2015-05-30, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Bauhn och Rothstein är i alla fall bra på att peka ut problemen som finns i den pseudohumanitära politiken och särintressenas rofferi. Som akademiker respekterar jag deras sakliga framställan, jag kräver inte att det tar politisk ställning, det kan läsaren göra med hjälp av professorernas nyktra analyser. En annan professor, som bubblat upp som värsta debattören de senaste veckorna, är nationalekonomen Calmfors, som påtalade bristerna i den eftersatta försvarspolitiken i en artikel i DN för ett par veckor sen och vidare uttalat sig i TV beträffande sysselsättningsmålet som regeringen ställt upp; han håller det för uteslutet att det ska råda lägst arbetslöshet i Sverige 2020 i hela EU, med den rådande massinvandringen till i synnerhet Sverige.

Vad man kan hoppas dock, är fler akademikers deltagande i debatten samt skarpa krav på politikerna att i opposition sätta press på regeringen. Vad medierna beträffar är det skam att SVT är genompolitiserat av rödgrönrosa multikulti och statsfeministisk propaganda som styr urvalet av alla nyheter och infallsvinkeln i nyheterna och många andra program. Jag vet inte vad som ska väcka rikspolitikerna, mer än en långsam opinionsmässig förtvining och en kommande ekonomisk kris. Lite chockterapi behövs, frågan är om DÖ kan sprängas inifrån eller behöver tryck utifrån. Det går inte med fortsatt låt gå-mentalitet; att S-kongressen som pågår negligerar invandringsfrågan är i sig ett tecken på en bristande sjukdomsinsikt, otakt med tiden och bristen på uttalad vilja och bristen på förmåga att lösa samhällsproblem.
Citera
2015-05-30, 19:37
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Vad man kan hoppas dock, är fler akademikers deltagande i debatten samt skarpa krav på politikerna att i opposition sätta press på regeringen.

Det är därför sådana som Dahlberg, Rayman, Widar och P.M Nilsson är så viktiga. Dessa gör det rumsrent att prata om invandringens problem och att fakta inte kan förbises.
Citera
2015-05-30, 19:53
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är därför sådana som Dahlberg, Rayman, Widar och P.M Nilsson är så viktiga. Dessa gör det rumsrent att prata om invandringens problem och att fakta inte kan förbises.
De kanske pratar om invandringens problem, men vissa har en agenda bakom detta. Om det finns problem så finns det naturligtvis lösningar, och lösningen enligt dem är att omdana Sverige så att problemen med invandringen försvinner och vi kan ta emot ännu fler invandrare. En sådan lösning är exempelvis att ta bort "trösklarna" på arbetsmarknaden, d.v.s att införa svältlöner och en permanent, servil underklass.
Citera
2015-05-30, 20:24
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Ja, det bryter tystnaden och tabun. Den osynliggjorda elefanten ges kontur. Oavsett vilka "agendor" som finns bakom kan det sätta press på självgoda värdegrundsbekännelser och klyschor, pocka på en faktabaserad debatt och tidigare förbjudna tankar kan artikuleras. Nästa steg är en förnyad politik. Antingen görs det proaktivt, om än senkommet, eller så tar verkligheten över initiativet helt och förvandlar landet till ett infernaliskt ormbo.
Citera
2015-05-30, 23:52
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Lyssnade på (stora) delar av Konflikt i P1 idag.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=1300

Citat:
Om nationalismen i Europa. Är den en farlig kraft som delar upp världen och människor efter hudfärg och religion eller behövs den som ett samanhållande kitt? Konflikt om det ens är möjligt med en nationalism... som inte utesluter någon medborgare. Följ med till en kiltaffär i det nationalistiska Skottland och till Solna där vissa måste bevisa sin lojalitet med Sverige mer än andra. Konflikt om vem som är och inte är välkommen i nationen.

Citat:
För att samtala om Nationalism, identitet och om det skotska kan bli verklighet i Sverige finns Mattias Karlsson, Sverigedemokratisk gruppledare i Riksdagen, Lisa Pelling, Utredningschef Arena Idé och Qaisar Mahmood, författare och chef på Kulturmiljöenheten på Riksantikvarieämbetet

Programmet har återkommande absurda inslag. Allt känns igen: Rentvättande av SUM och Rashid Mussa. Lisa Pelling drar Breivikkortet. Journalisten och programledaren Jörgen Huitfeldt försöker återkommande lura Mattas Karlsson i fällan.

Ca 24:00 in i programmet så ger tidigare DN-chefredaktören Hans Bergström en utmärkt beskrivning av nationalstaten och det problematiska med att ge ickemedborgare liknande rättigheter som medborgarna. En kort stund senare refererar Jörgen Huitfeldt till den beskrivningen som "fundamentalistisk". En stund tidigare har Qaisar Mahmood kallat firandet av det iranska nyåret för "svenskt". Utan invändning från Jörgen Huitfeldt.

