2011-07-23, 08:42
Medlem
Vad vi såg i Norge var mycket möjligt början på ett inbördeskrig om mångkulturen. För första gången valde en västeuropé att slå tillbaka mot islam och etablissemang för det folkförräderi de begår. Tyvärr valde han ett mycket märkligt sätt att slå tillbaka, 15-åriga ungdomar är inte legitima mål, men han är ändå först, verkar det, med att välja våld som metod i kriget mot mångkulturen. Min gissning är att det inte dröjer länge innan samma metoder används mot islam och dess institutioner snarare än mot politiska ungdomsläger.
Citera
2011-07-23, 08:49
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vad vi såg i Norge var mycket möjligt början på ett inbördeskrig om mångkulturen. För första gången valde en västeuropé att slå tillbaka mot islam och etablissemang för det folkförräderi de begår. Tyvärr valde han ett mycket märkligt sätt att slå tillbaka, 15-åriga ungdomar är inte legitima mål, men han är ändå först, verkar det, med att välja våld som metod i kriget mot mångkulturen. Min gissning är att det inte dröjer länge innan samma metoder används mot islam och dess institutioner snarare än mot politiska ungdomsläger.

Vi har förvisso sett sådant beteende tidigare i historien och vi såg det inte för allt för länge sedan i Australien, efter en våldtäktsvåg riktade mot vita australienska kvinnor. Jag är väldigt tveksam till om vi kommer se mer än den här typen av "ensamvag-terrorism". Men det är helt klart så att mångkulturalismen och bristen på gemensamma moraliska kanon skapar den här typen av splittringar och producerar den här typen av galningar. Vi får verkligen hoppas att vi inte ser mer militanta nationalister som tar lagen i egna händer. Jag börjar bli allt mer tveksam till identitetspolitik. Min resa mot konservatismen började ju att jag som liberal (vilket jag fortfarande kallar mig för) blev och är kritisk till normativ mångkulturalism/identitetspolitik, dvs. att lagen skall kategorisera människor juridiskt efter deras etniska, kulturella och religiösa identitet. Jag tror nog att det är rätt farligt att fortsätta underblåsa identitetspolitiken - jag tror vi måste ta avstånd från - även vår egen - om nu inte liberalismen räknas som västerländsk identitetspolitik, låt det sista vara osagt.
Citera
2011-07-23, 10:09
Medlem
Detta kommer skapa ett medieklimat som gör att alla som är något sånär kritiska mot invandring eller muslimer blir uthängda eller sparkade från sina jobb. Vi kommer se en period kommande 10-15 år som blir likadan som perioden efter lasermannen där alla som velat diskutera invandringen anses vara "enabler" av klimatet och därmed medskyldiga.

Lika bra att avsluta debatten och satsa på att tjäna tillräckligt med pengar för att bo i segregerade områden.
Citera
2011-07-23, 10:16
Medlem
Atlanteans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strauz
Detta kommer skapa ett medieklimat som gör att alla som är något sånär kritiska mot invandring eller muslimer blir uthängda eller sparkade från sina jobb. Vi kommer se en period kommande 10-15 år som blir likadan som perioden efter lasermannen där alla som velat diskutera invandringen anses vara "enabler" av klimatet och därmed medskyldiga.

Ja, och det kommer därmed bli svårare att locka till sig nya sympatisörer.
Detta var inte bara ett fruktansvärt dåd, utan ett hårt slag mot mångkulturalism-kritiker.
Citera
2011-07-23, 10:25
Medlem
Lantbruks avatar
SD bör nu gå ut med att man, om norrmännen så önskar, stödjer en avrättning av psykopaten.
Citera
2011-07-23, 10:46
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strauz

Lika bra att avsluta debatten och satsa på att tjäna tillräckligt med pengar för att bo i segregerade områden.

I stort sätt ja. Nu har media verkligen ett bra argument för att lägga locket på och jag är ytterst tveksam till om de här borgliga debattörerna ens kommer kritisera identitetspolitik genom liberala argument. Detta är liksom det som varje vänsterliberal journalist väntat på under flera år. Hade det varit någon nynazistisk galning kanske det skulle ha varit svårare. Det är lätt att distanisera sig från en sådan. Men den här liraren är alltså en social-liberal sionistisk kulturkonservativ kulturnationalist.

