2011-10-12, 18:23
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Kahuna
Jösses..

Omröstning i AB
31% för Åkesson.

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/speci...,50058,00.html

Tas nog snart ner..

Kan du länka sidan där man röstar? Jag hittar inte på aftonbladets sida och vill gärna visa vad just jag tycker...
Citera
2011-10-12, 18:31
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sub_corona
Begreppet PK diskuterades som kortast på P1 http://goo.gl/C8e5b där en professor i etnicitet, Stefan Jonsson, samt Mats Dagerlind, skribent på Politiskt Inkorrekt kom till tals. Tyvärr var det inte mycket till debatt då professorn först hävdade att PK användes för att kväsa debatten för att sedan använda Anders Behring Breivik associationer för att själv kväva debatten och på så vis ge Mats rätt i sak.

Professor i etnicitet! Det finns professurer för allt möjligt numera. Finns det något universitet där jag så småningom kan bli professor i kön? Professor i sexuell läggning? Professor i ålder?
Citera
2011-10-12, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
Det här är ett synopsis till en C-uppsats i statsvetenskap.

Just nu är det intensivt turbulent eftersom media driver på processen, och det dessutom finns bränsle till processen i form av den lille mustaschlodisen Juholt och hans många svagheter, men i det långa loppet vinner fundamenta som du har skissat dem. Någon av linjerna vinner och jag tror som du på medelklass-småort-glesbygd som stomme i väljarbasen. Yazdanfar och de andra femtekolonnarna av >10 etniciteter har inte förmåga till den självorganisering som skulle låta dem ta över hela partiet som representanter för containerbrännarna, mobilrånarna och biltjuvarna i förorten. De får fortsätta rösta på (s) till 50% och (v) till 10%, några förmåner eller specialrepresentanter får de inte. De har som du skriver inte riktigt någon annan stans att ta vägen politiskt.

Fast när det gäller invandrarrösterna är andra parametrar intressanta. Den mest intressanta är valdeltagandet. Det är fortfarande väldigt lågt bland utomeuropeiska invandrare. Till en del beror det på socioekonomiska faktorer, till en del beror det på alienation och vetskap om att de stora partierna i första hand diskuterar frågor som är av intresse för svenskarna (det finns inga somalier som använder ROT, RUT eller oroar sig över fastighetsskatter, men valrörelsen handlade om de sakerna).
Med en socialdemokratisk ledare som av invandrare uppfattades som en av oss skulle vi med stor säkerhet se ett dramatiskt uppsving i valdeltagandet. Lägg till att invandrare har ett starkt kollektivt röstningsbeteende som inte finns bland någon av de andra grupperna, och de demografiska förändringarna, och du har ett väldigt starkt case för att vända dig mer explicit mot den gruppen.

Således: Juholt-fraktionen garanterar ett starkt stöd hos en grupp som är på väg bort (svenskar i landsbygd-småstad) och ett starkt stöd hos en grupp som är på snabb uppgång men där bara hälften röstar (invandrare). Man kan tvingas betala detta genom att något begränsa tillväxten av den sistnämnda gruppen med en mer restriktiv invandringspolitik.
Yazdanfar-fraktionen garanterar ett nära hundraprocentigt stöd, ett starkt ökande valdeltagande och en ännu snabbare tillväxt i den invandrade gruppen. Priset är att landsbygd-småstad äts upp av urbaniseringen och SD samtidigt.
Båda fraktionerna torskar för närvarande storstadsmedelklassen, så den är egentligen inte en spelpjäs i den här konflikten.

Demokraterna i USA har ju slutligen valt sahlinist-linjen. De har insett att de kan vinna om de tar alla röster från minoriteterna samtidigt som vita kvinnor och studenter ger dem röster av altruism.