SR är klart och tydligt utom kontroll. Galenskapen skenar och någon public service kan man inte längre tala om. Det stora folkflertalet och SR divergerar. Avståndet dem emellan ökar för varje dag som går.

I denna tråd finns skribenter som gärna visar på exempel där borgerliga skribenter anammat en mer kritisk hållning till mångkulturen. Varför blir det inte ett mediekrig mellan dessa och journalisterna på SR? De senare verkar kunna komma undan med vad som helst - hur är det möjligt? Mitt svar är enkelt: Rayman, Gudmundsson, m.fl., utgör inte den rakryggade opposition som vi så gärna vill att de ska vara.
Citera
2015-05-31, 00:22
Medlem
Menveds avatar
Anna Dahlberg lyfter fram Tino, Gudmundson och Ranstorp i en artilel som påminner om vad TS avsåg med trådrubriken.

http://www.expressen.se/ledare/anna-...anningssagare/
Citera
2015-05-31, 00:53
Medlem
Doktor Porks avatar
Sedan måste ju också de aktörer som i viss mån har gjort en del framsteg i debatten hålla rent i sitt eget hus och rensa ut de värsta inslagen av radikal vänsterinfiltration in i deras verksamhet. T.ex. kom det till min kännedom nu att Expressen via sin kulturredaktion tydligen på fullt allvar upplåter utrymme på nätet och tillhandahåller en plattform åt två stycken av de värsta identitetspolitiska dårarna, Judith Kiros och Mireya Echeverría Quezada som båda har varit involverade i Rummet. Subtilt nog, så att ingen missuppfattar vad ambitionen är, kallad för hämndens timme. Alltså, seriöst, 1 timmes prat varannan vecka sedan hösten 2014 och man är nu uppe i avsnitt 19. Skojar ni med mig?

http://www.expressen.se/podcast/hamn...pa-avsnitt-19/

Ingen på Expressen kan ju på fullt allvar tro att det här skulle kunna sälja eller locka några som helst lyssnare att det är värt något ekonomiskt. Det låter ju som ett gäng ungdomsförbundare som har plockat upp lite buzzwords som sitter och maler på lite mittemellan att de låter som två stycken fnittrande tonåringar. Jag satt och lyssnade lite på det här avsnittet i bakgrunden i studiesyfte, och det är ju direkt pinsamt vilken låg nivå det håller. Man kan ju inte sitta och anknyta till Knausgårdsdiskussionen och samtidigt sitta och säga att man inte orkat läsa hans artikel samtidigt som man tycker att det är konstigt att det gav ett gensvar i debatten då det tydligen bara är samma gamla gnällskåpmat. Alltså, de har ju noll koll på hur debatten faktiskt ser ut.

Som förväntat framför de också att "det är svartskallarna som utgör arbetarklassen idag" (som ju bekant inte arbetar men tydligen inte förhindrar att de är arbetare) och man framför även att Feministiskt initiativ tydligen är ett gäng liberaler som är intersektionella ur ett liberalt perspektiv. Det går ju visserligen att i viss mån förstå det med hänvisning till t.ex. Åsa Linderborgs resonemang för ett par månader sedan* att diskrimineringsagendan på sitt sätt underminerar möjligheten att driva gruppintressen, men man missar ju poängen ändå. Det finns ingen riktig högerperson som vill ta i deras intersektionella analyser med tång, alltså de identitetspolitiska perspektiven vänster rätt över oavsett vad de tycker.

Ska Expressen och andra aktörer kunna vara trovärdiga framöver måste de ju rensa ut den här typen av projekt från sin verksamhet. Nej, nu orkar jag inte med mer än en halvtimme av den skiten mer, eftersom texten försvann först och jag fick skriva om det lyssnade jag längre än jag tänkt mig när jag skrev om det här, men det blir ju inte bättre ju längre in man kommer. Lite mindre fnitter och lite mer tröttsamt politiskt snömos som inte säger något vettigt. Mycket ord, men vad vill de ha sagt? För övrigt skrämmande att den äldre av dem är trettio...

*http://story.aftonbladet.se/politisktkorrekt
Senast redigerad av Doktor Pork 2015-05-31 kl. 00:56.
Citera
2015-05-31, 02:06
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Anna Dahlberg lyfter fram Tino, Gudmundson och Ranstorp i en artilel som påminner om vad TS avsåg med trådrubriken.

http://www.expressen.se/ledare/anna-...anningssagare/
Citat:
Ursprungligen postat av Anna Dahlberg
De som söker sanningen precis som den är - även om den är obekväm och kan få konsekvenser som vi ogillar.
"In a time of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act" - är ett citat som brukar tillskrivas Orwell och det får nog sägas passa här. Bra skrivet och snyggt knutet med Knausgård!