Han är, vad jag kan läsa uttav det han skrivit på Document.no, ungefär lika balanserad (i argumentationen) som en litet mer begåvad Flashback-skribent. Det innebär att han är Sverigedemokraterna eller för den delen Fremskrittspartiet personifierad. Media har alltid haft rätt stora problem med kulturnationalisterna. De begår inte brott, de är oftast white trash, de är inte rasister och sällan om aldrig, är de antisemiter. Den här killen skulle kunna vara en sundare version av Kent Ekeroth - och han begick det här dådet.

Det innebär att media nu har ett gott skäl och säga att all västerländsk kulturnationalism är ren rasism och att det här dådet är resultatet av den kulturnationalistiska propagandan. Allt "good will" som Sd har byggt upp under det här året är nu förlorat eller på väg att förloras. Det handlar bara om tid innan media lägger locket på och nu har de, tillskillnad från 1994 något att peka på, något verkligt och hemskt. UNA-bombaren och Timothy McVeigh, båda högerextremister, skadade konservatismen i USA enormt mycket. Det tog fem år och 9/11 för att USA skulle gå mot en konservativ era igen, som tyvärr blev en sorts neo-konservativ era.

Vi kommer få samma situation i Sverige och i synnerhet i Norge. Om man hade varit konspiratorisk skulle man nästan kunna tro att Jan Helin låg bakom det här dådet - för gärningsmannen är perfekt. Han har allt och nästan personifierar den nationalkonservativa falangen.

Jag skulle nog säga debatten är över, mediakriget är definitivt över. Om inte Axess gör en pudel nu mot Expo är det kört för dem. Axess eller tja, alla konservativa-liberaler är chanslösa nu, de har ingen mer legimtitet. SD har ingen mer legitimitet.
Citera
2011-07-23, 12:19
Medlem
Gummikaninens avatar
Nu har startskottet avfyrats och häxjakten inletts, läs t.ex :

http://www.newsmill.se/artikel/2011/...osloattentaten

Detta guldläge kommer politiker-etablissemanget i Sverige ALDRIG att ge upp, snart släpps bandhundarna på Expo lösa och om ni inte visste vad åsiktsregistrering och politisk förföljelse var tidigare så lär bli ni varse detta nu.
Ett parti som SD är fullkommligt rökta för all framtid. Som nationell av valfri chattering är det bästa att stänga foderluckan och acceptera att landet översvämmas av ¨ni-vet-vad¨. Punkt
Citera
2011-07-23, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
I stort sätt ja. Nu har media verkligen ett bra argument för att lägga locket på och jag är ytterst tveksam till om de här borgliga debattörerna ens kommer kritisera identitetspolitik genom liberala argument. Detta är liksom det som varje vänsterliberal journalist väntat på under flera år. Hade det varit någon nynazistisk galning kanske det skulle ha varit svårare. Det är lätt att distanisera sig från en sådan. Men den här liraren är alltså en social-liberal sionistisk kulturkonservativ kulturnationalist.

Han är, vad jag kan läsa uttav det han skrivit på Document.no, ungefär lika balanserad (i argumentationen) som en litet mer begåvad Flashback-skribent. Det innebär att han är Sverigedemokraterna eller för den delen Fremskrittspartiet personifierad. Media har alltid haft rätt stora problem med kulturnationalisterna. De begår inte brott, de är oftast white trash, de är inte rasister och sällan om aldrig, är de antisemiter. Den här killen skulle kunna vara en sundare version av Kent Ekeroth - och han begick det här dådet.

Det innebär att media nu har ett gott skäl och säga att all västerländsk kulturnationalism är ren rasism och att det här dådet är resultatet av den kulturnationalistiska propagandan. Allt "good will" som Sd har byggt upp under det här året är nu förlorat eller på väg att förloras. Det handlar bara om tid innan media lägger locket på och nu har de, tillskillnad från 1994 något att peka på, något verkligt och hemskt. UNA-bombaren och Timothy McVeigh, båda högerextremister, skadade konservatismen i USA enormt mycket. Det tog fem år och 9/11 för att USA skulle gå mot en konservativ era igen, som tyvärr blev en sorts neo-konservativ era.