Nu har ju inte Sverige USA:s demografi (ännu) och jag ser inte hur det svenska svaret på Obama skulle kunna uppfinnas. Jag tror att svenskarna är mycket mer "rasistiska" än vita amerikaner när det väl blir fråga om att rösta fram en etnisk afrikan till ledare. Men jag tror definitivt att en sahlinistisk vänster har framtiden för sig och jag lutar numera åt att det är lika bra att sossarna snarast kommer ut med att det är den framtiden som gäller, hellre än att lämna utrymme för drömmar om ett återupprättat folkhem. Om det är så att sossarna försöker köra "Obamareceptet" och det visar sig att Sverige inte är redo, öppnar det ju många möjligheter.
Senast redigerad av mästerkatten 2011-10-12 kl. 19:16.
Citera
2011-10-12, 19:16
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Inte ett ord om mångkultur.
Däremot ett kraftigt inlägg i kriget om den ekonomiska och politiska makten. Viktig och intressant? Javisst, men inte i denna tråd.

Jag ville inte belysa den ekonomiska politiken utan tanken om ett centralstyrt Europa som man anar mellan raderna. Jag menar att en europeisk federation är nästa steg i denationaliseringen av nationerna, i vilket mångkulturen är själva verktyget för den processen.
Bland annat har ju tyska regeringsföreträdare yttrat sig om en "europeisk federation".

Insändaren jag länkade till kan dock tolkas som en trevare i media. Det finns mer exempel tex:
http://www.dn.se/ledare/kolumner/det-ororliga-europa

Folk ska vänjas vid tanken.
Citera
2011-10-12, 19:42
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
Fast när det gäller invandrarrösterna är andra parametrar intressanta. Den mest intressanta är valdeltagandet. Det är fortfarande väldigt lågt bland utomeuropeiska invandrare. Till en del beror det på socioekonomiska faktorer, till en del beror det på alienation och vetskap om att de stora partierna i första hand diskuterar frågor som är av intresse för svenskarna (det finns inga somalier som använder ROT, RUT eller oroar sig över fastighetsskatter, men valrörelsen handlade om de sakerna).
Med en socialdemokratisk ledare som av invandrare uppfattades som en av oss skulle vi med stor säkerhet se ett dramatiskt uppsving i valdeltagandet. Lägg till att invandrare har ett starkt kollektivt röstningsbeteende som inte finns bland någon av de andra grupperna, och de demografiska förändringarna, och du har ett väldigt starkt case för att vända dig mer explicit mot den gruppen.

Det här är mycket tänkvärda synpunkter. Det är utan tvekan så att ett parti lett av en invandrare, med tydligt fokus på invandrarfrågor i programmet, på ett helt annat sätt skulle slå igenom bland invandrare, i alla fall lyfta valdeltagandet en bit över dagens 50%.

En invändning jag kan ha är att Sveriges invandrarbefolkning, tack och lov för oss svenskar, är splittrade värre än en pyttipanna. Ska kurder rösta på en turk? Ska araber rösta på en iranier? Ska afrikaner rösta på sydamerikaner? De har inget gemensamt, och i en del fall är de arvfiender. Detta faktum sätter enligt mig ett lock på den potentiella tillväxten. En kandidat måste vara av någon etnicitet för att ha den här verkligt avgörande attraktionen, och den etniciteten är med säkerhet också upphov till motsvarande repulsion gentemot andra etniska grupper som vill rösta etniskt.

Det finns mycket lite allmän invandrarsolidaritet Sveriges invandrargrupper emellan, frånsett när SDU demonstrerar. Någonting går det att göra av detta. Men hur mycket? Osäkert, och i alla fall inte hur mycket som helst.

Citat:
Således: Juholt-fraktionen garanterar ett starkt stöd hos en grupp som är på väg bort (svenskar i landsbygd-småstad) och ett starkt stöd hos en grupp som är på snabb uppgång men där bara hälften röstar (invandrare). Man kan tvingas betala detta genom att något begränsa tillväxten av den sistnämnda gruppen med en mer restriktiv invandringspolitik.
Yazdanfar-fraktionen garanterar ett nära hundraprocentigt stöd, ett starkt ökande valdeltagande och en ännu snabbare tillväxt i den invandrade gruppen. Priset är att landsbygd-småstad äts upp av urbaniseringen och SD samtidigt.
Båda fraktionerna torskar för närvarande storstadsmedelklassen, så den är egentligen inte en spelpjäs i den här konflikten.

Jag förstår som sagt vad du menar, finner det i stort sett genomtänkt och konstaterar att vi så att säga är överens om riktningen på utvecklingsvektorn men däremot inte om beloppet/längden.