Är dock inte så säker på att Stockholm stad knåpade ihop sin strategi på egen hand, även om den så uppenbart ihopknåpades i rödgrönrosa anda. Det är väl känt att feministregeringen haft nära kontakter med flera utav Muslimska Brödraskapets representanter via deras diverse fronter. Det säger en del att man hellre samtalar med och betraktar dem som samarbetspartner framför en av Europas ledande experter på terrorism. Finns dock andra trådar där den diskussionen bättre förs.

Ja det är definitivt en helt annan nivå på Anna Dahlberg än Judith Kiros och Quezada. Tydligen är det hudfärgen som gör att dessa uppfattas som "spännande". Är det månne konturerna till ett raskrig som skönjas? Rummet, vithetsnorm och hämndens timme tyder väl knappast på annat än att dessa typer bedriver raskamp under antirasismens mantel. Får man gissa att de vill att tanten med nordiskt klingande namn flyttar på sig till fördel för de rasifierade?

Vad gäller SR:s Konflikt i P1 känns ju kommentarer överflödiga. Att Gudmunson inte skulle stå rakryggad har jag dock svårt att se. Då ser jag snarare att Anna Dahlberg beskriver det hela bättre, nämligen att han aktivt motarbetas och "släpas i smutsen av vänsterkritiker".
Citera
2015-05-31, 08:59
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
"In a time of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act" - är ett citat som brukar tillskrivas Orwell och det får nog sägas passa här. Bra skrivet och snyggt knutet med Knausgård!

Är dock inte så säker på att Stockholm stad knåpade ihop sin strategi på egen hand, även om den så uppenbart ihopknåpades i rödgrönrosa anda. Det är väl känt att feministregeringen haft nära kontakter med flera utav Muslimska Brödraskapets representanter via deras diverse fronter. Det säger en del att man hellre samtalar med och betraktar dem som samarbetspartner framför en av Europas ledande experter på terrorism. Finns dock andra trådar där den diskussionen bättre förs.

Ja det är definitivt en helt annan nivå på Anna Dahlberg än Judith Kiros och Quezada. Tydligen är det hudfärgen som gör att dessa uppfattas som "spännande". Är det månne konturerna till ett raskrig som skönjas? Rummet, vithetsnorm och hämndens timme tyder väl knappast på annat än att dessa typer bedriver raskamp under antirasismens mantel. Får man gissa att de vill att tanten med nordiskt klingande namn flyttar på sig till fördel för de rasifierade?

Vad gäller SR:s Konflikt i P1 känns ju kommentarer överflödiga. Att Gudmunson inte skulle stå rakryggad har jag dock svårt att se. Då ser jag snarare att Anna Dahlberg beskriver det hela bättre, nämligen att han aktivt motarbetas och "släpas i smutsen av vänsterkritiker".

Gudmundsson m.fl. kanske är ljus i mörkret. Men de lyser inte starkt. Var är drivet, temperamentet? Ett lands förfall och förestående totala omdaning till något ursprungsbefolkning inte efterfrågar, behandlas som vore det en akademisk diskussion. Var är upprördheten, ilskan? Löntagarfonderna skapade mer ilska hos borgerligheten än vad folkutbytet gör. Och omsattes i demonstrationer dessutom.

Fler människor i offentligheten måste säga det självklara: "Ni är fan inte kloka!". Men trots att varken historiska eller internationella paralleller till den svenska invandrings- och mångkulturpolitiken finns, så säger ingen detta, förutom ett antal som kan räknas på ena handens fingrar och antingen har utlänningens alibi (Tino, Rojas) eller sin försörjning tryggad (Arnstberg, Formgren). Rädslan och den krumma ryggen, glastak och kissnödig försiktighet präglar resten.
Citera
2015-05-31, 09:22
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm

Tror Anna Dahlberg vill bygga upp ett förtroendekapital. Massinvandringens negativa konsekvenser är givna och de kommer att påverka människors vardag mer och mer. I allt snabbare tempo. SD har nästan 20 procent och väntas inom kort bli det största partiet. De flesta män röstar redan på sd och 60 procent av befolkningen tycker likadant som partiet i invandringsfrågan. Till slut når vi en punkt där politiker inom 7klövern tvingas att ta ställning. Så också inom mainstreammedia.

Ledarredaktionen på Expressen har under senare tid börjat tala om massinvandringens konsekvenser. Redaktionen har ännu inte nämnt att volymerna måste minska, däremot har enstaka personer inom redaktionen, såsom Dahlberg, gjort det och man har låtit andra aktörer ta plats och skriva om det i tidningen. Nu senast har redaktionen tagit ställningen om den sociala oron i biblioteken. De kan inte bli:

Citat:
"no go"-zon

Vilket kan få konsekvenser för:

Citat:
... skatteviljan, som är en förutsättning för både bibliotek och ungdomslokaler.

