fram överallt – och förtjänar offentlig uppmärksamhet. Ändå dessa ständiga goddag yxskaft-svar från de folkvalda.

... när nu rikspolitikerna är så grandiost lagda att de ger sig själva uppdraget att lösa Rumäniens fattigdom innan våra inhemska futtigheter ens anses legitima att ägna kraft åt.
Citera
2015-07-06, 10:54
Medlem
Citat:
Det journalistiska berättandets uppdelning i onda och goda? Åshedens artikel i Dagens Samhälle:

http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/s...mokratin-16739

---

Det finns många lager i Nina Björks lök av illusioner. Tänk om det faktiskt är så att zigenarkulturen är rigid och ringaktande? Hädiska tanke. Var finns egenansvaret, att själv lägga livspusslet och ta ansvar för sina handlingar och sin underlåtenhet? Anser du att zigenarna inte är vuxna detta ansvar, Nina Björk?
Citera
2015-07-06, 10:54
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Kontrar med Rayman:

Det är fantastiskt att argument av typen "staket löser inte hemlöshet" kan fortleva och reproduceras av nya PK-iter. Den logiska fortsättningen är att trapphusdörrar löser inte hemlöshet, inte heller ytterdörrar. Därför, öppna inte bara era hjärtan utan även era trapphus och slutligen ert hem. Hela vägen in i kylskåpet.
Citera
2015-07-06, 10:57
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Men det är en konstig religion. Österländska religioner betonar Karma:

2Karma (Sanskrit: कर्म; IPA: [ˈkərmə] ( listen); Pali: kamma) means action, work or deed;[1] it also refers to the spiritual principle of cause and effect where intent and actions of an individual (cause) influence the future of that individual (effect).[2] Good intent and good deed contribute to good karma and future happiness, while bad intent and bad deed contribute to bad karma and future suffering.[3][4] Karma is closely associated with the idea of rebirth in some schools of Asian religions.[5] In these schools, karma in the present affects one's future in the current life, as well as the nature and quality of future lives - or, one's saṃsāra.[6]

With origins in ancient India, it is a key concept in Hinduism, Buddhism, Jainism, Sikhism,[7] and Taoism.[8]"

Man kan dock finna vissa likheter med den filosofiska inriktningen Carvaka:

"In 8th century AD Jaina literature, Saddarsanasamuccaya by Haribhadra,[28] Lokayata is stated to be the Hindu school where there is "no God, no samsara (rebirth), no karma, no duty, no fruits of merit, no sin."[29]"

"Carvakas rejected the need for ethics or morals, and suggested that "while life remains, let a man live happily, let him feed on ghee even though he runs in debt".[55]"
Citera
2015-07-06, 12:18
Medlem
Citat:

Jag blir fruktansvärt provocerad av detta tankesätt, som tyvärr verkar vara norm bland många. Mina föräldrars, morföräldrar, deras föräldrar och alla andra generationer av svenskar innan dem slet och arbetade för att lämna över ett bättre land till sina efterlevande. De slet inte bara för att de själva skulle få det bättre utan även nästkommande generationer, de har uppfostrat sina barn med den moral och den kultur de trodde var bäst. Jag känner en enorm tacksamhet gentemot alla dessa äldre generationer som lämnat en så fin stafettpinne till mig, för mig att vårda, förbättra och föra vidare till nästa generation.

Det är oförskämt mot alla dessa generationer innan oss att påstå att allt bara var en slump som råkade hända. Jag kan visserligen inte hjälpa att just jag blev jag och föddes här, och jag känner stor sympati för de mindre bemedlade som inte haft samma möjligheter som jag själv, men det förändrar inte det faktum att det var mina förfäder som ville göra min, och mina barns efter mig, tillvaro bättre, det var inte "tur".

Tur däremot, det hade de invandrare som välkomnats till ett välfungerande samhälle. De hade tur att just de lyckades fly från sitt hemland, att just de lyckades undkomma passkontroller och att just de kom till oss i en, historiskt och internationellt sett högst avvikande, tid då vi med öppna armar ger dem tillgång till vårat samhälle. Och det är väl just därför "slumpen och turen" blir så viktigt för invandringsvurmarna, allt måste vara tur för annars insinuerar man att vissa har större rätt till Sverige än resten av världens befolkning.