Citat:
Demokraterna i USA har ju slutligen valt sahlinist-linjen. De har insett att de kan vinna om de tar alla röster från minoriteterna samtidigt som vita kvinnor och studenter ger dem röster av altruism.

Nu har ju inte Sverige USA:s demografi (ännu) och jag ser inte hur det svenska svaret på Obama skulle kunna uppfinnas. Jag tror att svenskarna är mycket mer "rasistiska" än vita amerikaner när det väl blir fråga om att rösta fram en etnisk afrikan till ledare. Men jag tror definitivt att en sahlinistisk vänster har framtiden för sig och jag lutar numera åt att det är lika bra att sossarna snarast kommer ut med att det är den framtiden som gäller, hellre än att lämna utrymme för drömmar om ett återupprättat folkhem. Om det är så att sossarna försöker köra "Obamareceptet" och det visar sig att Sverige inte är redo, öppnar det ju många möjligheter.

USA är redigt annorlunda på så sätt att man kan bo där 10-15 år och försörja sig på skitkneg även om man inte kan avancera socialt, eftersom det där finns en låglönesektor och en lågprislivsstil som Sverige saknar. Efter viss tid får man amnesti, det gäller bara att vänta ut en demokrat vid makten som vill ha röstboskap. USA:s problem är kvantitativt och relativt sett större än Sveriges på det sättet.

(S)-apparaten är i flux just nu. Sahlinismen kan mycket väl komma igen i stor stil, lite mer kaoz så kommer (s)-kadrerna att tigga och be om att få bli piskade hårt av en diktator som kan och vill hålla ordning i partiet med alla medel. Göran Persson kommer att framstå som rena pårökta Nalle Puh mot den diktator som (s)-apparaten kommer att önska sig.
Citera
2011-10-12, 20:35
Medlem
Citat:
En invändning jag kan ha är att Sveriges invandrarbefolkning, tack och lov för oss svenskar, är splittrade värre än en pyttipanna. Ska kurder rösta på en turk? Ska araber rösta på en iranier? Ska afrikaner rösta på sydamerikaner? De har inget gemensamt, och i en del fall är de arvfiender. Detta faktum sätter enligt mig ett lock på den potentiella tillväxten. En kandidat måste vara av någon etnicitet för att ha den här verkligt avgörande attraktionen, och den etniciteten är med säkerhet också upphov till motsvarande repulsion gentemot andra etniska grupper som vill rösta etniskt.

Det finns mycket lite allmän invandrarsolidaritet Sveriges invandrargrupper emellan, frånsett när SDU demonstrerar. Någonting går det att göra av detta. Men hur mycket? Osäkert, och i alla fall inte hur mycket som helst.

En bra invändning och i sammanhanget är det här i princip tiotusenkronorsfrågan. Ska araber rösta på en iranier? Ja, ska de det? Jag har ärligt talat ingen aning. Jag saknar den detaljkännedom om etniska relationer i det nya, mer spännande Sverige som den frågan rimligen förutsätter.
Vad jag vet är att förståsigpåare har haft fel förut i den här frågan. Obama skulle ju inte få särskilt många röster från hispanics hette det, eftersom de två grupperna talar olika språk, konkurrerar om jobb och deras kids är fiender i skolan. Men det gemensamma utanförskapet och revanschlusten mot ännu en vit gubbdjävel överbrygde uppenbarligen de motsättningarna.

Gissningsvis har det betydelse hur pass "ny" en invandrargrupp är i Sverige och hur segregerade man är från majoritetssamhället. Jag köper att starkt religiösa somalier inte går man ur huse för att rösta på en kristen serb oavsett partitillhörighet.
Min erfarenhet i stort är dock att det är en profan och materialistisk självbild av "diskriminerad blatte" som dominerar bland förortens unga snarare än mental fastlåsning vid Slaget vid Trastfältet. Lek med tanken att mästerkatten och Frappant bott i Sydafrika och en dansk-, rysk- eller tysk-ättad haft chans att bli president. Hade vi röstat på Jacob Zuma för att vi inte gillar danskar?
Knappast.
Citera
2011-10-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Vi har talat här om att svenska s har tre målgrupper och beståndsdelar och att det blir svårt att långsiktigt förena alla i ett parti såvida alla verkar für sich som Marx lät hälsa genom Siegfrid. Alltså glesbygd-småstad, urban medelklass och förort.