Vi kommer få samma situation i Sverige och i synnerhet i Norge. Om man hade varit konspiratorisk skulle man nästan kunna tro att Jan Helin låg bakom det här dådet - för gärningsmannen är perfekt. Han har allt och nästan personifierar den nationalkonservativa falangen.

Jag skulle nog säga debatten är över, mediakriget är definitivt över. Om inte Axess gör en pudel nu mot Expo är det kört för dem. Axess eller tja, alla konservativa-liberaler är chanslösa nu, de har ingen mer legimtitet. SD har ingen mer legitimitet.

Fan vad mycket nonsens som du bladdrar idag. Detta dåd är utfört av en gravt psykiskt störd människa, förmodligen med en autismspektrumstörning (precis som Johan Ausonius). Dådet har likheter med andra utvidgade självmord som skolskjutningar men är de facto helt unikt. Det finns ingen anledning att koppla den här sinnessjuka galningen till seriös politik överhuvudtaget. Genom att överhuvudtaget ta den här bollen från vänstern - "nationalister och konservativa är medskyldiga till dådet" - legitimerar man en sådan vidrigt imbecill diskurs. Vissa lite ryggrad för helvete! Är alla kristna, alla som läser Kafka och alla som lyssnar på /producerar trancemusik också medskyldiga?
Citera
2011-07-23, 12:24
Medlem
Carlos88s avatar
SD tar avstånd (nästan i grevens tid) http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...haellet-664062
Citera
2011-07-23, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cellar
Minst sagt, men jag märker hur de noga och utstuderat suddar ut skillnaden.
Hade det varit en muslim så hade vi haft krönika efter krönika som basunerar ut det hemska med generaliseringar, men här så kletar man in alla med t o m milt kritiska uppfattningar om mångkultur/massinvandring. Man använder begrepp som 'konservativ', 'nationalismen' och 'mångkulturella kritiker' tillsammans i ett sammanhang med en grovt psykiskt störd galning. Man försöker kleta in den här galning på en väldigt stor massa helt oskyldiga människor som bara råkar ha den radikala åsikter att Sveriges/Nordens sätt att vara de senaste 5000 åren kanske inte var en så dålig idé ändå.

Var inte massmedia just ute efter att inte bunta ihop stora befolkningsgrupper med enskilda galningar, som t.ex. grupper 'muslimer' med 'självmordsbombare'? Medan här så kletar man mer än gärna ihop 'nationalister', 'konservativa'(!) och 'mångkulturella kritiker' med en galning.

Glöm det där med 'pressetik'. Det finns bara propaganda.

För övrigt så är jag inte lika pessimistisk som Dogdylan, jag tror mycket hänger på hur reaktionerna blir till den här propagandan. Kortsiktigt så finns nog en risk i opinionen, men den här händelsen blir ett ässe i rockärmen för mångkulturshetsarna att trycka in i ansiktet på folk. Men hur länge det räcker? Effekten blir nog begränsad. Det kan komma ett till självmordsattentat som skulle sudda ut all skada väldigt snabbt.

Håller med, den vänster som nu utnyttjar en sjuk galnings vedervärdiga dåd i propagandasyfte kan mycket väl se sin propaganda slå tillbaka förr eller senare. Churchill, Kant, Kafka, Mill och Shakespeare som det ideologiska underlaget för massmord...vi kanske genast borde låsa in Roger Scruton så han hittar på något djävelskap? Och det är nog säkrast att omedelbart byta ut alla vita döda män i humanioraläslistorna på universiteten mot verk av afro-arabiska feministiska muslmiska kvinnor.
Citera
2011-07-23, 12:36
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummikaninen
Nu har startskottet avfyrats och häxjakten inletts, läs t.ex :

http://www.newsmill.se/artikel/2011/...osloattentaten

Detta guldläge kommer politiker-etablissemanget i Sverige ALDRIG att ge upp, snart släpps bandhundarna på Expo lösa och om ni inte visste vad åsiktsregistrering och politisk förföljelse var tidigare så lär bli ni varse detta nu.
Ett parti som SD är fullkommligt rökta för all framtid. Som nationell av valfri chattering är det bästa att stänga foderluckan och acceptera att landet översvämmas av ¨ni-vet-vad¨. Punkt

