Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
Det här är ett synopsis till en C-uppsats i statsvetenskap.
Just nu är det intensivt turbulent eftersom media driver på processen, och det dessutom finns bränsle till processen i form av den lille mustaschlodisen Juholt och hans många svagheter, men i det långa loppet vinner fundamenta som du har skissat dem. Någon av linjerna vinner och jag tror som du på medelklass-småort-glesbygd som stomme i väljarbasen. Yazdanfar och de andra femtekolonnarna av >10 etniciteter har inte förmåga till den självorganisering som skulle låta dem ta över hela partiet som representanter för containerbrännarna, mobilrånarna och biltjuvarna i förorten. De får fortsätta rösta på (s) till 50% och (v) till 10%, några förmåner eller specialrepresentanter får de inte. De har som du skriver inte riktigt någon annan stans att ta vägen politiskt.
Fast när det gäller invandrarrösterna är andra parametrar intressanta. Den mest intressanta är valdeltagandet. Det är fortfarande väldigt lågt bland utomeuropeiska invandrare. Till en del beror det på socioekonomiska faktorer, till en del beror det på alienation och vetskap om att de stora partierna i första hand diskuterar frågor som är av intresse för svenskarna (det finns inga somalier som använder ROT, RUT eller oroar sig över fastighetsskatter, men valrörelsen handlade om de sakerna).
Med en socialdemokratisk ledare som av invandrare uppfattades som
en av oss skulle vi med stor säkerhet se ett dramatiskt uppsving i valdeltagandet. Lägg till att invandrare har ett starkt kollektivt röstningsbeteende som inte finns bland någon av de andra grupperna, och de demografiska förändringarna, och du har ett väldigt starkt case för att vända dig mer explicit mot den gruppen.
Således: Juholt-fraktionen garanterar ett starkt stöd hos en grupp som är på väg bort (svenskar i landsbygd-småstad) och ett starkt stöd hos en grupp som är på snabb uppgång men där bara hälften röstar (invandrare). Man kan tvingas betala detta genom att något begränsa tillväxten av den sistnämnda gruppen med en mer restriktiv invandringspolitik.
Yazdanfar-fraktionen garanterar ett nära hundraprocentigt stöd, ett starkt ökande valdeltagande och en ännu snabbare tillväxt i den invandrade gruppen. Priset är att landsbygd-småstad äts upp av urbaniseringen och SD samtidigt.
Båda fraktionerna torskar för närvarande storstadsmedelklassen, så den är egentligen inte en spelpjäs i den här konflikten.
Demokraterna i USA har ju slutligen valt sahlinist-linjen. De har insett att de kan vinna om de tar alla röster från minoriteterna samtidigt som vita kvinnor och studenter ger dem röster av altruism.
Nu har ju inte Sverige USA:s demografi (ännu) och jag ser inte hur det svenska svaret på Obama skulle kunna uppfinnas. Jag tror att svenskarna är mycket mer "rasistiska" än vita amerikaner när det väl blir fråga om att rösta fram en etnisk afrikan till ledare. Men jag tror definitivt att en sahlinistisk vänster har framtiden för sig och jag lutar numera åt att det är lika bra att sossarna snarast kommer ut med att det är den framtiden som gäller, hellre än att lämna utrymme för drömmar om ett återupprättat folkhem. Om det är så att sossarna försöker köra "Obamareceptet" och det visar sig att Sverige
inte är redo, öppnar det ju många möjligheter.