Men det ligger i tiden. Alla har reducerats till självständiga individer där man är sin egen lyckas smed. Att tänka bakåt eller framåt bortom sin egen högst begränsade tid på jorden existerar inte. Jaget är allt. Konsumera jordens resurser, skuldsätt dig över öronen, förverkliga dina drömmar utan tanke på andra och göm det förgångna på ålderdomshemmet. Fyfan.
Senast redigerad av hemligt.konto 2015-07-06 kl. 12:25.
Citera
2015-07-06, 12:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Det är fantastiskt att argument av typen "staket löser inte hemlöshet" kan fortleva och reproduceras av nya PK-iter. Den logiska fortsättningen är att trapphusdörrar löser inte hemlöshet, inte heller ytterdörrar. Därför, öppna inte bara era hjärtan utan även era trapphus och slutligen ert hem. Hela vägen in i kylskåpet.
Ja man undrar ju lite hur dessa floskler tillkommer, sitter man likt en rimstuga & jobbar fram dessa godhetsfraser på Aftonbladet & ETC? "Ingen är illegal" var ett liknande som jag såg PK-idioter mekaniskt klippa in i alla diskussioner under REVA-debatten.

Man försöker inte ens argumentera längre, utan matar bara på med dessa hjärndöda slagord & förväntar sig att dessa, med godhet fyllda, känslomässiga one liners skall tysta motståndaren & få denna att förstå hur ond han är.

Det funkar allt sämre & bemöts allt oftare med ett garv, vilket givetvis är det korrekta sättet att bemöta rena dumheter.
Citera
2015-07-06, 12:51
Medlem
hogerspokets avatar
Som en liten sommarreflektion över hur riktningen av diskursen utvecklas är följande citat intressanta:

Citat:
Jodå, skäggmännen som kringskär kvinnornas liv finns också i Rosengård – och i andra invandrartäta områden. Religiös fundamentalism och unken hederskultur gör inte halt vid gränsen.

Citat:
I Sverige ska alla lyda lagen och respektera jämlikhet och jämställdhet, demokrati, mänskliga rättigheter samt varje individs rätt att välja sitt liv.

Alla.

Citat:
Sverige får inte svika dem som kom hit på flykt undan förtryck. Kulturrelativism får aldrig förväxlas med tolerans.

Egentligen fullständigt normala och sunda demokratiska åsikter - vilka fram tills relativt var, i princip, unprintable om man ville ha en fortsatt journalistisk karriär.

Uppenbarligen har en (minimal) polett trillat ner för Avellan. Men visst är det intressant, som värdemätare, att ett begrepp som 'skägg(män)' har letat sig in på Sydsvenskan?

http://www.sydsvenskan.se/opinion/he...-och-tolerans/

(Uppmärksammat av Vimur i Islamisttråden, men jag tycker det förtjänar ett omnämnande här i ljuset av Sydsvenskans historiskt ganska syltryggade hållning)
Senast redigerad av hogerspoket 2015-07-06 kl. 12:55.
Citera
2015-07-06, 12:54
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ja man undrar ju lite hur dessa floskler tillkommer, sitter man likt en rimstuga & jobbar fram dessa godhetsfraser på Aftonbladet & ETC? "Ingen är illegal" var ett liknande som jag såg PK-idioter mekaniskt klippa in i alla diskussioner under REVA-debatten.

Jag tror det är "ingen människa är illegal" och ja, det är ganska troligt att det är exakt så man gör i de kretsar som faktiskt skapar policy, vilket knappast är Aftonbladet (eventuellt någon enstaka skribent).

Man skapar "memes" som ska styra tankesätten. Det är inget nytt eller unikt för InterSekten: även nazisterna har nått viss framgång med sin meme "antirasist är kodord för antivit". Dessa "memes" kan jämställas med religiösa mantran, avsedda att forma individens identitet och beräfta egna åsikter.

I fallet med "ingen människa är illegal" så handlar det ju till och med om sammanblanding av ordklasser. Ingen har påstått att människan är illegal: det är handlingen som är illegal inom vårt rättssystem. Verbet är illegalt, inte substantivet. Ingen skulle väl stå utanför en våldtäktsmans rättegång och skandera "ingen människa är illegal". Men som sagt, InterSekten sysslar med att formera åsikter och reproducera självgodhet (klassisk kultism) och behöver därför inte bekymra sig om logisk eller språklig stringens.
Citera
2015-07-06, 13:03
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Mycket av det här skuldkomplexet är baserat på en bild av världen som ett nollsummespel.
  • Den som är rik är rik för att han roffat åt sig från någon annan, som då blivit fattig.
  • Att det finns rika välfungerande länder beror enbart på att dessa suger ut andra länder, som då tvingas till fattigdom.
  • Mänsklig utveckling beror på utsugning av djur & natur.
  • Att vita är mer framgångsrika än svarta beror på att de vita utnyttjar de svarta.

Det du skriver är sant men det finns en mycket viktig aspekt och det är elit kontra folk.