Ja, nu börjar kriget mot Sverigedemokraterna. PM Nilsson använder grymt begåvad retorik - visst drar han in en del onödiga lögner, men PM Nilsson har en poäng, det har gått för långt i konservativa och nationalkonservativa kretsar. Man har skapat en mängd frustrerade individer och som inte ser en annan utväg än att ta till våld på grund av en oresonlig retorik. Problemet är ju bara att PM Nilsson någonstans är ondskan personifierad och inte en liberal - så det han skriver är inte för allas bästa. Det är dock ett bra första inlägg i elitens kamp mot SD. Denna händelse kom som på beställning. Visst är det 3 år kvar tills nästa val - men på grund av det så ligger SD jävligt pyrt till. Jag ser faktiskt inte skäl för media att inte dra på en censur - och den här gången kommer de ha betydligt mer människor på sin sida jämfört med 1994. För Siv Jensen kommer detta bli rena katastrofen.

Citat:
Ursprungligen postat av Newfaceinhell
Fan vad mycket nonsens som du bladdrar idag. Detta dåd är utfört av en gravt psykiskt störd människa, förmodligen med en autismspektrumstörning (precis som Johan Ausonius). Dådet har likheter med andra utvidgade självmord som skolskjutningar men är de facto helt unikt. Det finns ingen anledning att koppla den här sinnessjuka galningen till seriös politik överhuvudtaget. Genom att överhuvudtaget ta den här bollen från vänstern - "nationalister och konservativa är medskyldiga till dådet" - legitimerar man en sådan vidrigt imbecill diskurs. Vissa lite ryggrad för helvete! Är alla kristna, alla som läser Kafka och alla som lyssnar på /producerar trancemusik också medskyldiga?

Det spelar egentligen ingen roll. Johan Ausonius var en person av sin tid, precis som den här norska tomten. Sådana individer är alltid livsfarliga och den nationalistiska diskursen har skapat den här typen av individer. Den här gången gick det verkligen illa. När Timothy McVeigh sprängade den där federala byggnaden så var all "konservatism" tabu ända fram till 2001, och då tog de neo-konservativa över. Jag tror vi kommer se slutet på kulturnationalismen. Den här händelsen var dödsstöten. Jag tror inte Axess kommer fortsätta pressa gränserna, jag tror faktiskt ingen vågar längre.

Det är slut nu - Game over. Tills vi ser 11 september 2
Citera
2011-07-23, 13:07
Medlem
Oskoreis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Jag tror vi kommer se slutet på kulturnationalismen. Den här händelsen var dödsstöten. Jag tror inte Axess kommer fortsätta pressa gränserna, jag tror faktiskt ingen vågar längre.

Det är slut nu - Game over. Tills vi ser 11 september 2

Du har fel, detta är nämligen 2011 snarare än 1991. Det som kommer hända är följande:

1. SD:s kärnväljare röstar utifrån sin verklighet, inte utifrån vad de ser på TV. En eventuell förlust av sympatisörer kommer alltså bli kortvarig.

2. Media kommer hetsa ytterligare mot SD en tid. Men hetsen har redan nått sådana nivåer att det är svårt att på allvar öka den, en del kommer också att finna det smaklöst att exploatera en tragedi för att skada ett politiskt parti.

3. Vad du däremot har rätt i är att Axess kommer att gömma svansen mellan benen en period. Men deras "kulturnationalism" var redan från början så intetsägande att deras reträtt är av godo och förhindrar att invandringskritiken helt koopteras av liberaler.

4. Vissa människor kommer att sansa sig något. Men även det torde bli kortvarigt, deras irritationskällor kommer inte att försvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in