Av drygt 1,8 miljoner S-röster 2010 kom 400.000 från Stor-Stockholm, Göteborg och Malmö. Förortsrösterna torde stanna på 10-15% av totalen. Det borde vara givet i partiets ledning att det är Sherify Osman et al som måste bort.
Citera
2011-10-12, 21:00
Medlem
Frappants avatar
Citat:
En bra invändning och i sammanhanget är det här i princip tiotusenkronorsfrågan. Ska araber rösta på en iranier? Ja, ska de det? Jag har ärligt talat ingen aning. Jag saknar den detaljkännedom om etniska relationer i det nya, mer spännande Sverige som den frågan rimligen förutsätter.
Vad jag vet är att förståsigpåare har haft fel förut i den här frågan. Obama skulle ju inte få särskilt många röster från hispanics hette det, eftersom de två grupperna talar olika språk, konkurrerar om jobb och deras kids är fiender i skolan. Men det gemensamma utanförskapet och revanschlusten mot ännu en vit gubbdjävel överbrygde uppenbarligen de motsättningarna.

Du vet ju väldigt mycket mer än jag om amerikansk politik och därför ska jag ligga lågt i den diskussionen. Dock kan man konstatera att hispanics har funnits i USA i stort antal i ett 40-tal år och mig veterligen som regel delat upp sig i sociala strata efter ursprungsland. Det fanns en anledning till att Simon Bolivar aldrig lyckades ena den spansktalande Nya Världen.

Vad det gäller araber och iranier så är de dödsfiender sedan 600-talet och den arabiska invasionen av Iran. Jag menar nog att denna animositet lever än idag, även bland iranier och araber i Sverige. Vad det gäller andra grupper så är situationen som sagt svåröverskådlig. Jag kan dock konstatera att det finns 934579238579 skatteförsörjda monoetniska invandrarföreningar men mig veterligt inte en enda etnicitetsöverskridande invandrarförening för just bara invandrare någonstans, frånsett moskéer.

Citat:
Gissningsvis har det betydelse hur pass "ny" en invandrargrupp är i Sverige och hur segregerade man är från majoritetssamhället. Jag köper att starkt religiösa somalier inte går man ur huse för att rösta på en kristen serb oavsett partitillhörighet.
Min erfarenhet i stort är dock att det är en profan och materialistisk självbild av "diskriminerad blatte" som dominerar bland förortens unga snarare än mental fastlåsning vid Slaget vid Trastfältet. Lek med tanken att mästerkatten och Frappant bott i Sydafrika och en dansk-, rysk- eller tysk-ättad haft chans att bli president. Hade vi röstat på Jacob Zuma för att vi inte gillar danskar?
Knappast.

Detta är som sagt svårbedömt och juryn är ute. De profana, svenskhatande och materialistiska yngre invandrarna (1:a eller 2:a generationens) lär t ex till viss del blandas etniskt i bl a bilstölds-, mobilrånar- och våldtäktsgäng, i de sammanhangen handlar allt om terror mot etniska svenskar och där synes väl alla etniciteter utom orena svenskar vara välkomna för att fylla leden.

Kan de organisera sig tväretniskt även i mer krävande och komplicerade sammanhang än så, där man ser längre än till nästa svensk man ska knivhugga eller nästa svenska man ska våldföra sig på? Kanske, men jag kan inte påminna mig några exempel på detta. Jag kan snart sagt inte påminna mig någon person från någon rosengårdsliknande plats som har uppnått något vare sig själv eller i grupp med sina likar. Utom Zlatan - men honom har ju också media för säkerhets skull sett till att rapportera något vad som helst om minst 90 gånger per dygn, enligt vad undersökningar visar.
Citera
2011-10-12, 21:08
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Jag tycker dessutom att det verkar som om många invandrare som varit en smula längre i Sverige är väldigt SD-vänliga. Massinvandringen från MENA-länderna drabbar dem värre än de flesta svenskar, och de är inte intresserade av att dela med sig av sin nyfunna välfärd med nya lycksökare.