MINA förfäder har inte utsugit någon. Mina förfäder var bönder och pigor. De hade ingen makt att besluta om utsugning, de hade inte ens "makt" över sig själva. Mina förfäder var "slavar" under våra system och jag föreställer mig att en majoritet av svenskarna kan säga detsamma.

De som faktiskt stod för denna utsugning är GÅRDAGENS ELIT. I många fall härstammar till och med dagens elit från gårdagens utsugande elit!

Så vad vi har är dagens elit som använder sina förfäders (biologiska eller ideologiska) illdåd som argument mot dagens folk (=skuld/skatteslavar).

Den som behärskar detta argument, och deklarerar sig själv och sina förfäder som oskyldiga och dagens elit som SKYLDIGA, och kräver återbetalning av dagens elit, kommer köra in en kniv mitt i det pösiga veka livet på detta skuldargument. "Om det finns någon skuld, vilket jag förnekar, så är den din och enbart din att betala. Jag kommer att verka för att du får återbetala den. Svenska folkets skuld, om det nu ens fanns någon, är sedan länge återbetald genom vår generositet".
Senast redigerad av bergsturk 2015-07-06 kl. 13:31.
Citera
2015-07-06, 13:11
Medlem
Citat:

Jo, det är ständigt återkommande. "Det kunde ha varit jag". "Det kunde ha varit ditt barn". "Vi som hade turen att födas i Sverige". Jag undrar fortfarande var denna nya världsreligions bibel finns, så man kan få veta mer om hur de resonerar. De tycks i varje fall ha en utvecklad uppfattning av hur universum fungerar. Någonstans i en annan dimension sitter en gud, ett äldreråd eller en kommitté och förfogar över X antal kroppar och X antal själar, sedan får själarna skrapa trisslotter i den astrala dimensionens TV4 Nyhetsmorgon och vinnarsjälarna får rika kroppar i rika länder, övriga får bottenskrapet. Jag kanske har missat när Einstein eller Hawking visade med en formel att vi kunde ha varit andra än de vi är. De kanske rentav har skissat på apparater som tillåter oss att kastbyta medvetanden.

Baserat på den info jag har hittills kunde jag bara ha varit jag eller möjligen ett syskon till mig. Tills jag får annan info är jag inte intresserad av att filtrera alla intryck genom hypotesen att den eller den kunde ha varit jag. Jag nöjer mig tills vidare med grundläggande empati. Ibland undrar jag om vänstern är utrustad med sådan, eller om deras maktanalys är en blindhund som används som trubbigt substitut för detta sjätte sinne.

Om jag missar ett flyg som sedan sprängs i luften så är det helt korrekt uppfattat att det "kunde ha varit jag". Att en rumänsk rom föds som rom i Rumänien är däremot ingen random händelse som kan inträffa för vem som helst. Det har en oändligt lång, för den personen unik, händelsekedja bakom sig.
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-07-06 kl. 13:29.
Citera
2015-07-06, 13:48
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jo, det är ständigt återkommande. "Det kunde ha varit jag". "Det kunde ha varit ditt barn". "Vi som hade turen att födas i Sverige". Jag undrar fortfarande var denna nya världsreligions bibel finns, så man kan få veta mer om hur de resonerar. De tycks i varje fall ha en utvecklad uppfattning av hur universum fungerar. Någonstans i en annan dimension sitter en gud, ett äldreråd eller en kommitté och förfogar över X antal kroppar och X antal själar, sedan får själarna skrapa trisslotter i den astrala dimensionens TV4 Nyhetsmorgon och vinnarsjälarna får rika kroppar i rika länder, övriga får bottenskrapet. Jag kanske har missat när Einstein eller Hawking visade med en formel att vi kunde ha varit andra än de vi är. De kanske rentav har skissat på apparater som tillåter oss att kastbyta medvetanden.

Baserat på den info jag har hittills kunde jag bara ha varit jag eller möjligen ett syskon till mig. Tills jag får annan info är jag inte intresserad av att filtrera alla intryck genom hypotesen att den eller den kunde ha varit jag. Jag nöjer mig tills vidare med grundläggande empati. Ibland undrar jag om vänstern är utrustad med sådan, eller om deras maktanalys är en blindhund som används som trubbigt substitut för detta sjätte sinne.

Om jag missar ett flyg som sedan sprängs i luften så är det helt korrekt uppfattat att det "kunde ha varit jag". Att en rumänsk rom föds som rom i Rumänien är däremot ingen random händelse som kan inträffa för vem som helst. Det har en oändligt lång, för den personen unik, händelsekedja bakom sig.

En i grunden liberal och modernt västerländsk verklighets- och människouppfattning där historia, kultur, etnicitet mm bara är påsminkade ytor och hinder för marknaden och staten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in