I samma tidning skriver KG Bergström om socialdemokraterna och deras ovilja att tala om invandringen som ju är en av de största frågorna i samhällsdebatten.

Citat:
S har samma dilemma som M 2006-2014. Båda partierna stod länge för en restriktiv migrationspolitik.

Men:

Citat:
Under regeringsåren förde Alliansen en politik som ytterst styrdes av riksdagens mest invandringsvänliga parti – MP. S har nu ärvt den rollen och har därmed händerna bakbundna.

Inte ett enda ord om att vi ska vara generös, men... å så vidare. Det är direkt på problematiken. Utan omsvep. Uppenbarligen är man inte längre rädd. Jag kan urskilja tre faktorer till detta:

- massinvandringskritiker eller kritiker till förd politik börja bli många inom etablissemanget.

- man har forskarnas stöd och det är därför Dahlberg nämner Sanandaji och Ranstorp. Vilket också ska ses som ett steg bort mot research-gruppen.

- 20 procent stöd för sd och att 60 procent tycker likadant som partiet i frågan innebär ett stort folkligt stöd. Vilket inte ska förväxlas med att expressen nu vill gulla med SD.

Den riktning expressen nu valt innebär en förtroendeförhöjning. I vart fall för flera av dess journalister, vilket spiller över på tidningen ändå. Svd har dock varit något före. Då massinvandringen blir den i särklass viktigaste frågan kommer därmed Aftonbladet och DN sakna trovärdighet eftersom de inte tagit det steg som Expressen och Svd redan gjort. Det kan bli försent att ändra sig.
Citera
2015-05-31, 09:47
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:

Inte ett enda ord om att vi ska vara generös, men... å så vidare. Det är direkt på problematiken. Utan omsvep. Uppenbarligen är man inte längre rädd. Jag kan urskilja tre faktorer till detta:

- massinvandringskritiker eller kritiker till förd politik börja bli många inom etablissemanget.

- man har forskarnas stöd och det är därför Dahlberg nämner Sanandaji och Ranstorp. Vilket också ska ses som ett steg bort mot research-gruppen.

- 20 procent stöd för sd och att 60 procent tycker likadant som partiet i frågan innebär ett stort folkligt stöd. Vilket inte ska förväxlas med att expressen nu vill gulla med SD.

Den riktning expressen nu valt innebär en förtroendeförhöjning.
...
Det kan bli försent att ändra sig.

Jag tror att de agerar just för att de är rädda. Rädda för att det skall bli försent att ändra sig.
Därav de halvhjärtade och trevande försöken. De drivas av rädslan att bli marginaliserade.

Problemet för dem är att de till stor del redan blivit marginaliserade genom att föra den linje de har gjort. De försöker återskapa förtroende men inte utifrån avsaknad av rädsla utan just för att de är rädda för konsekvenserna.
Citera
2015-05-31, 10:39
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Tror Anna Dahlberg vill bygga upp ett förtroendekapital. Massinvandringens negativa konsekvenser är givna och de kommer att påverka människors vardag mer och mer. I allt snabbare tempo. SD har nästan 20 procent och väntas inom kort bli det största partiet. De flesta män röstar redan på sd och 60 procent av befolkningen tycker likadant som partiet i invandringsfrågan. Till slut når vi en punkt där politiker inom 7klövern tvingas att ta ställning. Så också inom mainstreammedia.

Ledarredaktionen på Expressen har under senare tid börjat tala om massinvandringens konsekvenser. Redaktionen har ännu inte nämnt att volymerna måste minska, däremot har enstaka personer inom redaktionen, såsom Dahlberg, gjort det och man har låtit andra aktörer ta plats och skriva om det i tidningen.

Jag slutade att läsa och följa SVT, Aftonbladet, DN och Expressen helt i samband med valet 2014 av hälsoskäl. Den olustiga förföljelsen av allt och alla som inte var innanför åsiktskorridoren gjorde mig illa. Den påminde mig om Hitlers bokbål och judeförföljelse på 1930 talet fast i modern tappning.

Rapportering om vad som sägs i dessa medier får jag nu bara via Flashback. Sist jag läste Expressen så kallades SD Nazister och Fascister och stackars människor fick sparken för att expressen förföljde dem. SVT hyllade MP och spelade upp Romsons sommartal där vita män (som jag) inte var människor. DN:s Wolodarski lyfte upp Arnstad som forskare och expert som indirekt förklarade att jag var fascist. Som lök på laxen fick Birro sparken för att han kritiserade Islamism.

Nu läser jag om helt andra budskap från Expressen. Vad är det som håller på att hända? Märker de av att deras läsare sviker dem? Har min och andras bojkott börjat få konsekvenser som svider på riktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in