Inte alla invandrare slåss per automatik för att få ännu fler invandrare till Sverige, vilket egentligen är ganska logiskt.
Citera
2011-10-12, 21:36
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Jag tycker dessutom att det verkar som om många invandrare som varit en smula längre i Sverige är väldigt SD-vänliga. Massinvandringen från MENA-länderna drabbar dem värre än de flesta svenskar, och de är inte intresserade av att dela med sig av sin nyfunna välfärd med nya lycksökare.

Inte alla invandrare slåss per automatik för att få ännu fler invandrare till Sverige, vilket egentligen är ganska logiskt.

Det finns inga undersökningar på detta vad jag vet, en delgrupp i en redan ganska liten grupp är väl för svår att hitta, men det finns en hel del anekdoter, t ex denna.

Linus Bylund som numera är pressekreterare åt Åkesson körde runt valsedlar i söder-om-Södermalm-området i Stockholm (vet fan vad det heter) under poströstningen 2010, när en ≈120 kg-ex-jugoslav dök upp:

- E DU FRÅN SVERIGEDEMOKRATERNA?!

Linus brukar aldrig vara skraj och tänkte inte vara det det här gången heller:

- Ja! (väntade på en höger)

- VAR FAN HAR DU VARIT, VI HAR STÅTT OCH VÄNTAT PÅ ERA VALSEDLAR I 45 MINUTER NU! (flera ex-jugoslaver kommer fram, alla tänker rösta på SD och får varsin valsedel i stället för att Linus får en dagsedel).
Citera
2011-10-12, 21:58
Medlem
Citat:

Knappast.

Detta är även min erfarenhet. Man ser ofta blandade konstellationer av negrer och MENA-folk och även andra icke-vita grupper skulle förmodligen ansluta sig till det icke-vita alternativet. Vi vita människor har i praktiken inga allierade och inga vänner bland jordens övriga folk och raser. Visst kan vi säkert samarbeta med andra folk och raser i vissa frågor och vissa sammanhang men i grunden så har vi bara oss själva. Alla de andra som nu finns här i våra länder vet ju innerst inne att de aldrig kan bli svenskar, européer eller vita så det finns ingen anledning för dem att stödja vita politiska alternativ.
Citera
2011-10-12, 22:11
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Detta är även min erfarenhet. Man ser ofta blandade konstellationer av negrer och MENA-folk och även andra icke-vita grupper skulle förmodligen ansluta sig till det icke-vita alternativet. Vi vita människor har i praktiken inga allierade och inga vänner bland jordens övriga folk och raser. Visst kan vi säkert samarbeta med andra folk och raser i vissa frågor och vissa sammanhang men i grunden så har vi bara oss själva. Alla de andra som nu finns här i våra länder vet ju innerst inne att de aldrig kan bli svenskar, européer eller vita så det finns ingen anledning för dem att stödja vita politiska alternativ.

Givetvis. De stöder aldrig ett svenskt, "vitt" politiskt alternativ annat än i form av att en eller annan femtekolonnare som Maryam Yazdanfar infiltrerar partiapparaten. Entrism kallas det.

Men en intressantare fråga är: kan de själva bygga ett tväretniskt politiskt projekt, inom ramen för ett existerande parti eller på annat sätt? Det räcker inte att hata svenskar och Sverige i allmänhet. Man måste organisera sitt svenskfientliga alternativ på partinivå för att kunna ta över, ungefär alla invandrare samtidigt i samma parti, över språkgränserna (>150 invandrarspråk talas i Sverige), över religionsgränserna (kristna syrianer ska ta i hand med muslimska araber), ja, t o m över sektgränserna (shiamuslimer ska slå sig ihop med sunniter i sitt oförsonliga hat mot de smutsiga, rasistiska svenskar som har förtryckt dem genom att ta emot dem utan villkor och försörja dem utan krav).

Jag ser inga tecken på att det skulle vara på gång, och jag ser inga invandrarrepresentanter som verkar vuxna uppgiften. Det finns givetvis ingen gräns för hur illa det i allmänhet kan gå för länder som Sverige, som tar emot obegränsat med invandrare, men just detta har jag svårt att se för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in